HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Specialintressen
 Vinylforum
 Referens RIAA

Note: You must be registered in order to post a reply.
To register, click here. Registration is FREE!

Screensize:
UserName:
Password:
Format Mode:
Format: BoldItalicizedUnderlineStrikethrough Align LeftCenteredAlign Right Horizontal Rule Insert HyperlinkInsert EmailInsert Image Insert CodeInsert QuoteInsert List
   
Message:

* HTML is OFF
* Forum Code is ON
Smilies
Smile [:)] Big Smile [:D] Cool [8D] Blush [:I]
Tongue [:P] Evil [):] Wink [;)] Clown [:o)]
Black Eye [B)] Eight Ball [8] Frown [:(] Shy [8)]
Shocked [:0] Angry [:(!] Dead [xx(] Sleepy [|)]
Kisses [:X] Approve [^] Disapprove [V] Question [?]

 
   

T O P I C    R E V I E W
Audionet Posted - 2006/05/02 : 09:43:09
Har funderat en längre tid på att uppgradera min RIAA.

Jag önskar få lite input på refrens RIAA.

Ni som har hört och kanske jämfört RIAA av ytterst kvalitet, kan ni inte ge mig lite förslag till lyssning, och gärna var man kan lyssna till dem.

25   L A T E S T    R E P L I E S    (Newest First)
PG Jeppsson Posted - 2007/02/01 : 22:08:38
Istället för en typisk eoJeud-anarki vad det gäller OT och trådkapningar så föreslår jag en egen tråd vad det gäller kablar till vinylavläsarna.
calle_jr Posted - 2007/02/01 : 21:44:00
Ja, men nackdelen är att man inte kan välja vilken kabel man vill då. Många bra kablar är helt enkelt för tjocka och måste skarvas till tonarmen.


Edit: sorry Audionet att din tråd kapas. Vi råkade halka in på detta intressanta sidospår.
eliot Posted - 2007/02/01 : 20:57:50
Det är bäst att använda samma kabel hela vägen och då jag använder en stepup har jag lött fast direkt i den
ulfsan Posted - 2007/02/01 : 19:47:07
Ja, varför inte fortsätta spekulera:

För att inte spåren på vinylskivan ska bli för breda och ta för stor plats, så undertrycker man basen vid inspelningen och sedan vidare till "nålen som ritar spåret". Spåret/signalen vecklas sedan inte ut igen förrän i RIAA:t. Nån liknande manipulation sker i diskanten. Allt enligt "RIAA-överenskommelsen". Så fram dit behöver ju inte kablarna vara så "bredbandiga". Man låter dem därför vara smalare (vilket ju är en fördel t ex inne i pick-up och arm). Sen kan man fortsätta på detta "smalare sätt" fram till RIAA:t vilket ju gör att mindre mtrl går åt och phonokabeln därmed blir billigare.

Men det kanske skulle gå lika bra med än tjockare kabel (alltså från spelarchassit till RIAA:t), även om det är onödigt???

Spekuleras ganska naivt och hej vilt av

/ Ulf
calle_jr Posted - 2007/02/01 : 18:15:18

OK, men phonosignalen är ju inte bara svagare (cirka 0.2-4 mV jämfört med några V från exvis en CD). Den är ju också markant annorlunda eftersom bas- och diskantregistrena är "korrigerade".

Jag misstänkte det hade att göra med att en phonokabel skall optimeras för att skicka en sådan signal. Än så länge ren spekulation.

Daniel Posted - 2007/02/01 : 11:38:02
Nej jag vet inte varför. Det gör nog Nordost däremot. Men nin är nog inne på skälet till en förklaring i alla fall. Att signalen är mycket svagare än i andra sammanhang.
nin Posted - 2007/02/01 : 01:54:27
Anledningen är nog simpel. Signalen från pickupen är väldigt liten och känslig. Men tunna kablar så kan du färga ljudet som du vill i stort sett.
calle_jr Posted - 2007/01/31 : 23:29:54
quote:
Jag kan bara hålla med
Det var intressant. Jag har funderat på vad det beror på, men förutom att phono-signalen skiljer sig från andra källor inte kunnat luska ut vad det skulle bero på. Vet du något mer om orsaken?


Daniel Posted - 2007/01/29 : 15:24:19
Nordosts bästa kabel för ändamålet är TYR, den finns precis som frey och Heimdahl som tonarmskabel och skiljer sig från de vanliga signalkablarna. Valhalla rekomenderas inte som tonarmskabel av Nordost, De säger att Tyr är bättre. Jag kan bara hålla med. Signalen från min Benz LP har aldrig mått bättre! Synergierna blir ju speciellt trevliga när du kör med Nordost monofilament även i tonarmen. Men låt kabeln sitta ett tag innan du bedömmer den. Med lite inspelning kommer kropp samt tyngd, och en viss vasshet i toppen lägger sig och försvinner helt.

Som sagt välkommen till LP-klubben och grattis till nya spelaren!
Audionet Posted - 2007/01/26 : 10:10:46
Visst är det så ulfsan, det var Frey som testades.
ulfsan Posted - 2007/01/26 : 08:56:04
quote:
Nordost var en kabel som ökade prestandan jämfört med VDH, men jag vill ha mer
Nordost Frey ska det väl stå...?

....ännu har du väl inte provat Nordost Valhalla
Audionet Posted - 2007/01/26 : 08:51:26
Tack Lars.

Jag har provat Nordost Frey, som för övrigt ställde till med en del huvudbry för mig och ulfsan

Den finns tydligen i 2 versioner där den ena är anpassad för vinyl och dessutom är några kronor billigare

Nordost var en kabel som ökade prestandan jämfört med VDH, men jag vill ha mer

Det är väl egentligen lite tidigt att gå på kabeljakt, men man är ju "hialös" (skånska)
lars Posted - 2007/01/25 : 21:07:13
Transparent har också en grammofonkabel (snarare två ultra och ref) som gör susen.
Skillnaden mot VDH D502 är stor. Bättre på allt till min stora förvåning. Förstår inte att kabeln har så stor betydelse.

Jag bytte ut min Linn-kabel på skoj mot en VDH vilket gav en klar förbättring. Jag förstår inte att Linn levererar med en sån medioker orginalkabel. VDH är ju nästan gratis om man köper löpmeter och löder ihop själv.

Sen kom jag över en Transparent till ett bra pris och hade väl inte förväntat mig så mycket bättre än vad VDH presterade. Ack vad jag bedrog mig. Hakan var långt ner när jag lyssnad på första skivan med Transparent. Sånt är Kul men svårt att förstå.

Hur Transparent låter jämfört med andra högkvalitativa kablar vet jag inte. Jag sitter nöjd som det är.

Jag tror att även Jorma har en grammofonkabel på G.
Audionet Posted - 2007/01/22 : 17:25:38
Har varit och lånat en Nordost Frey Analog Interconnect.
iroise Posted - 2007/01/22 : 17:09:31
Fina grejor du valt skulle vara kul att se bilder och få lyssningsintryck när allt är klart.
calle_jr Posted - 2007/01/22 : 17:03:07
quote:
Låter som en lysande ide' ulfsan.
Det är en direkt livsfarlig ide'

Jag tänker knappt på annat
Creative Audio Posted - 2007/01/22 : 11:54:23
En uderbar PU ... fick just hem den "uppgraderade" Aqvoxen .... kommer med till "Mässan"!
Audionet Posted - 2007/01/22 : 11:31:56
Tack Wolfgang!
Creative Audio Posted - 2007/01/22 : 11:29:55
Välkommen till LP klubben!

//Wolfgang
Audionet Posted - 2007/01/22 : 10:57:38
Låter som en lysande ide' ulfsan.
ulfsan Posted - 2007/01/22 : 10:26:47
Hej Audionet!

I den här tråden kan du läsa vad vi tyckte då Nordost Valhalla signalkabel kopplades in mellan skivspelare och RIAA:

http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=57069&whichpage=2

Om du vill prova har jag eventuellt en sådan till hands... under förutsättning att ägaren (= jag själv) får följa med kabeln; i alla fall en stund

Edit förtydligande: Min Valhallakabel har RCA-kontakter i båda ändarna...

/ Ulf
om.s Posted - 2007/01/22 : 09:52:58
Audionet.

Hei og grattis igjen med nydelig vinylsnurrer...

Ang VdH kabel så har jeg byttet den orginale som medfølger SME mot Cardas Golden Reference med meget godt resultat, nå skal det også sies at jeg anvender CGR "all over" gjennom hele anleggningen inkl power.

Bare en tanke, jeg vet flere som har fått gode resultatet med samme kabel og modell gjennomgående inkl vinylen. Men her er det bare å teste seg frem.

mvh
Audionet Posted - 2007/01/22 : 09:47:56
Japp, jag lyssnar subjektivt, tror inte att jag klarar av något annat

Jag är så sabla snål att jag tog en 9" arm, men kanske mest för att ha flexibiliteten att byta arm längre fram om jag önskar.

SDS system är intressant och skall provas när allt är inspelat, så har jag något att se fram emot under våren.

Vet inte om jag vågar säga det, men med den här nya spelaren så har en brist i anläggningen frilagts. Kablar till och från RIAA håller inte måttet för mina fredagsupplevelser. Jag har tidigare inte uppfattat det som en brist, men nu är den högst påtaglig och kommer ha prioritet. Så om någon har ett bra förslag på en kabel från skivspelare till RIAA så delge mig era erfarenheter. Jag såg att Nordost har en del kablar som är gjorda för just detta ändamål, någon som provat?

Jag spelar idag med VDH phonokablage, en bra och prisvärd kabel.
Kilgore Posted - 2007/01/22 : 09:02:25
Grattis Audionet!!

Jag gissar att du inte har tid att svara i denna tråd på ett tag.
För du sitter väl hemma o njuter o vänder vax ;)
Och när du lyssnat genom skivsamlingen så får du bege dig ut på stan o köpa nya :)

Är det en VPI JMW-9 Signature arm? Eller har du slagit till på 10.5i?

Gissar att du har Synchronous Drive System till denna supersvarv.

Nyfiken, och vill gärna se fler bilder :)
ulfsan Posted - 2007/01/21 : 22:23:59
quote:
Vilken Calle? Jo...
Inte du!

...utan...

...Calle, Calle, Calle, Calle.......

HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.16 sekunder. Snitz Forums 2000