HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Specialintressen
 WiFi och flerkanalsHiFi
 XBMC

Note: You must be registered in order to post a reply.
To register, click here. Registration is FREE!

Screensize:
UserName:
Password:
Format Mode:
Format: BoldItalicizedUnderlineStrikethrough Align LeftCenteredAlign Right Horizontal Rule Insert HyperlinkInsert EmailInsert Image Insert CodeInsert QuoteInsert List
   
Message:

* HTML is OFF
* Forum Code is ON
Smilies
Smile [:)] Big Smile [:D] Cool [8D] Blush [:I]
Tongue [:P] Evil [):] Wink [;)] Clown [:o)]
Black Eye [B)] Eight Ball [8] Frown [:(] Shy [8)]
Shocked [:0] Angry [:(!] Dead [xx(] Sleepy [|)]
Kisses [:X] Approve [^] Disapprove [V] Question [?]

 
   

T O P I C    R E V I E W
Nahaz Posted - 2011/10/27 : 11:20:58
OBS! Arbete pågår, guide ej färdig.

XBMC är en open source mediaspelarmjukvara som finns till Windows, Mac, iPad, Android, iPhone, appleTV och Linux. Det finns även en version av XBMC (XBMC live) som går att boota direkt från, utan något OS (det baseras dock på en minimal Ubuntu installation).
Och är man sugen på överkurs så finns numera även en helt OS oberoende version som heter OpenELEC. OpenELEC fungerar bara på NVIDIA ION och AMD Fusion system (på grund av integrerade drivrutiner). Man pluggar helt enkelt in ett USb minne som man installerat XBMC live eller OpenELEC på och väljer i BIOS att first boot device skall vara just USB minne.

Du laddar ner XBMC från: (klicka på respektive OS)
http://xbmc.org/download/



Möjligheter med XBMC
1. Spelar alla format, både ljud och bild.
1.1 Stödjer undertexter och olika ljudspår i filmer.
1.2 Kan flytta undertexter och ställa in storlek/font/färg.
- I skrivande stund stöds inte bitstreaming av Dobly True-HD och DTS-HD master audio men det jobbas på det.
2. Kan rippa dina skivor direkt till din musikmapp i valfritt format.
2.1. Hämtar info för CD skivan automatiskt och taggar dina rippade filer.
3. Har inbyggd "app store" där man kan ladda ner extra addons, som t.ex. SVT play, youtube osv (givetvis är alla addons gratis).
4. Går att fjärrstyra från Android telefon, iPhone, iPad, annan dator (laptop) med album art osv på "fjärrkontrollen" likt Sonos, iTunes och squeezebox touch.
- Användbart om man använder en HTPC och inte vill starta TV eller projektor för att spela musik eller bara vill kunna byta låt smidigt från ett annat rum. Använder man mobil för fjärrstyrning pausas musiken när det ringer.
5. Kräver väldigt lite av hårdvaran, lätt att bygga en billig HTPC.
6. Hämtar automatiskt information och omslag till dina filmer.
7. Presenterar alla dina multimedia filer på ett attraktivt sätt i ett användarvänligt gränssnitt.
8. Stöd för olika skins så man kan alltid hitta ett UI som faller en i smaken.

Tangentbordets knappar och dess funktioner i XBMC:
Piltangenterna - Navigation (i menyer, eller för att hoppa runt i filmer)
Enter - Bekräfta (gå in i meny)
Backspace - Backa ur meny
Space - Pause
M - Meny (under filmuppspelning)
I - Information
Escape - Gå ut till huvudmenyn
X - Stop
R - Rewind
F - Fast forward

Lägga till media:
Gå in i Music eller Videos och välj "Add content", navigera till mappen du vill lägga till och kryssa i include subfolders, välj vilken typ av content det är och tillåt scanning. Behåll default "scrapern" som väljs när du valt content typ. Detta är viktigt för att XBMC skall kunna hämta albumart, video omslag, IMDB info, rating osv automatiskt.



Effektiv navigering:
Har du väldigt många filer att scrolla genom så finns det några knep för att snabbare navigera.
1. Page up / Page down knapparna fungerar.
2. Går du längst ut till höger i listan så markeras scroll listen, när den är markerad så går du en hel sida upp eller ner med piltangenterna istället för en rad eller en fil som är normalt.



Snyggt och prydligt:
Har du inte 100% perfekt taggade musik eller filmfiler i din samling så kan man välja "file mode" istället för "library mode" när man navigerar runt i sin musik eller film samling. Album art och information fungerar ändå och det blir lite som att navigera runt i utforskaren, fast snyggare och mer lättöverskådligt.

Album art:
Saknas det album art på någon skiva trots att XBMC scannat dina filer så kan du manuellt lägga in en bild i albumets mapp som skall heta: "folder.jpg".



Fjärrstyra XBMC med Logitech Harmony fjärrkontroll: (Även en komplett guide för er som inte är bekant med tangentbordets funktioner i XBMC)
http://www.minhembio.com/forum/index.php?showtopic=280493
6   L A T E S T    R E P L I E S    (Newest First)
räven Posted - 2012/11/28 : 15:57:14
Tycker att Frodo är mycket bra film-spelare!
Har inte jämfört den med tex JRMC ljudmässigt som jag idag använder som musik-spelare.
OrEs Posted - 2012/10/21 : 10:40:45
Numera finns OpenElec till ganska många plattformar inklusive raspberriPI (official daily)

Om man avser köra en minimal installation som är snabbstartad så tycker jag Openelec är den lättaste att installera.

http://openelec.tv/

Jag har ej gjort några ljudkvalitets jämförelser.

/Örjan
räven Posted - 2012/01/02 : 20:27:47
Jag tänkte mer på hur XBMC står sig mot tex Foobar och JRMC?
jimmy_JDM Posted - 2012/01/02 : 20:08:03
Jag kör för det mesta bara Flac Filer och även Spotify från datorn.

Min förra stereo setup som jag hade i sommras va mest skit grejjer och då hade jag en Udac 2 till mina AKG K601or, jag provade den dacen till den stereon å tyckte vafan det här va väll ingen större hit, lite skit ljud fick man väll bort men va det värt pengarna? ja kanske lite. Men idag har ja liiite trevligare grejjer och har låna hem en Udac 2a och en kina dac, och jag lär ju då säga så här, SATAN I GATAN sån skillnad det vart, kopplar du ihop en datorn med stereon via vanliga 3,5mm ingången så får du massa dryga ljud med på köpet. en dac fixar ju bort det mesta oljudet.

jag funder själv starkt på att bygga en dedikerad musik server av en OrigenAE M10 http://www.prisjakt.nu/produkt.php?g=499430
får väll se vad man har råd med men en dator utan rörliga delar lockar ganska mycket.

jaja nog från mig :)
jimmy_JDM Posted - 2012/01/02 : 16:57:37
beror väll på vad du matar med? AIFF eller FLAC och om datorn är bra å du kör DAC?
räven Posted - 2012/01/02 : 09:42:56
Ljudkvaliten?

HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.14 sekunder. Snitz Forums 2000