HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Bildreportage - Teknik & DIY
 Tutingen

Note: You must be registered in order to post a reply.
To register, click here. Registration is FREE!

Screensize:
UserName:
Password:
Format Mode:
Format: BoldItalicizedUnderlineStrikethrough Align LeftCenteredAlign Right Horizontal Rule Insert HyperlinkInsert EmailInsert Image Insert CodeInsert QuoteInsert List
   
Message:

* HTML is OFF
* Forum Code is ON
Smilies
Smile [:)] Big Smile [:D] Cool [8D] Blush [:I]
Tongue [:P] Evil [):] Wink [;)] Clown [:o)]
Black Eye [B)] Eight Ball [8] Frown [:(] Shy [8)]
Shocked [:0] Angry [:(!] Dead [xx(] Sleepy [|)]
Kisses [:X] Approve [^] Disapprove [V] Question [?]

 
Check here to subscribe to this topic.
   

T O P I C    R E V I E W
Eriksson Posted - 2012/10/27 : 21:49:16
Precis som FixarStig menar, är det bäst att passa på när vi trots allt har haft ett så gynnsamt höstväder. Är det bra väder ska man jobba på. Jag var I Stockholm i veckan och köpte ett par Silver Flöjtar, som Stefan på Hifikit kallar Silver Flute. Efter mycket bra erfarenheter av deras 6,5 tums element, ville jag även prova deras mindre 5 tummare.

Silver Flute är ett element som produceras i Kina, men som jag hört tidigare har sin tekniska utveckling i Amerika. Jag vet inte riktigt om detta stämmer, men elementen är i alla fall helt utmärkta för sitt pris. De här 5 tummarna kostar inte mer än 380 kr styck. Så det är klart man måste prova dem.

Som vanligt hade jag en massa gamla testlådor i garaget. Hittade en på 10 liter som borde passa som utgångspunkt. Efter lite uppgradering av elementhålet passade elementet snart in.

Ett element med ett Vas på 18, och ett Q-värde på 0,35, borde behöva en något större låda, vilket också besannade sig vid proven. Ett element med för stor motor i en för liten lådavolym gör ljudet lådigt och burkigt. Det gäller alltså att hitta ett elements absolut rätta lådvolym, det här är A och O för varje basreflexkonstruktion. Blir lådan för liten kommer basen at bli för mycket boostad, vilket kommer att få konsekvenser för hela högtalarens totala dynamik. Så här gäller det att hålla tungan rätt i mun. Det är så oerhört lite som gör det. Det räcker med någon enstaka liter hit eller dit för om man ska få ropa bu eller bä. Men nu var det den här 5 tummaren det gällde, och då har jag både mätt och lyssnat på den i 10 liters lådan. Lyssningsmässigt kan jag nog säga att det trots lite ibland är åt det lite burkiga hålet, ändå låter ganska bra. Att konstruera högtalare har lika mycket att göra med att ta fram välljud, som att trolla bort oljud. Det är här avvägningarna ligger. Man hör ofta att högtalare alltid är en sorts kompromisser. Och så är det också oftast. Har man löst ett problem, har man många gånger dragit på sig ett annat. Ta filtret som exempel. Filtret skall helst skapa goda förutsättningar både för en god impedansgång, minimala fasförskjutningar, rak tonkurva, samt nivåjusteringar för diskanten. Här ställs man alltså för en hel mängd utmaningar på en gång, som i vissa delar står i förhållande till vissa specifika förhållanden, men också till den totala helheten.

Det är tex inte alls säkert att bara för att filtret mäter bra vid labbänken att det kommer att låta bra för det, Det är inte alls ovanligt att man när man gör sitt filter kan få fram flera alternativ som skulle kunna fungera bra. Här måste öronen slutligen få vara med och bestämma det slutgiltiga alternativet. Därför är det så oerhört viktigt att man tar sig tid att verkligen lyssna igenom de filteralternativ man fått fram som kandidater till sin nya högtalare.

Filter är svårt, det är nog det absolut svåraste av allt. Filtret är ju trots allt högtalarens hjärta, så det är inte så konstigt att hela högtalarens existens beror på filtret, filtret är högtalarens blodflöde.

Men vad är det då som är så svårt? Ja, för det första handlar det om att få ihop delningen på det rätta stället, med så få störningar så möjligt. Med fel komponenter får man gropar vid delningen, även om det vid labbänken såg bra ut. Här gäller det nu att variera komponentvärderna tills man får till en rak tonkurva. Även om en rak tonkurva innebär ett sämre impedansförlopp och också därmed ett sämre fasförlopp, måste tonkurvan få vara nummer ett. Det är det här som egentligen blir den egentliga utmaningen med filtret. Nämligen att få ihop delningen, med samtidigt så bra impedans och fasförlopp som möjligt. Även om man strävar efter så bra impedans o fasläge som möjligt i filtret så är det ingen mening med detta om inte tonkurvan blir rak.

Försättning följer.
25   L A T E S T    R E P L I E S    (Newest First)
Eriksson Posted - 2016/10/28 : 18:36:45
Tyvärr finns inte tiden. Det är det här fenomenet som hela tiden stoppar mig för att kunna göra klart mina alster inom rimliga tidsmarginaler. Jag är rädd för att vi får vänta till våren innan den här och även andra väntande objekt kommer igång igen.
Tomas J Posted - 2016/08/17 : 22:40:14
Kul att se utvecklingen ifrån grunden!
Kör hårt så tror jag att detta kommer att bli kanonbra!
FForsman Posted - 2016/08/17 : 20:32:42
Jag tycker inte lillgrabben ser så liten ut ;-)

/mvhff
Eriksson Posted - 2016/08/17 : 16:32:55
Eriksson Posted - 2016/08/17 : 16:27:33
Lillgrabben tar över. Kanske lika bra det, så det blir något gjort.



Eriksson Posted - 2016/07/29 : 17:06:17
Jag kan väl redan nu avslöja att hela den här konstruktionen kommer att baseras på högtalargaller, som beröringsskydd. Utan någon som helst tanke på de hifi-mässiga negativa egenskaperna som dessa kan skapa.

Men nu råkar det vara grabben som står för hur den här konstruktionen skall vara utformad rent estetiskt, och då har man inte mycket att komma med som förälder, och som ni övriga föräldrar redan vet, så kan ni säkert allt om detta fenomen redan, att allt de säger är det absolut rätta, något annat finns liksom inte.

Så, bäst att göra, som de säger. Hela den här konstruktionen bygger alltså på galler, även om det nu inte är det rätta inom hifi, pga av kantrexfktion, men det här få vi strunta i just nu. Huvudsaken är att det blir som grabben vill ha det.
Eriksson Posted - 2016/07/25 : 18:31:51
En separat baslåda är nu faktiskt under konstruktion för denna konstruktion. I och för sig är grundsystemet redan nästan ett fullregistersystem. Men vill man ha mer effekt i basen utan en massa distorsionsprodukter från grundsystemet, då måste man gå in för ett trevägssystem. Att befria basen från grundsystemet kan många gånger påverka hela systemets kvalitet.

Så vi provar med en basvolym på ca 25 liter för den extra basen, från samma billiga elementserie som mellanregistret. Elementet heter: W17RC38-08

Den här basvolymen är på ca 25 liter nettovolym avstämd till ca 40 hz. Man får då en fallande baskurva från ca 100-200 hz.

Att baskurvan blir fallande för basen ska man inte alls vara rädd för, detta är i de flesta fall bara en fördel, pga. rummets förstärkande påverkan på basen. Alla begränsningsytor i rummet såsom golv, väggar och tak, kan i teorin öka basnivån med i storleksordningen nästan 10 db.

Och då kan man lätt förstå att man tjänar på att sänka baskurvan redan i konstruktionsarbetet för en ny högtalare. Hur mycket kan ju dock vara en smaksak. Men i praktiken kan det vara lämpligt i alla fall med 2-4 db under normalnivån sett i jämförelse till sidosystemet.

Om man nu inte vill ha ett rent Discosystem, för här gäller inga Hifi-normer. Här gäller främst att få bra punsch i basen, och dessutom brukar diskanten vara förstärkt i sådana högtalare.

Sådana högtalare har inget med Hifi begreppet att göra, de lever således i en alldeles egen pop och discovärld.

Men en bra Hifi-mässig bas är ändå mycket svår att få till. Ja, basen, är oftast en högtalares Akilles häl. Och att den är så svår att tygla har mycket att göra med rummets påverkan. Det här problemet måste man påverka så mycket det går redan i konstruktionsarbetet för den nya högtalaren, då kanske främst genom att sänka basnivån från
den rätta punkten, så att den smälter väl ihop med det övre systemet.

Ett bra utgångsvärde kan vara att inte använda element med allt för
höga Q-värden. Om man begränsar sig till ett 6,5 tums element, för ett basreflexsystem, kan ett Q-värde på ca 0,30 vara en bra förutsättning för en bra Hifi-mässig bas för en normalstor (avvikande volym) på ca 25-30 liter.

Men den här begränsningen räcker ändå ibland inte till för att få till den där riktiga Hifi känslan. Även om man eftersträvar (avvikande volymer). Så kan det kännas att det måste till något mera. Och då finns det bara ett grepp till att ta till.

Och i och med detta är vi nu inne på filtret, för nu gäller det att göra de ytterligare erforderliga dämpningarna, rent elektriskt, de som inte går att göra enbart med lådkonstruktionen.

Det här kommer jag att återkomma till vad det gäller basfiltret.

Filtret är egentligen färdigt, men inte riktigt för presentationen ännu.

Men först av allt vill jag återkomma till min egen Akilleshäl, det jag påstår här på forumet. Även om jag låter som om jag skulle kunna allt. Så är det absolut inte så. Det jag kan, och kan gå i god för är sådant som jag lärt mig under väldigt lång tid och provat genom eget experimenterande under lång tid.

Så jag vill inte på något vis betraktas som någon beserviser. Jag är och förblir en ren amatör, även om det inte alla gånger låter så.






Eriksson Posted - 2016/06/04 : 17:09:01
Arbetet med Tutingen börjar nu ta sin form. Jag har ju tidigare sagt att elementet behöver en nettovolym på 13 liter. Dock har det visat sig att jag hade ett par färdiga lådor på 12,5 liters bruttovolym.

Eftersom jag är en lat person provar jag med dessa lådor först och främst. Vi får nu se om det blir bra ändå. Man ska dock ha i minnet att basreflex är oerhört sårbart för feldimensionering. Så vi får se om den här halvlitern har någon betydelse.

Rekommendationen för elementet är en låda på 10 liter. Men då får man en helt rak baskurva, (Optimal volym) kallas detta , och det bör man undvika, eftersom det gäller att minska rummets inverkan av bashöjningen.

Alltså tjänar man på att sänka basnivån med minst 3-4 db från ca 100-200 hz, för att i slutänden få en rakare baskurva. Och i och med detta är vi inne på det som kallas för (avvikande volym).
Lovan Posted - 2016/05/04 : 20:45:47
Ett annat alternativ i paint är att när man är längst ner till höger på bilden så kan man "dra" i hörnet på bilden och på det viset beskära bilden.
Eriksson Posted - 2016/05/04 : 10:54:10
Ok, tack gubbar för hjälpen. Ska försöka lära mig.
Bernt Jansson Posted - 2016/05/04 : 09:21:09
Typ så här:

AlfaGTV Posted - 2016/05/04 : 07:24:42
Det fixarstig syftar på är den allmänna trivselsn!
Sidorna blir redigt svårnavigerade.
Du kör Windows?
Högerklicka på en av dina bilder med den stora vita ytan, välj redigera.
Bilden öppnas i MSPaint.
Tryck på Esc-tangenten för att avmarkera.
Placera muspekaren i det absolut översta vänstra hörnet av bilden, klicka (håll ned) och dra ut den nya markeringen så att den täcker det du vill visa.
Tryck Esc och börja om om det blir galet (Om du drar i en markering så skevar du bilden i Paint)
När markeringen är exakt runt det du vill visa trycker du (Ctrl)+(C), Kopiera
Gå till menyn och Välj Arkiv-Ny (Svara Nej på frågan om du vill spara)
Den nya bilden blir en viss storlek och för enkelhetens skulle är det bra om du går till Ändra bildstorlek. Välj måttet Bildpunkter och skriv typ 25 i fältet med det största värdet.
Tryck Ok och du kommer tillbaka till ritytan med en liiten vit rektangel. Bra, det här momentet behöver du nog inte göra om igen, alla nya bilder blir små.
Nu, då, tryck (Ctrl)+(V), Klistra in.., för att klistra in bilden vi tidigare kopierade.
Perfekt, nu kan du Spara bilden under ett bra namn som .jpg eller .png
Ladda sedan upp den på samma sätt som gjort med de andra bilderna.

Vh Micke
Eriksson Posted - 2016/05/03 : 20:22:35
Ja, Stig. Men den har inte någon färdig låda än. Så de finns inget att visa ännu. Den är alltså bara i testlådeutförande.
fixarstig Posted - 2016/04/24 : 08:02:38
I Paint kan man "Cropa" ut den del man vill ha.
Eriksson Posted - 2016/04/23 : 20:16:58
Det är daxs att den här högtalaren får ett eget arbetsnamn, den får från och med nu gå under namnet Tutingen. Namnet är taget efter ett konditori i Askersund.
Eriksson Posted - 2016/04/23 : 19:03:01
Den här högtalaren låter verkligen bra för sitt pris och prestanda, den har en mycket smooth bas, något som kan passa i Hifiträsket. Den kommer också att kunna utökas till en trevägare med eget baselement i samma serie. Jag nämner den här för jag vill gärna ha med den här till min lyssnings träff senare i höst. Dock är frågan om jag kommer att hinna göra en trevägare av den tills dess?
Eriksson Posted - 2016/02/14 : 19:01:48
Ja, det gick väl ganska bra. Men det blir stora outnyttjade vita fält. Jag försökte med Pdf, för att baka ihop texten med bilderna, men då blev bilderna för stora. Ja, ni vet datorer o jag!
Eriksson Posted - 2016/02/14 : 18:54:05
Fasgången i filtret

Eriksson Posted - 2016/02/14 : 18:52:49
Impedans kurva:

Eriksson Posted - 2016/02/14 : 18:51:34
Ljudkurva:

Eriksson Posted - 2016/02/14 : 18:48:37
Eriksson Posted - 2016/02/14 : 18:46:12
Graferna hoppas jag kommer om en stund. Det beror på om jag klarar av det.
Eriksson Posted - 2016/02/14 : 18:44:33
Jag har nu kommit fram till att en Volymen på ca 13 liter, avstämd till elementets egen resonans, som ligger vid ca 43 hz, fungerar bra för det här elementet.

Filtret visas här nedan. Filterplattan har kunnat köpas hos Hifikit. Filterplattan är faktiskt mycket bra, men man kan behöva borra upp egna hål för att få ihop sitt filter på bästa sätt. Dessutom är kortet ganska stort, så man kan få problem om man ska använda det med mindre element, då man kanske inte får in det genom bashålet.Ser dock att de numera saluför ett mindre smidigare kort som kanske går att använda, efter lite modifiering.


Jag har inte gjort någon spänningsmätning på det här filtret. Det innebär att man inte vet riktigt var den elektriska delningen mellan elementen ligger. Däremot har jag haft full kontroll på impedans och fasläget genom hela tonområdet. Med det provade filtret får man en impedans och faskurva som ser ut som följer:

Jag tänker inte göra färdig den här högtalaren till allmän åskådning. Men den som kanske vill göra en rätt så väl fungerande konstruktion med detta billiga baselement som grund, kan kanske ha lite hjälp av detta. Det finns dock ett problem. Diskanten som använts till den här utprovningen existerarar inte längre, nämligen Peerless: 105 dt 26. Hifikit säljer dock en annan diskant som heter Sipe, som jag själv tycker låter mycket bra. Men då blir förstås frågan om filtret passar.

Eftersom diskanten inte längre finns och filterplattan inte heller längre verkar finnas, känns den här tråden en aning meningslös. Men tråden har ju aldrig fått något avslut, så jag gör det nu, om än några år för sent.

Som texten antyder var det meningen att det även skulle kunna bli en trevägare av den, jag får se hur det blir med den saken.
Eriksson Posted - 2016/01/22 : 17:44:30
Proven nu går alltså ut på att bestämma lådvolymen. I den Optimala bekväma sfären blir allt som namnet anger optimalt enkelt. Vi får nu se om det går bra med det avvikande, lite mer spännande.
Eriksson Posted - 2016/01/22 : 17:31:19
Som vanligt får jag skämmas över den tid det tar för mig i dessa avseenden. Den här började jag tydligen med år 2012. Ja, jag kan som vanligt inte annat än att skämmas, vilket jag också gör. Men som försvar har jag att komma med ett hus som behövt rust samt att jag har ett arbete som tar mycket must av mig. Sen är jag ju gammal också.

Men nu till fakta. Jag håller med Engelholm om skolboksfiltret, dessa filter låter oftast inte bra. Därför är filtret ändrat till ett 2 ordningens serifilter.


Då jag nu har fått lite mer lugn o ro i mitt liv, kan jag bättre medverka till detta.

Silver Flute har ganska bra element i mellansegmentet, de låter hyfsat bra, och har en föredömligt bra impedansgång i sitt undre förlopp.

Jag håller nu på att prova ut basens storlek för det bästa resultatet. Här finns det nu som vanligt två vägar att gå. Antingen kan man göra högtalaren enligt principen "optimal" eller "avvikande volym". Den optimala volymen ger oftast den mest raka ljudkurvan, samt även den mest ideala kurvan, men den ger oftast inte den djupbas som elementet egentligen skulle kunna ge. Därför blir det som ett slags slöseri att inte använda avvikande volym för ett element som i övrigt har förutsättning att gå ner till sin egen gräns.


Det här är anledningen till att man oftast vill göra lådorna i avvikande volym. Man vill ju så klart få ut så mycket av elementet som möjligt, vilket de oftast också klarar mycket väl. Men här måste man också vara uppmärksam på hur det låter totalt.


HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.33 sekunder. Snitz Forums 2000