HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Specialintressen
 Vinylforum
 Kort kabel mellan RIIA och spelare?

Note: You must be registered in order to post a reply.
To register, click here. Registration is FREE!

Screensize:
UserName:
Password:
Format Mode:
Format: BoldItalicizedUnderlineStrikethrough Align LeftCenteredAlign Right Horizontal Rule Insert HyperlinkInsert EmailInsert Image Insert CodeInsert QuoteInsert List
   
Message:

* HTML is OFF
* Forum Code is ON
Smilies
Smile [:)] Big Smile [:D] Cool [8D] Blush [:I]
Tongue [:P] Evil [):] Wink [;)] Clown [:o)]
Black Eye [B)] Eight Ball [8] Frown [:(] Shy [8)]
Shocked [:0] Angry [:(!] Dead [xx(] Sleepy [|)]
Kisses [:X] Approve [^] Disapprove [V] Question [?]

 
   

T O P I C    R E V I E W
Eref Posted - 2007/03/12 : 19:27:28
Den här frågan kanske skulle platsat i Stickyn härovanför egentligen.
Men jag tror inte jag spelar riktigt i samma vinyldivision som ni som skrivit där (ännu iallafall). Jag har dock kommit så långt att jag har ett separat RIIasteg. Tidigare när jag hade förstärkare med inbyggt RIIA blev ju kabeln mellan skivspelaren och RIIAt ganska lång. Nu har jag fått ide´n att man i princip borde göra kabeln till RIIat så kort som möjligt med tanke på den känsliga pickupsignalen och hellre låta kabeln mellan RIIAt och förstärkaren vara lite längre. Jag har en fin Projectspelare(RPM 9.1) och enligt min hifihandlare skulle den medföljande kabeln vara ganska OK. Men den är tämligen lång och jag är nyfiken. Testade med en superkort Biltemakabel(nu svär jag väl i kyrkan) och inbillade mig att ljudet blev lite bättre. Några synpunkter och helst inte kablar som kostar alltför många tusenlappar...
8   L A T E S T    R E P L I E S    (Newest First)
Eref Posted - 2007/03/17 : 23:02:03
Har just testat med en lång (1m) Van den Hul D 502 Hybrid. Den låter klart bättre både än Projects originalkabel och min 3dm Biltemakabel. Tror jag nöjer mig med detta tills vidare och lägger kortkabeltestandet på is...
Eref Posted - 2007/03/12 : 22:44:15
Tack! Det var ju en kanonintressant site. Fast jag får nog läsa och begrunda några gånger till, den var inte helt lätt. Kanske fattade jag fel men summeringen "minimal loading capacitance is best" betyder kanske ju kortare kabel desto bättre. Hmmm, får begrunda sidan lite. På nåt sätt säger mitt sunda bondförnuft att kortare är bättre när det gäller kablar. Visserligen kan skillnaderna vara små men det kan de ju vara mellan olika sorters kablar också.
MartinX Posted - 2007/03/12 : 21:46:18
quote:
MartinX har lite rätt

På vilket sätt är det jag skriver bara lite rätt? Allt beror på vilken pickup man har, klarar man sig med bara kabeln är ju allt ok.

Denon DL103 är en lågnivå MC, en typ av pickup som inte är så känslig för lastkapacitansen därför rekomenderar dom inget speciellt, det är viktigare att få lastresistansen rätt, här är en länk som vart uppe förut den är bra:
http://www.hagtech.com/loading.html


Eref Posted - 2007/03/12 : 21:35:34
Hmmm, fast när det gäller ingångsimpedansen på RIAAt så är den redan inställd för att optimera rekommendationerna dvs >100ohm.
Eref Posted - 2007/03/12 : 21:29:56
Skall först säga att jag är väldigt nöjd med ljudet som det är...
Men man är ju alltid nyfiken och det är ju kul att prova och här behöver man ju inte vara DIYare för att klara av det.
Men det är tydligen inte så enkelt som att ju kortare kabel dess bättre förstår jag. Finns ju en del vägledande synpunkter i Stickyt förstås.
Ja, jag får väl pröva helt enkelt. ..
Bubbel Posted - 2007/03/12 : 21:11:41
MartinX har lite rätt men om man nu behöver "lasta" puppan och tillverkaren rekommenderar t.ex 100pF varför inte ha en meter kabel istället för en liten kondensator då slipper man en massa jox. Förr så kunde man läsa att man borde ha iallafall 1 meter signalkabel för att det skulle låta rätt och det fanns nog en sanning i det. Men sedan finns det många sanningar så det är till att prova sig fram till det som fungerar.

Anders
Eref Posted - 2007/03/12 : 20:32:25
Min pickup är en Denon DL-103 men jag hittar inga rekommendationer om kapacitansen. Recommended load resistance 100ohm gäller väl ingångsimpedansen i RIAAt? Men man kan inte säga ju kortare kabel desto bättre tror du? Det är ju en väldigt låg utsignal (0,3 mV).
Det finns ingen färdig kort kvalitetskabel som kan tänkas passa?
MartinX Posted - 2007/03/12 : 19:46:39
Kabeln för pickupsignalen tillhör dom ställen där olika signalkablar kan göra verkligt stor skillnad. Kolla först vilken lastkapacitans som rekomenderas för din pickup. Vanliga signalkablar kan ha ganska hög kapacitans 150pF per meter eller mer, detta tillsammans med att en del pickuptillverkare rekomenderar väldigt låg kapacitans typ 100pF gör att det kan bli omöjligt att nå ner till det rekomenderade värdet med normala kabellängder. Med andra ord du kanske helt enkelt behöver kort kabel.

HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.16 sekunder. Snitz Forums 2000