HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Bildreportage - Teknik & DIY
 ta bort

Note: You must be registered in order to post a reply.
To register, click here. Registration is FREE!

Screensize:
UserName:
Password:
Format Mode:
Format: BoldItalicizedUnderlineStrikethrough Align LeftCenteredAlign Right Horizontal Rule Insert HyperlinkInsert EmailInsert Image Insert CodeInsert QuoteInsert List
   
Message:

* HTML is OFF
* Forum Code is ON
Smilies
Smile [:)] Big Smile [:D] Cool [8D] Blush [:I]
Tongue [:P] Evil [):] Wink [;)] Clown [:o)]
Black Eye [B)] Eight Ball [8] Frown [:(] Shy [8)]
Shocked [:0] Angry [:(!] Dead [xx(] Sleepy [|)]
Kisses [:X] Approve [^] Disapprove [V] Question [?]

 
Check here to subscribe to this topic.
   

T O P I C    R E V I E W
Thzar Posted - 2009/05/18 : 21:19:59
***
23   L A T E S T    R E P L I E S    (Newest First)
esl Posted - 2009/10/05 : 22:29:16
Xc=1/2 pi f C
Lägg ett motstånd på 220 ohm i serie med signalingången och enligt formeln ovan..
C=1/2 pi 100000 220 -> C= 7.23nF C~10nF till jord.

/esl


esl Posted - 2009/10/05 : 21:54:26
Stjärnjordning har inte så mycket med oschillering att göra.
Stjärnjordning har man för att inte fånga upp störningar dels från andra strömdrivna kretsar som skapar spänningsfall i jordpunkten samt att man med stjärnjordning undviker "slingor" som kan fungera som antenner för lågfrekvent magnetsik induktion (vanligast).
Oscillering har att göra med instabilitet och dålig fasmarginal.
Jag skulle jorda signalingången med en lämplig kondensator så att jag fick en pol vid 100kHz.

/esl
Thzar Posted - 2009/10/05 : 20:27:16
***




Gainclone Terminated.



Thzar Posted - 2009/09/21 : 22:59:23
***
Bernt Jansson Posted - 2009/09/21 : 22:21:06
Hmmm, den är utlånad och jag har inga bilder tror jag. Här är tråden utan bilder... http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=74252 Men jag har lödat komponenterna direkt på chipen för att få så korta signalvägar det bara går. Det absolut viktigaste är hur man jordar, du har väl läst LennArts jordningstråd? Den är helt otroligt bra!
http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=57302
Bernt Jansson Posted - 2009/09/21 : 21:44:29
Ja, det är det jag menar. Helt tyst med strömmen på och högtalaren ansluten. Så som det ska vara.
soundbrigade Posted - 2009/09/21 : 09:07:04
Bernt: Här du inte ens maska kravla runt därnere?
Bernt Jansson Posted - 2009/09/20 : 22:29:53
quote:
Hur tysta är era gainclone med volymen på max?
Som i graven. Fast det är bryggade LM4780 i min.
mushkot Posted - 2009/09/20 : 22:15:49
Testa koppla en liten kondensator parallelt med Rf, i storleken ~500 pF, och se om det blir någon skillnad...
soundbrigade Posted - 2009/09/20 : 10:36:41
Det kan ju vara trafon som strålar och då speciellt i hörnen. Trafon ser vidare liten ut - är den specad rätt? Klarar den att leverera ström nog?
soundbrigade Posted - 2009/09/19 : 10:31:54
Titta på de här byggbeskrivningarna:

http://www.diyaudioprojects.com/Chip/P2PLM3875/

http://www.diyaudioprojects.com/Chip/LM3886_CA/LM3886_CA.htm
soundbrigade Posted - 2009/09/19 : 08:58:44
????

Har du dubbel- och trippelkollat din koppling?
Ett tips är att även om du MÅSTE montera i luften kan du ju använda små bitar av experimentkort till förstärkarkretsarna, bara så du du har nån sorts "avbärare", ungefär som jag gjort med min pot. (se nedan).
Kolla dessutom inte bara din jord och ruv inget utan att du analyserat VAD du gjort och VAD som borde göras istället.


soundbrigade Posted - 2009/09/17 : 23:01:42
Spontant, det är något annat som spökar. Men vad??
soundbrigade Posted - 2009/09/17 : 20:51:24
En MYCKET god idé är att rita ett schema hur det ska vara kopplat. Inte bara ett elschema utan ett som mer praktiskt visar hur tamparna ska gå. Kolla det där rörschemat i LennArts kompendium om jordning.

Att bara labba hit och dit på måfå kostar bara tid och pengar. Skaffa ett par duktiga 8ohms-motstånd (10-20W).

Förresten, hur har du det men inkoppling av iPod?
primpa Posted - 2009/09/17 : 19:52:58
Sånt där e läskigt, tur att bara lödkolven fick sig en liten kyss.

Jag råkade flytta på min förstärkare hemma, som inte har en botten platta, och kom då åt strömkontakten med ena fingret.
Vilket resulterar i att man står och spänner hela vänster armen och tänker hel..te, som tur var släppte det dock.
Inga beestående men, vad jag vet... :P
rannagarden Posted - 2009/08/31 : 21:05:37
Hualigen. Inge bra. Been there done that, brukar det ju heta. Nu mera testar jag alltid på ett par skrothögtalare först om det är nåt vanskligt på provbänken.
dsv Posted - 2009/08/31 : 19:47:52
aj aj
rannagarden Posted - 2009/08/29 : 10:48:23
Ah! Dessa vackra kråknästen. Nä, skämt åsido så är jag också lite nyfiken på hur du fått till +/- matningen från nätdelen? Det ser ju som sagt ut som om det är en enkel matning och en nätdel som ger +/Jord (och ev. ännu en Jord om trafon har mittuttag och du använt den).

Exempelbilder:


Annars blir det ju bara:


Eller är bilderna på din GC lite missvisande?

/M
Alfa Posted - 2009/08/29 : 08:33:36
Hej,

Kul med byggen!
Om jag tolkar bilderna rätt så är det bara en kondensator efter likriktningen och därefter fördelas det ut till IC kretsarna där det sitter dubbla kondensatorer. Min erfarenhet är att det är viktigt att +/- matningen är stabil och lika för plus respektive minus sidan.
Med en transformator med bara ett mittuttag (dvs den har inte två lika sekundärlindningar utan en lindning med ett mittuttag)är min erfarenhet att det är fördelaktigt att koppla enligt skissen "före" på följande länk: http://www.svalander.se/tips/trafos.htm#dela

Dvs. direkt efter likriktningen kopplas plus, minus och jord ihop tillsammans med två kondensatorer. Därefter kan man födela till IC kretsarna.

Lycka till!
primpa Posted - 2009/08/27 : 20:59:47
Hmm, kanske dum fråga, men hur sitter jord inkopplat till den stora philips kondensatorn?
Det syns inte på bild.

Och måste du inte ha två stycken kondensatorer?
primpa Posted - 2009/08/18 : 16:15:29
Har du ett motstånd från signal jorden till PSU jorden?
Om inte pröva om det kan hjälpa. I annat fall kan jag rekomendera att du läser/skummar igenom:
http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=57302

Det står mycket bra info där.

Cool liten låda i övrigt, hoppas det löser sig!
Kaktus Posted - 2009/05/21 : 13:27:40
Jäkligt snyggt! bra jobbat. ser väldig funkis ut.
Magoo Posted - 2009/05/19 : 06:02:24
Nästa gång jag bygger något ska jag också bygga utan PCB. Det ser så härligt ut med komponenter och kablar åt alla håll.
Bra jobbat! Dessutom var det en trevlig storlek på lådan.

HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.28 sekunder. Snitz Forums 2000