HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Specialintressen
 Teknik och DIY
 Baffelstegseffekt en myt?

Note: You must be registered in order to post a reply.
To register, click here. Registration is FREE!

Screensize:
UserName:
Password:
Format Mode:
Format: BoldItalicizedUnderlineStrikethrough Align LeftCenteredAlign Right Horizontal Rule Insert HyperlinkInsert EmailInsert Image Insert CodeInsert QuoteInsert List
   
Message:

* HTML is OFF
* Forum Code is ON
Smilies
Smile [:)] Big Smile [:D] Cool [8D] Blush [:I]
Tongue [:P] Evil [):] Wink [;)] Clown [:o)]
Black Eye [B)] Eight Ball [8] Frown [:(] Shy [8)]
Shocked [:0] Angry [:(!] Dead [xx(] Sleepy [|)]
Kisses [:X] Approve [^] Disapprove [V] Question [?]

 
Check here to subscribe to this topic.
   

T O P I C    R E V I E W
miaber Posted - 2013/02/08 : 17:44:30
Jag har aldrig använt mig av baffelstegskorrigering, för jag har tyckt att jag inte fått något dropp i basen ändå. Mätningar i lyssningsposition bekräftar detta.
För nyfikenhets skull gjorde jag en beräkning på vad jag borde ha, för att det skulle bli rätt mht baffelstorlek, och kopplade in.
När jag mäter upp kurvan blir det mycket riktigt ett kraftigt baslyft där den beräknade korrigeringen skall ta, men det är absolut ingen rak kurva, som jag har innan.
Ska högtalare ha ett kraftigt baslyft för att återge musiken "rätt", eller baffelstegeffekt en myt, för att motivera onödigt kraftig bas?
16   L A T E S T    R E P L I E S    (Newest First)
R1 T Posted - 2013/02/10 : 00:16:41
Så här mäter min högtalare från lyssningsposition och jag tycker att de låter bra, jag har 6dB kompensering på mellanregistret.
Men hur mycket man skall ha får man helt enkelt lyssna sig fram till, olika i olika rum.
Sista grafen på sidan.

http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=89100&whichpage=4

Mvh Åke
miaber Posted - 2013/02/09 : 23:22:11
Jag klickade ur genom disable innan jag gjorde skärmdumpen. Som ni ser blir kurvan knappast rak i basen, utan en ordentlig höjning. Åter till miin fråga, är det så det ska vara för att låta rätt?
R1 T Posted - 2013/02/09 : 21:45:50
Precis som Petter skriver, det är antalet simuleringspunkter.
Klicka i Enabel rutan också så ser du hur det blir med baffelsteget.
Mvh Åke
PetterPersson Posted - 2013/02/09 : 19:25:52
Helt rätt, de parametrarna styr antalet simuleringspunkter. Fler punkter = rättare simulering
miaber Posted - 2013/02/09 : 18:57:50
Tack Åke. Nu vet jag inte vad dom parametrarna är för något, men när jag ändrar till dom värdena du föreslår påverkar det marginellt kurvan upp till 300 Hz, där jag delar, men det ser snyggare ut uppåt när "spasmerna" försvinner.
R1 T Posted - 2013/02/09 : 18:20:15
Ursäkta om jag lägger mig i, men öka edge sources till ca 35, och speaker source density till minst 10, så blir det bättre.

Mvh Åke
miaber Posted - 2013/02/09 : 17:54:09
Nej, jag har alltid varit dålig på att simulera , men jag litar ibland på mina öron.

edge fönster


blir så här


ser ut så här (utan huven)
PetterPersson Posted - 2013/02/09 : 15:50:25
Om det är en rektangel räcker det inte inte att ange 56 cm som bredd...en rektangel har ju höjd också jag tror inte att din simulering stämmer, kan du lägga upp alla fönster i edge?
miaber Posted - 2013/02/09 : 15:44:34
Nej, den är rektangulär, med en bredd på 56 cm och basen inte förskjuten uppåt.
PetterPersson Posted - 2013/02/09 : 12:35:45
Har du en helt rund baffel med elementet i mitten?
miaber Posted - 2013/02/09 : 11:27:58
så här ser det ut i edge.

PetterPersson Posted - 2013/02/08 : 21:21:07
Lägg gärna upp en simulering så är det lättare att förstå.
miaber Posted - 2013/02/08 : 21:05:00
quote:
Om du inte använder baffelstegkorrektionskrets får du för lite
ljudtryck i låga mellanregistret. (ca 100-400 Hz).

quote:
Jag tror inte det är en myt men beroende på hur rumsförstärkningen ser ut eller var elementen är placerad i förhållande till reflekterande ytor så kan i alla fall basen klara sig utan kompensation.
Enligt edge supportar baffeln från 205 Hz. Eftersom jag delar vid 320 Hz, och däröver inte har baffel borde jag ha en relativ höjning mellan ca 200 och 300 Hz, men det är inget jag detekterar vid mätning.

Hur gör ni?
Brandmästaren Posted - 2013/02/08 : 20:03:13
Känns lite som det jag kom fram till.

Min gissning är att trots att högtalaren mäter relativt rakt så fattas något ändå. Kan kurvan behöva ha lite "utförsbacke", dvs lite +db pga att den blir rundstrålande, trots rak mätkurva ?
Skulle också tro att man uppfattar ljudet lite "mulligare" med nån db + neråt i registren.

Mvh:

Figge.
PetterPersson Posted - 2013/02/08 : 19:55:10
Om du inte använder baffelstegkorrektionskrets får du för lite
ljudtryck i låga mellanregistret. (ca 100-400 Hz). Basen är lätt att
göra känslig eftersom den är rundstrålande och reflekteras i fas.
Högre frekvenser strålar ju bara i 2 pi och blir effektiva med.
FForsman Posted - 2013/02/08 : 19:40:34
Jag tror inte det är en myt men beroende på hur rumsförstärkningen ser ut eller var elementen är placerad i förhållande till reflekterande ytor så kan i alla fall basen klara sig utan kompensation.


/mvhff

HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.12 sekunder. Snitz Forums 2000