HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Bildreportage - HiFi
 AÖ besöker Studio Blue i Stockholm

Note: You must be registered in order to post a reply.
To register, click here. Registration is FREE!

Screensize:
UserName:
Password:
Format Mode:
Format: BoldItalicizedUnderlineStrikethrough Align LeftCenteredAlign Right Horizontal Rule Insert HyperlinkInsert EmailInsert Image Insert CodeInsert QuoteInsert List
   
Message:

* HTML is OFF
* Forum Code is ON
Smilies
Smile [:)] Big Smile [:D] Cool [8D] Blush [:I]
Tongue [:P] Evil [):] Wink [;)] Clown [:o)]
Black Eye [B)] Eight Ball [8] Frown [:(] Shy [8)]
Shocked [:0] Angry [:(!] Dead [xx(] Sleepy [|)]
Kisses [:X] Approve [^] Disapprove [V] Question [?]

 
Check here to subscribe to this topic.
   

T O P I C    R E V I E W
Cyber Posted - 2006/01/21 : 02:51:25


Audiogrupp Öst besöker Studio Blue





Bilden lånad från studio Blues hemsida /Mvh Cyber

25   L A T E S T    R E P L I E S    (Newest First)
gcs Posted - 2006/02/10 : 15:05:31
Det är ju helt uppenbart eftersom majoriteten av skivorna är taskigt inspelade
Det beror nog på vilken musik man lyssnar på. T.ex. Madonna´s - "Confessions On a Dance Floor".
olof Posted - 2006/02/10 : 13:11:29
quote:
Vad jag egentligen menar är att inspelningsbranschen förmodligen skiter fullständigt i vad LTS tycker

Det är ju helt uppenbart eftersom majoriteten av skivorna är taskigt inspelade

Kanske det går att klyva tråden så denna diskussionen kan fortsätta på rätt ställe??
Cyber Posted - 2006/02/10 : 11:38:05
Nu sätter vi punkt för diskussionen här då den börjar frångå mitt bildreportage om Studio Blue. Fortsätt gärna diskussionen i en ny tråd ute på allmänna HiFi-forumet då den är intressant

/Cyber
gcs Posted - 2006/02/10 : 11:09:03
Jag undrar hur många av er som hört hur det låter med högtalarna inbyggda i väggen?
Dom borde nog ta kontakt med LTS och IÖ
Vad jag egentligen menar är att inspelningsbranschen förmodligen skiter fullständigt i vad LTS tycker. En sak till är att om man skulle spela in musik och mixa musik på det viset som LTS förordar så skulle musiken oftast låta vädligt tråkig(otight). Det är just därför som så många audiofila skivor egentligen inte är så kul att lyssna på.
mayro Posted - 2006/02/10 : 09:13:14


Förstår du inte så hjälper det knappast jag förklarar Ola Så det får nog va......
OlaH Posted - 2006/02/09 : 23:44:51
Vilken humor????????????

ola
mayro Posted - 2006/02/09 : 17:45:31
quote:
Dom borde nog ta kontakt med LTS och IÖ



Hahahahahaaaaa vilken humor ....
Cyber Posted - 2006/02/09 : 17:13:32
quote:
känns som att bygga in högtalarna i väggen är en smaksak.


Ja, det är en smaksak

/Cyber
olof Posted - 2006/02/07 : 01:08:46
quote:
Märkligt att de flesta studios då bygger på detta viset.

Tumregler
gcs Posted - 2006/02/06 : 18:46:12
1: Att bygga in element i vägg medför onödiga nackdelar pga spridningsegenskaper enkom bestäms av elementens inneboende spridning och filter.
Märkligt att de flesta studios då bygger på detta viset. Dom borde nog ta kontakt med LTS och IÖ här i Swedala. För min del så vet jag att det blev en väldig skillnad före och efter bygget.
2: Basdämpning bör ej ske i högtalarnas omedelbara närhet.
Jo men det är ju precis det man gör i väggen där man bygger in högtalarna.
3: Det är en missuppfattning att ickeparallella väggar minskar stående vågor.
Jag har aldrig hört någon tendens till stående vågor i ett kontrollrum och inte heller något klappeko.
markih Posted - 2006/02/06 : 16:53:37
Qcs!

1: Att bygga in element i vägg medför onödiga nackdelar pga spridningsegenskaper enkom bestäms av elementens inneboende spridning och filter. Man kan inte använda baffel för att skräddarsy spridning till lyssningsrum, geometrier och stereosystemet.

2: Basdämpning bör ej ske i högtalarnas omedelbara närhet. Det är inte elementens utstrålning som skall dämpas, det är ståendevågor från rummet!

3: Det är en missuppfattning att ickeparallella väggar minskar stående vågor. Det enda som ickeparallella väggar medför är ett annorlunda interferensmönster, troligtvis varken bättre eller sämre. (Däremot kan eventuellt klappeko mellan kala väggar eventuellt minskas?)
gcs Posted - 2006/02/06 : 09:29:52
känns som abygga in högtalarna i väggen är en smaksak.
Abbey Road kör iaf inte med inbyggda sakertt

Nej inte i Studio 1 i.a.f. och inte heller SR Berwaldhallen. Men i andra sammanhang så gör man det för det mesta. Jag är inte säker men det kan ju bero på att om en studio är mycket stor så vill man ha full utsikt. Jag har för mig att man på Air studio 1 har inbyggda högtalare och där spelar man ju också in klassiskmusik och filmmusik med stor orkester.(typ John Williams) Air studio är f.ö. byggd i en gammal nedlagd kyrka.
ryst Posted - 2006/02/06 : 00:13:35
känns som att bygga in högtalarna i väggen är en smaksak.
Abbey Road kör iaf inte med inbyggda saker
gcs Posted - 2006/02/05 : 18:17:48
Dessutom trodde jag att man ville dämpa bas i den bakre delen av rummet och inte i den främre??
Nu är jag ingen akustiker men jag har varit med och sett hur man bygger olika kontrollrum och studiorum. Man bygger då i olika sektioner och med olika akustiska miljöer. I ett kontrollrum brukar man bygga in högtalarna i en vägg där man också fylt upp med rockwoolmattor som man veckar i flera lager. I bakväggen gör man likadant men man kan också blanda med helmholtzväggar. Det är ju inte säkert att det alltid blir bra men då får man ändra på något som t.ex. att man tar bort lite dämpning. Det här är ju det gängse sättet när man bygger kontrollrum och studiorum och man vill ju också få bort alla stående vågor i rummet. Det gör man genom att man försöker att undvika alla paralella vägger och tak....man bryter av ljuvågorna som man tydligt kan se på de flesta bilderna i de länkar som jag tidigare bifogat.
olof Posted - 2006/02/05 : 17:41:51
Är så bra som du säger så det konstigt att inte fler har gjort det eftersom det ger klara möjligheter till bättre utnyttjande av golvytan. Hur menar du att det ska funka som en basabsorbent. Jag kan se att baffelsteget går längre ner i frekvens men hur det ska kunna dämpa något förstår jag inte(förklara gärna). Dessutom trodde jag att man ville dämpa bas i den bakre delen av rummet och inte i den främre??
gcs Posted - 2006/02/05 : 16:45:12
Motivera väl!
Om man bygger in högtalarna i väggen så kommer hela väggen att fungera som en jättestor baffel och basabsorbent som rätt gjort kommer att ge sterebilden än bättre stabilitet. Tyvärr så är det knappast tänkbart att göra sånt hemma eftersom man samtidigt bygger bort en hel del av rummet.
olof Posted - 2006/02/05 : 16:08:35
quote:
Högtalarna ska helst vara inbyggda i väggen

Motivera väl!
gcs Posted - 2006/02/05 : 14:57:39
Studio Blue själva anser att de har de bästa saker man kan få oavsett pengar
Ja ja dom säger det. Om vi tittar på ljudbordet alltså den stora mixern så är det vad jag kan se ett semiproffsbord. Mixern eller manöverkontrollen till Pro Tools står ovanpå bordet och skymmer skärmarna. Alla 19":s enheter ska sitta i ett rack och inte stå på bordet. Var finns de högkvalitativa mickförstärkarna och outboard utrustningen? Högtalarna ska helst vara inbyggda i väggen och likaså alla slutstegen med + kylning. Hur gör man med studiofönstret vid 5.1 lyssning. Sedan verkar det som att man bara har en akustiskmiljö.

http://www.oal.se/index2.htm
http://www.wisseloord.nl/nl/studios.htm
http://www.paramountrecording.com/studios.html
http://www.monomusic.se/
http://www.avatarstudios.net/index.html
http://www.airstudios.com/studio/index.shtml
http://www.abbeyroad.co.uk/
http://www.sandkviestudio.se/start.php
http://www.pukstudio.com/1024/Web/Pages2/frame1.html
http://www.lundgaard-studios.dk/
silvervarg Posted - 2006/02/05 : 13:57:22
quote:
Nä men jag ser vad dom har för grejor att jobba med.

Vilken/vilka delar är det du inte tycker är bra och vad anser du att de borde ha istället?

Studio Blue själva anser att de har de bästa saker man kan få oavsett pengar (eller i alla fall var när de skaffade dem). Det enda de funderade på att göra om var att skaffa ett slutsteg till för att få ännu mer effekt.
gcs Posted - 2006/02/05 : 12:12:28
Ser du hur något låter? Det gör iaf inte jag...
Nä men jag ser vad dom har för grejor att jobba med.
Lt Andersson Posted - 2006/02/04 : 22:27:46
quote:
Jag är själv inte så impad av de bilder jag sett från Studio Blue.

Ser du hur något låter? Det gör iaf inte jag...
gcs Posted - 2006/02/04 : 22:20:43
Han nämnde en studio i Danmark som de hade besökt som han ansåg låg nära Studio Blue i kvalitet.
I Danmark har vi flera studios som håller mycket hög internationell standard, många fle än i Sverige. Jag är själv inte så impad av de bilder jag sett från Studio Blue. Det är ändå kunnandet och slutresultatet som gäller.å så klart kvalitén på musikerna.
Jesper_Nilsson Posted - 2006/02/04 : 11:00:26
Jag har inte läst hela tråden och jag kan inte påstå att jag är så insatt i ämnet. Men, har ni nån gång tittat på vågformen från en typisk pop/rock skiva? Jag blev väldigt fudersam när jag tittade på en låt av Anastacia. Det var väldigt kompakt, såg ut som det tokklippte, men tittade man närmare så gjorde det inte det. En kollega på jobbet som är musiker upplyste mig om att det var hårt "premastrat". Han nämde att i vissa fall går de så lång att de lägger över låten på vinyl för att sedan driva ut signalen till meknisk klippning, det kan även göras digitalt men ger enligt honnom inte riktigt sak. Detta ger ett visst "sound" men oxå högre medelvolym i låten. Han nämde att detta var ganska vanligt och visade mig diverse facktidskrifter som beskrev hela grejen. Han påpekade att många studietekniker skiter i vad de igentligen gör med materialet bara det få det "sound" de är ute efter.. Att vi audiofiler sen tycker det låter skit är en annan femma.

/Jesper
MatsT Posted - 2006/02/02 : 17:36:29
Ingen som lyssnat på Lalehs skiva?

Den är inspelad hemma i lägenheten och låter mycket bättre än det mesta som släpps från svenska studios.
silvervarg Posted - 2006/02/02 : 11:56:18
quote:
pse300b: Om jag förstog Claes på Studio Blue rätt så var nog det stora problemet att
tekniker och anan personal på inspelningsstudios inte vet vad dom håller på med.
Enligt honom så räcker det med en dator plus kunskapen om hur man spelar in
för att komma upp i Studio Blue klass


Nja, om jag minns rätt så krävdes det utrustning för ca 100kkr plus kunskap för att nå upp till i närheten av Studio Blues kapacitet.
Dvs bra mikrofoner, mikrofonförstärkare, dator, monitorutrustning av hög kvalitet och tillfixad akustik. Jag tror inte att han räknade in rummet och fixande av akustik i de ca 100kkr.
Poängen var att påpeka att en studio inte behöver kosta över 10miljoner att bygga för att hålla toppklass. Kunskapen är det absolut viktigaste.

quote:
Att sedan 90% av alla studios har trasiga mickar gör ju inte saken bättre.

Var det verkligen så illa som 90%?

quote:
Alltså dissade Claes alla andra studios , vilket jag inte tyckte va så kul.

Inte alla studios, men de flesta. Lite var det att dra alla över en kam, men visst finns det studios som har hela saker och har hyfsat med kunskap.
Han nämnde en studio i Danmark som de hade besökt som han ansåg låg nära Studio Blue i kvalitet.
Jag minns inte så mycket detaljer, men de hade i alla fall någon form av B&W högtalare för monitorlyssning.

HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.27 sekunder. Snitz Forums 2000