HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Bildreportage - HiFi
 Med Julmusiken i blodet anno 2008

Note: You must be registered in order to post a reply.
To register, click here. Registration is FREE!

Screensize:
UserName:
Password:
Format Mode:
Format: BoldItalicizedUnderlineStrikethrough Align LeftCenteredAlign Right Horizontal Rule Insert HyperlinkInsert EmailInsert Image Insert CodeInsert QuoteInsert List
   
Message:

* HTML is OFF
* Forum Code is ON
Smilies
Smile [:)] Big Smile [:D] Cool [8D] Blush [:I]
Tongue [:P] Evil [):] Wink [;)] Clown [:o)]
Black Eye [B)] Eight Ball [8] Frown [:(] Shy [8)]
Shocked [:0] Angry [:(!] Dead [xx(] Sleepy [|)]
Kisses [:X] Approve [^] Disapprove [V] Question [?]

 
Check here to subscribe to this topic.
   

T O P I C    R E V I E W
Pac Posted - 2008/12/06 : 18:49:17


Traditioner bryts lätt. Man kan ju tro att ett års uppehåll skulle radera ut Zalves och HiFiconsults julmusiktradition. Men icke! De kom igen starkt i år!



22   L A T E S T    R E P L I E S    (Newest First)
Pac Posted - 2008/12/09 : 05:52:23
Trevliga bilderna passerati, synd med länkningen.

Det blev mycket lyssning....



Plundin och Zalve




Efter ett tag byttes det högtaleri.

Passerati, Zalve & Plundin





Jag avslutar mina bilder med en bild från ett ställe som aldrig var tomt...



Tack till alla för en trevlig afton.



Zalve Posted - 2008/12/08 : 21:54:05
Ja Embla har vi nog inte sett för sista gången.
Det har varit ett rent nöje och en högtid för mig som jultokig att komma till Alingsås och spela lite Julmusik och träffa likasinnade.

Även om det inte blev besöksrekord i år, så var det en ganska spridd skara bland besökarna. Även om Göteborg bidrog med de flesta så fanns det besökare från Skåne och Örebro.

Tack Ingemar, Ove och Björn.
Hi Fi Consult Posted - 2008/12/08 : 21:17:31
Hej och tack för en trevlig kväll!

Riggen var en smula i otakt med ett högtalarkablage för ca 440 000.- till högtalarna som ligger på ca 25 000:-

När det gäller Embla så är det såhär: (eftersom tidningarna skrev att den skulle kosta 100+ och att vi inte fick den att lira med medhavd dator)

Embla Basic (den som vi spelade på)
har två USB varav den ena skall vara vaken i Basic-utförande. Vi kan ha provat med fel...
Har inbyggt försteg av bra kaliber men saknar analog in (Embla har både RCA och XLR analogt in)
32 GB flashminne (Embla 64)
saknar touch-screen
Har något enklare dac/filter-kort

Extra minne kan köpas till i efterhand
Det bättre Embla-kortet går att köpa till i efterhand.
En fjärrkontroll med kontinuerlig 2-vägskommunikation som har samma display som Embla kommer att kunna köpas till.

Pris för Embla Basic är 49 000:-

I kommande vecka skall jag ta ned min egen dator och koppla upp mig för att kunna förmedla hur man gör. Det har varit en smula svettigt i flytt-reans tider.

Tusen tack Zalve för musiken och ni andra som deltog i sista julen i Alingsås!

mvh

Burmäster Posted - 2008/12/07 : 19:40:53
Fantastiskt trevligt, som det alltid är i detta hifi gäng Bullar, gott kaffe (som jag ska fördjupa mig i...) fint ljud och julmusik!!
Ja, kan inte bli mycket bättre. Tack för mysiga timmar i Alingsås
Pac Posted - 2008/12/07 : 19:34:01

Pac Posted - 2008/12/07 : 19:32:41



Det är Transparent Opus MM2 vi pratar om...

Pac Posted - 2008/12/07 : 19:31:07
Den har ett kolfiberhölje. Jag vet många som vill sätta tänderna i dessa, bildlikt talat. Men att göra det i verkligheten är nog inte att rekommendera.

ztenlund Posted - 2008/12/07 : 19:23:25
Ska inte dammsugare vara ätbara?

Typiskt att Alingsås och Göteborg ligger så ocentralt.
Pac Posted - 2008/12/07 : 19:16:33


Är det den här du menar?



Vox Posted - 2008/12/07 : 18:34:25


Ser ut som "Sladd" glömt ta bort dammsugaren och ställt den snett bakom högtalaren.
Vilken våldsamt stor klump det är på de högtalarkablarna.
Pac Posted - 2008/12/07 : 17:39:08
CD-spelaren, om man nu kan snacka om "CD-spelare" Var en ny version av Bladelius Embla.



Den stod för årets happening och haksläpp. Den kan dels spela skivor direkt men den kan också lägga in dem på sin Flash-disk och spela dem därifrån. Haksläppet kom när man jämförde de här två sätten att spela skivor på.

Det var markant mycket bättre när det spelades från Flash-disken. Det var fler än yours truly som reagerade. En kommentar som hördes och som vittnar om haksläppet var "Det här kan inte vara sant!". Ett och annat suckande hördes också...

Pac Posted - 2008/12/07 : 17:32:31

Högtalarna var de nya QRS Cirrus.



Det var grym finish på lådorna!

Förstärkeriet att driva Cirrusarna med var från VTL.


Även försteget var från VTL, TL 6.5 Signature




Pac Posted - 2008/12/07 : 17:17:52


Ja, fikastämningen var på topp!

Vi tar och går lite närmare racket och kollar vad som bjöds;

Zalve Posted - 2008/12/07 : 15:37:45
quote:
...japp, det var en skön stund....och många skumtomtar blev det...

Vet inte hur många gånger jag tänkta (och sa) en till...men sen är det stopp! :D

\\K-man


Till slut behövde jag inte säga det nåt mer
(Det löste sig av sig själv, om man säger så)

Ja, ävev om det inte var lika mycket folk som för två år sen, så bjöds det på en riktig fikastämning.

Det fanns nåt för alla. Must, espresso, glögg med och utan etanol, skumtomtar (för de som hann med), lokalt bakade saffranskatter.

Bland de roligare sakerna, så fanns det en "enklare" sak från Herr Bladelius firma.

Något som vore att ta en närmare titt på under mer kontrollerade former. Jag och ett interface kom inte riktigt i fas med varandra.
Dovk mest troligt att det var nån form av SBS.
Orpheus Posted - 2008/12/07 : 14:46:53
....och jag har en last som håller mig fast i ett järngrepp varje vinter...
Mer skumtomtar!!!!!!

K-man Posted - 2008/12/07 : 14:23:21
...japp, det var en skön stund....och många skumtomtar blev det...

Vet inte hur många gånger jag tänkta (och sa) en till...men sen är det stopp! :D

\\K-man
Pac Posted - 2008/12/07 : 10:05:35

Plundin från Euphonia hade satt sig i sweetspot och påbörjat juligheterna när jag kom in i julmusikrummet.



Anläggningen som spelade upp till dans var en blandning av QRS, VTL och Bladelius.




Pac Posted - 2008/12/07 : 10:01:41
Att träffa folk och snacka, fikastämning i verkligheten , är för mig en viktig anledning att åka på sådana här träffar.



Här har vi två mästerfotografer samspråkandes, Dan till vänster och Mr Julmusik himself, Zalve, till höger.

Pac Posted - 2008/12/06 : 21:02:28


Pac Posted - 2008/12/06 : 21:01:15

Baren var fullknökad hela tiden...



Att alla drog sig till lussebullar, pepparkakor, skumtomtar,... är naturligt så här i juletider.
rannagarden Posted - 2008/12/06 : 19:25:26
*Suck* Ge oss som fick förhinder en bra genomgång så finns inte nog tacksamhet. Kommer följa med glädje.
Pac Posted - 2008/12/06 : 19:00:53

Traditioner var det ja, läs om de tidigare eventen här:
- 2005
- 2006

Det brukar för det mesta hända något oväntat på de här tillställningarna. 2005 lirade vi Lars Vegas trio så att vi nästan blev utslängda och 2006 bjöd sladd på eldshow. Ryktena säger att han helt sonika tände eld på baren enbart för att roa oss. Och som med alla rykten så är det säkert sant. Snacka om engagemang och att ge allt för sin publik.

I år var det stillsammare övningar men lika fullt seriösa haksläpp, men denna gången utan stöd från en eldshow. Mer om det senare.

HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.23 sekunder. Snitz Forums 2000