HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Bildreportage - Teknik & DIY
 Här byggs HFLS-1 (En tråd till...)
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

rosbacke
Member

301 Posts

Posted - 2004/05/31 :  23:55:00  Show Profile  Visit rosbacke's Homepage Send rosbacke a Private Message  Reply
Tänkte jag skulle dela med mig av några bilder ifrån mitt HFLS-1 bygge.
Det blir tre stycken (höger vänster och center) för att så småningom kompetteras med bakkanaler. (Funderar på AC-Phase i en lite annorlunda låda.)

Det blir lite kortfattat då jag bitvis glömde bort att använda kameran. Det är lätt att bli ivrig.

Jag fick tag på MDF på Silvan. De sålde per kvadratmeter så jag behövde inte betala för spillet ifrån en hel skiva!
Fick det uppkapat i två bitar om 244x35 cm och en bit 244x18. Det lämnade lagomt med spill för att experimentera med. Tack vare kapningen behövdes bara ett snitt per bit för att få till del slutgiltiga formen.


Kapning pågår för fullt. Kapar dem parvis så att de två bitarna kan sitta på varsin sida om högtalaren. Gör det lättare att få dem lika stora.
Första gången jag har använt cirkelsåg på något seriöst sätt. Inget verktyg med fingertoppskänsla direkt! Men med en bra riktbräda så är det nog bara bra att man litar till mätningarna och låter ögonmåttet vila.
Har senare insett hur viktigt det var att få bitarna raka i det här momentet för att slippa slipning senare...


En bild till på kapningsplatsen. Mycket damm och några väl valda verktyg. Några färdigkapade bitar skymtar fram i bakgrunden.


Alla bitar klara! En snabb koll att de olika bitarna passar ihop innan det är dags för limmning. Det blev över förväntan!


Min favoritmetod att sätta ihop lådor. Träplugg.
Borra hål i kortsidorna, sätt i märkstift (De små svarta sakerna) i hålen. Placera brädorna så som de ska sitta och tryck till. Det lämnar ett litet märke i andra brädan som visar var hålen ska sitta. När man sedan sättar samman bitarna med träplugg så varierar det oftast med mindre än 0.5 mm mot det tilltänkta. Hittade stiften och pluggen hos Classe i insjön.


Första testet med träplugg innan limning. Ser bra ut!


Limning pågår...


Nu blir det ett STORT steg framåt. Fräsning klar, bitumen på plats och fanering påbörjad. Några kommentarer om dessa moment.
Första gången jag har använde en handöverfräs. Testade lite frihandsfräsning först och insåg att det var _helt_ fel metod. Som tur var så kan man göra jiggen för cirkelfräsning. Jag använde ett hyllstift ifrån IKEA som centrumpinne. Klockren lösning.
Det enda som var frihand var att inte hade några plankor på sidorna när kanten till frontbaffeln skulle fräsas men det gick bra. Så länge man stannar när halva kullagret har gått över kanten.
Lådorna är sammanlimmade med trälim och allt det övriga sitter med kontaktlim. Verkar hålla bra.


Bakstrycket fanerades först och sedan sattes front och sidor på i en rullning. Faneren är almfaner som jag fick i 2 x 3meter långa band med 30cm bredd. Jag kan inte fatta hur de får ut dessa stycken i en bit utan att det bara faller i bitar!


Beskurna och faneren framför elementhålen bortagen. Insåg här att jag kanske skulle ha sparat fräsningen av fronten tills efter det här. Tog sin tid att pilla bort faneren med kniv för att den inte skulle trasas sönder i kanterna. Men det gick bra.



Två till står i källaren för torkning. Jag har lackat högtalarna innan jag fanerar dem. Dels för att vara säker på att det blir lufttätt, dels för att binda spacklet ordentligt till lådan innan limning.

http://bildarkiv.hififorum.nu/rosbacke/H

Hellre ett välljudande skatbo än en förgylld tegelsten.

Zalve
Nerikes Audiofiler

18938 Posts

Posted - 2004/06/01 :  00:09:30  Show Profile  Visit Zalve's Homepage Send Zalve a Private Message  Reply
Dom ploppar upp som maskrosur ur gräsmattan... Fast detta är KLART mycket roligare!

"Vänner är de där ovanliga människorna som frågar dig hur det är och sen väntar på svaret. / Okänd"
Go to Top of Page

Frasse
Member

324 Posts

Posted - 2004/06/01 :  11:47:33  Show Profile Send Frasse a Private Message  Reply
Trevligt bygge. Roligt att så många bygger dessa.

MVH - Tony Franzén
Go to Top of Page

Gordi
fd. Mikael_1979

1922 Posts

Posted - 2004/06/01 :  15:56:19  Show Profile  Visit Gordi's Homepage Send Gordi a Private Message  Reply
Ni är alla så snabba och bra på att bygga
rosbacke det ser ut som att en x-pert varit frame =)

wHy r u here? ask yourself



Edited by - Gordi on 2004/06/01 15:56:40
Go to Top of Page

rosbacke
Member

301 Posts

Posted - 2004/06/01 :  20:45:09  Show Profile  Visit rosbacke's Homepage Send rosbacke a Private Message  Reply
Tack för den Mikael.
Men jag måste nog dels ge äran åt de som har konstruerat högtalaren. Den är rätt så lättbyggd, bara man är lite noggrann. Måste också ge kredit till alla före mig som har byggt och dokumeterat, framför allt pegul. Utan deras byggbeskrivningar hade det inte gått så smidigt med alla nya moment. (fanéring, bitumen, fräsning e.t.c.)


Hellre ett välljudande skatbo än en förgylld tegelsten.
Go to Top of Page

rosbacke
Member

301 Posts

Posted - 2004/06/02 :  20:14:33  Show Profile  Visit rosbacke's Homepage Send rosbacke a Private Message  Reply
Jisses,
En halvfärdig, oinspelad HFLS-1 med ett temporärt något felaktigt filter som spelar mono, spöar mina gamla högtalare ordentligt. Börjar också inse vad folk menar när de talar om bra bas. Kontrabasen i Diana Kralls 'Lets fall in love' har en helt ny tyngd.
Framtiden ska bli spännande.

--- Mikael R

Hellre ett välljudande skatbo än en förgylld tegelsten.
Go to Top of Page

rosbacke
Member

301 Posts

Posted - 2004/06/06 :  23:59:22  Show Profile  Visit rosbacke's Homepage Send rosbacke a Private Message  Reply
Ok. dags för lite nya bilder och erfarenheter. Som vanligt har det blivit mer byggande än fotograferande men sån't é livet...

Större delen av lördagen och söndagen ägnades åt byggnation. Jag har dock ett litet problem. Alla komponenterna till filtret har inte levererats då de var slut och kommer in om en vecka. Så jag saknar 10microF kondensatorer. Genom att koppla två 4.7 parallellt har jag i alla fall kunnat provlyssna lite. Senare hittade jag en gammal 10microF 350V konding i en skrotlåda vilket gjorde det möjligt att testa två.
Men jag går händelsena i förväg...


Första problemet. Elementen passar inte i mina färdigfanerade (nästan) lådor. Vad göra?
Det visade sig gå rätt så bra att helt enkelt skrapa längs med kanten med en vanlig kniv. Efter cirka 20 drag så hade 0.5mm försvunnit. Tar som sagt lite tid. Speciellt som faneret kräver att man skrapar med fiberna för att de inte ska trasas sönder. Men en 20 minuter senare så satt elementet på plats. Dessutom är det inte helt svårt att slinta med följderna a)en lång repa i faneret eller b) Man träffar sig själv med smärre skärsår till följd. Samma visa med diskanten.

Problemet var att hade inte tagit till någon som helst marginal när jag fräste ut hålen. Står det x mm i diameter i ritningen, så blev det x mm. Senare med lite lim från faneringen som rinner ner i hålet gör sitt till far att minska hålet. Nästa gång jag bygger så ska jag nog ha 1mm extra på varje sida efter fräsningen.

Elementen på plats, kablar ut genom basporten till ett provisoriskt filter, dags för provspelning:


Som sagt tidigare. Det låter bra. Kopplade fel ett par gånger först och fick en del skumma ljudbilder men till slut så blev det bra.

Efter detta började fanera nästa låda. Här fick jag en del svårare problem. Efter 'rullningen' av fronten och sidorna hade jag en del bubblor på sidorna. Fram med ångstrykjärnet som jag hade ett svagt minne av att det skulle hjälpa, och stryka på bubblorna. Säkrast att ta rejält med ånga så man inte bränner och några extra drag över skarvarna mellan fanerbitarna kan väl inte skada?
FEL! När det senare hade svalnat och torkat ur hade mina skarvar övergått till glipor på 1-2 mm på sidorna. Ska se om jag kan få en bra bild på det i en kommande post. Har fortfarande inte riktigt bestämt mig för hur jag ska tackla problemet men troligtvis försöker jag skära till en liten passbit att sätta in där. En fanerbit bestående av en fiber borde passa rätt så bra. Som det ser ut nu så får den högtalaren bli en center under TV:n så det kommer inte att synas.


Resultatet efter lördagens slit. Har lyssnat på mono musik hela dagen. De två på backen är helt ofärdiga innuti. På den övre kan man också skymta glipan mellan fanerbitarna.



Söndag morgon, underbart väder. Dags att flytta ut på balkongen.


Spolarna och elementen. Jag har uppgraderat till bandspolarna men jag hade inte väntat mig att de skulle vara så stora. Tillsammans väger de båda spolarna 1.9kg.
Tog en stund att komma på hur jag skulle sätta fast dem i lådan. Det är inte helt lätt med bara en öppning för baselementet att jobba igenom. Det slutade med att jag skruvade fast dem i bakkanten med en lång skruv genom centrum. Tyvärr kommer det antagligen att höja induktansen, Men förhoppningsvis inte alltför mycket.

Under söndaen lyckades jag få en till att börja spela så nu är det stereo. Skulle bara provlyssna lite men en timme senare var första skivan av Pink Floyds 'The Wall' bara slut. Tiden försvann.

Allt för denna gång. Fler bilder kommer. Ska försöka få med lite om hur filtren monterades och om jag kommer på

Hellre ett välljudande skatbo än en förgylld tegelsten.
Go to Top of Page

Zalve
Nerikes Audiofiler

18938 Posts

Posted - 2004/06/07 :  01:20:28  Show Profile  Visit Zalve's Homepage Send Zalve a Private Message  Reply
Ser kul ut... Blir detta det första 5.(1) HFLS-kitet ?

"Vänner är de där ovanliga människorna som frågar dig hur det är och sen väntar på svaret. / Okänd"
Go to Top of Page

Bravo
Member

5320 Posts

Posted - 2004/06/07 :  05:15:19  Show Profile Send Bravo a Private Message  Reply
Imponerande, jag blir oekligen imponerad över alla med talang och förmåga att göra dessa byggen själva. Så mycket roligare det måste bli att lyssna: (Om man nu inte är den överdrivit självkritiska typen förstås. )

Bravo
Go to Top of Page

rosbacke
Member

301 Posts

Posted - 2004/06/07 :  09:11:31  Show Profile  Visit rosbacke's Homepage Send rosbacke a Private Message  Reply
Njaa. 5.1 kräver tre högtalare till... Jag har redan en 60 liters subbas byggd med en Seas 10" (H1209) i portad låda. Den funderar jag på att bygga om dock. Tunna väggar (16mm spånskiva) och den läcker vid basporten vid högre ljudtryck.
Funderar senare på att plocka upp två elementsatser ifrån Hifikit för att bygga bakhögtalare i någon egen låda. Så det bör bli ett renodlat DIY 5.1 system!

--- Mikael R

Hellre ett välljudande skatbo än en förgylld tegelsten.
Go to Top of Page

rosbacke
Member

301 Posts

Posted - 2004/06/26 :  20:21:58  Show Profile  Visit rosbacke's Homepage Send rosbacke a Private Message  Reply
Dags för en ny omgång med bilder. Högtalarna är nästan klara! Bara lite olja utanpå saknas.

Nåja, tillbaka ett par steg. Jag nämnde tidigare att jag hade fått springor i faneren efter att ha använt strykjärnet lite väl häftigt. Här är ett exempel på den.



och lite närmare:



Det löste sig rätt så bra. Jag tog en fanerbit och ska ut tunna bitar bestående av en årsring och sedan skrapade jag på dessa tills de gick in. Lite lim och sedan var det bara att pressa dit dem. Här finns ett (suddigt) exempel på hur det blev. Det saknas fortfarande några cm som jag inte har satt in än.



Ok dags att börja titta närmare på filtret. Ett problem var att de stora bandspolarna har för stora för att kunna monteras på någon filterplatta. De väger 1,6kg styck så jag ville gärna att de skulle sitta fast ordentligt. Med den vikten kan de kanske hjälpa till lite att öka lådans massa som ska ta emot vibrationerna ifrån elementet.
Funderade ett tag på hur jag skulle kunna sätta dit dom och det slutade med att jag skruvade fast dom i bakkanten med en lång skruv. Jag har inte undersökt hur mycket skruven påverkar induktansen men om någon insatt person tror att det kan vara ett problem så säg gärna till!

Passade även på att sätta svart maskeringstejp på terminalerna. Verkade säkrast för att undvika kortslutning.
Resten av filtret monterades på en bit masonitskiva som sedan fästes med en skruv i botten. Det blev lite rörigt men det verkade inte vara någon risk för kortslutning efter montering.

Slutligen monterat i lådan:

Dämpmaterial behövs också. Här är et uppkapat till två av de tre högtalarna. Blev nog lite mycket men att hitta rätta mängden får bli ett senare projekt.


Ett problem bar att hitta skruvar. Svarta finns det inte så stort urval av så det slutade som ett litet DIY projekt i projektet!
Jag hade köpt en sprayburk för basreflexrören så det vara bara att fortsätta.



Ytterligare ett filter klart. buntband för fastsättning och sedan en skruv i botten på högtalaren för att hålla plattan.
Internkablage är 2.5 mm2 högtalarkabel ifrån Clas Ohlson till terminaler och baselement. Pris/prestanda på den kabeln tycker jag verkar svårslaget så den och 4 mm2 är den som används i hela min anläggning.
Till diskanten blev det en teleledning, också den ifrån Clas Ohlson. Efter att ha läst en del om skin-effekten tyckte jag att den verkade vettig.

OK. det färdiga resultatet?







Jag är mycket nöjd. Finns några småskavanker som var svåra att ordna efteråt men som det första seriösa bygget så har det gått bra.
På sista bilden skymtar mitt första högtalarbygge fram. En bättre bild ges här:

Ytan är kakel som jag hade över efter en köksrenovering. Tyvärr är inte högtalaren den bästa så ett kommande projekt är att bygga om den med bibehållet kakel. Det ska bli ett intressant projekt.




Hellre ett välljudande skatbo än en förgylld tegelsten.
Go to Top of Page

Zalve
Nerikes Audiofiler

18938 Posts

Posted - 2004/06/26 :  21:36:12  Show Profile  Visit Zalve's Homepage Send Zalve a Private Message  Reply
Kaxiga spolar... Kanske lite bra att man inte köpte såna, De skulla aldrig få plats då=)

"Vänner är de där ovanliga människorna som frågar dig hur det är och sen väntar på svaret. / Okänd"
Go to Top of Page

Haakan
Member

2630 Posts

Posted - 2004/06/27 :  00:22:51  Show Profile Send Haakan a Private Message  Reply
vad är fördelen med stora spolar?

"även jag hör skillnad på inbrända och innebrända kablar" (c) _jax =)
Go to Top of Page

rosbacke
Member

301 Posts

Posted - 2004/06/27 :  01:02:43  Show Profile  Visit rosbacke's Homepage Send rosbacke a Private Message  Reply
Försäljaren sa att dom var bättre...

Det är bandspolar. Ledaren är inte en tråd utan en tunn kopparfolie som har rullats ihop till en rulle. Man kan få spolar med lägre resistans då. Jag tror även att skin-effekten minskar så att motståndet inte ökar så mycket när frekvensen går upp. Det låter bra i alla fall. Jag har å andra sidan inte hört HFLS-1 med vanliga spolar så jag har inget att jämföra med.

--- Mikael R

Hellre ett välljudande skatbo än en förgylld tegelsten.

Edited by - rosbacke on 2004/06/27 01:12:31
Go to Top of Page

Haakan
Member

2630 Posts

Posted - 2004/06/27 :  01:20:57  Show Profile Send Haakan a Private Message  Reply
jaså intressant :), vart inhandlades dessa?

"även jag hör skillnad på inbrända och innebrända kablar" (c) _jax =)
Go to Top of Page

rosbacke
Member

301 Posts

Posted - 2004/06/27 :  10:42:30  Show Profile  Visit rosbacke's Homepage Send rosbacke a Private Message  Reply
Hifikit.

Jag var med på ett gruppköp där man kunde köpa ett HFLS-1 kit för 2500:- paret. La man till 500:- så fick man bandspolar. Det var MaxMartin som höll idet hela och det mesta står i HFLS-1 tråden ett par sidor tillbaka. Men det finns nog inget som hindrar dig ifrån att köpa dom löst, om än utan grupp/kit rabatt.

--- Mikael R

Hellre ett välljudande skatbo än en förgylld tegelsten.
Go to Top of Page

Gordi
fd. Mikael_1979

1922 Posts

Posted - 2004/06/27 :  11:45:42  Show Profile  Visit Gordi's Homepage Send Gordi a Private Message  Reply
Har du byggt tre stycken? en centerkanal?
baslådan var oxå snygg =)

wHy r u here? ask yourself


Go to Top of Page

Haakan
Member

2630 Posts

Posted - 2004/06/29 :  00:02:27  Show Profile Send Haakan a Private Message  Reply
ska bli hemskt intressant å komma å tjuvlyssna lite :) kanske tom får nåra tips på köpet.. ;)

"även jag hör skillnad på inbrända och innebrända kablar" (c) _jax =)
Go to Top of Page

Falumas
Member

149 Posts

Posted - 2004/10/14 :  15:32:57  Show Profile Send Falumas a Private Message  Reply
Snygga HFSL-1:or!

Kan du berätta lite mer om hur du har skärmat dom? Är ruskigt sugen på en center själv, efter HFSL-1:orna gjort sitt intåg i vardagsrummet blev min center oduglig. Den låter så illa i jämförelse att jag numera kör phantom-mode.

Tack på förhand
Karl

Försök aldrig ro om den som sitter i samma båt som dig själv.
Go to Top of Page

rosbacke
Member

301 Posts

Posted - 2004/10/16 :  17:11:57  Show Profile  Visit rosbacke's Homepage Send rosbacke a Private Message  Reply
Tack för dom orden. De har fått lite olja på sig sedan sist men jag är riktigt nöjd med dom.

Det är inte helt lätt att skärma HFLS-1 bra, men det går hjälpligt. Hifikit säljer magneter i tre storlekar. Den största använder jag till PL18 och den minsta till DX25. Tyvärr har de inga kåpor som passar så det har jag inte. Det är annars det mest effektiva att skärma av.
Jag limmade helt enkelt på mageterna på baksidan av elementen så att de sitter 'polvända'. Dvs det ska vara trögt att trycka dit dom i början.
Det räcker för DX25 men PL18 har forfarande en hel del magnetfält kvar, Tillräckligt för att det måste till en del avstånd mellan den och TV. För mig räckte det med att ställa den under TV:n för att få tillräckligt avstånd. Däremot blir det för nära att ha den ovanpå, liggandes eller med botten upptryct mot udersidan.
Den här uppställningen fungerar för mig. Jag har en järnplatta liggande mellan centern och TV:n för säkerhets skull men jag tror inte den är nödvändig.


--- Mikael R

Hellre ett välljudande skatbo än en förgylld tegelsten.
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.64 sekunder. Snitz Forums 2000