HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Medlemmarnas System
 Gaffa's nybörjar-system: uppgradering 060520
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Gaffa
fd. Mabuse

1455 Posts

Posted - 2004/07/07 :  16:43:29  Show Profile  Visit Gaffa's Homepage Send Gaffa a Private Message  Reply
På grund av att andra intressen har haft högre prioritet och ekonomin inte har tillåtit några extravaganser så har jag ett ganska simpelt system. Även fortsättningsvis kommer en stram buget att begränsa mina inköp till anläggningen, men mina elektronikkunskaper kommer förhoppningsvis att göra mig till en flitig besökare på DIY-sektionen.

Det här är vad jag startar min Hifi-karriär med:

Signalkällor:

Philips DVD R 80 (DVD och CD)
Pioneer CT-737 mk2 (kassettband)
JVC XL-M307 (7-skivors CD-växlare)
HTPC (AMD 3500+ 250gig)

Förstärkare:

Pioneer VSX 808 RDS (5.1 kanal + DTS & Mpeg)
Zachry D-250 (sub-förstärkare)
Yamaha RX-V657 (7.1 kanal) + aktiv sub (060522)

Högtalare:

Höger+Vänster:
-> Pioneer S-1500
-> Quad 12L
-> HFLS-1 (á la Pix) (hösten 2005)
Center:
-> Proson CS 120
Surround:
-> Proson SAT 120
Sub:
-> Gaffa SUB 1 (hemmasnickrad)
-> JM Lab Chorus SW700 (060520)


Bilder: Uppdateringar av bilder kommer så småningom.
DVD, Videon och CD-växlaren





Bandaren och Surround-förstärkaren:





Högtalare:








Skeptic Friends Network
"When the going gets tough, the tough get duct-tape..."

"När Höginkomsttagarna kallar sig arbetarparti måste även sagoboksförfattarna ana nya läskretsar..." - Arne Anka

Edited by - Gaffa on 2006/06/27 22:12:00

Cyber
Medlem i AÖ

2294 Posts

Posted - 2004/07/07 :  20:23:11  Show Profile Send Cyber a Private Message  Reply
Trevligt system skulle vara kul om du kunde ladda upp några trevliga bilder som komplement

MVH Cyber
Go to Top of Page

Gaffa
fd. Mabuse

1455 Posts

Posted - 2004/07/07 :  20:31:24  Show Profile  Visit Gaffa's Homepage Send Gaffa a Private Message  Reply
Nu med bilder...

Skeptic Friends Network
"When the going gets tough, the tough get duct-tape..."

"När Höginkomsttagarna kallar sig arbetarparti måste även sagoboksförfattarna ana nya läskretsar..." - Arne Anka
Go to Top of Page

Cyber
Medlem i AÖ

2294 Posts

Posted - 2004/07/07 :  20:33:36  Show Profile Send Cyber a Private Message  Reply
Oj, bilderna kom som en blixt från klar himmel, trevligt
Go to Top of Page

Gaffa
fd. Mabuse

1455 Posts

Posted - 2004/07/07 :  20:40:46  Show Profile  Visit Gaffa's Homepage Send Gaffa a Private Message  Reply
Kablage...

Analoga signal-kablar från CD-växlare, Video och Bandspelare.
Optisk kabel från DVDn.
Coax och analog från datorn.

0.7 kvadrats Supra till satelliterna, och 4,5 kvadrats Supra till Main.

Skeptic Friends Network
"When the going gets tough, the tough get duct-tape..."

"När Höginkomsttagarna kallar sig arbetarparti måste även sagoboksförfattarna ana nya läskretsar..." - Arne Anka
Go to Top of Page

Gaffa
fd. Mabuse

1455 Posts

Posted - 2004/07/07 :  20:53:53  Show Profile  Visit Gaffa's Homepage Send Gaffa a Private Message  Reply
Datorn och skärmen som står på subben:

Skämen är en 12 tum Touch-screen, upplösningen är 800x600.
Den används för att styra datorn som står som en multimedia-maskin/server. 100 Gig med DivX-filmer och MP3 plus ytterligare ca 200 Gig via nätverk.

Datorn spelar mp3 med WinAmp och signalen går analogt från moderkortets inbyggda ljudkort tills jag uppgraderar datorn.

DivX-filmerna spelar jag med SigmaDesign's X-Card, alltså hårdvaru-dekodning av Mpeg4. Audio går genom SPDIF coax till förstärkaren, och Video via SVHS. Den har lika bra video-utgång som de flesta stationära DVD-spelarna.

Allt ligger bara en fingertryckning bort...


Skeptic Friends Network
"When the going gets tough, the tough get duct-tape..."

"När Höginkomsttagarna kallar sig arbetarparti måste även sagoboksförfattarna ana nya läskretsar..." - Arne Anka
Go to Top of Page

johan.björklund
Reportage-Harry -05 & -07, 100.000-klubben!

20859 Posts

Posted - 2004/07/07 :  21:10:04  Show Profile  Visit johan.björklund's Homepage Send johan.björklund a Private Message  Reply
Var hittar man en sådan skärm o vad kostar dom ??

URLÄCKER !

>musik förmedlingen<
Medlem av det Skånska välljuds sällskapet eoJEUD
Go to Top of Page

Gaffa
fd. Mabuse

1455 Posts

Posted - 2004/07/07 :  21:17:10  Show Profile  Visit Gaffa's Homepage Send Gaffa a Private Message  Reply
Subben är en sorglig historia i sig. Jag hade tröttnat på att titta på DVD utan något stöd i botten registret. En dag när jag stod i kön på ÖverskottsBolaget såg jag två bas-element ståendes i hyllan. Den ena var lite tilltygad, center-bulan var intryckt och ramen var sned.

Efter att ha granskat konen, och konstaterat att den var ok pratade jag med en av de ansvariga att sälja båda elementen "Ingen vill ju köpa en trasig högtalare, och ingen vettig människa köper bara en..." på så sätt lyckades jag övertala honom om att sälja dem båda för 250kr.

Bulan drog jag ut med hjälp av lite Gaffa-tejp, och ramen fixade jag med skruvstäd, skiftnyckel och poligrip...

Lådan består av 22mm spånskivor, och alla kanter är reglade på insidan med 50mm reglar. Volymen är ca 140 liter invändigt och basreflexen är beräknad med ett program jag hittade på Ljudias hemsida för några år sedan.
Jag har länge gått och tänkt att jag skulle klä in lådan i mörk eller svart filt. Den står på en dubbelvikt matta för att inte orsaka för mycket resonanser mot golvet.
För tillfället står en pensionerad bergsprängare och agerar slavförstärkare, för Surroundförstärkaren har bara lågnivåutgång, i väntan på ett riktigt vettigt mono-block.

Elementet är ett "United"
Qts=0,47
VAS=146,6 l
35-5000 Hz
(inga uppgifter om resonansfrekvens)


Just nu står jag och väger mellan att stadga upp väggarna lite till med några fler reglar och fylla upp lådan med massa vitt fluff.
Eller kanske använda båda elementen och bygga en dipol-bas istället.

Skeptic Friends Network
"When the going gets tough, the tough get duct-tape..."

"När Höginkomsttagarna kallar sig arbetarparti måste även sagoboksförfattarna ana nya läskretsar..." - Arne Anka
Go to Top of Page

Gaffa
fd. Mabuse

1455 Posts

Posted - 2004/07/07 :  21:25:18  Show Profile  Visit Gaffa's Homepage Send Gaffa a Private Message  Reply
quote:
johan_björklund: Var hittar man en sådan skärm o vad kostar dom ??

URLÄCKER !
Jag köpte min på en auktion som mitt företag hade när de hade när de ville bli av med en bunt med utrustning som inte behövdes längre.
Köpte den tillsammans med ett 400MHz hel-digitalt oscilloskop, ett variabelt spänningsagg 0-40A 12A, en frekvensräknare 0-1,3GHz, lite lödutrustning.

Multiq säljer fortfarande touch-skärmar men de är inte billiga. För några månader såg jag ett annat märke på www.datorbutiken.com men de kostar runt 2-3000 kr mer är motsvarande platt-skärm.

Skeptic Friends Network
"When the going gets tough, the tough get duct-tape..."

"När Höginkomsttagarna kallar sig arbetarparti måste även sagoboksförfattarna ana nya läskretsar..." - Arne Anka
Go to Top of Page

Niklas Nord
JBL! Va? JBL! Va? JBL! JBL! JBL!!

6152 Posts

Posted - 2004/07/08 :  09:19:54  Show Profile Send Niklas Nord a Private Message  Reply

Länge sedan man såg en invändig montering av baselement
hehe

Använd ditt sunda förnuft innan du litar på nått som skrivs på internet.
Go to Top of Page

Gaffa
fd. Mabuse

1455 Posts

Posted - 2004/07/08 :  16:10:29  Show Profile  Visit Gaffa's Homepage Send Gaffa a Private Message  Reply
quote:
Länge sedan man såg en invändig montering av baselement
hehe
Tillgången till verktyg var begränsade så jag gjorde det enklast möjliga. Eftersom jag är novis på hifi-området så känner jag inte till om det har någon betydelse. Har det det? Elementet hade en tjock tätningsgummilist på ovansidan och det kändes naturligt att använda den för tätning.

Skeptic Friends Network
"When the going gets tough, the tough get duct-tape..."

"När Höginkomsttagarna kallar sig arbetarparti måste även sagoboksförfattarna ana nya läskretsar..." - Arne Anka
Go to Top of Page

Gaffa
fd. Mabuse

1455 Posts

Posted - 2004/08/20 :  04:34:17  Show Profile  Visit Gaffa's Homepage Send Gaffa a Private Message  Reply
Första uppgraderingen av mitt system sedan jag gick med i hififorum.nu :

Köpte Baltazar's Quad 12L. De ersätter Pioneer S-1500 (ursprungligen från en combo-stereo ).




Skeptic Friends Network
"When the going gets tough, the tough get duct-tape..."

"När Höginkomsttagarna kallar sig arbetarparti måste även sagoboksförfattarna ana nya läskretsar..." - Arne Anka
Go to Top of Page

Poe
Member

808 Posts

Posted - 2004/08/20 :  21:57:13  Show Profile Send Poe a Private Message  Reply
Nu har du ett par riktig fina högtalare att "bygga vidare" med. Jag ser inte om de står på ett par riktiga stativ eller om det är en pall. Ett par stativ ger dock helt klart en ljudförbättring.

eof
Min anläggning
Go to Top of Page

Gaffa
fd. Mabuse

1455 Posts

Posted - 2004/08/21 :  02:11:54  Show Profile  Visit Gaffa's Homepage Send Gaffa a Private Message  Reply
Bilden är stulen från Baltazar's sälj-tråd. Just nu står de på en pall, men det ska bli stativ så småningom.

Skeptic Friends Network
"When the going gets tough, the tough get duct-tape..."

"När Höginkomsttagarna kallar sig arbetarparti måste även sagoboksförfattarna ana nya läskretsar..." - Arne Anka
Go to Top of Page

EngelholmAudio
Member

8209 Posts

Posted - 2004/08/21 :  10:14:46  Show Profile Send EngelholmAudio a Private Message  Reply
Dina baselemnet verkar ha parametrar som passar bättre för sluten låta.


Äger, driver och är engelholm audio (i Blekinge).
Egna produkter, Krell, ARC. Akustikkonsultation medelst Svanå's produkter.
Bara för att det går att hänga på väggen betyder det inte att den har bra akustiska egenskaper som främjar musikupplevelsen!
Go to Top of Page

zorro
Member

201 Posts

Posted - 2004/09/14 :  19:40:52  Show Profile Send zorro a Private Message  Reply
klisterlapparna på DVD´n och VHS-spelaren annars

heja sverige!
Go to Top of Page

JonasV
Member

595 Posts

Posted - 2004/09/14 :  19:46:25  Show Profile Send JonasV a Private Message  Reply
Det ser ju ut att vara en väl genomtänkt anläggning!
Mångsidig och prisvärd

Mycket var Bättre förr-Tur att Vi inte har det som Förut.
Se inte tillbaka så slipper du lära dig av Misstagen:O
Go to Top of Page

Gaffa
fd. Mabuse

1455 Posts

Posted - 2004/09/14 :  22:54:18  Show Profile  Visit Gaffa's Homepage Send Gaffa a Private Message  Reply
quote:
klisterlapparna på DVD´n och VHS-spelaren annars
Nä! Bara för att...

Skeptic Friends Network
"When the going gets tough, the tough get duct-tape..."

"När Höginkomsttagarna kallar sig arbetarparti måste även sagoboksförfattarna ana nya läskretsar..." - Arne Anka
Go to Top of Page

Gaffa
fd. Mabuse

1455 Posts

Posted - 2006/06/22 :  22:15:53  Show Profile  Visit Gaffa's Homepage Send Gaffa a Private Message  Reply
Dags att uppdatera tråden... har inte rört i den på 1½ år och har uppgraderat lite sedan sist.

Nytt:

Har gjort mig av med mina Quad 12L och ställt dit ett par HFLS-1 inkl. stativ tillverkade av Pix.

Har också slängt ut dem hemma-tillverkade subben till förmån för en JM Lab Chorus SW700.


Skeptic Friends Network
"When the going gets tough, the tough get duct-tape..."

"När Höginkomsttagarna kallar sig arbetarparti måste även sagoboksförfattarna ana nya läskretsar..." - Arne Anka
Go to Top of Page

Gaffa
fd. Mabuse

1455 Posts

Posted - 2006/06/27 :  22:12:44  Show Profile  Visit Gaffa's Homepage Send Gaffa a Private Message  Reply
Ny Surroundförstärkare: Yamaha RX-V657

Skeptic Friends Network
"When the going gets tough, the tough get duct-tape..."

"När Höginkomsttagarna kallar sig arbetarparti måste även sagoboksförfattarna ana nya läskretsar..." - Arne Anka
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.16 sekunder. Snitz Forums 2000