HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Medlemmarnas System
 Hos EuphoniC - Sonos
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 5

EuphoniC
Klubbmästare i HiFi Norr

3091 Posts

Posted - 2005/05/26 :  00:14:20  Show Profile  Visit EuphoniC's Homepage Send EuphoniC a Private Message  Reply
Välkomna!


Om jag ska nämna några par nyckelord vilka jag tycker är extra viktiga när man talar om god musikåtergivningen så skulle jag utan att tveka säga luftighet och detaljer i det övre frekvensregistret samt en väl framträdande röståtergivningen vilken förmedlar en hög känsla av närvaro.

Naturligtvis är en över lag välbalanserad återgivning viktig (!), men vissa brister kan man (jag) acceptera medans om någon av de ovan nämnad delarna av återgivningen inte levererar fullt ut så spelar det (i mina öron) ingen som helst roll hur fantastiskt bra det övriga låter, det låter ändå konstlat till den grad att återgivningen är oacceptabel.

Min anläggning är med anledning av att jag och min fru (och barnen för den delen) älskar att se film - vi ser en hel del av den varan - anpassad för flerkanalsljud. Av eknomiska skäl, d.v.s. tills dess att min inplanerade lottovinst äntligen bankar på min dörr, så får jag nöja mig med en anläggning som kombinerar både hembio och hifi med ambition att göra detta på ett sådant sätt att ljudkvaliteten vad avser hifi kompromissas så lite som möjligt om ens alls.

Av ovanstående anledningen i kombination med att jag vill ha min anläggning så uppgraderingsmässigt flexibel som möjligt så har jag valt separata komponenter med försteg/processor samt två olika förstärkare där den ena är aktiv enbart vid hembioapplikationer (effektkanaler). På så vis är det lätt att dels byta ut en enskild komponent men inte minst så tillåter det att olika apparater hälsar på och på ett enkelt sätt testas i anläggningen utan att mer eller mindre hela signalkedjan blir utbytt.

/Jonas


Hemma hos mig | Klubbmästare för HiFi Norr - Kontakta mig för mer information.

Edited by - EuphoniC on 2011/05/06 08:55:25

EuphoniC
Klubbmästare i HiFi Norr

3091 Posts

Posted - 2005/05/26 :  07:31:03  Show Profile  Visit EuphoniC's Homepage Send EuphoniC a Private Message  Reply

Den mindre intressanta delen av anläggningen, alltså flerkanalsdelen består av komponenter som är ganska så väl balanserade med de komponenter som används för hifi.

Baktill i rummet så hänger ett par B&W CMD SNT effekt-/surroundhögtalare på väggen vilka med sina blygsamma djup och sluttande sidor inte tar upp speciellt mycket uppmärksamhet, men väsnas när det behövs!

Centerhögtalaren tillhör samma serie av B&W-högtalare, alltså en CMD CNT. Centerhögtalaren är ett nödvändigt ont vid filmtittande, att mixa centerkanalen med frontkanalerna fungerar förstås men det blir aldrig lika bra, mycket på grund av oförmågan att justera centerkanalens ljudtryck individuellt.

Centerhögtalaren har dock fått en understående ranking i systemet vilket med andra ord betyder att jag har ställt den på en relativt låg hylla, för låg för att ge optimal prestanda men med hjälp av lämplig vinkling upp mot lyssnaren så låter det ändå riktigt bra.

En av förstärkarna används uteslutamde vid filmtittande, en Myryad MA-360 vilken är en 3-kanalsförstärkare som egentligen var tänkt att driva både center och effekt-/surroundhögtalarna. I dag så driver den dock enbart högtalarna baktill i rummet.

Lite lågbasstöd behövs också, samma B&W-serie, ASW CDM med 1kW klass D förstärkning i kombination med ett 12" element monterat i en sluten låda. God kontroll, även när den spelar musik.

Jag är inte på något sätt någon basnarkoman men det kan vara trevligt med lite extra stöd när man kikar på film även om volymen är så pass blygsam att man ibland ifrågasätter sig om den överhuvudtaget är påslagen.

/Jonas


Hemma hos mig | Klubbmästare för HiFi Norr - Kontakta mig för mer information.

Edited by - EuphoniC on 2006/06/04 08:54:23
Go to Top of Page

EuphoniC
Klubbmästare i HiFi Norr

3091 Posts

Posted - 2005/05/26 :  07:37:10  Show Profile  Visit EuphoniC's Homepage Send EuphoniC a Private Message  Reply
Den främre delen av rummet vill jag ha så 2-kanalorienterad som möjligt, men det är lättare sagt än gjort när man har en 2,4 meter bred projektionsduk på väggen samt ett behov av en centerhögtalare!

Jakten på ett rack som skulle passa mina krav slutade med att jag kapitulerade till förmån för en DIY-lösning som kunde ge mig den låga höjden som krävdes för att inte skymma bilden i kombination med plats för 5 apparater samt centerhögtalaren.

Centerhögtalaren - som jag ovan kallade ett nödvändigt ont - bestämde jag att låta få bo på den nedre mittersta hyllan för att ge den mindre fokus i rummet.

Racket består i övrigt av hyllplan i 18 mm furu som limmats ihop med en underliggande 8 mm MDF för att ge tyngre samt styvare hyllor.



Benen är cylindrar i stål med en ytterdiameter på 25 mm och en innerdiameter på 12 mm vilket tillåter att man för en M12 gängstång igenom cylindern.

Racket hålls ihop av den lilla knoppen på toppen som skruvas på gängstången och detsamma gäller för den 50 mm höga spiken under racket.




/Jonas


Hemma hos mig | Klubbmästare för HiFi Norr - Kontakta mig för mer information.

Edited by - EuphoniC on 2006/06/04 08:55:26
Go to Top of Page

EuphoniC
Klubbmästare i HiFi Norr

3091 Posts

Posted - 2005/05/26 :  07:39:31  Show Profile  Visit EuphoniC's Homepage Send EuphoniC a Private Message  Reply





/Jonas


Hemma hos mig | Klubbmästare för HiFi Norr - Kontakta mig för mer information.

Edited by - EuphoniC on 2006/06/04 08:57:43
Go to Top of Page

EuphoniC
Klubbmästare i HiFi Norr

3091 Posts

Posted - 2005/05/26 :  07:41:39  Show Profile  Visit EuphoniC's Homepage Send EuphoniC a Private Message  Reply

Installationsmässigt har jag försökt tänka till så mycket som möjligt, men det är alltid saker och ting man kommer på i efterskott - tyvärr.

Kabeldragningen följer samma tema som jag nämnde tidigare, att det som berör flerkanalsfunktionen i rummet ska vara så osynligt som möjligt (om man bortser från att jag inte valt inbyggnadsvarianter till effekt-/surroundhögtalare).

På den främre väggen finns tre anslutningar till tre olika 45 mm kabelkanaler vilka alla mynnar ut under inspektionsluckan på bilden ovan. Därifrån löper likadana kabelkanaler vidare till projektor samt de bakre högtalarna.

45 mm kabelkanaler, eller rättare sagt kabelskyddsrör, valde jag för att kunna dra flera tjockare kablar i ett och samma rör. Högtalarkablarna till de bakre högtalarna är exempelvis 16 mm tjocka och det är inte ens några problem att föra igenom något så klumpigt som en DVI-kontakt!

Naturligtvis finns dedikerad ström så väl vid projektor som i mitten på den främre väggen men också bakom båda fronthögtalarna för eventuellt framtida behov.

I övrigt så är elen även den dragen till en likadan inspektionslucka men på motsatt sida av rummet, här kommer den dedikerad ström in till rummet direkt från proppskåpet så väl som smutsig ström avsedd för belysning.

Den dedikerade strömmen (2 proppar) slussas vidare till projektor samt ljudelektroniken. Under luckan finns även ett antal fjärrmanövrerade dimrar vilka styr spottar och ljusrampsbelysning.






/Jonas


Hemma hos mig | Klubbmästare för HiFi Norr - Kontakta mig för mer information.

Edited by - EuphoniC on 2006/08/01 10:26:09
Go to Top of Page

Metal
Member

285 Posts

Posted - 2005/05/26 :  09:26:28  Show Profile Send Metal a Private Message  Reply
Snyggt rum!


/F
Go to Top of Page

Labbe
Medlem, HiFi Norr

2052 Posts

Posted - 2005/05/26 :  10:04:04  Show Profile  Visit Labbe's Homepage Send Labbe a Private Message  Reply
Läckert. Får nog ta och komma på besök snart.

In a world without walls and fences, who needs Windows and Gates.

Ansvarig för EleganZe Project

Go to Top of Page

EuphoniC
Klubbmästare i HiFi Norr

3091 Posts

Posted - 2005/05/26 :  10:33:06  Show Profile  Visit EuphoniC's Homepage Send EuphoniC a Private Message  Reply
Vi får väl se när det blir en "kick off"

/Jonas


Hemma hos mig | Klubbmästare för HiFi Norr - Kontakta mig för mer information.
Go to Top of Page

Micke Y
100.000-klubben

7701 Posts

Posted - 2005/05/26 :  10:48:18  Show Profile Send Micke Y a Private Message  Reply
Tusan så snyggt. Härligt med en egen vrå att husera i.

Micke


When a man steals your wife, there is no better revenge than to let him keep her.
"Se inte ner på 3 ackord låtar, tänk hur många bra vi har gjort med bara 2" Billy Gibbons ZZ Top
Pälsar skall sitta på djur i skogen, inte på människor i stan.
Go to Top of Page

EuphoniC
Klubbmästare i HiFi Norr

3091 Posts

Posted - 2005/05/26 :  10:56:57  Show Profile  Visit EuphoniC's Homepage Send EuphoniC a Private Message  Reply
Micke: Absolut!

Sedan är det bara bonus att man kan använda designelement som t.ex. taket och valvet som man annars kanske inte anser skulle vara lämpliga att använda i ett vanligt vardagsrum. Det hjälper till att skapa en annorlunda känsla och en skön stämning i rummet - väldigt avslappnanade.

/Jonas


Hemma hos mig | Klubbmästare för HiFi Norr - Kontakta mig för mer information.

Edited by - EuphoniC on 2005/05/26 11:00:55
Go to Top of Page

LeoArietis
Member

1953 Posts

Posted - 2005/05/26 :  12:02:40  Show Profile  Visit LeoArietis's Homepage Send LeoArietis a Private Message  Reply
Fint rum och trevliga högtalare. Jag har alltid varit lite nyfiken på hur CDM-9 låter.

Snyggt rum men lite väl asketiskt (i dagsläget?) för min smak. Behöver du inte någon hylla till film och skivsamlingen? Lite fler tavlor eller andra konstverk och några möbler till skulle nog piffa upp och bryta upp reflexer ännu mer.

Mycket snygg belysning och fint tak! Väldigt läckert!

Får jag rekomendera en flexy-bänk i stavlimmat trä kanske?

Min anläggning: http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=30125
Go to Top of Page

EuphoniC
Klubbmästare i HiFi Norr

3091 Posts

Posted - 2005/05/26 :  13:30:23  Show Profile  Visit EuphoniC's Homepage Send EuphoniC a Private Message  Reply
Tack Leo

Jo, du har absolut rätt i att det inte är något som helst "modernt" med rummet, men det är också det jag har varit ute efter. Jag tycker dagens stil som skriker väldigt mycket "IKEA" är väldigt rakt och många gånger hårt och kallt. Till motsats har jag en atmosfär här som utstrålar värme och "gos"

Det kommer in akustikpaneler, hur och var får vi se, men jag är väldigt bestämd på att rummet inte får möbleras med något som helst annat än det som tjänar syftet med rummet, så andra "möbler" är uteslutet.

Höger långsidevägg är väldigt kal, men skulle absolut må bra av något, men vi får se vad som händer där, förmodligen en absorbent på första reflexen för att motsvara gardinen på motsatt sida och sedan något första reflexen för motsatt sidas högtalare. Dessa kommer i så fall att nå i princip från golv till tak, så då blir det inte mycket "hängyta" kvar på väggen.

Vi har dock en överbliven tavla som vi har funderat på att hänga in, men som sagt, det tar emot att blanda in sådant

Bänken har jag lite planer på redan, om jag får tid och har kvar lusten så blir det ett DIY-projekt i aluminium, trä, blästersant och förhoppningsvis akryl. Men det får vänta.

Glashyllorna som kommer i valvet bak hade jag ursprungligen tänkt ha som en mediahylla, men jag ändrade mig rätt snabbt. Media kommer istället att få finnas i en hylla strax utanför rummet.

Däremot har jag lite passivt letat efter en snygg mindre hylla där jag kan ha en handfull "lyssnar på just nu"-CDs.

Filmerna däremot får förpassas till hyllan utanför, inte speciellt snyggt med massor av filmer och tar alldeles för mycket plats.

/Jonas


Hemma hos mig | Klubbmästare för HiFi Norr - Kontakta mig för mer information.

Edited by - EuphoniC on 2005/05/26 13:38:42
Go to Top of Page

mayro
Lämnat på egen begäran

10984 Posts

Posted - 2005/05/26 :  13:39:05  Show Profile Send mayro a Private Message  Reply

Måste sända ett stort berömmande grattis till ett rum som är stilrent vackert!!!!!!

En notering är att du ju har plats för STORA högtalare där också...Infinity irs kanske...

Driver Mayros hifidagis

Edited by - mayro on 2005/05/26 13:43:25
Go to Top of Page

EuphoniC
Klubbmästare i HiFi Norr

3091 Posts

Posted - 2005/05/26 :  13:41:41  Show Profile  Visit EuphoniC's Homepage Send EuphoniC a Private Message  Reply
Hehe! Trodde du skulle dra fram 10-15 rader om strömmen jag Är faktiskt rätt så sugen på att prova guldsäkringarna med

/Jonas


Hemma hos mig | Klubbmästare för HiFi Norr - Kontakta mig för mer information.

Edited by - EuphoniC on 2005/05/26 13:57:07
Go to Top of Page

mayro
Lämnat på egen begäran

10984 Posts

Posted - 2005/05/26 :  13:45:13  Show Profile Send mayro a Private Message  Reply
njaa.. Du vet nog redan vad du ska göra tror jag...ser ju ut så i alla fall... Så...

Härligt rum.. Åker man uppåt så får man kanske titta in nån gång...

Driver Mayros hifidagis
Go to Top of Page

EuphoniC
Klubbmästare i HiFi Norr

3091 Posts

Posted - 2005/05/26 :  13:52:27  Show Profile  Visit EuphoniC's Homepage Send EuphoniC a Private Message  Reply
Skulle det vara så då är du välkommen

/Jonas


Hemma hos mig | Klubbmästare för HiFi Norr - Kontakta mig för mer information.
Go to Top of Page

Drem
Member

696 Posts

Posted - 2005/05/26 :  15:32:45  Show Profile Send Drem a Private Message  Reply
Grymt fint film och ljudrum! Taket och fronten ser otroligt fint ut

Just nu:
Musik: Bladerunner OST
Film: "Jimmy P" [BLURAY]

Musik- och Filmanläggning
Go to Top of Page

EuphoniC
Klubbmästare i HiFi Norr

3091 Posts

Posted - 2005/05/26 :  15:49:33  Show Profile  Visit EuphoniC's Homepage Send EuphoniC a Private Message  Reply
Tack Drem

Tanken är väl att det ska komma in något mer baktill också så att det inte ser så "kalt" ut, men jag har inte lyckats hitta på hur det skulle se ut.

Vänster bak (höger på bilden) är reserverad åt framtida väggmonterade rack/hyllor. Jag har två väggfästen i aluminium ämnade till ett DIY-projekt liggandes men har tyvärr inget att ställa på hyllorna så de får ligga och skräpa tills dess jag behöver dem.

Någonstans i bakhuvudet finns väl ett litet begär efter en snygg hifi-look HTPC med en TFT - det uppenbara stället att ställa det är ju på de hyllorna och i det hörnet.

Dörren ställer till det lite på den andra sidan, dörren når så när på ett par centimeter hela vägen till bakhögtalaren - så då återstår bara ytan under bakhögtalarna till diffusorer, eftersom valvet ska fyllas med 5 hyllplan med lite pryttlar i.

Tror även att det kommer att bli ett enormt estetiskt lyft för den bakre delen av rummet när en vettig dörr kommer in - de där 80-tals frasdörrarna är ju inte direkt vackra att titta på.

Lite sugen på tube traps är jag också, men även här ställer dörren till det, eftersom det bara finns ca 15 centimeter bakom dörren till förfogande. Det skulle eventuellt vara en liten 1/4 tube i så fall

Vi får se vad som händer.

/Jonas


Hemma hos mig | Klubbmästare för HiFi Norr - Kontakta mig för mer information.

Edited by - EuphoniC on 2005/05/26 15:52:45
Go to Top of Page

Drem
Member

696 Posts

Posted - 2005/05/26 :  17:17:07  Show Profile Send Drem a Private Message  Reply
Har du byggt taket själv?

Just nu:
Musik: Bladerunner OST
Film: "Jimmy P" [BLURAY]

Musik- och Filmanläggning
Go to Top of Page

EuphoniC
Klubbmästare i HiFi Norr

3091 Posts

Posted - 2005/05/26 :  20:34:02  Show Profile  Visit EuphoniC's Homepage Send EuphoniC a Private Message  Reply
Har gjort rubbet själv med undantag för eldragningen som är gjord av elektriker naturligtvis, dock all vp-rördragning osv har jag gjort så han drog bara in kablarna från proppskåpet. Sedan har jag naturligtvis inte sprutat taket själv, det gjorde Fibritörerna AB här i Skellefteå, dock allt underarbete inkl. maskering osv hade jag fixat, så de kom helt enkelt och bara sprutade.

Hade inte varit lika roligt om man inte stått där nere och svettats för resultatet

Om någon är nyfiken så finns en sedan starten löpande byggjournal här som innehåller massvis med bilder moment för moment.

/Jonas


Hemma hos mig | Klubbmästare för HiFi Norr - Kontakta mig för mer information.

Edited by - EuphoniC on 2005/05/26 20:35:08
Go to Top of Page

Labbe
Medlem, HiFi Norr

2052 Posts

Posted - 2005/05/26 :  20:43:54  Show Profile  Visit Labbe's Homepage Send Labbe a Private Message  Reply
Euphonic: Kanske blir innan "kick off", du måste ju lyssna in dig på Skinnpiskar musiken i lugn och ro.

In a world without walls and fences, who needs Windows and Gates.

Ansvarig för EleganZe Project

Go to Top of Page

Haakan
Member

2630 Posts

Posted - 2005/05/26 :  22:39:17  Show Profile Send Haakan a Private Message  Reply
härligt jobbat!

"även jag hör skillnad på inbrända och innebrända kablar" (c) _jax =)
Go to Top of Page

EuphoniC
Klubbmästare i HiFi Norr

3091 Posts

Posted - 2005/05/27 :  07:14:39  Show Profile  Visit EuphoniC's Homepage Send EuphoniC a Private Message  Reply
Labbe: Vet inte om jag köper just den anledningen - anläggningen blir förmodligen aldrig densamma igen efter sådan misshandel - men du är välkommen

Haakan: Tack

/Jonas


Hemma hos mig | Klubbmästare för HiFi Norr - Kontakta mig för mer information.
Go to Top of Page

planetaryice
600.000-klubben

477 Posts

Posted - 2005/05/27 :  11:24:13  Show Profile Send planetaryice a Private Message  Reply
Riktigt snyggt! Där kan man tänka sig att spendera många timmar.

Mitt stativbygge
Go to Top of Page

EuphoniC
Klubbmästare i HiFi Norr

3091 Posts

Posted - 2005/05/27 :  13:18:59  Show Profile  Visit EuphoniC's Homepage Send EuphoniC a Private Message  Reply
Tack Det har jag tänkt!!!

/Jonas


Hemma hos mig | Klubbmästare för HiFi Norr - Kontakta mig för mer information.
Go to Top of Page

Labbe
Medlem, HiFi Norr

2052 Posts

Posted - 2005/05/27 :  18:01:36  Show Profile  Visit Labbe's Homepage Send Labbe a Private Message  Reply
Euphonic: misshandel? Det där är lååååångt ifrån misshandel.

In a world without walls and fences, who needs Windows and Gates.

Ansvarig för EleganZe Project

Go to Top of Page
Page: of 5 Previous Topic Topic Next Topic  
Next Page
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.3 sekunder. Snitz Forums 2000