HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Bildreportage - Teknik & DIY
 Tutingen
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 2

Eriksson
Member

812 Posts

Posted - 2012/10/27 :  21:49:16  Show Profile Send Eriksson a Private Message  Reply
Precis som FixarStig menar, är det bäst att passa på när vi trots allt har haft ett så gynnsamt höstväder. Är det bra väder ska man jobba på. Jag var I Stockholm i veckan och köpte ett par Silver Flöjtar, som Stefan på Hifikit kallar Silver Flute. Efter mycket bra erfarenheter av deras 6,5 tums element, ville jag även prova deras mindre 5 tummare.

Silver Flute är ett element som produceras i Kina, men som jag hört tidigare har sin tekniska utveckling i Amerika. Jag vet inte riktigt om detta stämmer, men elementen är i alla fall helt utmärkta för sitt pris. De här 5 tummarna kostar inte mer än 380 kr styck. Så det är klart man måste prova dem.

Som vanligt hade jag en massa gamla testlådor i garaget. Hittade en på 10 liter som borde passa som utgångspunkt. Efter lite uppgradering av elementhålet passade elementet snart in.

Ett element med ett Vas på 18, och ett Q-värde på 0,35, borde behöva en något större låda, vilket också besannade sig vid proven. Ett element med för stor motor i en för liten lådavolym gör ljudet lådigt och burkigt. Det gäller alltså att hitta ett elements absolut rätta lådvolym, det här är A och O för varje basreflexkonstruktion. Blir lådan för liten kommer basen at bli för mycket boostad, vilket kommer att få konsekvenser för hela högtalarens totala dynamik. Så här gäller det att hålla tungan rätt i mun. Det är så oerhört lite som gör det. Det räcker med någon enstaka liter hit eller dit för om man ska få ropa bu eller bä. Men nu var det den här 5 tummaren det gällde, och då har jag både mätt och lyssnat på den i 10 liters lådan. Lyssningsmässigt kan jag nog säga att det trots lite ibland är åt det lite burkiga hålet, ändå låter ganska bra. Att konstruera högtalare har lika mycket att göra med att ta fram välljud, som att trolla bort oljud. Det är här avvägningarna ligger. Man hör ofta att högtalare alltid är en sorts kompromisser. Och så är det också oftast. Har man löst ett problem, har man många gånger dragit på sig ett annat. Ta filtret som exempel. Filtret skall helst skapa goda förutsättningar både för en god impedansgång, minimala fasförskjutningar, rak tonkurva, samt nivåjusteringar för diskanten. Här ställs man alltså för en hel mängd utmaningar på en gång, som i vissa delar står i förhållande till vissa specifika förhållanden, men också till den totala helheten.

Det är tex inte alls säkert att bara för att filtret mäter bra vid labbänken att det kommer att låta bra för det, Det är inte alls ovanligt att man när man gör sitt filter kan få fram flera alternativ som skulle kunna fungera bra. Här måste öronen slutligen få vara med och bestämma det slutgiltiga alternativet. Därför är det så oerhört viktigt att man tar sig tid att verkligen lyssna igenom de filteralternativ man fått fram som kandidater till sin nya högtalare.

Filter är svårt, det är nog det absolut svåraste av allt. Filtret är ju trots allt högtalarens hjärta, så det är inte så konstigt att hela högtalarens existens beror på filtret, filtret är högtalarens blodflöde.

Men vad är det då som är så svårt? Ja, för det första handlar det om att få ihop delningen på det rätta stället, med så få störningar så möjligt. Med fel komponenter får man gropar vid delningen, även om det vid labbänken såg bra ut. Här gäller det nu att variera komponentvärderna tills man får till en rak tonkurva. Även om en rak tonkurva innebär ett sämre impedansförlopp och också därmed ett sämre fasförlopp, måste tonkurvan få vara nummer ett. Det är det här som egentligen blir den egentliga utmaningen med filtret. Nämligen att få ihop delningen, med samtidigt så bra impedans och fasförlopp som möjligt. Även om man strävar efter så bra impedans o fasläge som möjligt i filtret så är det ingen mening med detta om inte tonkurvan blir rak.

Försättning följer.

Edited by - Eriksson on 2016/05/03 23:02:48

FForsman
100.000-klubben

2592 Posts

Posted - 2012/10/28 :  02:28:23  Show Profile  Visit FForsman's Homepage Send FForsman a Private Message  Reply
quote:
Att konstruera högtalare har lika mycket att göra med att ta fram välljud, som att trolla bort oljud.
+1

/mvhff

Ett forum blir till det som medlemmarna bidrar med. Skriv!

Go to Top of Page

Eriksson
Member

812 Posts

Posted - 2012/11/30 :  20:54:25  Show Profile Send Eriksson a Private Message  Reply


Basen mäts upp med den ut o invända diskantmetoden:



Sedan kopplar man diskanten till sin mätutrustning via ett filter. Här kan man se att -3 punkten ligger vid ca 50 hz.



Och här med -8 vid 33 hz:


Edited by - Eriksson on 2016/02/14 18:35:36
Go to Top of Page

Eriksson
Member

812 Posts

Posted - 2012/12/07 :  20:15:23  Show Profile Send Eriksson a Private Message  Reply
Så här får det bli. Det blev ett parallellfilter. Graferna visar endast överdelen.

Imp o fas



Ljudkurva


Spänningskurva
Go to Top of Page

Eriksson
Member

812 Posts

Posted - 2012/12/15 :  17:16:25  Show Profile Send Eriksson a Private Message  Reply
Så här ser filtret ut för överdelen. Det blev alltså ett parallellfilter den här gången. Diskanten är Response 115 dt 26.



Delningen blir ganska låg, men klarar diskantens resonsnsfrekvens precis, alltså -12 db vid den samma.
Go to Top of Page

EngelholmAudio
Member

8209 Posts

Posted - 2012/12/15 :  18:11:59  Show Profile Send EngelholmAudio a Private Message  Reply
Är detta ett filter direkt ur skolboken? Jag tror inte detta kommer låta bra...

Äger, driver och är engelholm audio (i Blekinge).
Egna produkter, Krell, ARC. Akustikkonsultation medelst Svanå's produkter.
Bara för att det går att hänga på väggen betyder det inte att den har bra akustiska egenskaper som främjar musikupplevelsen!
Go to Top of Page

fixarstig
Member

1752 Posts

Posted - 2012/12/15 :  18:32:25  Show Profile Send fixarstig a Private Message  Reply
quote:
Är detta ett filter direkt ur skolboken? Jag tror inte detta kommer låta bra...


Hoppas du kan förklara tydligt för en riktig filteramatör

Mera bilder åt folket
Go to Top of Page

DrBoar
Member

456 Posts

Posted - 2012/12/16 :  10:49:16  Show Profile Send DrBoar a Private Message  Reply
Skolboks filter fungerar under tre antaganden
1. Impedansen är spikrakt vad man anger
2. Elementen har rak frekvensgång (inga egna fasvridningar) flera oktaver bortom delningsfrekvensen
3. Elementen finns i samma "punkt" i rymden. Nu mäter man punkten i våglängder vid delningsfrekvensen så är den 3 kHz så är våglängden ca 10 cm och då skall "punkten" vara betydligt mindre än 10 cm delar man vid 100 Hz är "punkten" betydligt mindre än 3m.

Så delar du vid 2 kHz 12 dB/oktav så bör diskanten vara rak ner till 500 Hz och basen rak upp till 8 kHz. Är det inte så så kommer den akustiska/faktiska delningen att skilja sig från den elektriska delningen. Hur mycket och hur betydelsfullt detta är beror på....
Go to Top of Page

Eriksson
Member

812 Posts

Posted - 2016/01/22 :  17:31:19  Show Profile Send Eriksson a Private Message  Reply
Som vanligt får jag skämmas över den tid det tar för mig i dessa avseenden. Den här började jag tydligen med år 2012. Ja, jag kan som vanligt inte annat än att skämmas, vilket jag också gör. Men som försvar har jag att komma med ett hus som behövt rust samt att jag har ett arbete som tar mycket must av mig. Sen är jag ju gammal också.

Men nu till fakta. Jag håller med Engelholm om skolboksfiltret, dessa filter låter oftast inte bra. Därför är filtret ändrat till ett 2 ordningens serifilter.


Då jag nu har fått lite mer lugn o ro i mitt liv, kan jag bättre medverka till detta.

Silver Flute har ganska bra element i mellansegmentet, de låter hyfsat bra, och har en föredömligt bra impedansgång i sitt undre förlopp.

Jag håller nu på att prova ut basens storlek för det bästa resultatet. Här finns det nu som vanligt två vägar att gå. Antingen kan man göra högtalaren enligt principen "optimal" eller "avvikande volym". Den optimala volymen ger oftast den mest raka ljudkurvan, samt även den mest ideala kurvan, men den ger oftast inte den djupbas som elementet egentligen skulle kunna ge. Därför blir det som ett slags slöseri att inte använda avvikande volym för ett element som i övrigt har förutsättning att gå ner till sin egen gräns.


Det här är anledningen till att man oftast vill göra lådorna i avvikande volym. Man vill ju så klart få ut så mycket av elementet som möjligt, vilket de oftast också klarar mycket väl. Men här måste man också vara uppmärksam på hur det låter totalt.


Edited by - Eriksson on 2016/02/14 18:36:53
Go to Top of Page

Eriksson
Member

812 Posts

Posted - 2016/01/22 :  17:44:30  Show Profile Send Eriksson a Private Message  Reply
Proven nu går alltså ut på att bestämma lådvolymen. I den Optimala bekväma sfären blir allt som namnet anger optimalt enkelt. Vi får nu se om det går bra med det avvikande, lite mer spännande.
Go to Top of Page

Eriksson
Member

812 Posts

Posted - 2016/02/14 :  18:44:33  Show Profile Send Eriksson a Private Message  Reply
Jag har nu kommit fram till att en Volymen på ca 13 liter, avstämd till elementets egen resonans, som ligger vid ca 43 hz, fungerar bra för det här elementet.

Filtret visas här nedan. Filterplattan har kunnat köpas hos Hifikit. Filterplattan är faktiskt mycket bra, men man kan behöva borra upp egna hål för att få ihop sitt filter på bästa sätt. Dessutom är kortet ganska stort, så man kan få problem om man ska använda det med mindre element, då man kanske inte får in det genom bashålet.Ser dock att de numera saluför ett mindre smidigare kort som kanske går att använda, efter lite modifiering.


Jag har inte gjort någon spänningsmätning på det här filtret. Det innebär att man inte vet riktigt var den elektriska delningen mellan elementen ligger. Däremot har jag haft full kontroll på impedans och fasläget genom hela tonområdet. Med det provade filtret får man en impedans och faskurva som ser ut som följer:

Jag tänker inte göra färdig den här högtalaren till allmän åskådning. Men den som kanske vill göra en rätt så väl fungerande konstruktion med detta billiga baselement som grund, kan kanske ha lite hjälp av detta. Det finns dock ett problem. Diskanten som använts till den här utprovningen existerarar inte längre, nämligen Peerless: 105 dt 26. Hifikit säljer dock en annan diskant som heter Sipe, som jag själv tycker låter mycket bra. Men då blir förstås frågan om filtret passar.

Eftersom diskanten inte längre finns och filterplattan inte heller längre verkar finnas, känns den här tråden en aning meningslös. Men tråden har ju aldrig fått något avslut, så jag gör det nu, om än några år för sent.

Som texten antyder var det meningen att det även skulle kunna bli en trevägare av den, jag får se hur det blir med den saken.
Go to Top of Page

Eriksson
Member

812 Posts

Posted - 2016/02/14 :  18:46:12  Show Profile Send Eriksson a Private Message  Reply
Graferna hoppas jag kommer om en stund. Det beror på om jag klarar av det.
Go to Top of Page

Eriksson
Member

812 Posts

Posted - 2016/02/14 :  18:48:37  Show Profile Send Eriksson a Private Message  Reply
Go to Top of Page

Eriksson
Member

812 Posts

Posted - 2016/02/14 :  18:51:34  Show Profile Send Eriksson a Private Message  Reply
Ljudkurva:


Edited by - Eriksson on 2016/02/14 18:55:04
Go to Top of Page

Eriksson
Member

812 Posts

Posted - 2016/02/14 :  18:52:49  Show Profile Send Eriksson a Private Message  Reply
Impedans kurva:


Edited by - Eriksson on 2016/02/14 18:55:47
Go to Top of Page

Eriksson
Member

812 Posts

Posted - 2016/02/14 :  18:54:05  Show Profile Send Eriksson a Private Message  Reply
Fasgången i filtret


Edited by - Eriksson on 2016/02/14 18:57:10
Go to Top of Page

Eriksson
Member

812 Posts

Posted - 2016/02/14 :  19:01:48  Show Profile Send Eriksson a Private Message  Reply
Ja, det gick väl ganska bra. Men det blir stora outnyttjade vita fält. Jag försökte med Pdf, för att baka ihop texten med bilderna, men då blev bilderna för stora. Ja, ni vet datorer o jag!
Go to Top of Page

Eriksson
Member

812 Posts

Posted - 2016/04/23 :  19:03:01  Show Profile Send Eriksson a Private Message  Reply
Den här högtalaren låter verkligen bra för sitt pris och prestanda, den har en mycket smooth bas, något som kan passa i Hifiträsket. Den kommer också att kunna utökas till en trevägare med eget baselement i samma serie. Jag nämner den här för jag vill gärna ha med den här till min lyssnings träff senare i höst. Dock är frågan om jag kommer att hinna göra en trevägare av den tills dess?
Go to Top of Page

Eriksson
Member

812 Posts

Posted - 2016/04/23 :  20:16:58  Show Profile Send Eriksson a Private Message  Reply
Det är daxs att den här högtalaren får ett eget arbetsnamn, den får från och med nu gå under namnet Tutingen. Namnet är taget efter ett konditori i Askersund.

Edited by - Eriksson on 2016/04/23 20:24:56
Go to Top of Page

fixarstig
Member

1752 Posts

Posted - 2016/04/24 :  08:02:38  Show Profile Send fixarstig a Private Message  Reply
I Paint kan man "Cropa" ut den del man vill ha.

Mera bilder åt folket
Go to Top of Page

Eriksson
Member

812 Posts

Posted - 2016/05/03 :  20:22:35  Show Profile Send Eriksson a Private Message  Reply
Ja, Stig. Men den har inte någon färdig låda än. Så de finns inget att visa ännu. Den är alltså bara i testlådeutförande.
Go to Top of Page

AlfaGTV
600.000-klubben

4819 Posts

Posted - 2016/05/04 :  07:24:42  Show Profile  Visit AlfaGTV's Homepage Send AlfaGTV a Private Message  Reply
Det fixarstig syftar på är den allmänna trivselsn!
Sidorna blir redigt svårnavigerade.
Du kör Windows?
Högerklicka på en av dina bilder med den stora vita ytan, välj redigera.
Bilden öppnas i MSPaint.
Tryck på Esc-tangenten för att avmarkera.
Placera muspekaren i det absolut översta vänstra hörnet av bilden, klicka (håll ned) och dra ut den nya markeringen så att den täcker det du vill visa.
Tryck Esc och börja om om det blir galet (Om du drar i en markering så skevar du bilden i Paint)
När markeringen är exakt runt det du vill visa trycker du (Ctrl)+(C), Kopiera
Gå till menyn och Välj Arkiv-Ny (Svara Nej på frågan om du vill spara)
Den nya bilden blir en viss storlek och för enkelhetens skulle är det bra om du går till Ändra bildstorlek. Välj måttet Bildpunkter och skriv typ 25 i fältet med det största värdet.
Tryck Ok och du kommer tillbaka till ritytan med en liiten vit rektangel. Bra, det här momentet behöver du nog inte göra om igen, alla nya bilder blir små.
Nu, då, tryck (Ctrl)+(V), Klistra in.., för att klistra in bilden vi tidigare kopierade.
Perfekt, nu kan du Spara bilden under ett bra namn som .jpg eller .png
Ladda sedan upp den på samma sätt som gjort med de andra bilderna.

Vh Micke

Junepes uttryck "mindlessness" beskriver ett underskattat tillstånd
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2016/05/04 :  09:21:09  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message  Reply
Typ så här:


MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page

Eriksson
Member

812 Posts

Posted - 2016/05/04 :  10:54:10  Show Profile Send Eriksson a Private Message  Reply
Ok, tack gubbar för hjälpen. Ska försöka lära mig.
Go to Top of Page

Lovan
Member

3166 Posts

Posted - 2016/05/04 :  20:45:47  Show Profile Send Lovan a Private Message  Reply
Ett annat alternativ i paint är att när man är längst ner till höger på bilden så kan man "dra" i hörnet på bilden och på det viset beskära bilden.
Go to Top of Page

Eriksson
Member

812 Posts

Posted - 2016/06/04 :  17:09:01  Show Profile Send Eriksson a Private Message  Reply
Arbetet med Tutingen börjar nu ta sin form. Jag har ju tidigare sagt att elementet behöver en nettovolym på 13 liter. Dock har det visat sig att jag hade ett par färdiga lådor på 12,5 liters bruttovolym.

Eftersom jag är en lat person provar jag med dessa lådor först och främst. Vi får nu se om det blir bra ändå. Man ska dock ha i minnet att basreflex är oerhört sårbart för feldimensionering. Så vi får se om den här halvlitern har någon betydelse.

Rekommendationen för elementet är en låda på 10 liter. Men då får man en helt rak baskurva, (Optimal volym) kallas detta , och det bör man undvika, eftersom det gäller att minska rummets inverkan av bashöjningen.

Alltså tjänar man på att sänka basnivån med minst 3-4 db från ca 100-200 hz, för att i slutänden få en rakare baskurva. Och i och med detta är vi inne på det som kallas för (avvikande volym).

Edited by - Eriksson on 2016/06/05 11:10:10
Go to Top of Page
Page: of 2 Previous Topic Topic Next Topic  
Next Page
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.41 sekunder. Snitz Forums 2000