HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Hårdvara, recensioner
 Advance Acoustics nya cd-spelare MCD-203

Note: You must be registered in order to post a reply.
To register, click here. Registration is FREE!

Screensize:
UserName:
Password:
Format Mode:
Format: BoldItalicizedUnderlineStrikethrough Align LeftCenteredAlign Right Horizontal Rule Insert HyperlinkInsert EmailInsert Image Insert CodeInsert QuoteInsert List
   
Message:

* HTML is OFF
* Forum Code is ON
Smilies
Smile [:)] Big Smile [:D] Cool [8D] Blush [:I]
Tongue [:P] Evil [):] Wink [;)] Clown [:o)]
Black Eye [B)] Eight Ball [8] Frown [:(] Shy [8)]
Shocked [:0] Angry [:(!] Dead [xx(] Sleepy [|)]
Kisses [:X] Approve [^] Disapprove [V] Question [?]

 
   

T O P I C    R E V I E W
Audiovector Posted - 2006/03/20 : 09:44:16
Jag har lånat hem en AA MCD-203 och jämfört den med min H/K HD 970 och den låter helt fantastiskt. Mycket härligt slag, punch och driv i basen med det fina klarheten i mellanregistret (beror väl på rören). Och värmen... Diskanten är mycket fin och avrundad med naturlig klang. Den är aldrig, aldrig hård. Detta gör att man aldrig blir lyssningstrött. Något som man lätt kan bli efter någon timme med t.ex. ovan nämnda H/K, Cambridge Azur 640c eller Rotel RACD02. Min förra CD-spelare NAD C-542 hade samma mjukhet men den saknade 203:ans extrema dynamik samt en del skärpa.

Ska bara tillägga att med HDCD (ja, den har inbyggd dekoder) så växer ljudbilden ännu mer och närvaron blir kusligt äkta.

Denna läckerbit väger 9 kg och har ett rekommenderat listpris på 4995:-. Vad jag förstått så är den kapabel att mäta sig med spelare för dubbla pengen, såsom Vincent CD-6.

Den har dubbla RCA-utgångar som man kan nyttja för kabel-test eller bi-amping.

Jag kommer definitivt att byta ut min H/K mot denna.

Den har även balanserade utgångar för den som kan nyttja detta.
25   L A T E S T    R E P L I E S    (Newest First)
Daniel_S Posted - 2008/07/17 : 07:52:08
Älskade ljudet från min AA 203:a men efter ett tag så la den ljudbilden till vänster vilket strulade till det betydligt för mig. Bytte kablar, cd o förstärkare om vart annat. Provade med AA igen för några dagar sedan och mycket riktigt så la spelaren ljudet till vänster plus ett svagt tickande. Funderar dock på att köpa en ny AA just pga ljudet den förmedlade. Körde med Telefunken ecc 83:or med mycket gott resultat.

Som sagt älskar jag ljudet från denna maskin men tvivlar lite på kina tillverkningen.....

Kanske man ska bytta drivenhet o laser till nått annat!?

Daniel
Audiovector Posted - 2008/03/31 : 16:15:04
Jag läste om en kille som hade en tickande 203 mkII, och han fick spelaren utbytt mot en ny och ljudlös maskin.
PeterE Posted - 2008/02/08 : 00:11:10
Jag har kollat runt på lite olika spelare nu bla Xindak mouse 2.0 med rör men dock inga xlr utgångar.

Men hur tror ni den står mot acoustic spelaren version 2?

Det hade verkligen varit kul med en rör cd men att man ska behöva stå ut med ett tickande ljud som förstör musikupplevelsen.

snaggvovve Posted - 2008/01/02 : 19:11:41
Har nu fått de nya 400:-rören och det blev ett rejält lyft i ljudet.
Vox Posted - 2007/11/25 : 17:52:22
Spelaren fick fin kritik i senaste numret (11-2007) av Hifi & Musik.
snaggvovve Posted - 2007/11/25 : 17:38:57
Tickandet är nog något man får stå ut med.
Lyssnade på MkII cdspelaren på mässan i Malmö och fick då ett litet snack med killen som demade. Jag frågade om det var lönt att byta till "lyxrören" för 400:- på MkI spelaren. Han påstod att det var myckte lönt, skulle lyfta spelaren 15 -20 % enligt honom.
Blir väl till att göra det inom det snaraste.
Polarity Posted - 2007/09/30 : 11:18:11

quote:
Efter det att han ringt upp mig fick jag höra att den där spelaren har kvalitets brister i ljudet.


Mnja...
Inte tillräckligt stora för mina öron då MKII i mitt tycke låter behagligare än min f.d primare dvd. Generellt så brukar inte Primare:s spelare låta särskilt taskigt...

Däremot så har den ju en aning egen "twist" på ljudet. Det är ju rör osv.

Det enda jag har emot denna spelare, eller iallafall mitt exemplar är att lasern tickar för j******! Speciellt då man spelar en bränd audio cd. Fast även med orginal cd:s.
Aning störande.


PeterE Posted - 2007/09/23 : 17:40:01
Undrar om det är nån här på forumet som äger en sån här spelare & som bor i Umeå området?
Verkar lite surt att nästan alla hifi butiker i umeå kan beställa hem spelaren men dom har ingen demo så att man får provlyssna på den först innan man köper.
guy gadbois Posted - 2007/09/03 : 23:11:07

quote:
Då jag kollat runt på nätet har det endast funnits en tysk recension & jag kan tyvär inte tyska så specielt bra.


Om du vill förstå en tysk artikel så kan du kopiera texten och klistra in på http://babelfish.altavista.com/

Brukar gå att hjälpligt översätta till engelska så att de stora dragen kan förstås hjälpligt
PeterE Posted - 2007/09/03 : 22:59:09
Mycket konstigt.
Kanske den där försäljaren jag pratade med inte visste vad han pratade om.
Har läst artikeln i high fidelity & tyckte det såg bra ut.
Förstår bara inte att den där försäljaren bara talade om nackdelar gällande det där märket att det var dålig ljud kvalite & så vidare.
Hade han haft nån som helst intresse av att sälja så kan han väl inte hålla på sådär?
Men däremot var han ivrig att tipsa om vanliga cd spelare typ quad & marantz.
Men mycket kanske beror på okunskap vad vet jag.
Stickan Posted - 2007/09/02 : 11:49:28
quote:
Trotts att butiken som jag hörde av mig till är generalagenter för Advance Acoustic så har dom tydligen tagit bort märket helt i butiken.



Verkar vara ett märkligt påstående - detta är generalagenten för Advance Acoustic i Sverige:

M.A.CARLSSON AUDIO AB
Gössätersvägen 21
Hällekis, 53394
Tel : +46 0510 543110
Fax : +46 0510 543110
Email : macaudio@algonet.se

PeterE Posted - 2007/08/28 : 23:21:13
Kul att läsa att folk inte bara tycker att den är skit.
Har själv varit & väl fortfarande sugen men blir lite sur över att det inte går att provlyssna på nåt ställe i närheten av där jag bor efterssom att dom säkert lyssnat för mycket på folk som haft otur med den.

Tydligen så verkar väl ändå den här versionen lite bättre.
En bättre d/a omvandlare.
Men arnars kan man väl använda sig av öppet köp?

Då är jag väl så illa tvungen att köpa det nyaste numret av high fidelity så att jag kan se vad dom skriver om den.

Tror fortfarande att jag inte kommer att få bättre spelare för dom där pengarna om man snackar nya spelare.
Men som det lät på butiken som jag pratade med så var det inte bara cd spelarna som folk haft otur med utan även deras förstärkare.
guy gadbois Posted - 2007/08/28 : 17:46:27
Som du ser ovan recenseras spelaren i senaste nr av High fidelity, kan vara värt att köpa för dig om du ser deras omdömen som seriösa och trovärdiga.

Har hört väldigt blandade omdömen om spelaren, ljudmässigt tror jag den delar upp folk i två läger - antingen tycker du den är för mörk/varm/speciell/aningen färgad osv osv... - eller också älskar du karaktären på den. Vad jag förstår är AA en spelare som är av god kvalitet med enstaka ex som har ngt missljud när man sätter i skivan (barnsjukdom?)

Omdömen från prisjakt.nu
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?o=156650
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?o=84353
PeterE Posted - 2007/08/28 : 17:33:25
Ringde idag till en butik i närheten av där jag bor & frågade om spelaren Advance Acoustics MCD-203II.
Först visste han som jag pratade med inte riktigt så han bad att få återkomma.

Efter det att han ringt upp mig fick jag höra att den där spelaren har kvalitets brister i ljudet.

Många som reklamerat den så därför har dom valt att inte ha cd spelaren inne i sortimentet.
Trotts att butiken som jag hörde av mig till är generalagenter för Advance Acoustic så har dom tydligen tagit bort märket helt i butiken.

Tror ni att han missförstod mig & trode att jag menade den gamla versionen av cd spelaren eller kan det vara som han sa?
Nu blir jag väldigt osäker.
Har Advance Acoustic kvalitets problem?

Då jag kollat runt på nätet har det endast funnits en tysk recension & jag kan tyvär inte tyska så specielt bra.
Den butik som jag ser säljer den över nätet är ljudkällarn.
PeterE Posted - 2007/08/27 : 17:29:22
Okej jag provar..
Än så länge så ser jag bara ljudkällrn som butik.
Skulle ha varit bättre om det funnits nån butik i min närhet som har cd spelaren som demo så att jag vet hur den låter innan jag köper.
guy gadbois Posted - 2007/08/27 : 16:57:43
Sök runt lite på minhembio.com där det finns en tråd där olika rör till AA MCD203 har prövats med gott resultat
PeterE Posted - 2007/08/27 : 16:16:30
Jag har faktist funderat på att antingen skaffa en Harman kardon hd 970 eller en Advance Acoustic MCD203II.
Jag är just ute efter det där ni beskriver att inte bli lyssningstrött.
Lyssnar väldigt mycket på vinyl så det är lite därför jag kollat på denna spelare.
Men vart kan man provlyssna på den?
Jag bor i Umeå trakten.
Kan det tänkas att rc ljud & bild har?
Vore också rätt skoj att få jämföra lite.

Om man nu får byta rör för 400kr extra till den här spelaren vilka rör är då det bästa valet om det inte ska kosta för mycket?
Stickan Posted - 2007/08/18 : 13:31:58
quote:
AA Mcd 203 testas i High Fidelitys senaste nr, är det någon som läst? Vad blev omdömet?

Att den hänger med upp en eller flera prisklasser i ljudkvalitet.
AA verkar faktiskt vara fantastiskt prisvärda, har själv en AA MAP-305 förstärkare nu och hoppas jag inom en snar framtid kan skaffa högtalare som gör den rättvisa.
guy gadbois Posted - 2007/08/10 : 13:12:34
AA Mcd 203 testas i High Fidelitys senaste nr, är det någon som läst? Vad blev omdömet?
snaggvovve Posted - 2007/07/31 : 16:16:23
Banzai har ju mycket att välja på i rör.
Vilka är passande att sätta i Advance Acoustic cd'n ?
Boergars Posted - 2007/06/28 : 14:09:45
Nytt slutsteg (Aikido med 6SN7 och 6080) och plötsligt är marantzen en bra bit efter igen!
Verkar vara dålig matchning som var problemet.

XLR-tipset ska provas nästa vecka när jag gjort nya kablar.
Hannes Posted - 2007/06/28 : 12:58:27
Ett litet tips till alla rörbytare! www.banzaieffects.com mycket bättre priser på rör än i svenska butiker. Frakten från tyskland brukar gå smidigt.
guy gadbois Posted - 2007/06/27 : 10:43:10
Intressant tips, inte för att jag har denna cd - men jag funderar på att slå till...
Transient Design Posted - 2007/06/27 : 07:56:29
Är det någon som kunnat jämföra "mk1" med den nya versionen? Det är visst en annan dac i den nya och nya stora kondingar i signalvägen istället för som tidigare ett ytterligare steg med OP. Jag skulle gissa att MK2 låter mera i min smak, dvs mer dynamiskt, själfullt och njutbart.

Ett tips till er som kör med någon av dessa spelare: RCA-utgången går via en OP på utgången (som summerar den balanserade signalen) men jag tror att det låter bättre att plocka signalen ut från XLR-utgången och bara anväda plus och jord för att få en obalanserad signal. Gick det där att förstå?

Poängen är att man på detta sätt lyssnar direkt på röret utan att gå via en OP (= mindre grejer i signalvägen). För dem som redan kör med XLR så är det inga problem men ni som bara använder RCA-utgångarna så kan detta vara värt att testa.

Mvh Lasse
snaggvovve Posted - 2007/06/27 : 00:08:20
Man testar MkII varianten i nya numret av High Fidelity.
Man kan där läsa att man kan få andra rör i sin MkII för 400:- extra.
Någon som har koll på vad det är för rör ?

HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.33 sekunder. Snitz Forums 2000