HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Bildreportage - Teknik & DIY
 Vi hälsar på inne i min högtalare...
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

goodsound
Member

232 Posts

Posted - 2004/10/22 :  17:00:09  Show Profile Send goodsound a Private Message  Reply
Hej alla glada!

Vad gör man en dag som denna? Kikar man ut genom fönstret ser man hur regnet bara öser ner...usch och fy. Äh, tar väl och skruvar isär mina högtalare och kollar vad som döljer sig där inne. Högtalarna är ett par Dynaudio Contour 1.3 mkII.


Ja, så har ser det ut då jag började skruva...


...innan det såg det ut så här! En massa dämpull & grejer.


Tar man bort lite av skummet så hittar man till slut Delningsfiltret. Jag själv har noll koll på såna här tekniska saker, med det ser väl ganska välbyggt & snyggt ut eller?


En till...


En närbild på Talspolen på Baselementet.


Baksidan på Mid/Bas elementet...


Hoppas att någon gillade det jag visade. Men se på f*n...SOLEN lyser igen! På mé solbrillorna

Trevlig helg allihopa!

Mvh Svante

filkingian
Member

716 Posts

Posted - 2004/10/22 :  17:18:58  Show Profile Send filkingian a Private Message  Reply
Det är alltid trevligt med "hur-ser-den-ut-inuti"-bildtrådar=)

Tack!

This space intentionally left blank.™
Go to Top of Page

akktustakki
MJW Musik hemma

1098 Posts

Posted - 2004/10/22 :  18:41:00  Show Profile  Visit akktustakki's Homepage Send akktustakki a Private Message  Reply
Högtalarobduktion?

www.musikhemma.se

nu schlappnaru av... DIY. Monacor
Go to Top of Page

Haakan
Member

2630 Posts

Posted - 2004/10/22 :  21:10:11  Show Profile Send Haakan a Private Message  Reply
sånt här gillar vi :D

"även jag hör skillnad på inbrända och innebrända kablar" (c) _jax =)
Go to Top of Page

hal
RödaTråden vinnare

4171 Posts

Posted - 2004/10/22 :  21:49:01  Show Profile Send hal a Private Message  Reply
Mycket trevliga bilder
Mera sån´t !

Veckans skiva, här !
Go to Top of Page

Wizard
Member

408 Posts

Posted - 2004/10/22 :  22:07:28  Show Profile Send Wizard a Private Message  Reply
Lite Arne Hägerfors-humor där... Var det medvetet?

( Solen-kondensatorer )..

Wizard
Go to Top of Page

MaxMartin
Member

1859 Posts

Posted - 2004/10/23 :  00:23:59  Show Profile Send MaxMartin a Private Message  Reply
Jag blev då inte direkt impad av filtret. Elektrolyter vill man inte ha nånstans i signalvägen och inte heller polyester-kondingar. Dom svartvita Solen kondensatorerna är väl ok.. Kul att dom använder fårull iallfall.

www.snakespeakers.com -Fulfill your dynamic dream
Go to Top of Page

edison
N.A.udiophile

2529 Posts

Posted - 2004/10/23 :  00:26:43  Show Profile Send edison a Private Message  Reply
Sitter elektrolyten i signalvägen..?

Ser inte att det är fårull heller, men kanske det bode vara i en såpass finlirhögtalare som denna...(?)

SACD/DVD-Audio: Pioneer DV-575A / CD: Sony CDP-X3000ES / LP: H/K T60 & Ortofon OM40 > Vincent RIAA > ACURUS Line Pre L10 > slutsteg ACURUS A100 > > Högtalare: 'Projektbygge' "The Pretender", en stativare m Seas Excel 5" & SS 2905/9300
(Vilande: en fn trasig Edison60, samt högt.bygge med Seas Excel 8" (pappkon) & Scanspeak D9300) Nystartat bygge: SEAS 25F-EW bas + Scanspeak D2905/9300 diskant. Sluten låda på 33 liter, vilken skall bli aperiodiskt dämpad.
Go to Top of Page

Gordi
fd. Mikael_1979

1922 Posts

Posted - 2004/10/23 :  00:35:46  Show Profile  Visit Gordi's Homepage Send Gordi a Private Message  Reply
Liten % överaskning får man ju vänta sig

Kul tråd

wHy r u here? ask yourself


Go to Top of Page

goodsound
Member

232 Posts

Posted - 2004/10/23 :  12:53:00  Show Profile Send goodsound a Private Message  Reply
Tack för den fina responsen!

Wizard-> Det var inte medvetet men det blev ganska kul vad jag förstår. Solen tittade faktiskt fram på riktigt!

Jag vet ju inte någonting om filter, men kan man inte Tweaka filtret ganska rejält? Om man byter ut alla komponenter mot bättre?
Bättre signalväg (d.v.s Bättre komponenter) = Bättre ljud? Är jag ute och cyklar?

Edited by - goodsound on 2004/10/23 12:54:40
Go to Top of Page

Gerhard46
Ej medlem längre

525 Posts

Posted - 2004/10/23 :  15:11:23  Show Profile Send Gerhard46 a Private Message  Reply
Roligt med öppna högtalare, det är ovanligare är andra apparater.

Ser trevligt ut. Troligen 2:a ordningens filter till basen och 3:e till diskanten.


edison:
Troligen inte, sitter nog i basfiltret. Kanske lite overkill med elektrolyt eller polyester där.
Go to Top of Page

kasra
Member

588 Posts

Posted - 2004/10/23 :  16:07:55  Show Profile Send kasra a Private Message  Reply
Gerhard46:
Dynaudio använder väl nästan uteslutet 6dB filter?!
Oftast med flera sug- impedanskorrigeringskretsar.

"Pretty girls dont cry"

Edited by - kasra on 2004/10/23 16:09:52
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.34 sekunder. Snitz Forums 2000