HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Bildreportage - Teknik & DIY
 Wooden stand klon - Till HFLS1
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 2

Zalve
Nerikes Audiofiler

18938 Posts

Posted - 2004/02/01 :  22:15:33  Show Profile  Visit Zalve's Homepage Send Zalve a Private Message  Reply
Som en del har märkt, håller jag på att bygge 1 par HFLS1or. Just nu ligger dessa lite på is, för att hitta rätt medot till att göra fintbuffeln. Elementen har passerat 100 timmar i inspelningstid.

För att inte sitta helt sysslolös så måste man ju ta tag i något annat. Frun tyckte dock att städa garaget har varit en lämpligt uppgift.

Nåja. Har man inte haft några stativare förut, så har man ju inte heller några stativ att ställa dessa på.

SÅ nu skall det byggas ett par såna. Givetvis i trä!

Och vill man ha några snygga stativ, så måsta man titta på några som kan design. Tex Italienarna.

Det är en kopia på dessa som skall byggas


Nån kanske har sett min 2/3 miniatyr. Den testen föll ganska bra in, förutom att frun tyckte de kunde vara i den storleken.

Detta projekt kommer att bli skala 1:1

Nog snackat. Dax att lite lite bilder från dagens roliga timme.

Jag var tvungen att såga av brädorna på Brädgår'n, för att få in de in bilen. Ett tips är att kolla upp lite olika ställen, för jag upptäckte att priserna kunde variera med upp till 110%.



Här håller jag på attt mäta ut de mellanlägg som blir.
Jag ångrade mig och fick mäta om, då jag insåg att jag hade lite extra spill som jag kunde använda till en liten bonus sak.



Här sågas detta mindre bitar. En bra såg är ett plus att ha.
De som säger att rätt verktyg är halva jobbet har helt rätt...

Speciellt om nån gör det åt 'en också



Lika bra att låta sågen gå, när man ändå håller på.
Här sågas de längre stöden i rätt längder.



Mitten stöden (De som går uppifrån) skall fräsas ur.
Här är det upp märkt var fräsningen skall se.



Lite provfräsning är ALLTID bra att göra.



För att veta vart start och stopp är (vid fräsningen), så kan man lätt fixa detta med en kloss och en tving.




"Vänner är de där ovanliga människorna som frågar dig hur det är och sen väntar på svaret. / Okänd"

mangew
Semesterfirare

2297 Posts

Posted - 2004/02/01 :  22:21:52  Show Profile  Visit mangew's Homepage Send mangew a Private Message  Reply
Spännande Zalve, får se vad det blir...Det snickras lite här och där


*** Luleå Hockey ***
*** Manisk flugfiskare ***
*** Driver MW sportfiske ***
Go to Top of Page

Zalve
Nerikes Audiofiler

18938 Posts

Posted - 2004/02/01 :  22:36:01  Show Profile  Visit Zalve's Homepage Send Zalve a Private Message  Reply
Trodde det var ganska uppenbart vad det skulle bli denna gång.

"Vänner är de där ovanliga människorna som frågar dig hur det är och sen väntar på svaret. / Okänd"
Go to Top of Page

mangew
Semesterfirare

2297 Posts

Posted - 2004/02/01 :  22:39:50  Show Profile  Visit mangew's Homepage Send mangew a Private Message  Reply
Jo, tänkte mer på det färdiga resultatet HUR det blir. Du vet ju redan vad jag håller på med, men mitt blir nog lite annorlunda än ditt...


*** Luleå Hockey ***
*** Manisk flugfiskare ***
*** Driver MW sportfiske ***
Go to Top of Page

Zalve
Nerikes Audiofiler

18938 Posts

Posted - 2004/02/02 :  10:03:37  Show Profile  Visit Zalve's Homepage Send Zalve a Private Message  Reply
Själv har jag just insett att jag har gjort fel, så det blir att göra ett par till när dessa är klara. (Mest en design fråga dock.)

"Vänner är de där ovanliga människorna som frågar dig hur det är och sen väntar på svaret. / Okänd"
Go to Top of Page

Niklas Nord
JBL! Va? JBL! Va? JBL! JBL! JBL!!

6152 Posts

Posted - 2004/02/02 :  11:06:51  Show Profile Send Niklas Nord a Private Message  Reply

Sjysst, ser trevligt ut. Bra verktyger har du också Zalve !!

Använd ditt sunda förnuft innan du litar på nått som skrivs på internet.
Go to Top of Page

goldfish
Member

214 Posts

Posted - 2004/02/02 :  11:44:19  Show Profile Send goldfish a Private Message  Reply
Kanon av dig Zalve.

Jag tänker själv bygga mig ett par sådana.
Det är nog de snyggaste stativen jag sett.

Fast jag väntar till du är helt klar, så slipper jag göra några missar

---------------------------
goldfish - ei saa peittää
---------------------------
Go to Top of Page

mangew
Semesterfirare

2297 Posts

Posted - 2004/02/02 :  12:03:50  Show Profile  Visit mangew's Homepage Send mangew a Private Message  Reply
Bra verktyg är ett måste för att få ihop sådana och få dem bra. Vid avsaknad av sådana har jag helt enkelt lämnat iväg mina ritningar till en snickare. jag har lite annat materialval och dimensionerat om mina lite för att passa bättre till mina högtalare, får se vad snickarn får fram åt mig...

Zalve: Har du tänkt ha stenbottenplatta? Eller vad blir det?


*** Luleå Hockey ***
*** Manisk flugfiskare ***
*** Driver MW sportfiske ***
Go to Top of Page

Zalve
Nerikes Audiofiler

18938 Posts

Posted - 2004/02/02 :  12:14:56  Show Profile  Visit Zalve's Homepage Send Zalve a Private Message  Reply
Det blir nog en bottenplatta i Sten. Måste åka till Silvan och kolla om de kan såga dem åt mig, och kanske få några råd om hur man bäst borrar i dessa. Har ingen lust att gjuta några i betong.
Sen är det bara ett mindre problem kvar att lösa.

"Vänner är de där ovanliga människorna som frågar dig hur det är och sen väntar på svaret. / Okänd"
Go to Top of Page

Mattias
Member

1671 Posts

Posted - 2004/02/02 :  20:33:03  Show Profile Send Mattias a Private Message  Reply
Aha nu börjar det.... trevligt
Snygg introbild

Zalve, grattis förresten

/Mattias

Edited by - Mattias on 2004/02/02 21:09:59
Go to Top of Page

zie
Member

208 Posts

Posted - 2004/02/02 :  22:54:05  Show Profile  Visit zie's Homepage Send zie a Private Message  Reply
Om man endå hade så fina verktyg...
Go to Top of Page

C-Quence
Member

553 Posts

Posted - 2004/02/03 :  19:15:59  Show Profile Send C-Quence a Private Message  Reply
Ja, jag säger detsamma; du har tillgång till verkligen sjyssta verktyg!
Jag väntar med spänning på slutresultatet!
Go to Top of Page

Zalve
Nerikes Audiofiler

18938 Posts

Posted - 2004/02/14 :  22:36:07  Show Profile  Visit Zalve's Homepage Send Zalve a Private Message  Reply
Idag skulle det byggas.. Både HFLS1 och WoodenStand. Lagom när man har packat ner allt, ringer Farsan och säger att de skall kryta strömmen, för EL jobb

Snacka om att luften gick ut en.
hade planerat att göra klart båda stativen samt grovslipningen och backsidorna till HFLS1.

Framåt kvällen hade jag surat tillräckligt länge för att fortsätta hemma, trots att jag saknade vettiga verktyg (läs Pelarborrmaskin)

Nåja... Lite bilder från idag. Blir bättre när det blir ljusare och jag hinner betsa dem.


Dessa sitter upptill på utsidan. Problemet utan pelarborr, är att få det rakt, när man borrar igenom 5 plankbitar.



Alla sätt är bra utom de dåliga brukar det heta. Här tror jag mig ha kommit på ett sätt som fungerade hyfsat.



Ser OK ut.


Som vanligt när det fungerar bra, glömmer man att ta kort

Biltema har inte allt som man behöver, speciellt inte PInnskruv i rätt länge... Så det fick bli en gängstav istället. Nu finns den i rätt längd.



Med några skruvar på plats, så kan det se ut så här.


Med mycket fantasi så kan man nog se hur det kommer att se.... (OM ett tag)


"Vänner är de där ovanliga människorna som frågar dig hur det är och sen väntar på svaret. / Okänd"
Go to Top of Page

Pac
200.000-klubben

21988 Posts

Posted - 2004/02/14 :  22:56:07  Show Profile  Visit Pac's Homepage Send Pac a Private Message  Reply
Kolla, det är ju nästan klart!

Taskigt när man inte får göra det man laddat för...
Go to Top of Page

mangew
Semesterfirare

2297 Posts

Posted - 2004/02/14 :  22:59:08  Show Profile  Visit mangew's Homepage Send mangew a Private Message  Reply
Blir snyggt de där Zalve bara du får upp ångan lite och det blir klart alltihop...

Ser att du följer orginalet på stativen mer noggrant än mig både till utförande samt de skruvar som sitter på "plattorna".

Vilken färg hade du tänk ha sedan, naturfärgat eller lägga in mörkare färgpigment? Har du löst bottenplattan problemet?

ps. Just nu river jag mig mest i håret ang. digitalkamera så jag är lite skadad, men jäklar va fina foton, skarpa och bra...en sådan kamera skulle man ha men blir kanske en Canon G5 eller olympus 5060 ändå. ds.


*** Luleå Hockey ***
*** Manisk flugfiskare ***
*** Driver MW sportfiske ***

Edited by - mangew on 2004/02/14 23:01:12
Go to Top of Page

Zalve
Nerikes Audiofiler

18938 Posts

Posted - 2004/02/14 :  23:07:25  Show Profile  Visit Zalve's Homepage Send Zalve a Private Message  Reply
Blir samma färg på som på HFLS1. Almrot. Tanken är att följa org ganska mycket. har ju redan nu insEtt att detta inte är sista paret jag gör. Upptäckt en del saker genom bygget, som skall ändras till MK II.

Var och frågade på Silvan idag om de kapar de Granitplattor jag har sett där... men icke.. SÅ man får väl komma med nån annan som gör sånt. Annars var det ett bra pris.

Edit: Stavning

"Vänner är de där ovanliga människorna som frågar dig hur det är och sen väntar på svaret. / Okänd"

Edited by - Zalve on 2004/02/15 13:58:15
Go to Top of Page

Zalve
Nerikes Audiofiler

18938 Posts

Posted - 2004/02/15 :  22:23:55  Show Profile  Visit Zalve's Homepage Send Zalve a Private Message  Reply
Idag blev det lite brygge iaf... Trots det fina vädret.
Hade lite ångest för att jag inte kommit längre... Så idag blev det att åka iväg.

Både för att fixa till det sista på stativen, samt lite HFLS1

Väl där så ser jag att mina "torkade" huvlade brädor, inte alls var torra. Ser numera ut som bommeranger. Mest de korta biltarna.

Visar lite bilder hur det ser ut i källaren nu. Stativen är betsade och torkar just nu,

Färgen kanske inte stämmer på bilderna... [Pocketkamera]

Fin torksställling va ?!


Avslutar med en liten close-up.


Imorgon bör dessa vara torra nog att monteras och fotas i dagsljus.
(Kommer att lackas sen.. De yttre bitarna)

"Vänner är de där ovanliga människorna som frågar dig hur det är och sen väntar på svaret. / Okänd"
Go to Top of Page

Zalve
Nerikes Audiofiler

18938 Posts

Posted - 2004/02/16 :  09:52:46  Show Profile  Visit Zalve's Homepage Send Zalve a Private Message  Reply
Natten har gått och det är dags att försöka montera ihop stativet. Gäller bara att komma ihåg i vilken ordning det skall vara.

Här liggera lla delar och väntar.


Bäst att börja medans man är vaken.


Så långt allting väl.

Titta va bra det går...


Ttrala la la laaaa...
OPS!
Skuvar skall vi ha dit några till av.


Fungerar bra... Gäller bara att komma ihåg att ta lite kort emellan åt.



Halvvägs... Snart dags för frukost.



På med nästa lager... Ser snart klart ut.


Så ja,,, Bara en bit kvar nu..



Bäst att ta några kort medans den fortfarande står upp...

Här bredvid min vanliga. Höjden blir nog ganska bra.


Det kommer bättre blider och Close-ups senare idag, när solen har tittat upp lite högre.

"Vänner är de där ovanliga människorna som frågar dig hur det är och sen väntar på svaret. / Okänd"
Go to Top of Page

Zalve
Nerikes Audiofiler

18938 Posts

Posted - 2004/02/18 :  01:58:26  Show Profile  Visit Zalve's Homepage Send Zalve a Private Message  Reply
Skall komma ihåg och posta några fler bilder imorn.. (läs idag)

"Vänner är de där ovanliga människorna som frågar dig hur det är och sen väntar på svaret. / Okänd"
Go to Top of Page

Zalve
Nerikes Audiofiler

18938 Posts

Posted - 2004/02/18 :  14:23:30  Show Profile  Visit Zalve's Homepage Send Zalve a Private Message  Reply
Nu så har jag hittat lite mer bilder... Tyvärr hade mannen med stenhuggeriet stängt idag.. Får åka dit en annan dag.

Lite cluse-ups, kanske inte så mkt, men tillräckligt.


Lite mer detaljer.


"Vänner är de där ovanliga människorna som frågar dig hur det är och sen väntar på svaret. / Okänd"
Go to Top of Page

ayayay
Inredningsarkitekt

1278 Posts

Posted - 2004/02/18 :  14:56:50  Show Profile Send ayayay a Private Message  Reply
snyggt

Mycket inspirerande

"difficulties mastered is opportunities won" - Winston Churchill
Go to Top of Page

RODA
Member

410 Posts

Posted - 2004/07/30 :  09:57:19  Show Profile Send RODA a Private Message  Reply
Hei

Er de ferdige? Bilder?
Fine!!!!

Go to Top of Page

Zalve
Nerikes Audiofiler

18938 Posts

Posted - 2004/07/30 :  10:55:44  Show Profile  Visit Zalve's Homepage Send Zalve a Private Message  Reply
De står kvar i samma skick som på sista bilden. Då virket inte var TORRT, så "slog" sig en del bräder,,, Så dessa fick bli en prototype till vad som skall komma till mina HFLS1or. Bör vara klara tills Oktober.

"Vänner är de där ovanliga människorna som frågar dig hur det är och sen väntar på svaret. / Okänd"
Go to Top of Page

Zalve
Nerikes Audiofiler

18938 Posts

Posted - 2004/10/10 :  21:15:44  Show Profile  Visit Zalve's Homepage Send Zalve a Private Message  Reply
Nu när "toppdelen" nästan är klar, så får man ta nästa del igen.
var och köpte 2 st trädgårdplattor i lördags. 35x35cm Stengrå (Allt annat än en läckerhet. Dock vaa priset ok, 21:-/st

Nu i helgen hade lokala stormarknaden bygg och renoverings-drive, så jag "sprang" på vad jag tordde var en Slagborrmaskin. Dvs en Borrmaskin med "slag" funktion. Detta fisade sig dock vara en slagHAMMARmaskin. Fanns verktyg att sätta på om man vill bila bort betong-golv eller liknande.

Med 1 mindre och en större betongborr arbetade jag mig igenom stenen på en 10-15 min.

Väl kåt att testa om det passade i de hålen jag gjort i träbitarna, så gick allt väldigt fort och knappt ett kort blev taget.

Fast ni kan väl få se hur det ser ut NU!

Jag har ett stativ kvar att göra, så DÅ kommer det att bli desto fler bilder.

Kvar att fixa till, är en platta som högtalarena STÅR på. Vill nog hitta nån stålplåt eller liknande.

Stenfoten kommer att pläs in med samma svarta skinn som finns på fronten.


"Vänner är de där ovanliga människorna som frågar dig hur det är och sen väntar på svaret. / Okänd"
Go to Top of Page

mangew
Semesterfirare

2297 Posts

Posted - 2004/10/10 :  21:23:01  Show Profile  Visit mangew's Homepage Send mangew a Private Message  Reply
Zalve: Ser att du hittade samma lösning på fot "problemet" som mig?

Vad var anledningen till att det inte blev äkta sten?



*** Luleå Hockey ***
*** Manisk flugfiskare ***
*** Driver MW sportfiske ***

Edited by - mangew on 2004/10/10 21:24:28
Go to Top of Page

Rydberg
Member

4519 Posts

Posted - 2004/10/10 :  22:13:12  Show Profile Send Rydberg a Private Message  Reply
Zalve> Varför inte köpa ett par EAII direkt istället

I'm not a complete idiot, some parts are missing
Go to Top of Page
Page: of 2 Previous Topic Topic Next Topic  
Next Page
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.44 sekunder. Snitz Forums 2000