HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Bildreportage - HiFi
 AÖ besöker Studio Blue i Stockholm
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 4

Cyber
Medlem i AÖ

2294 Posts

Posted - 2006/01/21 :  02:51:25  Show Profile Send Cyber a Private Message  Reply


Audiogrupp Öst besöker Studio Blue





Bilden lånad från studio Blues hemsida /Mvh Cyber

Cyber
Medlem i AÖ

2294 Posts

Posted - 2006/01/21 :  02:54:32  Show Profile Send Cyber a Private Message  Reply
Studiebesöket inleddes med att alla AÖ-deltagare fick göra en kort presentation om sig och sitt HiFi-/Hembiointresse i Studio Blues föreläsningssal



Första raden från vänster; Dazzin, Smallsuper_man, Joav, Soren

Mittenraden från vänster; Hifidreamer, Cybergirl, Pse300b, Ulf

Bakre raden från vänster; Lt Andersson, Ryst, BddB

Några deltagare saknas på bild

/Cyber

Edited by - Cyber on 2006/01/21 15:50:20
Go to Top of Page

Cyber
Medlem i AÖ

2294 Posts

Posted - 2006/01/21 :  03:16:18  Show Profile Send Cyber a Private Message  Reply

Om vi riktar kameralinsen åt andra hållet hittar vi första värden på Studio Blue, Mikael Sundman.




Lite fakta om Mikael (Hämtat från Studio Blues hemsida):

quote:
Mikael är ingenjör och har under många år varit verksam som studiotekniker och ljudtekniker vid liveinspelningar och i PA-sammanhang. Vidare är han multiinstrumentalist - sång, gitarr, bas och trummor - och studiomusiker. Han har även byggt upp ett antal inspelningsstudior. Sedan början av 1990-talet arbetar Mikael som ljudtekniker, musikproducent och lärare i ljudteknik och musikproduktion vid Studio Blue. Sedan mitten av 1990-talet driver Mikael verksamheten vid Studio Blue tillsammans med Claes Wettebrandt.



Riktar vi kameralinsen lite till åt höger fångar vi upp vår andra värd på Studio Blue, Claes Wettebrandt.




Lite fakta om Claes (Hämtat från Studio Blues hemsida):

quote:
Claes har under mer än tjugofem år forskat i musikalisk interpretation, musikproduktion och ljudteknik, samt arbetat som musiker, arrangör, musikproducent och ljudtekniker. Parallellt har han varit lärare i olika ämnen inom musik och ljudteknik, samt har byggt upp ett antal inspelningsstudior åt sig själv och andra. Claes är också multiinstrumentalist - sång, piano, bas, trummor, trombon och gitarr - och studiomusiker. Under mitten av 1980-talet grundade Claes Studio Blue där han sedan dess är verksamhetsansvarig och arbetar som ljudtekniker, musikproducent och lärare i ljudteknik, musikproduktion och musikkunskap.


/Cyber

Edited by - Cyber on 2006/01/22 00:01:51
Go to Top of Page

Cyber
Medlem i AÖ

2294 Posts

Posted - 2006/01/21 :  03:41:09  Show Profile Send Cyber a Private Message  Reply

Efter presentationsrundan var det dax för en lektion i inspelningsteknik




Här finns en hel del intressanta saker att berätta, men jag nöjer mig med att hänvisa till Studio Blues hemsida som lite överskådligt tar upp flertalet bitar/punkter av vad vi fick höra på lektionen

Oj, klockan 3.40 dax att sova

/Cyber

Edited by - Cyber on 2006/01/21 17:27:56
Go to Top of Page

Circlomanen
Semesterfirare

9880 Posts

Posted - 2006/01/21 :  06:48:14  Show Profile Send Circlomanen a Private Message  Reply
Detta vill jag se mer om!!!
Mycket intressant!
Go to Top of Page

johan.björklund
Reportage-Harry -05 & -07, 100.000-klubben!

20859 Posts

Posted - 2006/01/21 :  10:20:13  Show Profile  Visit johan.björklund's Homepage Send johan.björklund a Private Message  Reply
Det där måste ha varit kul o intressant. Hur mycket teori bjöd dom på ?

>musik förmedlingen<
Medlem av det Skånska välljuds sällskapet eoJEUD
Go to Top of Page

Tobbe_L
Klubbmästare i AÖ

9028 Posts

Posted - 2006/01/21 :  11:07:16  Show Profile Send Tobbe_L a Private Message  Reply
Attans att man skulle missa detta

Jag är inte dum....
Jag har bara otur när jag tänker
Go to Top of Page

Zalve
Nerikes Audiofiler

18938 Posts

Posted - 2006/01/21 :  11:36:50  Show Profile  Visit Zalve's Homepage Send Zalve a Private Message  Reply
Johan: Frågan är väl hur mycket Praktik de bjöd på. Perfekt tillfälle att göra ett F/E. I studion och på skiva. 15st som kan jämföra!

"Vänner är de där ovanliga människorna som frågar dig hur det är och sen väntar på svaret. / Okänd"
Go to Top of Page

Cyber
Medlem i AÖ

2294 Posts

Posted - 2006/01/21 :  13:09:57  Show Profile Send Cyber a Private Message  Reply
quote:
Det där måste ha varit kul o intressant. Hur mycket teori bjöd dom på ?


Vi fick ca 2,5 timmars teori i inspelningsteknik och vi blev sedan uppdelade i två grupper. Första gruppen fick följa med Mikael Sundman till inspelningsstudion för att lyssna på olika inspelningar medans andra gruppen stannade kvar i föreläsningssalen för frågestund med Claes Wettebrandt. Efter 1-1,5 timmars lyssnade i studion / frågestund bytte grupperna plats

Några delar som avhandlades i teorisammanhang kan man läsa om nedan, detta är saxat från Studio Blues hemsida..där finns oxå mer att läsa om man är nyfiken

quote:
LTR - Linear Transient Response
De två viktigaste faktorerna som gör att olika musikinstrument (och andra ljudkällor) låter som de gör är övertonsspektra och transienter (styrkevariationer). Särskilt under själva attacken, som vanligen utgörs av en transient med stor dynamik, brukar det finnas ett stort antal övertoner som sträcker sig högt i frekvens. Under denna attack, som utgör en ringa del av ljudets utsträckning i tiden, finns den viktigaste informationen vi människor fokuserar på då vi lyssnar. Detta psykoakustiska faktum (psykoakustik - läran om hur människor tolkar ljud) gäller vare sig vi är medvetna om det eller inte.

Vid varje ögonblick av attackens amplitudvariationer ändrar sig vanligen frekvensspektret. För att kunna spela in och spela upp detta förlopp räcker det inte med att utrustningen är statiskt linjär och har rak tonkurva vid några olika mätnivåer. Det krävs dessutom att den är helt oberoende av tidsrelationer och amplitudvariationer så att hur snabba förlopp som helst kan kodas oberoende av såväl frekvenssammansättning som hur frekvenssammansättningen varierar i tiden. Därmed måste den även vara faskorrekt.

Utrustning kan alltså vara mätmässigt linjär vid statisk linjäritetsmätning då endast en sinuston med en viss frekvens ökas och minskas i styrka, utan att för den skull vara dynamiskt linjär. För att testa den dynamiska linjäriteten krävs näst intill oändligt snabba testsignaler vilka helst även bör innehålla bredbandig energi. Dynamisk olinjäritet finns i flertalet ljudapparater oavsett pris, såväl när det gäller hi-fi som professionell elektronik.

På Studio Blue har vi tagit fram en objektiv prestandanorm för dynamisk linjäritet: Linear Transient Response, LTR. Det betyder ungefär "linjär transientåtergivning" och syftar på korrekt signalhantering oberoende av frekvens, amplitud, fas och tid (inom apparatens arbetsområde). Verifierbar utrustning är dels alla slags ljudapparater som mixerbord, förförstärkare, analoga och digitala bandspelare, A/D-omvandlare och D/A-omvandlare och så vidare, men även kablar och kontakter vid olika elektrisk belastning, samt hela inspelningskedjor från mikrofonförstärkare till färdig CD.

Hela inspelningskedjan på Studio Blue - från ljudkälla till färdigt fonogram - uppfyller prestandanormen LTR - Linear Transient Response. Därmed ger vi dig tillgång såväl till verklighetens alla ljud som till fantasins oändliga mångfald: Akustisk musik kan låta illusorisk, rockmusik kan låta häftigare med mer tryck, syntmusik kan låta tyngre med bastrumman som ett knytnävsslag i magen. Det är bara din fantasi och inspiration som sätter gränsen för hur det kan låta!


/Cyber

Edited by - Cyber on 2006/01/21 17:28:54
Go to Top of Page

ryst
Medlem i AÖ

1470 Posts

Posted - 2006/01/21 :  13:52:18  Show Profile Send ryst a Private Message  Reply
Var som sagt ett mycket intressant besök.
Någon som kommer ihåg beteckningen på basarna (15'')?

Det övriga var iaf Ino PR56, Rotel 1090 (3st), Pioneer 668 och jag tyckes mig se ett försteg från Sentec (modell vetefan).

Som vanligt är det basen från Inos moduler som imponerar som mest på mig. Sagt i vår interna tråd av mig så var jag inte lika imponerad av diskanterna/topparna.

______________________________________________
Sonos -> Classé Delta SSP-800 -> Classé Delta CA-M400 -> B&W 802D
Go to Top of Page

Cyber
Medlem i AÖ

2294 Posts

Posted - 2006/01/21 :  13:53:28  Show Profile Send Cyber a Private Message  Reply
Jag hörde till grupp två så för oss så blev det först en frågestund med Claes Wettebrandt som utmynnade i en diskussion om bl.a mikrofoner och placering. Ni som var med i min grupp får gärna fylla på med fler ämnen som avhandlades

När det var dax för besöket i själva inspelningsstudions kontrollrum fick man när man klev in i kontrollrummet syn på en mängd apparater

Kontrollbordet




Mixerbordet




Lite fakta saxat från Studio Blues hemsida:

quote:
Den ljudtekniska utrustningen
Den ljudtekniska utrustningen på Studio Blue består av analoga och digitala bandspelare samt datorbaserat hårddisksystem och sequenserprogram (Pro Tools 24 MIX samt Cubase VST 32); 64-kanaligt analogt mixerbord; analoga och digitala processorer samt mjukvara för processering; stor uppsättning mikrofoner (från bland andra Sennheiser, Earthworks, Neuman och AKG); med mera.


/Cyber

Edited by - Cyber on 2006/01/21 14:13:32
Go to Top of Page

Cyber
Medlem i AÖ

2294 Posts

Posted - 2006/01/21 :  14:12:46  Show Profile Send Cyber a Private Message  Reply

Som Ryst var inne på så användes Rotel 1090 slutsteg för att driva studiomonitorerna.





Och som studiomonitorer användes en Ino-rigg 2 st PR56 för topp och mellanregister och 4 st Ino basmoduler för basregistret


Ino PR56




Ino basmoduler (närbild)



/Cyber

Edited by - Cyber on 2006/01/21 14:23:55
Go to Top of Page

mayro
Lämnat på egen begäran

10984 Posts

Posted - 2006/01/21 :  14:20:40  Show Profile Send mayro a Private Message  Reply


Ser förbaskat trevligt ut det där..... Jag hörde vad Johan Lindroos system kunde göra.. Och det var mycket trevligt... Så man anar detta är rysligt skoj upplevelse ni haft... Ska bli kul att läsa era recentioner om LJUDET

Driver Mayros hifidagis
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2006/01/21 :  14:44:21  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message  Reply
Imponerande!

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page

Cyber
Medlem i AÖ

2294 Posts

Posted - 2006/01/21 :  15:24:50  Show Profile Send Cyber a Private Message  Reply
När Dazzin och Cyber plåtat färdigt var det dax för lyssning

Här ser bl.a. Smallsuper_man och Hifidreamer som snabbt bänkade sig i Sweetspot



När vi kom igång med lyssnadet så spelade Mikael Sundman upp ett antal inspelningar, som vi diskuterade...varför låter det som det låter..

Bild på plator vi lyssnade på ur i studiesyfte



/Cyber

Edited by - Cyber on 2006/01/21 16:01:06
Go to Top of Page

mayro
Lämnat på egen begäran

10984 Posts

Posted - 2006/01/21 :  15:28:05  Show Profile Send mayro a Private Message  Reply

"satarani" ser jag

Driver Mayros hifidagis
Go to Top of Page

Cyber
Medlem i AÖ

2294 Posts

Posted - 2006/01/21 :  15:42:42  Show Profile Send Cyber a Private Message  Reply
Jag avslutar på samma sätt som jag började med en lånad bild från Studio Blues hemsida för att visa själva inspelningsrummet som var nedsläckt under vårt besök





Får be att all deltagarna fyller på med sina ljudupplevelser av besöket så vi som tillhörde grupp 2 får höra vad grupp 1 tyckte om ljudet..osv

Vill också passa på att ge ett stort TACK till Mikael och Claes på Studio Blue för att vi fick komma på studiebesök hos Er och all tid Ni lade ner på vårt besök på en fredagkväll!!!

Studiebesöket var för mig intressant, lärorikt och kalaskul
/Cyber

Edited by - Cyber on 2006/01/21 16:04:09
Go to Top of Page

Joav
Member

233 Posts

Posted - 2006/01/21 :  16:46:53  Show Profile Send Joav a Private Message  Reply
Jag kan säga att jag är mycket imponerad av framförallt deras kunskap men även av ljdet.
Ett litet tips är att inte göra som jag och ta med sig favoritskivorna för att höra om det är bra ljudkvalite på dom
Jag trode aldrig jag skulle säga det men systemet kan vara lite för bra och ärligt.
TACK Cyber för att du ordnade detta det innehöll många ahh... upplevelser.

Jag lär mig av att ställa dumma frågor
Gör din Streo glad spela "Riltons vänner" www.riltonsvanner.com
Go to Top of Page

Lt Andersson
Member

600 Posts

Posted - 2006/01/21 :  16:55:24  Show Profile Send Lt Andersson a Private Message  Reply
Ljudet, ja hur var det frågar sig alla nyfikna?
Ni som inte har hört Ino högtalare föreställer er ett system som i grunden låter anlystikt och neutralt samtidigt (ja jag vet att vissa ser detta som en paradox) samt adderar ytterliagre lite mera anlalytisk förmåga samt en avgruuuuuunds djup bas så har ni fattat hur det låtar

Om man jämför med Ingvars "källare" så saknade jag lite grunt och smäll i basen. Jag vet faktiskt inte om det beror på att pr56 med basmoduler spelar med lägre dist än vad pi60s gör eller om det kan bero på skillnader i efterklangstid för respektive rum. Ska jag gissa vilt så tror jag att det beror på det första Som de flesta vet är ju bra "basdunk" beroende av en del dist, den viktigaste orsaken till att trance och liknande musiktilar låter så tamt där hemma.
Ljufältet (3d) är aningen mera diffust än man är van vid men det är helt i linje med vad Claes anser vara rätt samt överensstämmer bra med mina egna erfarenheter av akustisk musik i tex kyrkor.

Spelar man en dåligt inspelad skiva så hör man obönhörligen ALLA fel som idioterna vid mixerbordet samt mastring gjort men är inspelningen av god kavlitet så böir njutningen nästan magisk... tom surrealistisk eftersom man vet att musikerna inte finns i närheten även om man tror det

Ska man knyta ihop säcken så vill jag aif påstå att detta är så nära verjkligheten man kan komma

Musiclover!

Edited by - Lt Andersson on 2006/01/21 16:56:26
Go to Top of Page

sub_sonic
Member

82 Posts

Posted - 2006/01/21 :  16:56:19  Show Profile Send sub_sonic a Private Message  Reply
Joav!
Vilka skivor var det du tog med? Berätta gärna lite om vilka brister du/ni märkte av på dessa.

Mvh, Lars

"Utan vetenskapen skulle vidskepelse, häxeri, signeri svärma omkring som mygg... Vetenskapen är det ljus som upplyser folk som i mörker vandra, och låter dem se med klara ögon, och höra med öppna öron" - Carl Linnaeus
Go to Top of Page

Zalve
Nerikes Audiofiler

18938 Posts

Posted - 2006/01/21 :  18:23:55  Show Profile  Visit Zalve's Homepage Send Zalve a Private Message  Reply
Hoppas att skärmen vid mixerbordet går att vrida bort och få bort helt.
Frågan är hur ljudbilden påverkas av att ha ett helt mixerbord i vägen ?!

Måste tillägga att dett är ett trevligt och lita annorlunda repotage. Bra initiativ Cyber och resten av A-Ö!

"Vänner är de där ovanliga människorna som frågar dig hur det är och sen väntar på svaret. / Okänd"
Go to Top of Page

hifidreamer
Member

197 Posts

Posted - 2006/01/21 :  18:53:29  Show Profile Send hifidreamer a Private Message  Reply
Tjenare!
Ville bara passa på att tacka Studio Blue för ett riktigt trevligt arrangemang och Cyber för att han ordnade det hela.
Det var en fredagskväll som inte lär glömmas bort på ett tag... Det är nämligen 17 år sedan jag besökte en studio senast så det kändes som att det var på tiden.
Det var inte alls dumt att sitta i sweetspot när det spelades fin musik...
För mig var det första gången som jag fick nöjet att lyssna på ingenjör Ömans burkar, och jag frågar mig varför det inte har blivit av tidigare - ty det var en riktigt trevlig ljudupplevelse. Jag blev helt klart positivt överraskad.
Än en gång, tack alla inblandade för en trevlig fredagskväll!
Go to Top of Page

Joav
Member

233 Posts

Posted - 2006/01/21 :  22:43:02  Show Profile Send Joav a Private Message  Reply
Sub_sonic >> Först spelade jag "Somliga går med trasiga skor" med Riltons Vänner den lät helt ok. Det var ju inte så att rösterna svävade i rummet eller nån super känsla men det lät ok. Detta är en låt son jag brukar ha med mig när jag lyssnar i butiker och mässor och den lät som vanligt.
Nästa låt på var "Know your enemy" med Rage against the machine. Den lät faktist ganska bra. Lite komprimerad ljudbild men en helt del dynamik. Den till hör bland de bättre hårdrocks skivorna när det gäller ljudkvalite men det saknades en del innan det skulle låta bra på riktigt.
Den sista låten som gick på var "Här är passion" även denna av Riltons vänner. Jag har hört av bandet själva ett det inte skulle vara samma ljudkvalite som på den tidigare låten men jag har aldrig hört någon större skillnad. Introt snurrade igång och det lät lite sämre än på en "vanlig" anläggning men ok. Sen började sången och det lät som sångaren sjöng in i en kaffeburk. Detta är en av mina favvo låtar men det lät så illa att jag inte ville lyssna klart på låten.
Zalve >> När jag satt i sweet spoten precis framför skärmen så stördes inte jag av den.

Jag kan ju nämna lite om en av skivorna jag köpte av dom på Studio Blue, "Klez" av Sabbath hela veckan. Jag har inte hunnit lysnna ordentlig på den men kort och gott. Jag kan spela starkare utan att det låter illa och jag hör fler detaljer än på en vanlig inspelning. Dessutom känns ljudet lite naturligare. Jag kan starkt rekomendera en skiva från dom bara för att höra skilnaden

Jag lär mig av att ställa dumma frågor
Gör din Streo glad spela "Riltons vänner" www.riltonsvanner.com
Go to Top of Page

ohmega
Member

4651 Posts

Posted - 2006/01/21 :  23:10:57  Show Profile Send ohmega a Private Message  Reply
Mycket intressant reportage...det tackar man för.

Medlem i klubbstugan SVAVEL - "Vi kör så det ryker"
Mitt Hifi-intresse är ingen prylhobby - det är en materialsport :) Anläggning: DVD-Denver + Naim Nait2 + Epos ES11 OCH FT-1600 MkII + 200 CD-skivor
Go to Top of Page

Tank
Member

520 Posts

Posted - 2006/01/21 :  23:12:57  Show Profile  Visit Tank's Homepage Send Tank a Private Message  Reply
Basmodulerna heter pZ-4. Sen vill poängtera att toppsystemet heter r56. Beteckningen pr står för fullregisters studiolådor, vilket inte är fallet med dessa högtalare.

Om försteget är ett Sentec skulle jag gissa på att det är ett SC-9.
Go to Top of Page

Smallsuper_man
Member

604 Posts

Posted - 2006/01/21 :  23:47:12  Show Profile  Visit Smallsuper_man's Homepage Send Smallsuper_man a Private Message  Reply
jag har inte så mycket att tillägga föregående talare. men kan ju bekärfta allt iaf. mumms vill ha det som vardagsrumm.

en kul grej va att stå i inspelningsrummer och höra skillnaden på akustiken i olika delar av rummet. om man stog bakdelen av rummet och tex sjäng mot studion vart det en härlig klang men om man stod tvärtom så lät det helt tomt och tråkigt (såklart men det va kul att höra det irl)

ang monitorerna så sa iaf claes att dom hette pr56 och det va pga att dom hadde en metalldomme istället för den vanliga så att den skulle gli lite mer avslöjande . om det är rätt eller inte vet jag inte eftersom jag inte är nån ino-fantast men jag tror inte han står och snackar skit, möjligtvis att han har fått nånting bakom bakfoten men tror inte det.

så åter igen tack cyber och tack Claes å Mikael för ett mycket trevligt arrangemang

-you don't know what you got until it's gone-

Hemma hos Peter
http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=29813
Go to Top of Page
Page: of 4 Previous Topic Topic Next Topic  
Next Page
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.22 sekunder. Snitz Forums 2000