HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Specialintressen
 Teknik och DIY
 På jakt efter stort diy

Note: You must be registered in order to post a reply.
To register, click here. Registration is FREE!

Screensize:
UserName:
Password:
Format Mode:
Format: BoldItalicizedUnderlineStrikethrough Align LeftCenteredAlign Right Horizontal Rule Insert HyperlinkInsert EmailInsert Image Insert CodeInsert QuoteInsert List
   
Message:

* HTML is OFF
* Forum Code is ON
Smilies
Smile [:)] Big Smile [:D] Cool [8D] Blush [:I]
Tongue [:P] Evil [):] Wink [;)] Clown [:o)]
Black Eye [B)] Eight Ball [8] Frown [:(] Shy [8)]
Shocked [:0] Angry [:(!] Dead [xx(] Sleepy [|)]
Kisses [:X] Approve [^] Disapprove [V] Question [?]

 
Check here to subscribe to this topic.
   

T O P I C    R E V I E W
Anders Johansson Posted - 2012/03/21 : 20:36:24
Hej, jag är på jakt efter ett diy-bygge för rejält stora högtalare. Vad jag funderat på hittills är något i stil med Ingvar Ahlbergs RLK fast lite större, eller någon variant av Imperialhorn.

Högtalarna ska förhoppningsvis husera i en lokal om ca 150m2 med 4-5m i tak. Lokalen skall användas för div kulturella yttringar, så som konstutställningar, konserter, workshops och sånt.
Min tanke var att proportionen mellan högtalare och lokal skulle vara detsamma som proportionen mellan ett par vanliga golvhögtalare(jbl,CV,12") och det normala vardagsrummet. Passande mått är 1.5-2m höga, 1-1.5m breda och kanske 1m djupa? Det skall vara maffigt men samtidigt hemtrevligt! Högtalaren skall helst vara en låda så som Imperial, RLK, dvs inte ett delat system med basar och toppar, jag vill undvika det klasssiska, svarta pa-systemet.

Jag har googlat runt ganska mycket och sökt på back/rearloaded horn men inte kommit fram med så mycket. Jag har också läst Ingvars tråd om RLK flera gånger och suckat efter 15"-versinonen.

Så nu behöver jag hjälp och tips!

Mvh/Anders

25   L A T E S T    R E P L I E S    (Newest First)
Anders Johansson Posted - 2012/04/11 : 11:29:41
Hur fungerar egentligen ett bakladdat horn? Jag tänker att två parallellkopplade 12CL76 har en gemensam direktstrålande känslighet på 98,5+98,5=101,5 dB. Hornet i det här fallet har känslighet över 110dB blir det inte ett stort hopp där hornet slutar ladda och det direktstrålande "tar över"? Hur summerar man det direktstrålande ljudtrycket med ljudtrycket från hornet, är ljudvågorna i fas och hur lågt i frekvens sträcker sig det direktstrålande?

Är det här grejor man fixar i ett passivt filter eller ska ton och faskurvan ha ett visst utseende?

Mer frågor...
Anders Johansson Posted - 2012/04/10 : 23:29:35
Jag har labbat vidare i hornresp och ett par billiga 12:or från B&C(inspirerad) med följande resultat. Vad tror man om det här? Vill noga att den skall gå lite djupare men sen har jag lite svårt att utvärdera group delay, phase respons och övriga grafer. Dessa har jag endast strävat att minimera eller få å raka som möjligt. Jag använder exponentiell utvidgning har det någon stor betydelse jämte konisk utvidgning? Jag har egentligen ganska många frågor.





mvh/Anders

P.S jag har inte glömt förslagen i tidigare poster.
Circlomanen Posted - 2012/03/31 : 11:37:24
quote:
Går det att möblera om måtten så att lådan blir bredare än djup? Har för mig att man kunde göra så?


Det går bra. Kolla så du får plats med magnet innan du spikar måtten.
Jag vill inte göra den bredare än runt 60 cm, då elementet kopplar allt sämmre till pipan med bredare och grundare tvärsnitt.

Man kan göra den väldigt grund och bred genom att bygga den lite lik denna:


Den skall såklart vara expanderande istället för avsmalnande mot mynningen. Smalast (skarpt V) i början och sedan utvidgande mot mynningen. Då borde den bli ca 120 cm bred och 31 cm djup nånstans.

Mvh Johannes.
Anders Johansson Posted - 2012/03/31 : 11:26:48
quote:
Googlar man lite så ska man kunna hitta Linnars simuleringar av Imperialhorn här på forumet.


det är dessa jag tittat på...
Anders Johansson Posted - 2012/03/31 : 11:20:42
Förresten så har jag fått ok att bygga!
Circlomanen Posted - 2012/03/31 : 11:19:44
Multiplar av 18 är 36, 54, 72 mm osv....

Man skall vara sparsam och försiktig med stag i en BIB. Man vill inte störa pipans resonans i onödan. En lång skiva/stag/ mellan baffel och mellanvägg funkar nog finfint. Så stora horn som detta eller Imperial kräver en del matrial för att bli styva. Tyngden öka inte linjärt med storlek.

Jag tycker din sim av Imperial ser ganska rätt ut. Den ändrar sig ganska mycket med olika element såklart. Jag gillar inte stora bakkammare i horn, även om jag förstår syftet. Hellre större "riktiga" horn med lite dämpmatrial i. Bakkammaren basreflexierar hornet. Man får massor av djupbas men inte samma attack och klipp. Det finns väl en anledning till att, tex Time, har korta midbashorn och bara använder sina Imperial till subb-bruk.

Mvh Johannes.
Fuling Posted - 2012/03/31 : 11:17:24
Googlar man lite så ska man kunna hitta Linnars simuleringar av Imperialhorn här på forumet.
Anders Johansson Posted - 2012/03/31 : 11:10:37
He he, jag har allt läst din tråd med stort intresse och satt just och funderade på hur Bib-effekterna skulle vara möjliga att överföra till lokalen där kopplingen till taket är så dålig. Slutsatsen var: Vänd på hornet...

Tack för förslaget! Jag skall granska det i detalj. Fipplat lite med hornresp och försökt mig på en simulering av imperialhorn. Skitsvårt, blev ju totalfelt.



Två snabba frågor.
Går det att möblera om måtten så att lådan blir bredare än djup? Har för mig att man kunde göra så?
Om man stagar lådan rejält går det då att minska materialtjockleken till 18mm ply (har detta hemma), läste att din låda fladdrade rejält, vad tror du?

Glada vinterhälsningar från Anders!
Circlomanen Posted - 2012/03/31 : 09:46:06
quote:
Det är absolut inte ett krav att hornet skall vara lätt att bygga


Jag har svårt att konstruera komplexa och svåra saker. Jag strävar efter enkelhet och synergi i mitt utvecklande. Hur bra jag är på det, får andra avgöra. Jag håller på för att det är så roligt.

Jag är ledsen, men jag får inte till nått "större Imperial"-aktigt.
Jag gillar inte onödigt komplexa saker, och med tanke på de första intrycken av min BIB så måste jag säga att det är lätt att lyckas sämre än så. BIB har många och mycket intressanta egenheter och egenskaper som man inte omedelbart ser i en hornresp-sim eller mätningar. Man måste höra dem för att förstå. Precis som med tappade horn så kommer luftpelaren inte vilja vika av utanför hornet och bli rundtrålande som traditionell kunskap gör gällande. Har man örat 3 cm utanför luftpelarens "riktning" så hörs inte basen speciellt mycket. Kör man in örat i utblåset så slår det lock för öronen. Det är en extremt markant skillnad på bara några få cm. Må hända att basreflex är rundstrålande under vissa frekvenser, men så är det inte med smala pip-horn. De är extremt smalspridande. Rätt använt är detta en stor tillgång. Man kan ladda hörn eller väggar och få en mycket homogen tryckvåg som fortplantar sig genom rummet eller huset. De blir mycket exakta och kontrollerade. De styr upp akustiken på ett väldigt bra sätt. Borta är allt muller och resonanthet. Basen blir torr, fast och explosiv.

Jag har letat efter ett lämpligt och samtidigt billigt element att bygga en BIB med. Den skall funka bra i 1 pi, dvs stående längs en vägg, men inte i hörn. Det måste ha högt BL, låg vas och ett medelhögt Qts, gärna runt 0,4 men inte högre än 0,5. Ett Fs över 40 Hz.

Jag hittade Beymas 15LX60 v.2 och såg direkt att det passar i en BIB för väggplacering.

http://www.europe-audio.com/document.asp?document_id=112&link=Datasheets/beyma/15lx60.pdf



Några detaljer.

Det är avstämt så att du får en rejäl skopa djupbas, utan att folk skall må illa av de värsta tryckförändringarna. Verkningsgraden är helt ok för den placeringen. Räkna med användbar respons ned till ca 25 Hz i en stor lokal som på bilderna.

Bygger man dom av 44 mm spånplatta eller MDF så blir totala yttermåtten 58,8 X 77,2 X 204,4 cm och en totalvolym på ödmjuka 928 liter. De skall stå ca 30 - 40 upp från marken på några ben av nått slag. Mynningen neråt, då taket är för högt.
Höjden mellan mynning och golv är tillsammans med dämpningens mängd och placering, superbra sätt att stämma av dom till att passa din smak, ditt rum och dina behov.




Max spl är helt ok, men inte något speciellt åt något håll. Räcker för en Rammstein-spelning för 200 pers.

De är lätta att bygga. Lätta att möblera med och kommer troligtvis låta alldeles förskräckligt bra. Men som med alla förslag från mitt ritbord, så rekomenderar jag att du läser på om BIB och elementen, och skapar dig en egen uppfattning. Det är några tusenlappar att lägga ut. Elementen är erkända kvalitetetselement och det går att använda dem till mycket annat om du av nån anledning inte skulle bli nöjd.

Kolla min tråd om BIB för mer info om hur de fungerar och hur de ser ut.

Mvh Johannes.
Anders Johansson Posted - 2012/03/26 : 23:33:10
Det är absolut inte ett krav att hornet skall vara lätt att bygga. Krävs det många vinklar och flera bitar så får det göra det inga problem. Vad jag menade var mest att det är en bra grej för Bib att det är relativt lätta att bygga.

Mvh/Anders
Circlomanen Posted - 2012/03/26 : 18:51:48
Jag har skissat på div lösningar idag.

Det är lite svårt att få ihop lättbyggt med stort, brutalt, snyggt enligt Hornresp och bra enligt erfarenhet.
Mer i morgon.

Mvh Johannes.
Anders Johansson Posted - 2012/03/26 : 18:37:13
Har varit borta en dag men forumet verkar exploderat i hornbyggen, mycket trevligt.

När du vilat och färdigställt dina Bib:s är jag väldigt nyfiken på det bakladdade hornet, Circlo.

Vad gäller detta projekt har jag inte kommit så lång i mina egna efterforskningar, men jag arbetar på det.
Det är svårt att i förväg lista ut vad som är bäst. Jag vill också hålla alla dörrar öppna så länge det går då det är bra med många förslag samt att tråden blir matnyttigare. Bib, bakladdat, frontladdat, basreflex, kvartsvåg, jag tar allt!

Bra tråd more10 angående beg element för övrigt.
Circlomanen Posted - 2012/03/24 : 18:19:27
quote:
Eller.., egentligen tänker jag väl såhär, BiB är ju en form av kompromiss att få bra basåtergivning utan att lådan blir så stor


BIB är ett (enligt mig) extremt smart sätt att klämma ut sanslösa mängder och kvaliteter av bas ur vilket patetiskt element som helst.
Kombinerar man den principen med element som inte lider brist på baspotential från början så kan man (förhoppningsvis) få mycket roligt resultat.

Idag har det bakladdade hornet fått mognat i "skallen" på mig.

"Jag har en plan!"

Du kommer inte bli besviken!!!

J.
Mickel-mackel Posted - 2012/03/24 : 09:00:02
Jag tycker du borde bygga ett bakladdat horn istället.
Jag har inte så mycket argument för detta, utan mest en känsla.

Eller.., egentligen tänker jag väl såhär, BiB är ju en form av kompromiss att få bra basåtergivning utan att lådan blir så stor som den egentligen behöver vara (rätt - fel?).
Men du har väl det utrymme som behövs utan att kompromissa?
Anders Johansson Posted - 2012/03/24 : 08:39:28
Hum, jag vet egentligen ingenting om BiB och vad de kräver för förutsättningar. Tråden på Diyaudio är saftigt lång och jag har endast bläddrat igenom den på jakt efter bilder. Här är en bild av lokalen.



Om man bortser från byggstrukturen så är det den vita och lite mossiga tegelväggen som gäller som bakvägg. Det är ca 4m till takfästet. Taket är tunt (och läcker). Bakväggen är nog att betrakta som 2pi?

Hade det fungerat med BiB så är det toppen, 140dB är en trygg siffra. Måste säga att din presentation av konceptet och beskrivningen av ljudkaraktären från en Bib genererade en del nyfikenhet. Kanske något snabbare att bygga än ett bakladdat horn också?

Hur som, tack för hjälpen och absolut ingen stress! Skall läsa på lite om Bib så att man är med på noterna.

/Anders

Circlomanen Posted - 2012/03/23 : 08:57:48
Angående de andra Imperial-liknande sakerna, så går det sakta framåt. Nått har hängt sig i min "skalle". Jag behöver fundera nån dag till, då jag inte är nöjd. Jag kan inte ens sätta fingret på varför jag inte är nöjd. En magkänsla, men jag har lärt mig att lite på min mage (detär därför jag alltid äter så mycket godis!) .
Circlomanen Posted - 2012/03/23 : 08:54:35


Det går att spela så att man vaknar på morgonen. Min spl inom passbandet är då ca 133 dB. Detta då endast vid ren sinuston, och en ensam högtalare. Har man två kommer mynningarna till viss del att "se" varandra, dvs koppla till varandra. Troligtvis ligger du runt 140 dB i rummet med ett stereoslutsteg på minst 1000 watt.
Circlomanen Posted - 2012/03/23 : 08:48:47


En BIB med en Beyma 15P1000Fe. 185 cm hög. 50 cm bred, 64 cm djup (inv mått).


Om du skall bygga dem för hemmabruk och har tillgång till hörn, så ser jag inte någon anledning till att inte BIBa dem.

Det är roligt med verkningsgrad.
Anders Johansson Posted - 2012/03/22 : 21:22:14
"Ser fram emot vad du kan koka ihop Johannes.
Följer nyfiker...."

-Det kan jag skriva under på! Verkligen spännande, jag tror det kommer bli skitbra, magkänsla...och det blev ju inte så farligt dyrt heller. Om typerna med sista ordet sviker skaffar jag en egen lokal eller en större lgh och bygger i alla fall

Alla borde få bygga jättehögtalare! När man tänker på det så är dom egentligen inte så stora rent inredningsmässigt. Man klagar ju inte på garderober och stora byros eller kylskåp för den delen. Högtalare av den här klassen kan man göra rätt sobra till uttrycket. Jag vill hävda att en typisk teve, platt som tunn tar mycket mer utrymme för ögat! Det är spännande det där med hur man uppfattar saker. Tåls att tänka på och framför allt experimentera med.

Det är schysst med hög känslighet, jag gillar uttrycket att ha en, kanske fin gammal reciver och en lp-spelare på en liten stereobänk/hylla mellan eller vi sidan av ett par stabila högtalare. När man lägger på nålen strömmar dynamik. Det kommer bli som en film, väldigt meditativt med P2 en söndag tex. Oj oj, nu blir man för sugen. Musik och prylar är verkligen grymt!

Tackar ödmjukast för all hjälp

P.S

Tack till martinsson också. Jag byggde THAM15 förra våren till ett kafé och det blev väldigt bra! Dock är jag lite besviken på systemets toppar, men dom var det ju jag som byggde själv...
Circlomanen Posted - 2012/03/22 : 19:15:30


Tänk vad en liten ynka watt kan ställa till med?!!!
sladdbarn Posted - 2012/03/22 : 18:39:19
Anders: vilken dröm att få bygga jättehögtalare
soundbrigade Posted - 2012/03/22 : 17:59:02
AION!!!
Circlomanen Posted - 2012/03/22 : 16:10:49
Jag har ändrat lite på elementval då de 2 mm slaglängd skapade problem.

Så det får bli två st http://www.europe-audio.com/Product.asp?Product_ID=7873 istället.

Något dyrare.

4000 kr för dessa två.
1800 kr för diskanthornen och drivers.

10000 - 5800 = 4200 kr kvar.

Det skall räcka. Jag har simmat fram en bra grund, men mitt huvud känns segt idag. Jag har inte den skärpan som behövs just nu. Jag är hemma pga sjukdom. Jag borde kunna få ihop nått i morgon.
Just nu ser det ut att bli ett horn på ca 950 liter plus lådväggar. Ca 1100 liter kanske?! (st såklart).
Runt 103 dB verkningsgrad vid 30 Hz.

Mvh Johannes.
Mathias på Öckerö Posted - 2012/03/22 : 15:55:19
Ser fram emot vad du kan koka ihop Johannes.
Följer nyfiker....
Circlomanen Posted - 2012/03/22 : 11:20:24
2 st http://www.europe-audio.com/Product.asp?Product_ID=8115

och två st http://www.europe-audio.com/Product.asp?Product_ID=11273

Kostar ca 1800 kr tillsammans.


4900 kr kvar till hornlådor, delningsfilter, färg/fanér/dc-fix/kohud/ryamatta/tapet eller hur du nu vill klä dem.

Nu skall jag bara koka ihop nått på papper och i Hornresp.

Mvh Johannes.

HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.41 sekunder. Snitz Forums 2000