HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Specialintressen
 Vinylforum
 Vinyltvätt ?

Note: You must be registered in order to post a reply.
To register, click here. Registration is FREE!

Screensize:
UserName:
Password:
Format Mode:
Format: BoldItalicizedUnderlineStrikethrough Align LeftCenteredAlign Right Horizontal Rule Insert HyperlinkInsert EmailInsert Image Insert CodeInsert QuoteInsert List
   
Message:

* HTML is OFF
* Forum Code is ON
Smilies
Smile [:)] Big Smile [:D] Cool [8D] Blush [:I]
Tongue [:P] Evil [):] Wink [;)] Clown [:o)]
Black Eye [B)] Eight Ball [8] Frown [:(] Shy [8)]
Shocked [:0] Angry [:(!] Dead [xx(] Sleepy [|)]
Kisses [:X] Approve [^] Disapprove [V] Question [?]

 
   

T O P I C    R E V I E W
time Posted - 2006/11/12 : 22:53:59
Jag är säker på att det skrivits om tvättar förut men eftersom det är på tapeten att köpa en nu så..
Vilken kan ni rekommendera ? Många verkar gilla OkiNokki men Moth verkar också smart eftersom den suger undersidan ?
25   L A T E S T    R E P L I E S    (Newest First)
Neon Park Posted - 2007/04/21 : 08:20:22
Hej
Jag kan verkligen rekomendera Clearaudios skivtvätt som tvättar bägge sidorna samtidigt den är dyr men fungerar klockrent.Skulle inte vilja vara utan min.Jag hade en VPI förut och dom är gjorda i trä och har man otur och får vätska och inte tar upp den på en gång så kan maskinen "slå sig"och bli lite sned
Mvh
calle_jr Posted - 2007/04/14 : 20:04:57

Manuell skivtvätt:
http://www.svalander.se/vinyl/clean.htm


milesahead Posted - 2007/04/12 : 14:01:38
hur rengör man favvoplattorna om man inte vill införskaffa en apparat? några tips?
pix Posted - 2007/04/02 : 07:52:44
Hej Grabbar
Vi har en liknande tråd i vår klubbstuga (Nerikes Audiofiler, NA).
Forumet verkar ju vara fyllt med människor som bygger de mest fantastiska saker, så då känns det som en vinyltvätt enl. http://www.teresaudio.com/haven/cleaner/cleaner.html borde många kunna slänga ihop på en kaffekvart
Mvh
Pix
Nightpuma Posted - 2007/04/02 : 01:01:48
Hei.

Jeg har en Nitty Gritty basic model. Den har sug under platen, og man må påføre renseværske och rotera platen selv. Den er billig, og gjør jobben godt. Den har et sterkt vacuumsug. Hvis du kan leve med at gjøre jobben selv, er den absolutt at anbefale
Jeg har hatt den i mange år nu, og bgynner at få lyst på en helautomatisk modell. Er vel blivet litt latere med årene :-)

Mvh Asbjørn
Hvis man skal ha en platerenser, er jeg enig med Time, det måste vare sug

time Posted - 2007/03/27 : 10:18:21
Hej Charlie, välkommen till HiFi nördarnas lilla forum

Det verkar vara bara fördelar med en tvätt och med takten man köper begagnat så är det en bra investering.
Ska köpa en OkkiNokki så fort de röda siffrorna blir svarta.

Det finns manuella tvättar men det är viktigt att man får bort smutsen och inte bara vispar runt den så en med SUG måste det vara
Char-Lee Posted - 2007/03/25 : 19:56:40
Tjo! Det var ett tag sen nån skrev i tråden.. hur har det gått? det var mkt intressant läsning på pacs link till euphonia.. jag måste bara ha en tvätt.. det borde väl också spara nålar? Någon som vet om tvätten i sig kan nöta på skivorna??
Pac Posted - 2006/11/25 : 10:08:30


Jag såg en tråd på vårat systerforum Euphonia. En genomgång av Okki Nokki'n och lite tvättresultat med olika vätskor. En riktigt trevlig och intressant tråd: http://www.euphonia-audioforum.se/forums/index.php?showtopic=3399&st=45

Det verkar som att vi får börja produktutvecklingen med vår tvättvätska igen.

Steen Posted - 2006/11/23 : 00:07:02
Du kan väl intala dig att du fyller år på julafton så är det helt ok med en just present.

Om jag öppnar en ny sträng så kan du väl berätta vad du har för intryck av DL-103R.
Pac har berättat att du har en.
Jag skiftar till en ny sträng ifall övriga är intresserade

Cg
time Posted - 2006/11/22 : 20:26:19
Ja, en Okki kanske är den bästa kompromissen, att hoppas på Tomten är väl kanske optimistiskt ?
Eller hur var det ? jag ÄR visst tomten...
Steen Posted - 2006/11/20 : 11:10:18

Jag har en Okki Nokki som jag inköpte för ett par månader sedan.

Den är lättanvänd och sölar inte runt omkring som jag befarade.
En lång strömkabel medföljer och man tömmer uppsugen vätska genom att dra ut en slang med propp i och sedan tankar man av i ett kärl vid bordkanten. Ingen high tech men funktionellt.

Ljudnivån kanske är högre än de dyrare, men eftersom den inte låter mer än en modern dammsugare tycker jag inte att det motiverar ett dyrare köp. Dessutom suger den ju inte kontinuerligt.

Resultatet blir bra men skall nog räkna med att det tar lite längre tid för ett bra resultat än de dyrare. För mig som inte har bråttom när jag vårdar mina kära skivor är inte heller det ett problem.
Om man har skivsamlingar på flera hundra skivor, som använd ofta och skall tvättas titt som tätt, då är det förstås motiverat med ett mer sofistikerat köp.

Den medföljande "borsten" (en träbit med fibertyg på) är väl inte så bra men med lite tålamod och tid så duger den tills man får lust att köpa en dyrare.

Den blöter inte upp etiketten om man är noga. Det beror som oftast på den som är bakom spakarna. Inte för mycket vätska och inte för lite. Man kan ju köra ett par omgångar och suga emellan om man har lust.

Att den bara suger översidan är väl mest en tidsfråga det också. Om man är rädd för att lägga en blöt sida ned när andra sidan skall rengöras, så kan jag ge lugnande besked.
Den suger helt torrt om man handskat rätt med grejorna. OBS! man får inte suga för länge för då blir skivan statisk.

Sammanfattningen är att för mig är en Okki Nokki det perfekta och mest prisvärda alternativet.
Jag har en måttlig samling skivor och njuter av att sitta och pyssla medan jag lyssnar på någon annan musik. (I värsta fall kan man ju ta till lurarna )

Cg
magnus1967 Posted - 2006/11/18 : 21:58:18
Bubbel,det är väll det som är bra med ett forum många viljor och åsikter sen är det bara att välja mellan alla alternativ som föreslås.
(Det är "mågfalden" som berikar tillvaron)
Bubbel Posted - 2006/11/18 : 11:16:35
quote:
Varför just från Hannl?


Varför Clearaudio?
Varför VPI?

Det är en fråga om tycke och smak.

Nä det är djupare än så den enda Hannl jag har kommit i kontakt med är den som Pac hade med på DIY-träffen och jag blev väldigt imponerad över hur den är konstruerad. Nu har jag även sett och klämt på andra (ingen nämn, ingen glömd) skivtvättar och insett att Hannl har det som jag gillar rent tekniskt och mekaniskt även utseende mässigt tilltalande. Handhavande för skivtvättar är ungefär detsamma så där är det ingen skillnad. När jag handlade från Hannl i Tyskland var det snabb och effektiv respons/leverans det gillar jag.

Vid en närmare undersökning på nätet så visade det sig att Hannl är mer ärliga att visa hur de undersöker och utvecklar sina produkter medan andra skryter hur duktiga de är. Hur det nu är så vill man ju köpa en så välutvecklad produkt som möjligt för då bör man få den produkt som är bäst och inte en massa tomt prat.

Anders
Buggsson Posted - 2006/11/18 : 02:06:26
quote:
Min nästa tvättmaskin blir en från Hannl


Varför just från Hannl?
Bubbel Posted - 2006/11/17 : 16:29:04
quote:
De här borstarna från Hannl, är det de här "Bürstenstreifensatz" ?


Helt korrekt men använd googels översättning funktion så blir det lättare.

För att göra allt lättare spara all info som finns i Impressum fliken som ocksa finns i online shopen för när Hannl bekräftar att de har din order finns all info där så att banken kan hjälpa dig med betalningen. Om jag inte missminner mig så håller de till i Dortmund.

Anders
time Posted - 2006/11/17 : 16:09:09
De här borstarna från Hannl, är det de här "Bürstenstreifensatz" ?
Bubbel Posted - 2006/11/17 : 14:44:43
quote:
kanske inte orginal okkonokki tvättar riktigt rent?


Visst tvättar den rent men "borsten" är värdelös så den bör bytas och för 150:- så får man en så mycket bättre. Själva apparaten i sig är inte dålig och jag tror att man slipper betala för att ett känt märke vill ta lite extra för sitt namn.

Anders
Krellman Posted - 2006/11/17 : 11:27:31
Verkar som det kan vara värt att lägga ner ett par tusenlappar till på clearaudio eller VPI, speciellt som
kanske inte orginal okkonokki tvättar riktigt rent? som Bubbel säger, bara synd att ingen har provat nån eller
har huvudtaget någon sett o klämt på nån.
Bubbel Posted - 2006/11/17 : 10:21:19
quote:
"penseln" som man använder för att lägga ut vätskan/tvätta får man nog hitta på något med. Den är inte jättebra.


Det har jag gjort efter DIY träffen där Pac tvättade skivor på löpande band så såg jag att borstarna på hannl-maskinen var bättre än skräpet som följde med Okki Nokki. Sagt och gjort så beställde jag ett set borstar från Hannl i Tyskland som man kan köpa via deras online shop, de är väldigt snabba på att leverera. Min nästa tvättmaskin blir en från Hannl men det får bli när min Okki Nokki inte fungerar längre.

Jag tillverkade en hållare till borstarna som jag sedan skruvade fast så att jag utnyttjar båda borstarna som ingår i kitet

Jag har haft min Okki Nokki i drygt ett halvår och säkert tvättat bortåt par tusen skivor både till mig och bekanta utan problem förutom borsten som medföljer. Sedan jag bytte borste har jag upplevt att Hannl borsten rengör djupare ner i spåren och detta märks i uppspelningen där jag upplever det som om mängder med gömd info kommer fram.

http://www.hannl-reinigungssysteme.de/13780.html



Anders
om.s Posted - 2006/11/17 : 01:23:43
Ett annet tips er denne maskinen fra NittyGritty, fikk hjem denne helautomatiske samt dobbelsidig vaskende (MiniPro, Special Edition Cocobolo cabinet) maskinen forrige uke og det er ett "must" med en vaskemaskin for de vinyl fans som vil ha det xtra gode fra vinylen.

Maskinen er lik den man ser först i linken her....

http://www.nittygrittyinc.com/

mvh
magnus1967 Posted - 2006/11/17 : 00:42:17
Pga att vi inte har obegränsat med pengar (jag har det inte)
så är det den billigaste Clearaudion jag har pratat om,den tror jag kanske kan motsvara VPI 16.5.
Jag har inte några erfarenheter av VPI:n eller Clearaudion.

Okki nokkin kostar tror jag ca 3500:-,clearaudion kostar Ca 5000:-, en VPI kostar ca 7000:-.

Om budgeten ligger på Okki nivån så kanske det är kostsamt att lägga ut nästan dubbla pengar på en tvätt!
Så för min del tycker jag Clearaudion är en bra kompromiss,den har dammskyddet jag saknar och det finns reservdelar och tillbehör för att tvätta singlar,

PAC sa att tvättborsten bör man göra något med och börjar man förbättra lite här och där,dvs tweeka så springer pengarna iväg ganska snabbt.



levande Posted - 2006/11/16 : 23:52:54
Den vinyltvätt byggsatts jag köpte av Svalander och byggde ihop håller väll inte topp kvalite men den duger för mig som kan pilla lite själv och den är ju smart byggd med sug under i från.
Det ända som jag skall åtgärda nu efter ett flertal (600st)tvättar är att sätta fast tyget som ligger mot skivan vid insuget som har börjat låssnat, men det är ju en baggis.
Det går dubbelt så snabbt med denna tvätt eftersom man suger och man lägger på tvättmedel samtidigt, och sen så suger den åt det logiska hållet enligt dragningskraften neråt och det är ju inte helt fel kan jag tänka mig.
Jag skall tillägga att detta är min första skivtvätt jag ägt och den är unik i sitt utförande för att jag har kunnat skapa den som jag sjäv ville ha den
En liten kul grej med den är att den har en dammsugarmotor och låter lite så att jag har skaffat öronskydd för att kunna njuta av det fina ljudet som bra renad vinyl låter.
Har för mig att jag visat den på min sida( se länken nedan)
Buggsson Posted - 2006/11/16 : 22:57:25
Vilken Clearaudio är det vi talar om, Smart Matrix? Någon som vet skillnaden på Clearaudio och VPIn? VPIn, det är väl 16.5 för det priset?
magnus1967 Posted - 2006/11/16 : 20:06:13
Var förbi veteran idag,tyvär hade han sålt den sista clearaudion för ett par dagar sedan.
Det tar ungefär tre veckor innan han får hem fler.
Innan jag bestämmer mig för att byta ska jag se vad det är för något men den verkar lovande,
så har du inte så brottom och vill vänta så PM:ar jag dig time.

Blöta upp etiketter kan man nog göra med vilken tvätt som helst om man inte kan använda den.
Krellman Posted - 2006/11/16 : 16:47:18
Blöter okkinokkin upp etiketten?

HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.3 sekunder. Snitz Forums 2000