HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Bildreportage - Teknik & DIY
 Nya möbler
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 2

JockeEL84
fd ignatz

122 Posts

Posted - 2016/07/15 :  00:15:39  Show Profile  Visit JockeEL84's Homepage Send JockeEL84 a Private Message  Reply
Tänkte att jag skulle starta en av de segaste trådarna nånsin på forumet. För att riktigt dra ut på
det tänkte jag dessutom att ni, kära forumkollegor, skulle få gissa vad det är. Tråden kommer att
uppdateras högst sporadiskt.

Men lugn, min tanke är i botten god! Säkert finns det fler högtalare som de här men jag har inte
sett någon dokumentation här i Sverige så min tanke är att beskriva erfarenheten av bygget och
slutsatserna jag drar i slutändan ifall nån annan kan vara intresserad av slutresultatet.

Lyckligtvis får jag hjälp med bygget, jag hade aldrig klarat det själv! Min uppgift är att hålla i saker
och lägga mig i sånt som jag inbillar mig påverkar ljudet i slutändan. Jag vet vad jag vill ha.
Ni som känner mig vet såklart vad ska bli så ni behöver inte gissa....

Bilderna från tinypic blir gigantiska och jag ber om ursäkt för det. Det finns även många som
har högre ambitioner än mig vad det gäller fotograferande och val av kamera. Tänk att jag en
gång i tiden enbart använde Leica! Och så blir det så här nu...

Vad jag kan säga hittills är att det finns fin plywood. Den vi använder här är 18mm och i alla fall
ena sidan ska vara kvistfri. Skivorna ser kanonfina ut. Beställningsvara på Beijers och de
slarvade bort ordern så de blev en vecka försenade och 20% billigare vilket ungefär motsvarar
gratis sågning. 1700:- för tre gigantiska skivor tycker jag är rimligt.

Har experimenterat lite med ytbehandling. Min tanke är att de ska vara vita men inte vitare än
att ådringen syns. Har fastnat för Herdins vitpigmenterade lackbets. Bästa resultatet so far
verkar vara att slipa ytan med riktigt fint papper och sedan dra på lackbetsen och därefter
borsta med typ skurborste. Lenare yta får man leta länge efter. Vitpigmenterad såpa som jag
använder till golven funkade inte alls.

Min största farhåga är att det gulnar och börjar likna norsk bastufest så några provbitar är
placerade i solen för att se vad som händer. Vill inte luta skivorna och vet inte ens om det
skulle funka. Tar mycket gärna emot andras erfarenheter på området.

Ha det gott!











Tomas J
fd _T_

1540 Posts

Posted - 2016/07/15 :  06:53:53  Show Profile Send Tomas J a Private Message  Reply
Bara ett element per låda?

Något som bara kom flygande rakt in i mitt huvud var "Audio Nirvana"

Är det något som du vill kännas vid?

Ett forum dör utan tillströmning av medlemmar, Agera!
Go to Top of Page

JockeEL84
fd ignatz

122 Posts

Posted - 2016/07/15 :  09:45:22  Show Profile  Visit JockeEL84's Homepage Send JockeEL84 a Private Message  Reply
Nu fick du mig att googla på audio nirvana och det var intressant. Tackar för det! Så det var inte helt rätt. Ser om nån annan gissar också innan jag fyller på med fler ledtrådar eller om nån knäcker nöten.
Go to Top of Page

HerrD
200.000-klubben

1749 Posts

Posted - 2016/07/15 :  10:55:34  Show Profile Send HerrD a Private Message  Reply
Hifimöbel, gillar Leica, borde kunna bli något som liknar JBL Paragon...

The first principle is that you must not fool yourself and you are the easiest person to fool.

Richard P. Feynman
Go to Top of Page

JockeEL84
fd ignatz

122 Posts

Posted - 2016/07/15 :  15:36:13  Show Profile  Visit JockeEL84's Homepage Send JockeEL84 a Private Message  Reply
Paragon är nog lite äldre och väldigt mycket mer ambitiöst än vad det här är.

JBL är det inte men inte heller så långt ifrån...
Go to Top of Page

Tomas J
fd _T_

1540 Posts

Posted - 2016/07/15 :  16:11:21  Show Profile Send Tomas J a Private Message  Reply
Lomo eller Tannoy?

Ett forum dör utan tillströmning av medlemmar, Agera!
Go to Top of Page

JockeEL84
fd ignatz

122 Posts

Posted - 2016/07/15 :  20:58:35  Show Profile  Visit JockeEL84's Homepage Send JockeEL84 a Private Message  Reply
Nope
Go to Top of Page

bearwik
200.000-klubben

4289 Posts

Posted - 2016/07/15 :  21:53:16  Show Profile Send bearwik a Private Message  Reply
Beyma coaxial?

Jävligt nöjd Tannoyägare!
Mer membranyta åt folket!
Min rigg: http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=70066


Go to Top of Page

JockeEL84
fd ignatz

122 Posts

Posted - 2016/07/16 :  08:39:39  Show Profile  Visit JockeEL84's Homepage Send JockeEL84 a Private Message  Reply
Näe.

Altec 604e i Stonehenge lll kabinett.Vintage...

Använder ritningen härifrån:

http://home.earthlink.net/~jmarkwart/id10.html

Och de ser väl ut så här nånting

http://2a3-maniac.blogspot.se/search/label/Altec%20604

Filter blir autoformers från ebaysäljaren mast_mutter:

http://www.ebay.de/sch/mast_mutter/m.html?item=222178630886&rt=nc&_trksid=p2047675.l2562
Go to Top of Page

Tomas J
fd _T_

1540 Posts

Posted - 2016/07/16 :  12:03:20  Show Profile Send Tomas J a Private Message  Reply
Wow, ordentliga filter minst sagt!

Ska bli kul att följa resan!

Ett forum dör utan tillströmning av medlemmar, Agera!
Go to Top of Page

HerrD
200.000-klubben

1749 Posts

Posted - 2016/07/16 :  21:32:38  Show Profile Send HerrD a Private Message  Reply
Coaxialer kan vara ren magi. Hoppas det blir bra! Vilken förstärkare får äran att driva? Antar att det är en välljudande mindre kraftfull rörkonstruktion?

The first principle is that you must not fool yourself and you are the easiest person to fool.

Richard P. Feynman
Go to Top of Page

JockeEL84
fd ignatz

122 Posts

Posted - 2016/07/16 :  23:45:24  Show Profile  Visit JockeEL84's Homepage Send JockeEL84 a Private Message  Reply
Japp, det blir rör! Har inget fabriksbyggt utan det är en blandad skara förstärkare
byggda av andra, duktiga personer som vet vad de gör.

Tack för uppmuntran, det behövs.
Go to Top of Page

adhoc
Member

362 Posts

Posted - 2016/07/17 :  02:46:45  Show Profile Send adhoc a Private Message  Reply
Hade en misstanke att det kunde vara Stonehenge-lådor på gång från proportionerna. Beroende på vad du har för musiksmak, kan du behöva en kompletterande sub. Har själv kört efterföljaren 604-8K som LCR-högtalare i 180 L lådor. Det är bra drag och låg effekt räcker långt men några basmonster är det inte.
Go to Top of Page

JockeEL84
fd ignatz

122 Posts

Posted - 2016/07/17 :  08:36:27  Show Profile  Visit JockeEL84's Homepage Send JockeEL84 a Private Message  Reply
Ja några basmonster är det ju inte. Vi får se hur det blir i mitt lilla rum.
Om de blir som de jag hört kan jag nog leva med dom som de är men
det är som sagt en öppen fråga.
Ständigt dessa kompromisser och avvägningar.
Go to Top of Page

more10
Member

2112 Posts

Posted - 2016/07/17 :  22:47:59  Show Profile Send more10 a Private Message  Reply
Kul projekt. Det kommer att bli hur bra som helst!

Det finns inga genvägar till det perfekta ljudet
Go to Top of Page

JockeEL84
fd ignatz

122 Posts

Posted - 2016/07/17 :  23:17:07  Show Profile  Visit JockeEL84's Homepage Send JockeEL84 a Private Message  Reply
Uppskattar din inställning :)
Go to Top of Page

Bubbel
Eojeud-VALS, 100.000-klubben

6793 Posts

Posted - 2016/07/18 :  21:10:36  Show Profile Send Bubbel a Private Message  Reply
När jag ytbehandlade mina kvartshorn som också är byggda i björkplywood provade jag flera varianter tills slut fastnade jag för titanvitt pigment som blandades med en vattenbaserad halvmatt golvlack bara för att motverka gulning. Nu är det säkert 10 år sedan som jag gjorde detta visst har de gulnat men inte så mycket som jag befarade förmodligen mest för att de inte blir belysta av solen.

Anders

Min stereo: Hemmabygge, hemmabygge, hemmabygge, hemmabygge, köpe cdspelare, hemmabygge.
Go to Top of Page

JockeEL84
fd ignatz

122 Posts

Posted - 2016/07/19 :  08:41:28  Show Profile  Visit JockeEL84's Homepage Send JockeEL84 a Private Message  Reply
Tack för input!
Det är ju en variant jag inte tänkt på, att välja en produkt och sen pigmentera den själv. Ökar ju utbudet.
Go to Top of Page

JockeEL84
fd ignatz

122 Posts

Posted - 2016/08/19 :  21:37:57  Show Profile  Visit JockeEL84's Homepage Send JockeEL84 a Private Message  Reply



Go to Top of Page

more10
Member

2112 Posts

Posted - 2016/08/21 :  12:25:47  Show Profile Send more10 a Private Message  Reply
Snyggt! Du måste välja en färg som låter bra :-)

Det finns inga genvägar till det perfekta ljudet
Go to Top of Page

more10
Member

2112 Posts

Posted - 2016/08/21 :  12:34:55  Show Profile Send more10 a Private Message  Reply
Om ni förstärker med en list mellan baffel och tak/sidor så finns det material för att kunna fasa av kanterna på baffeln. 208-032 eller 308-032 (fasfräs 45 grader med styrlager) i Cobalt-katalogen

Fasade kanter minskar reflexerna. Hur mycket detta påverkar ljudet får resten av forumet vara med och tycka om nu då.

Det finns inga genvägar till det perfekta ljudet

Edited by - more10 on 2016/08/21 12:36:04
Go to Top of Page

JockeEL84
fd ignatz

122 Posts

Posted - 2016/08/21 :  23:23:23  Show Profile  Visit JockeEL84's Homepage Send JockeEL84 a Private Message  Reply
Vi får ta det där med faseriet muntligt tror jag :)

Go to Top of Page

JockeEL84
fd ignatz

122 Posts

Posted - 2016/08/21 :  23:26:56  Show Profile  Visit JockeEL84's Homepage Send JockeEL84 a Private Message  Reply
Go to Top of Page

more10
Member

2112 Posts

Posted - 2016/08/27 :  14:17:48  Show Profile Send more10 a Private Message  Reply
Hårdare trä i basportarna! Det ska spelas högt? :-)

Det finns inga genvägar till det perfekta ljudet
Go to Top of Page

Tomas J
fd _T_

1540 Posts

Posted - 2016/08/27 :  17:47:27  Show Profile Send Tomas J a Private Message  Reply
Det här är väl inte så segt?
Jag tycker att du har hyfsat tempo!

Det inspirerar mig att bygga ihop ett par kylskåpsstora lådor till mina lomo tovor :)

Ett forum dör utan tillströmning av medlemmar, Agera!
Go to Top of Page

JockeEL84
fd ignatz

122 Posts

Posted - 2016/08/28 :  09:26:14  Show Profile  Visit JockeEL84's Homepage Send JockeEL84 a Private Message  Reply
@More10: Du anar inte vilket öronbedövande tryck det kommer att bli!
Kommer säkert använda en halv watt! Sjukt hårt trä faktiskt.

@Tomas J: Lomo har jag hört lite av och det gav mersmak! Väldigt fint ljud.
En kompis hade dom i bakänden av arbetsbänken i ett litet utrymme så jag
har aldrig hört dom i ett rum. Men som sagt, det jag hörde var avundsvärt.
Helt filterlöst om jag minns rätt. Fanns inga Lomo att få tag på när jag vant
mig vid tanken på att själv ha så stora element annars hade det kunnat bli
sådana.Pappret i konen, sånt finns inte längre.
Kan det här projektet inspirera till att du bygger lådor till dom blir jag glad!
Ett sånt projekt fyller ett tomrum, det finns inte så mycket skrivet att lita på.
Min magkänsla säger att dom skulle kunna leva i lådor som de här oxå. Gissar
att det blir mer bas ju större de är men nånstans går det väl en gräns där man
inget tjänar på fler liter?

När det gäller de här lådorna så har byggaren använt en lamellfräs och kex för
att enklare kunna limma ihop skivorna i stommen. Finns tillgång till sånna grejer
är första stegen framåt inte jättejobbiga... Den skiva vi använder luktar faktiskt
trä när den bearbetas och har snygg ådring. Om du är hyffsat säker på vad som
ska byggas så gör det på riktigt, skit i att göra en testlåda. Om man får lägga sig
i tyckandet :)

Edited by - JockeEL84 on 2016/08/28 09:28:03
Go to Top of Page
Page: of 2 Previous Topic Topic Next Topic  
Next Page
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.39 sekunder. Snitz Forums 2000