HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Bildreportage - HiFi
 AÖ besöker Studio Blue i Stockholm
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Previous Page | Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 4

Cyber
Medlem i AÖ

2294 Posts

Posted - 2006/01/22 :  00:23:02  Show Profile Send Cyber a Private Message  Reply



Den korta stund jag fick chansen att sitt i sweetspot så lyssnade jag några minuter på min medtagna CD-skiva KODO Mondo Head, spår 7. Personligen har jag inte hört någon bättre återgivning av slagverk än vad jag fick uppleva de minuterna jag satt där i sweetspot, helcoolt

/Cyber

Edited by - Cyber on 2006/01/22 00:27:29
Go to Top of Page

ulf
Member

332 Posts

Posted - 2006/01/22 :  11:04:19  Show Profile Send ulf a Private Message  Reply
En mycket intressant träff. Redogörelsen för varför mycket komersiell pop låter så dåligt och är så dåligt indpelade och msstrade var intressant!

Beträffande ljudet i konrollrummet kan jag säga följande, Jag har nu hört INOsystem hos Ingvar, hemma hos Knoppen och nu i Studio Blue. Det finns ett "husljud" överallt. Fantastik dynamik, djup kraftfull bas, stor ljudbild men en mörk lite instängd klang i de övre registren. Det låter varmt o gosigt och det blir aldrig problem med t.ex Essljud. Men jag tycker det saknar lite upplösning i de övre registren och lite livligare återgivning och mer "luft" i de övre registren skulle inte skada. Jag skulle verkligen vilja höra INOsystem med bättre kringutrusning. Pioneer
spelaren är nog bra men det finns betydligt bättre grejer. Bättre kablar skulle nog oxå lyfta ljudet. Men eftersom alla som kör med större INOsystem har annamat Pioneer,Rotel/Nad 208, EEK stuket får aldrig INOhögtalarna visa vad de går för i ett högupplösande system. Jag tycker även INO ägarna dämpar rummet för mycket och det bidrar till den dova klangen (och det konstiga ljudbilden jag hörde hos Ingvar). Som vanligt delade åhörarna hos Sudio Blue upp sig i två läger. Alla var eniga om den exeptionella basåtergivningen men några tyckte som jag inte om topparna.
Ryst har ju sagt att han föredrar sina BW 802Diamond och PSB300 sade om jag hörde rätt nåt i stil med att "hos Knoppen fanns ju ingen diskant men här var det i alla fall lite". Andra prisade återgivningen som något av det bästa de hört.
Go to Top of Page

FBK
700.000-klubben

7364 Posts

Posted - 2006/01/22 :  11:48:35  Show Profile Send FBK a Private Message  Reply
quote:
Beträffande ljudet i konrollrummet kan jag säga följande, Jag har nu hört INOsystem hos Ingvar, hemma hos Knoppen och nu i Studio Blue. Det finns ett "husljud" överallt. Fantastik dynamik, djup kraftfull bas, stor ljudbild men en mörk lite instängd klang i de övre registren. Det låter varmt o gosigt och det blir aldrig problem med t.ex Essljud. Men jag tycker det saknar lite upplösning i de övre registren och lite livligare återgivning och mer "luft" i de övre registren skulle inte skada. Jag skulle verkligen vilja höra INOsystem med bättre kringutrusning. Pioneer
spelaren är nog bra men det finns betydligt bättre grejer. Bättre kablar skulle nog oxå lyfta ljudet. Men eftersom alla som kör med större INOsystem har annamat Pioneer,Rotel/Nad 208, EEK stuket får aldrig INOhögtalarna visa vad de går för i ett högupplösande system. Jag tycker även INO ägarna dämpar rummet för mycket och det bidrar till den dova klangen (och det konstiga ljudbilden jag hörde hos Ingvar). Som vanligt delade åhörarna hos Sudio Blue upp sig i två läger. Alla var eniga om den exeptionella basåtergivningen men några tyckte som jag inte om topparna.
Ryst har ju sagt att han föredrar sina BW 802Diamond och PSB300 sade om jag hörde rätt nåt i stil med att "hos Knoppen fanns ju ingen diskant men här var det i alla fall lite". Andra prisade återgivningen som något av det bästa de hört.

Intressanta synpunkter UlfDet här med konstig ljudbild hos Ingvar undrar jag över, förklara vad du menar. Har läst att en del har åsikter om ljudbilden, man ingen säger vad som är fel? Skulle vara intressant att få höra åsikter om detta.

Sedan det här med mörk instäng klang och varmt och gosigt är intressant, hos Ingvar så tyckte inte jag att det var så utan mycket öppet och detaljerat ljud överlag. För min del så kunde det kanske ha varit mer värme i mellanregistret med då hade inte ljudet varit neutralt heller

Lever på samhällets botten.
Knappt aktiv forummedlem längre, men jag tittar in ibland.

Edited by - FBK on 2006/01/22 11:58:43
Go to Top of Page

Cyber
Medlem i AÖ

2294 Posts

Posted - 2006/01/22 :  12:05:49  Show Profile Send Cyber a Private Message  Reply
quote:
Intressanta synpunkter Ulf


Håller med FBK, att det är intressanta synpunkter Ulf kommer med. Själv så satt jag bara i sweetspot en kort stund och lyssnade på slagverk vid det tillfället som jag berättade om i mitt förra inlägg. Det skulle givetvis ha varit intressant att fått höra mer diskantkrävande musik som att lyssna på något stycke där man spelar höga toner som man kan få till på exempelvis en violin inspelat i en kyrka

/Cyber

Edited by - Cyber on 2006/01/22 12:08:34
Go to Top of Page

sub_sonic
Member

82 Posts

Posted - 2006/01/22 :  12:08:08  Show Profile Send sub_sonic a Private Message  Reply
Att det inte låter så varmt beror mest på att alla dessa rum har varit väldigt dämpande och den "sakrala" värmen som finns då efterklang men även direkt ljud från väggen bakom högtalarna inte finns med. Dvs direktljudet innehåller därmed bara den information som finns på skivan.

Detta är mycket ovanligt i början då man är van att det ska finnas med i ljudbilden. När man har vant sig med det så upptäcker man den stora skillnaden mellan olika inspelningslokalen eller det pålagda reverbet som är praxis i dagens inspelningsstudior.

Jag har blivit väldigt allergisk mot anläggningar som inte är akustikbehandlade då de låter konstlade och för mycket "munkarna" över det hela.

//Lars

"Utan vetenskapen skulle vidskepelse, häxeri, signeri svärma omkring som mygg... Vetenskapen är det ljus som upplyser folk som i mörker vandra, och låter dem se med klara ögon, och höra med öppna öron" - Carl Linnaeus
Go to Top of Page

Cyber
Medlem i AÖ

2294 Posts

Posted - 2006/01/22 :  12:14:56  Show Profile Send Cyber a Private Message  Reply
quote:
Jag skulle verkligen vilja höra INOsystem med bättre kringutrusning. Pioneer spelaren är nog bra men det finns betydligt bättre grejer. Bättre kablar skulle nog oxå lyfta ljudet. Men eftersom alla som kör med större INOsystem har annamat Pioneer,Rotel/Nad 208, EEK stuket får aldrig INOhögtalarna visa vad de går för i ett högupplösande system.


Håller med dig Ulf, det skulle vara mycket intressant att stoppa in annan elektronik och höra vad som händer

/Cyber
Go to Top of Page

krellmaster
Member

886 Posts

Posted - 2006/01/22 :  13:51:46  Show Profile  Visit krellmaster's Homepage Send krellmaster a Private Message  Reply
Intressant tråd, hade vart kul å vart med......Jag har åtminståne en skiva som är inspelad på Studio Blue och det är Katzen Kapell "Alla hatar min man". Fantastisk holografisk inspelning som skulle va kul att avnjuta där den är inspelad.

nyfiken skeptiker
Go to Top of Page

Blue
Member

2120 Posts

Posted - 2006/01/22 :  14:20:23  Show Profile Send Blue a Private Message  Reply
Cyber: "Håller med dig Ulf, det skulle vara mycket intressant att stoppa in annan elektronik och höra vad som händer."

Ligger den här tråden ute på faktiskt också eller? (vet inte om jag pallar dra mig in där nu)... Blir nog spännande reaktioner i så fall. Ni vet, enligt LTS (och enligt Öhman som skapat högtalarna) är ju just denna elektronik "icke hörbart färgande" - och med det synsättet finns det ju inte någon som helst anledning att byta till något annat (om man inte då vill ha "färgad" återgivning)...

: )

Ett kungarike för en vevgrammofon.
Go to Top of Page

Baltazar
Member

887 Posts

Posted - 2006/01/22 :  14:39:38  Show Profile Send Baltazar a Private Message  Reply
Blue -> Det är väl inget fel att gilla färgad återgiving? Det är dock inte så konstigt att det är intressant framförallt att i studiosammanhang veta vad man lyssnar på(inte apparaterna alltså).


Mvh

Edit: Förstår inte riktigt vart du vill komma med inlägget? Vi vet ju hur "sådana" trådar brukar sluta


Edit2: Den där Kodo-skivam har jag nog hört hos I.Ö. Lät riktigt bra på pi60s Kan tänka mig att skivan verkligen kommer till tätta hos Studio Blue(inte för att jag saknade något hos pi60s.



Edited by - Baltazar on 2006/01/22 14:52:53
Go to Top of Page

Cyber
Medlem i AÖ

2294 Posts

Posted - 2006/01/22 :  16:28:25  Show Profile Send Cyber a Private Message  Reply
quote:
Intressant tråd, hade vart kul å vart med......Jag har åtminståne en skiva som är inspelad på Studio Blue och det är Katzen Kapell "Alla hatar min man". Fantastisk holografisk inspelning som skulle va kul att avnjuta där den är inspelad.


Tack. Köpte en skiva på Studio Blue när jag var där "The way it should be" producerad av Claes Wettebrandt (1993-1995). Jag har dock bara kort lyssnat på några spår av skivan än så länge och mitt intryck är att den är mycket välproducerad ...skivspåren jag har lyssnat på låter riktigt bra på min anläggning...inspelningen bygger på LTR-principen som finns att läsa om på Studio Blues hemsida

/Cyber
Go to Top of Page

Blue
Member

2120 Posts

Posted - 2006/01/22 :  16:56:44  Show Profile Send Blue a Private Message  Reply
Baltazar: "Blue -> Det är väl inget fel att gilla färgad återgiving?"

Nej, absolut inte.

"Det är dock inte så konstigt att det är intressant framförallt att i studiosammanhang veta vad man lyssnar på(inte apparaterna alltså)."

Precis, men jag tillhör dom som är ganska övertygade om att det finns prylar som kan göra detta lika bra, eller bättre, än just den rekommenderade LTS-elektroniken.

"Förstår inte riktigt vart du vill komma med inlägget? Vi vet ju hur "sådana" trådar brukar sluta"

Alltid kul att se reaktionerna från vissa kretsar på ett sådant inlägg som Ulfs här ovan.

: )



Ett kungarike för en vevgrammofon.
Go to Top of Page

soren
Member

311 Posts

Posted - 2006/01/22 :  16:57:59  Show Profile Send soren a Private Message  Reply

Vet inte om jag har så mycket att tillägga :)

Anläggningen har en helt otrolig dynamik!
Ino prylarna är verkligen i en klass för sig!

Det är som sagt lite annorlunda i ett mixningsrum, där man inte får höra några "rumsljud". Man kan råka ju råka basera mixen på saker som endast finns i studion. Det samma gäller ju färgande utrustning, så jag tror nog att det som sitter där är mycket lämpligt för ändamålet.

Ett stort tack till killarna från Studio Blue!

/Sören
Go to Top of Page

Baltazar
Member

887 Posts

Posted - 2006/01/22 :  22:33:07  Show Profile Send Baltazar a Private Message  Reply
quote:
Alltid kul att se reaktionerna från vissa kretsar på ett sådant inlägg som Ulfs här ovan.


Jag reagerade iaf på ditt inlägg, ingen annans. Eller svarade du på nåt helt annat än det du citerade av mig?


Go to Top of Page

Cyber
Medlem i AÖ

2294 Posts

Posted - 2006/01/22 :  23:08:24  Show Profile Send Cyber a Private Message  Reply
Blue och Baltazar lös det via PM om Ni inte kan släppa eventuell oklarhet som uppstått, tack

/Cyber
Go to Top of Page

Baltazar
Member

887 Posts

Posted - 2006/01/22 :  23:24:59  Show Profile Send Baltazar a Private Message  Reply
Okidoki Pac

Fan att jag missade detta besök iaf. Hade glömt bort att kika i tråden i AÖ-delen

Nåväl, väntar med späning på lite fler åsikter av besökarna.
Mvh


Go to Top of Page

pricer
Member

176 Posts

Posted - 2006/01/23 :  00:27:15  Show Profile Send pricer a Private Message  Reply
Ulf:

Nämn gärna några produkter som distar mindre än vad Pioneer 668 och Rotel 1090 gör. Det vore intressant att höra. Eller du kanske menar högre upplösning som i att prylarna lägger till lite extra information?
Go to Top of Page

ryst
Medlem i AÖ

1470 Posts

Posted - 2006/01/23 :  00:38:56  Show Profile Send ryst a Private Message  Reply
quote:
Ulf:

Nämn gärna några produkter som distar mindre än vad Pioneer 668 och Rotel 1090 gör. Det vore intressant att höra. Eller du kanske menar högre upplösning som i att prylarna lägger till lite extra information?


Att det ska vara ett sånt jäkla tjat.
Är det svårt att fatta att alla inte gillar pioneer

______________________________________________
Sonos -> Classé Delta SSP-800 -> Classé Delta CA-M400 -> B&W 802D
Go to Top of Page

EmilH
Member

484 Posts

Posted - 2006/01/23 :  00:49:11  Show Profile Send EmilH a Private Message  Reply
Roligt initiativ detta.. alltid roligt att se/höra hur det kan se ut och fungera närmare källan.

För att vända på det lite... en liten fråga till pricer: Det låter som om du anser att Pioneer 668 och Rotel 1090 tar fram ALLT som finns ur mediet, varken mer eller mindre? Det finns alltså INGENTING som är bättre??
Go to Top of Page

Zalve
Nerikes Audiofiler

18938 Posts

Posted - 2006/01/23 :  00:49:26  Show Profile  Visit Zalve's Homepage Send Zalve a Private Message  Reply
För er som INTE såg vad tråden handlar om så tar vi det igen.

"AÖ besöker Studio Blue i Stockholm" - Det innebär intryck och synpunkter därifrån. Lågt distande produkter och makalösa läsare omskrivs under forumsdelen HIFI.

"Vänner är de där ovanliga människorna som frågar dig hur det är och sen väntar på svaret. / Okänd"
Go to Top of Page

Thomas_Ö
Member

391 Posts

Posted - 2006/01/23 :  08:41:18  Show Profile Send Thomas_Ö a Private Message  Reply
Kul att höra era intryck "pöjkar"....jädrit synd att man inte var "fit forfight" och kunde haka på....får lyssna på Ino grejer en annan gång....

Original A8T -> Naqref's Dark Serpentine -> ShengYa SV-233 -> EKK -> Audiovector Mi3 Super + en SB duet
Go to Top of Page

silvervarg
Member

652 Posts

Posted - 2006/01/23 :  18:14:26  Show Profile Send silvervarg a Private Message  Reply
Tyvärr kom jag ca en halvtimme sent pga drygt 20 mil och väderlek etc, men bättre sent än aldrig, det tog jag igen genom att stanna till sist med Joav för lite extra lyssning och snack.
Totalt blev vi 13 personer, så det är bara jag och Cyber som inte är med på fotot i början av tråden.

Jag är inte så van vid så extremt väldämpat rum som studion var, så ljudet lät lite annorlunda mot hur det lät i IÖ's källare. Lite torrare skulle jag säga, troligen pga att dämpningen tar bort nästan all efterklang.
Med vana från mer normala miljöer så tycker jag att man tappar lite av känslan när det är så extremt dämpat. Troligen är detta en vanesak, men lite liknande den torra känslan man får i hörlurar (dvs nästan bara direktljud).

Vi lyssnade på ett spår från femte elementet som slutar med ett mycket lågt bassvep mot lägre toner, och här fick verkligen basmodulerna visa sina muskler. Dessutom skakade hyllorna i bakdelen av studion lite av resonanserna som uppstod. Kanske är lite för lite dämpat i alla fall :-)
Så vitt jag hörde var det distortionsfritt. Vet dock inte hur lågt det ljudet gick. Ända till 20Hz?

Angående namnet på topparna så heter de r56 för studiobruk och i56 för hemmabruk, allt enligt Ino audios namnstandard. p=basmodul, i=topmodul för hemmabruk, pi=fullregister för hemmabruk (p+i=pi), r=topmodul för studio, pr=fullregister för studio (p+r=pr). Ibland har högtalarna en bokstav sist, t.ex. s eller z om de är av extra god kvalitet.
Siffran på fullregister och toppar anger ungefärlig volym i liter.
Ända undantaget som jag vet är piP som borde hetat pi10.

Studio Blue drev basarna med 2 stycker Rotel 1090 och topparna med en stycken Rotel 1090. De hade planer på att kanske skaffa en Rotel 1090 till för att köra bryggat till topparna så att de kan spela ännu högre.
Vid något tillfälle under kvällen drogs det på till ca 120dB och det fanns massor mer att ge, så det känns kanske inte så viktigt att få ännu mer effekt.

Lärarna sa att de kör Ino burkar privat också. Mikael sa att han hade exakt samma högtalare som i Studio Blue, dvs även de 4 feta basmodulerna! Ett foto hur det ser ut hos honom vore kul.
Claes var lite mer modest och körde pi60s hemma.
De killarna hade testat och lyssnat på det mesta och även mätt på en del saker.
Några saker hade de bergfasta åsikter om, som t.ex. att:
* De digitala formaten var klart överlägsna de analoga på alla punkter.
* Akustik är otroligt viktigt och dämpning är i princip alltid nödvändigt.
* Rörförstärkare ratades generellt (inga undantag som jag förstod det), liksom ganska många transistorstärkare.
* De var väldigt skeptiska till dyra kablar. De enda kablar som var riktigt viktiga att ha bra kvalitet i var kablar från mikrofon till mikförstärkare. Möjligen om kabel skivspelare till RIAA-förstärkare räknades med här. Jag är lite oklar om hur det skulle tolkas på den punkten.
* Analoga tonkontroller var oftast av usel kvalitet även om resterande delar håller hög kvalitet. Bästa botemedlet är oftast att göra bypass på tonkontrollerdelen eller att montera bort den för gott. Att ställa tonkontrollerna i mitten duger normalt inte.
* Den stora skillnaden i välljud är hur man behandlar musiken vid inspelningen. Möjligen med viss överdrift så ansåg de att vid uppspelningen kan vi bara få till den sista procenten välljud.

Lite konsekvenser av detta:
* I en riktigt bra anläggning så hörs alla fel i inspelningen mycket tydligt, så i deras anläggning var väldigt mycket bra musik inte så njutbar eftersom felen hördes tydligt. Mikael hjälpte till att tala om vilka fel som fanns på inspelningen. Mycket lärorikt och ett exemplariskt sätt att inte vilja lyssna på den uselt inspelade musiken mer. Tyvärr är mer än 90% av allt jag lyssnar på säkert uselt inspelat, så fullt så analytisk anläggning vill jag nog inte ha, för då förstör jag nästan allt mitt musiklyssnande.
* Det jättestora, dyra och avancerade mixerbordet används normal bara som mikförstärkare (i toppklass) och sedan går allt rätt in i datorn. Därefter behandlas allt digitalt i datorn. Mixerbordet i mitten är bara för att det skall gå snabbare att fixa till saker än att använda mus och tangentbord. Mikael kallade det mixerbordet för "en stor mus med många knappar".
* Den analoga 1" bandspelaren i världsklass används normalt inte alls.
* De använder inga "dyrkablar". Själva kabeln till mikrofonerna var nog av god kvalitet, men det finns nog inte mikrofonkablar i dyrkabel-prisklassen så vitt jag vet.

När det gällde kablar så hade Claes gjort väldigt grundliga tester där han bl.a. hade köpt material för ca 150kkr under lång tid för att testa olika kablar, kontakter och deras inverkan och utfört väldigt mycket lyssningstester, mätningar etc för att se vad som gav bäst resultat. Jag förstod det som att han anså att man först måste ta reda på vad kabelns uppgift är innan man kan fundera på vilken kabel som kan vara lämplig. Självklart måste man ha koll på utimpedans och inimpedans på de apparater som den skall kolla ihop samt vilken ström som skall passera genom kabeln.
Hans tester hade börjat förutsättningslöst med att bara testa kablar för länge sedan, men numera visste han bättre än att testa utan att veta fakta. Som jag förstod Claes så var han inte tekniskt utbildad från början utan har gått livets hårda skola när det gäller elektronik.
På elsidan så ansåg de att bra kablar och störningsfri kraft var mycket viktigt. Därför hade de dragit special-el från så tidigt det gick att koppla inne i fastigheten med ganska dyr rejäl störningsskyddad kabel till studion. Extra viktigt är att dra elen till slutstegen från annan fas än elen till övrig elektronik.
Go to Top of Page

Baltazar
Member

887 Posts

Posted - 2006/01/23 :  18:42:01  Show Profile Send Baltazar a Private Message  Reply
Wow, tack Silvervarg för den utförliga "sammanfattningen". Jätteintresant läsning.
Låter som om jag verkligen missade något


Go to Top of Page

mayro
Lämnat på egen begäran

10984 Posts

Posted - 2006/01/23 :  20:23:15  Show Profile Send mayro a Private Message  Reply


det va gott att se grabbarna ansåg nätström IN som viktig..

Snyggt inlägg silvervarg!! Informativt och bra skrivet.. tackar..

Driver Mayros hifidagis
Go to Top of Page

DAVE_HB
Member

180 Posts

Posted - 2006/01/23 :  20:42:19  Show Profile  Visit DAVE_HB's Homepage Send DAVE_HB a Private Message  Reply
quote:
Vi lyssnade på ett spår från femte elementet som slutar med ett mycket lågt bassvep mot lägre toner, och här fick verkligen basmodulerna visa sina muskler. Dessutom skakade hyllorna i bakdelen av studion lite av resonanserna som uppstod. Kanske är lite för lite dämpat i alla fall :-)
Så vitt jag hörde var det distortionsfritt. Vet dock inte hur lågt det ljudet gick. Ända till 20Hz?


Om det var spår två så går svepet ca 1 minut in på låten ner till under 10Hz. Minns inte exakt men någonstans imellan 3-7Hz.

- Hjälper Holographic Audio, Larsen Hifi samt Bremen
- Admin på Faktiskt.se
Go to Top of Page

FBK
700.000-klubben

7364 Posts

Posted - 2006/01/23 :  21:04:00  Show Profile Send FBK a Private Message  Reply
quote:
Tyvärr är mer än 90% av allt jag lyssnar på säkert uselt inspelat, så fullt så analytisk anläggning vill jag nog inte ha, för då förstör jag nästan allt mitt musiklyssnande

Intressant kommentar.

Lever på samhällets botten.
Knappt aktiv forummedlem längre, men jag tittar in ibland.
Go to Top of Page
Page: of 4 Previous Topic Topic Next Topic  
Previous Page | Next Page
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.37 sekunder. Snitz Forums 2000