HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Bildreportage - Teknik & DIY
 Dags att bänka sig.
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 3

rannagarden
Reportage-Harry 2006

4161 Posts

Posted - 2008/10/24 :  23:13:38  Show Profile  Visit rannagarden's Homepage Send rannagarden a Private Message  Reply

Man ser trådarna då och då. Trådarna om vilken bänk man skall ha, köpa, eller bli tipsad om. Jag har själv varit där och skrapat men inte fått mycket i dager... Är bänkarna snygga som skam är de inte sällan lite väl dyra. Eller så är det tveksamt att ett par väl placerade slutsteg skulle hållas uppe av konstruktionen - skramlig spånskiva från IKEA, nej tack. Eller så är bänken inte flexibel nog, helt enkelt. Jag får kanske skjuta in en passus om det där med WAF också. *harkel*

Så efter att ha klurat i nåt år eller så på grundkonceptet, var tajmingen sådan att det var dags att kavla upp ärmarna om göra den där eftersökta bänken själv. Som ordspråket lyder: Själv är bäste diyare.



Ritningar är inte min grej och jag minns lärarnas förtret på gymnasiet när jag förklarade för dem att högen med 'bråte' skulle bli en finfin möbel, när jag under årets vackraste septemberhelg botaniserade i förrådet efter lämpligt spillvirke.

Här har valet hamnat på massiv ek. Några mått framkallas och sågen skall strax sättas i arbete.


Kameran hanterar inte sensommarsolens blänk fullt så bra som önskat.

Sågen har smakat på materialet och den goda doften av ek sprider sig.




Efter att ha hostat tillräckligt i garaget tar jag paketet med bitar vidare till nästa instans.



En rikt-/planhyvel av kinakvalisort med symaskinspondus. Att mata en sådan här 'leksak' med massiv ek nära maxbredd är inget jag kan rekommendera om man inte har ett grundmurat tålamod. Med en hastighet av ungefär 0,2mm per runda hyvlar jag ned bitarna från 30 till 20mm. Lockas man att köra fortare kommer urflisning som ett brev på posten. Nej, här gällde det att ta det lugnt och fint...


/M

rannagarden
Reportage-Harry 2006

4161 Posts

Posted - 2008/10/25 :  09:48:57  Show Profile  Visit rannagarden's Homepage Send rannagarden a Private Message  Reply

Efter en evighet i svett och tålamod har äntligen ämnena hamnat närmare den tjocklek jag var ute efter. Däremot lämnar no-name-bordshyveln en ytfinish som är allt annat än önskvärd. Det är dags att börja nästa mödosamma process - slipa.



Jag erkänner att bildens slipmaskin ersattes ganska fort av en bordsbandslip som gjorde ett effektivare jobb för omväxlings skull.


Barnen hjälper till med att transportera bort spån från garaget. De har till och med en hjullastare till hjälp.




Nästa steg blev att ta ett snack med min 'lokala MDF-leverantör' för lite måttsågade småbitar. Jag fick låna slutsteget ur stereon för att få en mer övertygande bild framför mig.



35mm MDF som tak och botten blir snyggt och smidigt.


/M
Go to Top of Page

Marina Jansson
Member

2328 Posts

Posted - 2008/10/25 :  10:01:05  Show Profile Send Marina Jansson a Private Message  Reply
Är det inte helgerån att para ek med MDF?

Waf, Waf!

Go to Top of Page

ohmega
Member

4651 Posts

Posted - 2008/10/25 :  10:05:19  Show Profile Send ohmega a Private Message  Reply
Intressant tema på tråden. Det där med lukten av sågad ek föresten. Det är något speciellt alltså. Något av en trevnad faktiskt...

Medlem i klubbstugan SVAVEL - "Vi kör så det ryker"
Mitt Hifi-intresse är ingen prylhobby - det är en materialsport :) Anläggning: DVD-Denver + Naim Nait2 + Epos ES11 OCH FT-1600 MkII + 200 CD-skivor
Go to Top of Page

soundbrigade
Semesterfirare

7879 Posts

Posted - 2008/10/25 :  10:24:50  Show Profile Send soundbrigade a Private Message  Reply
Jag skulle försökt ha ekbitarna så tjocka som möjligt. Men du har kanske någon tanke bakom 20mm tjocka bitar mot 30mm?!
Go to Top of Page

rannagarden
Reportage-Harry 2006

4161 Posts

Posted - 2008/10/25 :  14:21:23  Show Profile  Visit rannagarden's Homepage Send rannagarden a Private Message  Reply
Helgerån? Vi får vänta med inkvisitionen tills när allt är färdigt.


Jag siktar in mig på en så funktionell men samtidigt diskret och stilren bänk som möjligt... Hur möjligt det nu kan vara med en liknande kloss mitt i vardagsrummets blickfång. Att hyvla ned den så vanligtvis välmåttade ekskivan till 20mm är en estetisk kompromiss som kommer uppdagas mer mot slutet (om jag har rätt).


Nedan har jag fortsatt med diverse måttangivelser och man kan se ungefär vartåt det barkar utan större ansträngning.





Eftersom sidorna inte kommer att vara heltäckande kommer det bli gott med ventilation.



Med mått och inre bilder tydliga för mig görs några slutliga justeringar...




...är det är dags att ta sig till maskinparken igen...


/M

Edited by - rannagarden on 2008/10/25 14:21:56
Go to Top of Page

B-200
fd. asimov66

4687 Posts

Posted - 2008/10/25 :  16:02:28  Show Profile Send B-200 a Private Message  Reply
snygg 1090

.....Med reservation för subjektivitet och stavfel
Go to Top of Page

rannagarden
Reportage-Harry 2006

4161 Posts

Posted - 2008/10/25 :  20:32:18  Show Profile  Visit rannagarden's Homepage Send rannagarden a Private Message  Reply

1090 är en trevlig prick, ja.


Dagen artade sig fint och det var rikigt trevligt att stå ute i friska luften (och fräsa i MDF med en överhandsfräs). *host, host*



Vi går närmare och studerar vad som hänt...



Ett litet urtag har blivit gjort i bakkanten för bättre åtkommst vid in och urkoppling eller div. bestyr med bråkigt kablage.



Även om viljan finns där så är en överhandsfräs inte alltid helt lätt att tygla. På bilden syns en av biltemas bättre produkter. 2-komp.spackel.


*spackla, spackla*

Här skall det bara putsas lite så skall alltihop kånkas till kneget för lite 'efterbehandling'.



/M
Go to Top of Page

rannagarden
Reportage-Harry 2006

4161 Posts

Posted - 2008/10/26 :  12:23:33  Show Profile  Visit rannagarden's Homepage Send rannagarden a Private Message  Reply

Hopp, hopp så hamnar bitarna i sprutboxen för lite behandling. Det hela går lite bättre och fortare med ordentlig utrustning. Bilderna är tagna med mobilkamera...





Jag har valt en vit strukturlack som har en sån där (i mitt tycke) jäkligt fin skrovlig yta. Vit färg är en ren praktisk lösning = damm syns inte så tydligt. Är ytan dessutom skrovlig är det tufft att upptäcka damm.

Det är en tvåkomponentsfärg av industristandard och riktigt, riktigt bra. Tålig och ger superbt resultat. För att härda ytan ytterliggare mot repor etc. förseglar jag strukturen med en 2-komp.
AB-lack.

Här torkar topp och botten (i ett ergonimiskt korrekt läge):


Trianglarna är inte till mig...

Färgen är visserligen kanon för yta och finish, men mindre trevlig för lunga och näsa. Utrustning är a och o i alla lägen och här bär jag std.utrusning vid såna här jobb.


Snyggve i friskluftsmask. Är det bara jag eller framhäver masken min i vanliga fall så proportionella näsa?


/M


Go to Top of Page

rannagarden
Reportage-Harry 2006

4161 Posts

Posted - 2008/10/27 :  11:49:06  Show Profile  Visit rannagarden's Homepage Send rannagarden a Private Message  Reply

Hemforslat och uppställt för vidare bearbetning. Jag kan passa på att säga att ekbitarna också fått behandling. En AB-lack med ungefär 5% vit (0502-Y) för att bleka ned eken lite (jämför med ekdörrarna bakom).



Strukturlacken är rätt ok, faktiskt.




Dags att leta rätt på verktygen...


/M

Go to Top of Page

johmi
Member

215 Posts

Posted - 2008/10/27 :  15:03:59  Show Profile Send johmi a Private Message  Reply
Även om nu dammet inte syns lika på vit strukturlack så hur blir det när man dammar (med fuktig trasa)? Fastnar det inte damm i strukturen med efterföljande solkighet?

/Mikael Johansson
Go to Top of Page

rannagarden
Reportage-Harry 2006

4161 Posts

Posted - 2008/10/27 :  18:10:37  Show Profile  Visit rannagarden's Homepage Send rannagarden a Private Message  Reply

En god poäng som jag självfallet beaktade när jag gjorde lite provmålning innan. Det är lätt att bli lite skeptiskt inför sånt där. Men även om strukturlacken må se ut som rena sandpappret så är det en helt annan känsla att ta i. Det yttre lagret med lack slätar ut en del också och efterlämnar en yta perfekt till ändamålet. Jag garanterar att det inte är några problem med eventuell solk. Dessutom, man dammar inte med fuktig trasa - man använder en torr mirakeltrasa.


Vidare gör sig en montering bäst med lämpliga tillbehör. En god hjälp för att pricka rätt för hobbysnickaren är dessa rackare.



Dra på trissor! Jag har borrat spikrakt. Det måste vara ett gott tecken.



/M
Go to Top of Page

Pac
200.000-klubben

21988 Posts

Posted - 2008/10/27 :  18:49:12  Show Profile  Visit Pac's Homepage Send Pac a Private Message  Reply


"Snyggve i friskluftsmask..."


// Per Adelsson, pac(a)hififorum.nu, Admin och ägare HiFiForum.nu
// HiFiForum.nu's regler, Artikelregister

Go to Top of Page

soundbrigade
Semesterfirare

7879 Posts

Posted - 2008/10/27 :  19:25:08  Show Profile Send soundbrigade a Private Message  Reply
quote:
Dra på trissor! Jag har borrat spikrakt. Det måste vara ett gott tecken.


Jag tror du har gjort fel någonstans! Så rakt kan INGEN borra ...
Go to Top of Page

johmi
Member

215 Posts

Posted - 2008/10/28 :  07:32:21  Show Profile Send johmi a Private Message  Reply
Ahhh!
Go to Top of Page

rannagarden
Reportage-Harry 2006

4161 Posts

Posted - 2008/10/28 :  11:53:29  Show Profile  Visit rannagarden's Homepage Send rannagarden a Private Message  Reply

Mycket att tänka på. Jag ser alltihop mer som ett testbygge i skarp läge. Ganska skräddarsytt för ändamålet - förhoppningsvis. Angående att det blev rakt borrat så är jag lika förbluffad som övriga. Sådan tur har jag inte haft på länge.



Lite mycket färg i hålen här och var. Ett rensande med passande borr och det går mycket lättare.


Så en testmontering för att kolla hur materialet passar samman både mekaniskt och färgmässigt. Och än så längen verkar det mesta hålla vad det lovar...



Ja. Det verkar som om det är fritt att gå vidare.

/M
Go to Top of Page

rannagarden
Reportage-Harry 2006

4161 Posts

Posted - 2008/10/28 :  17:21:39  Show Profile  Visit rannagarden's Homepage Send rannagarden a Private Message  Reply

Okej. Looking good så här långt. Det har börjat sköjnas ett mönster...



Bara att följa prickarna... Jag sätter i markeringsstiften och trycker till med ekbiten. Kontrollerar lite och borrar ur motsvarande. I med träplugg och banka till. Lätt plätt.



Hmm. Erfarenheten säger att det där inte kommer bli stabilt om man råkar få en sidorörelse. En liten stabilering behövs i bakkant så inte ekipaget kantrar när det lastas med elektronik.

Här blir köksbordet - med leksaker, Svensk DAM-tidning, diverse post och lite mjölk i ett glas för någon törstande(?) i bakgrunden - som agerar arbetsplats för detta moment. *stön* Vem städar här egentligen?



Lim, lim, lim...


/M


Go to Top of Page

markusb
Member

116 Posts

Posted - 2008/10/28 :  17:42:26  Show Profile Send markusb a Private Message  Reply
Snygg blekning av eken!
Har inte tänkt på att man kan bleka eller färga trä med en gnutta färg i lacken.

Måste provas nån gång.
Go to Top of Page

Pac
200.000-klubben

21988 Posts

Posted - 2008/10/28 :  19:21:04  Show Profile  Visit Pac's Homepage Send Pac a Private Message  Reply

Jodå, ett mönster skönjs. Här måste en väldigt artistisk möbeldesigner varit i farten.


// Per Adelsson, pac(a)hififorum.nu, Admin och ägare HiFiForum.nu
// HiFiForum.nu's regler, Artikelregister

Go to Top of Page

rannagarden
Reportage-Harry 2006

4161 Posts

Posted - 2008/10/29 :  08:32:49  Show Profile  Visit rannagarden's Homepage Send rannagarden a Private Message  Reply

Så här blev det med de två stabiliserande bakstyckena på plats. Dessutom så ligger "botten" av bänken nu på löst ditlagd för att kolla passform.



Från att vara en något svajjig konstruktion blev bänken i det närmaste helt rigid. Det var dags att dra i alla skruvar som skulle hålla bottnen på plats. Förborra(!) om du skall jobba med massivträ eller mdf. Sprickor i alla lägen är bara trist.

Nån liiten justering fick göras för att leta rätt på de avsedda hålen. En snabbtving funkar galant.




/M
Go to Top of Page

soundbrigade
Semesterfirare

7879 Posts

Posted - 2008/10/29 :  09:49:39  Show Profile Send soundbrigade a Private Message  Reply
Bra färgkombination där - vitt och trärent. Aldrig fel.

Jag förstod ditt slit med att hyvla ekbitarna. Jag stod med en tretons hyvel (överdrift) igår och hyvlade björk. Jag fick ta någon mm åt gången trots att jag hade en riktigt bra maskin.
Go to Top of Page

johan.björklund
Reportage-Harry -05 & -07, 100.000-klubben!

20859 Posts

Posted - 2008/10/29 :  10:24:01  Show Profile  Visit johan.björklund's Homepage Send johan.björklund a Private Message  Reply
Rackarns så snyggt !

>musik förmedlingen<
Medlem av det Skånska välljuds sällskapet eoJEUD
Go to Top of Page

PetterPersson
Brutal-Harry 2007, 100.000-klubben

5803 Posts

Posted - 2008/10/29 :  10:35:36  Show Profile  Visit PetterPersson's Homepage Send PetterPersson a Private Message  Reply
Riktigt snyggt bli det! Smart att få vitfärgen och eken att
harmonera bättre genom att färga lacken!

Nästa gång beställer jag ifrån dig istället för att åka till IKEA.
Det ska inte bli några problem med dina raka hål. Får man med en
insexnyckel
Go to Top of Page

rannagarden
Reportage-Harry 2006

4161 Posts

Posted - 2008/10/29 :  11:43:44  Show Profile  Visit rannagarden's Homepage Send rannagarden a Private Message  Reply

Jag får tacka för berömmet. Jag hade faktiskt djupgående funderingar på att köra på insexskruv av IKEA-modell och och sådana där lås-skruvar man stoppar i och vrider fast med ett trekvarts varv... Men lade ned det projektet när jag insåg att precisionen som krävdes var mer än vad jag förmodades åstadkomma med handborrmaskin och skruvdragare. Smidigt annars. Träplugg och skruv är mycket lättare att kuva med hammare och lite vilja.



Nedan har bottnen nu skruvats fast ordentligt och bänken vänts så att toppskivan kommit i dager.




Så här blev urtaget på baksidan för att lättare kunna komma åt att koppla kablage till slutsteg, strömlist och vägguttag.



Jag har likaså fått känna på att bänken väger in i tungviktklassen. Inte jättesmidig att hantera själv, om jag säger så... Det är också snart dags för nästa moment.

/M

Go to Top of Page

EuphoniC
Klubbmästare i HiFi Norr

3091 Posts

Posted - 2008/10/29 :  12:57:48  Show Profile  Visit EuphoniC's Homepage Send EuphoniC a Private Message  Reply
Baksidan hade faktiskt gjort sig riktigt bra även som framsida

/Jonas


Hemma hos mig | Klubbmästare för HiFi Norr - Kontakta mig för mer information.
Go to Top of Page

emilivarsson
Member

96 Posts

Posted - 2008/10/29 :  17:03:50  Show Profile Send emilivarsson a Private Message  Reply
Vad e det för slutsteg du har??
Go to Top of Page
Page: of 3 Previous Topic Topic Next Topic  
Next Page
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.52 sekunder. Snitz Forums 2000