HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Specialintressen
 Teknik och DIY
 Kul med skärbrädor - bryggad gainklon, spelar!
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 2

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2009/04/25 :  10:51:12  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message
Kom just på vad man skall göra med ett antal komponenter och prylar som ligger och dräller i källaren. Det kommer att bli ett litet sött bygge mitt mellan allt annat som ska göras, en sån där grej som funnits i tanken alldeles för länge men inte blivit av.

För att kunna spela musik även när jag bygger om en annan länk i min anläggning så behövs det en vettig avlösare som inte gör bort sig fullständigt och den ska byggas nu.

Så nu börjar gissningstävlingen, vad är det jag ska bygga

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn

Edited by - Bernt Jansson on 2009/05/15 23:00:13

Pac
200.000-klubben

21991 Posts

Posted - 2009/04/25 :  10:57:17  Show Profile  Visit Pac's Homepage Send Pac a Private Message
Skärbrädor... Hmmmmm.... De är för små för att bygga en högtalare. Du har en dator som försteg/drive. Det blir inte många kompomnenter kvar att välja på i din minimalistiska anläggning.

Kan det vara ett stundande slutstegsbygge?

// Per Adelsson, pac(a)hififorum.nu, Admin och ägare HiFiForum.nu
// HiFiForum.nu's regler, Artikelregister

Go to Top of Page

soundbrigade
Semesterfirare

7879 Posts

Posted - 2009/04/25 :  11:15:14  Show Profile Send soundbrigade a Private Message
Gud i himmelen .... Ni MENADE allvar.
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2009/04/25 :  11:17:49  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message
Uj, Pac är på hugget idag. Det är ju alldeles rätt!

Kom att tänka på att jag har några såna här chips liggande:

http://www.national.com/mpf/LM/LM4780.html

Ett par bryggade såna borde ju kunna spela anständigt tycker jag.

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page

rannagarden
Reportage-Harry 2006

4161 Posts

Posted - 2009/04/25 :  14:19:37  Show Profile  Visit rannagarden's Homepage Send rannagarden a Private Message
Förmodligen mer än anständigt! Jag följer med intresse.
Go to Top of Page

Pac
200.000-klubben

21991 Posts

Posted - 2009/04/25 :  14:55:05  Show Profile  Visit Pac's Homepage Send Pac a Private Message

Det skall bli roligt att se hur de mäter. Rightmark rules!


// Per Adelsson, pac(a)hififorum.nu, Admin och ägare HiFiForum.nu
// HiFiForum.nu's regler, Artikelregister

Go to Top of Page

byZan
200.000-klubben

4435 Posts

Posted - 2009/04/25 :  19:46:24  Show Profile Send byZan a Private Message
Va f*n e de där? En ny modell av kam, eller
Som ni förstår så är jag ingen DIY:are själv, men jag följer era projekt med stort intresse
Tycker också att ni DIY:are är riktigt modiga/påhittiga/skickliga som vågar öppna locken på diverse apparater och peta i dessa kabelhärvor.
Själv har jag ett motstånd till sådant ohm man säger så.
Tråkigt va? ni har väl hört sådant förr, antar jag?

Fortsätt med era byggen jag läser era trådar och försöker att lära mig lite av det, även om det mesta är ...Va? Men roligt är det!

/byZan


"Att lyssna är berikande - att berika är att dela med sig av sina erfarenheter och kunskaper"

Mina system...

Huvudsystem
Dan D#8217;Agostino S250 / Dan D#8217;Agostino HD Preamp / Lumin X1 / Clearaudio Master Reference, Absolute Inside, Goldfinger v2 / Roon Nucleus / PS Audio P20 / TAD Reference One / Stillpoint Ultra 5
Andrasystem
Absolare Signature Integrerad / Lumin S1 / Nucleus - Roon / TAD CR 1 /PS Audio P10

Hemma hos reportage...

HiFiForum Magazine
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2009/04/25 :  22:46:57  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message
Det är två kompletta förstärkare i en enda liten IC-krets.
I stereo ger den 2 x 60W, i mono 120W. Jag tänkte använda två
kretsar som var för sig körs i monoläget och trycka ut 2 x 120W.

Det som behöver byggas är nätdel och låda.
Sen behöver kretsarna sitta på kylflänsar förstås.

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page

Fuling
DIY-Harry 2006, 200.000-klubben

7511 Posts

Posted - 2009/04/25 :  23:24:33  Show Profile Send Fuling a Private Message
Hmmm, nåt sånt där skulle jag haft till mina bashorn. Följer tråden...

"För mig påverkar inte priset kabelns elektriska egenskaper och därmed deras påverkan på ljudet"
Go to Top of Page

Marina Jansson
Member

2328 Posts

Posted - 2009/04/25 :  23:53:37  Show Profile Send Marina Jansson a Private Message
quote:
Va f*n e de där? En ny modell av kam, eller


Hej ByZan, vad gôtt att höra en likasinnad!
Fast du får se dessa stolligheter på visst avstånd, medan jag har närkontakt av tredje graden...

Waf, Waf!

Go to Top of Page

byZan
200.000-klubben

4435 Posts

Posted - 2009/04/26 :  08:33:57  Show Profile Send byZan a Private Message
quote:
Fast du får se dessa stolligheter på visst avstånd, medan jag har närkontakt av tredje graden...


Hej Marina, stolligheter Ja,jo så kan man kanske kalla det, men tycker själv att det är roligt med dessa egna idéer och bra hantverk, inspirerar till att få hjärnan att tänka i andra banor och det är oftast givande.

Vet iofs inte hur man graderar närkontakter, men ni verkar ha kul ändå

Följer Bernts tråd med spänning och det är min last


"Att lyssna är berikande - att berika är att dela med sig av sina erfarenheter och kunskaper"

Mina system...

Huvudsystem
Dan D#8217;Agostino S250 / Dan D#8217;Agostino HD Preamp / Lumin X1 / Clearaudio Master Reference, Absolute Inside, Goldfinger v2 / Roon Nucleus / PS Audio P20 / TAD Reference One / Stillpoint Ultra 5
Andrasystem
Absolare Signature Integrerad / Lumin S1 / Nucleus - Roon / TAD CR 1 /PS Audio P10

Hemma hos reportage...

HiFiForum Magazine
Go to Top of Page

zix
Hifi-Barista

947 Posts

Posted - 2009/04/26 :  10:12:14  Show Profile  Visit zix's Homepage Send zix a Private Message
quote:
hur man graderar närkontakter

Ni menar förstås nätkontakt av tredje graden...

OK, jag går väl och tar på mig jackan, som britterna säger. ;)

P.S. För första gången råkar jag faktiskt också ha en sån sak "liggande" som Bernt har. Brukar annars häpna över allt som den mannen har liggande... en veritabel elektronikskattkammare, som liksom bara... råkar finnas där ;). D.S.

En IEC-baffel är 135 cm bred och 165 cm hög, med högalarelementet monterat 15 cm i sidled och 22.5 cm upp från skivans mittpunkt.

Edited by - zix on 2009/04/26 10:12:31
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2009/04/26 :  10:48:15  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message
Jo, här ligger alldeles för mycket grejer egentligen...

Ett resultat av idogt containerdykande på Shells elektronikåtervinning.
Transformatorer tänkte jag använda två stycken såna containerfynd på 24V 10 Ampere. Även likriktarbryggorna och kondingarna i nätdelen blir containerfynd.

Jag har nog grejer till dig också Zix om du vill.
PMa om du vill hjälpa oss att röja lite i garaget.

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page

Gaffa
fd. Mabuse

1455 Posts

Posted - 2009/04/28 :  12:05:46  Show Profile  Visit Gaffa's Homepage Send Gaffa a Private Message
Klarar den verkligen att leverera 120W push-pull kopplad i 4 ohm med en 24V-trafo? Efter likriktning borde de ligga runt 31-32V, finns det marginal då för en sinusvåg utan klippning?


Skeptic Friends Network
"When the going gets tough, the tough get duct-tape..."

"När Höginkomsttagarna kallar sig arbetarparti måste även sagoboksförfattarna ana nya läskretsar..." - Arne Anka
Go to Top of Page

Lovan
Member

3166 Posts

Posted - 2009/04/28 :  13:07:46  Show Profile Send Lovan a Private Message
Gaffa: 60V över 4 ohm är ca 640W så det räcker och blir över.
Go to Top of Page

Ingvar.Ahlberg
300.000-klubben, Semester på egen begäran

1969 Posts

Posted - 2009/04/28 :  19:22:21  Show Profile Send Ingvar.Ahlberg a Private Message
Nja, +/- 30V över 4ohm är 225W rms, minus förluster i halvledare, torde ändå vara fullt tillräckligt, förutsatt att strömreserven räcker, glättning med andra ord.

Bernt, jag har en riktigt ful, stor kylfläns som nog bör dissipera åtminstone 300W kontinuerligt, Designmässigt optimal för skärbrädor, den är Din om Du inte har bättre.

Ingvar

Ansvarig för och Designer bakom H.A.D Halland Audio Design.
Driver också The Vacuumed Cat co.
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2009/04/28 :  21:33:26  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message
Tack för erbjudandet Ingvar. Jag har dock ett par Intel P4-kylare som jag tänkte använda den här gången. Så att det blir ett hyfsat simpelt bygge.

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2009/04/29 :  10:31:15  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message
Här är kylflänsarna:


MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page

Lovan
Member

3166 Posts

Posted - 2009/04/29 :  15:04:58  Show Profile Send Lovan a Private Message
Ingvar: I bryggat(det han menar med push pull) måste du väl kunna få ut hela spänningssvingen dvs ca 60V eller tänker jag fel?
Go to Top of Page

Ingvar.Ahlberg
300.000-klubben, Semester på egen begäran

1969 Posts

Posted - 2009/04/29 :  15:47:07  Show Profile Send Ingvar.Ahlberg a Private Message
Jo det är riktigt, den ena sidan kan dra mot +30 och den andra mot -30, dvs 60V sving, det betyder 3600/16 alltså 225W rms i 4 ohm.
I verkligheten så kan den inte leverera mer än max 120W kontinuerligt i 4 ohm pga intern strömbegränsning, maximal tillåten effektförlust i kretsen är 125W. Sedan har den också ett relativt högt spänningsfall i utgångssteget, drygt +/-2V så siffrorna faller ytterligare lite, men räcker nog väl till ändå.

Ingvar

Ansvarig för och Designer bakom H.A.D Halland Audio Design.
Driver också The Vacuumed Cat co.
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2009/05/14 :  00:05:40  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message
Hmmm, nu är lådan klar och två 24-voltstrafar monterade.
På/av-knappen kom på plats idag, det känns ju alltid bra.

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page

soundbrigade
Semesterfirare

7879 Posts

Posted - 2009/05/14 :  09:00:10  Show Profile Send soundbrigade a Private Message
Bör inte kiselförsträkare alltid vara påslagna?? Alltså det borde väl räckt med en På-knapp (hur nu en sådan skulle se ut).
Go to Top of Page

mr.olle.norell
Member

443 Posts

Posted - 2009/05/14 :  12:14:32  Show Profile  Visit mr.olle.norell's Homepage Send mr.olle.norell a Private Message
Kul projekt!

Du ska alltså bryggkoppla chippet för att få ut 120W mono!
Trafon ger 24VAC, och matingsspänningen är 33V ungefär...

En tanke jag har är att man nog inte kan driva speciellt tung last.
Om ett chipp trivs med 8ohm själv, trivs ju bryggan med 16ohm...

Du har säkert koll på det här, men jag skrev det iallfall

Och sen eftersom att du har OTL-förstärkare i vanliga fall så kanske dina högtalare redan har hög impedans, och det blir helt perfekt
Det var säker så du tänkte...

Olle Norell
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2009/05/14 :  12:54:46  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message
Det är plus/minus strömförsörjning så det finns ca 65 volt att svänga inom. Bryggkopplat "ser" varje förstärkare halva högtalarimpedansen precis som du skriver. De nya högtalarna ligger på 8 ohm, lite lägre i diskanten.

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page

mr.olle.norell
Member

443 Posts

Posted - 2009/05/14 :  13:13:54  Show Profile  Visit mr.olle.norell's Homepage Send mr.olle.norell a Private Message
Precis! Vid 8ohms last ser varje förstärkarmodul i ditt chip 4ohm.
Ska man driva 4ohm är 32,5V kanske lite väl mycket. (tror jag)
Har för mig att national själva rekommendrar ungefär 25V matningsrails vid 4ohms last, alltså 50V totalt.
2*18V trafo borde bli bra...

Det som händer om man har högre matningsspänning, typ 32,5V är ju att man får bränna bort mer värme.
Klarar man det borde det vara lugnt...

Jag tror inte att man har nytta av den extra spänningen alls, utan den blir nog bara värme, eftersom att chippet strömbegränsar innan man kommer upp i max utspänning...
I 4ohm jobbar man ju med större ström och mindre spänning...

Jag får reservera mig för diverse fel i detta inlägg, för jag är inte helt säker på allt

Säg också till om jag ska sluta kritisera, och låta dig bygga istället

Olle Norell
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2009/05/14 :  13:20:57  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message
2x18V trafos kanske passar bättre men det har jag inga liggande.
Det här är bara ett litet provisoriskt bygge helt utan ambitioner.
Ska det vara seriöst så blir det ju genast rör involverade.

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page
Page: of 2 Previous Topic Topic Next Topic  
Next Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.67 sekunder. Snitz Forums 2000