HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Bildreportage - Teknik & DIY
 PE-Klipp Line-arrays

Note: You must be registered in order to post a reply.
To register, click here. Registration is FREE!

Screensize:
UserName:
Password:
Format Mode:
Format: BoldItalicizedUnderlineStrikethrough Align LeftCenteredAlign Right Horizontal Rule Insert HyperlinkInsert EmailInsert Image Insert CodeInsert QuoteInsert List
   
Message:

* HTML is OFF
* Forum Code is ON
Smilies
Smile [:)] Big Smile [:D] Cool [8D] Blush [:I]
Tongue [:P] Evil [):] Wink [;)] Clown [:o)]
Black Eye [B)] Eight Ball [8] Frown [:(] Shy [8)]
Shocked [:0] Angry [:(!] Dead [xx(] Sleepy [|)]
Kisses [:X] Approve [^] Disapprove [V] Question [?]

 
Check here to subscribe to this topic.
   

T O P I C    R E V I E W
Mr. Pink Posted - 2006/01/04 : 01:16:03
Nu äntligen fick jag ändan ur vagnen och började bygga.
Har haft dessa högtalare i bakhuvudet i över ett år nu och elementen har jag haft sen tidigt i våras.

Min första tanke var att fösöka få in så många 4":are som det bara gick men takhöjden fick mig att begränsa min förhoppning att använa alla 50st elementen.

Hursomhelst gick det åt 36st placerade i 2st 2m höga högtalare.
Varje högtalare är delad i två identiska 1 meters-bitar för att få de lite mera lätthanterade. Totalt 4st 1 meters-bitar med 9 element vardera.

Den enda uträkningen jag har gjort är impedansen som blir 8 Ohm per del och 4 Ohm per kanal. Tre st seriekopplade grupper om tre paralellkopplade element i varje 1 meters-bit.

Lådkonstruktionen är papprör för gjutning av betongplintar och en gammal hylla som fick offras till ändgavlar. Problemet med att fästa elementen mot pappröret löstes med en plastlist gjord för något ändamål som har med papptak att göra. Hittade dessa på bygghandeln och tyckte de var billiga och lättarbetade. Lite dämpvadd i form av glasfiberull fick också plats i lådorna.

Papprören har jag sedan klätt i svart vinyl som också är ett resultat från gruppköpet.


En blivande låda gjord i papprör och ändgavlar i spånskiva.


Plastlist för 50:-/2m billigt i alla fall.


Ett gäng 4":are som ska monteras tillsammans.


Semimonterade element för 1+1/2 högtalare.


Lödning...


En färdig högtalare, något för stor för mitt rum för att helt få plats på bild. Bilder kommer snart från provlyssning i vardagsrummet.

Dessa högtalare kanske inte är något under av nogrannhet och expertbygge men jag hoppas de kan kanske inspirera någon.
Jag har provspelat nu ett par timmar och kan konstatera att de är väldigt lättdrivna och ger ett bra tryck i mellanregistar och övre bas.
Kanske en komplettering med en diskant mellan delarna kan göra de lite trevligare.

Jag vet inte hur mycket ljudet förbättras när högtalana väl är inspelade men förhoppningsvis är det väl åt det bättre.

mvh Johannnes


25   L A T E S T    R E P L I E S    (Newest First)
PG Jeppsson Posted - 2010/12/22 : 20:26:18
Det här är ett projekt som jag totalmissat , har 16 Peerless 6,5:or och två Vifa diskanter, desutom 300 mm PVCrör.

En tanke har slagit mig .

PG
Mr. Pink Posted - 2010/12/22 : 20:16:23
Oj.. Jag rättade några stavfel i ett inlägg och tråden bumpades.

Nåväl.
Jag har i alla fall nu flyttat upp skapelserna upp i min lägenhet där de får stå in sig lite.
Tyvärr är ju kåken väldigt lyhörd så det blir nog väldigt sparsamt spelande.
modernman Posted - 2010/04/14 : 15:19:19
Aha...låter trevligt. Ser man fram emot!
Mr. Pink Posted - 2010/03/22 : 14:33:44
Kanske en lite uppdatering så här några år senare.
Högtalarna finns kvar och stod permanent hemma i vardagsrummet i föräldrahemmet eftersom de smälte så bra in i inredningen.
Sen så renoverades vardagsrummet vilket gjorde att högtalarna numera är magasinerade. Jag själv bor nu i lägenhet sen 1.5år tillbaka som är extremt lyhörd vilket inte passar dessa monster så bra...:P

Dock har jag nu börjat intressera mig för diy-hifi igen och funderar på att kanske bygga ett par värdiga lådor till linjekällorna. Så kanske blir det lite uppdateringar så småningom.

/Johannes
Zalve Posted - 2006/04/11 : 23:23:22
Va sugen jag blev på att göra nåt sånt här...
Kanske skulle slänga ihop nåt inför DIY i Göteborg...
edison Posted - 2006/03/12 : 22:22:17
Varför inte ta med dom och komma på DIY-träffen i Götet ...?

http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=48852

http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=48853

Mr. Pink Posted - 2006/03/11 : 23:31:09
Dags för uppdatering...
Måste erkänna att detta experiment föll ut mycket väl.
Nu när elementen mjukat upp sig något har förvandlat högtalarna till det bättre. Den spretiga diskanten är borta och frekvensgången känns väldigt jämn. Basen är otoligt kontollerad och stram och man kan spela högt utan missljud. Det roliga är att trots att de är så stora som de trots allt är (2m höga) så kan man gömma undan högtalarna väldigt lätt i ett hörn eller brevid en bokhylla. Vi har haft flera bekanta på besök som inte upptäckt högtalarna förrens man nämner dem.

Jag skulle gärna vara med på någon diy-träff för att få ta dela av flera lyssningsintryck.

Jag är i alla fall extremt nöjd och jag hoppas se flera byggprojekt med Pioneer-elementen från gruppköpet. Det var vad jag förstår rätt många 4":are som skeppades från staterna.

mvh Johannes
edison Posted - 2006/01/17 : 16:02:35
Passerati:

Ja, klart baksidan av "Benno" är för tunn...den måste ersättas av nåt stabilare.

Har iofs lurat på att först köra dipol bara för att höra vad som blir resultatet, sen är det ju 'sockerkaka' att slänga på en ordentligare baksida om så önskas.

Jag har faktiskt prick 2 st "Billy" också, men såååå stor volym är nog inte nödvändigt...oräknat att jag behöver hyllorna till sitt normala syfte

Men visst vore det KUL att spela på ett par "Billy" bestyckade med 15-20 st 4" + nån diskant, alt en diskantlinjekälla längs baffelkanten...

Skulle ju bli en sorts "Megatrend Mini", haha
edison Posted - 2006/01/16 : 23:43:31
Hade jag en verkstad så...nu är de vinterkyla så än så länge får det nog vara...men rätt som det är får man för sej nåt ;-)
Kan ju pröva min idé "Benno + bafflar" och köpa bafflarna tillsågade, men måste ju ändå lösa elementmonteringen vilket känns som största hindret för att sätta igång (bortsett från såna oväsentligheter som jobb på trista tider etc)


Ditt experiment ger iaf sug efter att testa...och DET är inte borta !

Mr. Pink Posted - 2006/01/15 : 10:45:00
Hmm det kanske vore något...
Jag har ju funderat lite på vad för slags diskant som skulle kunna passa. Ett alternativ jag tänkte mig var ett diskanthorn.
Jag får undersöka lite mer.
Dahlberg Posted - 2006/01/15 : 01:47:07
2 meter långa banddiskanter skulle nog sitta som en smäck
tillsammans med dom där
Mr. Pink Posted - 2006/01/15 : 01:30:38
Nu har farsan och jag provlyssnat hela kvällen och jag blir mer och med nöjd med högtalarna.
Basen blir bättre och bättre och diskanten blir mindre vass. Basen är väldigt kontrollerad och det går att få ljudtryck som känns i bröstet. De ger otroligt mycket ljud och det verkar finnas mycket mer att ge. Det går defenitivt att vänja sig att lyssna på dessa högtalare.
Har precis lyssnat en skiva med orgelmusik och det enda jag saknat är den absolut översta diskanten. Annars är det nästan inget mer att önska.

Vad jag förstått ligger det en hel del av dessa billiga element rutom i stugorna. Vad väntarn ni på? Bygg! Jag är extremt glad över mina experimenthögtalare som jag egentligen inte väntade mig något speciellt utav.
Mr. Pink Posted - 2006/01/06 : 17:49:46
Jag knåpade ihop ett schema för 1/2 högtalare...

Eftersom varje element är 8 Ohm så blir den totala impedansen för 9st också 8 Ohm Sedan parallellkopplar jag två delar till 4 Ohm ut till förstärkaren.

Lekte lite igår med en ljudgenerator och kan konstatera att man kan få hörbara frekvenser ända ner till 35Hz. Om det är innom -3db gränsen för hela området är svårt och säga men det hörs (och känns) i alla fall.

Peakarna vi 2 och 6kHz hörs mycket väl vid frekvenssvep.
Bardis Posted - 2006/01/06 : 16:45:04
Vad får du för impedans på högtalarna med så många element?
linnar Posted - 2006/01/06 : 16:09:06
Orsaken till den dåliga diskanten kan vara att membranet bryter upp.
Dvs membranet börjar böja sig efter ljudvågen. Eftersom membranet är
för tungt så kommer ljudet från "böjningarna" en bra bit efter.
Brukar låta väldigt obehagligt.

Membranet är exakt 77mm i diameter. 340/0,077= 4416hz. Härifrån och
uppåt i frekvens finns risken för uppbrytning. En diskant som går in
vid 4-5khz kan vara en bra idé. 6db-filer räcker gott.
Domen i mitten är om ännu mjukare 12 mm runt mitten. 340/0,012= 28khz.
Det kan knappast bli något direkt problem. Men det kan bidra till dist
längre ner i registret som 14khz och 7khz.


Det har, med rätta, klagats på svårigheten med att montera elementet.
Montera det bakifrån så att den inbyggda tätningslisten ligger mot
baffeln. Den kant som blir framför elementet stör inte mer än den
kant som annars hamnar bakom elementet. Den går ju åxå att fräs ner
i en vinkel.

Ett annat knep är att fräsa ur hål i baffeln som är något större än
elementets stårsta mått och ovanpå baffeln limma 5mm plyfa. Plyfan
fräses upp till 94mm där elementet skall sitta. Sedan skruvas elementet fast från baksidan.


Bernt Jansson Posted - 2006/01/06 : 09:37:08
Intressant bygge. Det ser verkligen maffigt ut!
edison Posted - 2006/01/05 : 23:01:17
Såg i en annan tråd nu och påmindes om den "aningen" puckliga frekvensgången hos dessa, med bla 2 toppar - vid 2 resp 7 khz - ...kan tänka mej det inte låter så "snällt" därikring...men kan väl tämjas med notch-filter.

ohmega Posted - 2006/01/05 : 22:55:23
Testa med ett effektmotstånd i serie med högtalarna (typ 2 ohm eller så)..OBS testa på låg volym...så du inte eldar upp motståndet direkt!!
Mr. Pink Posted - 2006/01/05 : 22:30:51
Diskanten är väl inte vissen utan bara väldigt (vad jag upplever) jobbig att lyssna på.
Det är ju så många element och eftersom frekvenskurvan för ett enskilt element ser ut som den gör får man väldig förtärkning vid de frekvenserna. Det jag saknar i diskantväg är de översta frekvenserna samt lugnare fekvensgång.Nu är det också lite svårt att jämföra med då jag har ett par a4-monitorer att jämföra med... och de är de bästa jag har hört på.

Hursomhelst är jag imponerad över ljudninvån man kan få. Har ännu inte vågat dra på för fullt utan att öronen börjar säga ifrån.

Nu fundarar jag på en extralåda mellan högtalardelarna innehållandes ett diskanthorn.

mvh Johannes
edison Posted - 2006/01/05 : 21:56:15
KUL Mr Pink !!!
Har stört mej lite på att dessa elementen verkar lite svåra att göra en tät infästning med i baffeln, då plåtsargen är mindre än 1mm bred på smalaste stället...har haft ett gäng liggandes sen våren -05...

En idé jag har i skallen är att göra en baffel och använda IKEA's höga "Benno" CD-ställ som låda för 6-10 bredbandare per kanal, samt nån diskant på mitten av, alternativt vid sidan om, line-arrayen.

Du säger diskanten är lite 'vissen' (?)...hur ungefär tycker du diskanten kan beskrivas låta?
linnar Posted - 2006/01/05 : 18:11:01

Vi är många med dåligt samvete som låter karamellerna bara ligga...

vemsom Posted - 2006/01/05 : 01:00:00
läcker!
Mr. Pink Posted - 2006/01/05 : 00:50:43
Har provspelat ytterligare någon timme nu och provat att vrida på lite. Helt klart behövs det någon diskant med lite behagligare fekvensgång än vad bredbandarna har. Höga ljudtryck är inga problem. Högtalarna är verkligen lättdrivna men basen blir jag inte riktigt klok på. Det finns bas och den bas som finns kan man få mycket utav. Vid volym som börjar kännas obehaglig rör sig elementen ca 2-3mm. Den absolut djupaste subbasen kan nog en subwoofer råda bot på.

Jag är väldigt nyfiken hur fekvensgången är. Troligen väldigt skräpig...

Här är i alla fall en bild med en julgran som referens.



mvh Johannes
Zalve Posted - 2006/01/04 : 01:34:35
En enkel och rolig ide!
Kul att ni genomför dem,, Mina 4"are ligger fortfarande i låda, iväntan på bygglust.
Mr. Pink Posted - 2006/01/04 : 01:31:04
De spelar ju mycket lägre ner än vad ett ensamt element klarar av. Det är den absolut djupaste basen som inte riktiskt kommer. Men jag hoppas den kanske kommer fram när de väl blivit inspelade.

HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.11 sekunder. Snitz Forums 2000