HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Specialintressen
 Teknik och DIY
 OB med DIY AMT och 3 st TD15H

Note: You must be registered in order to post a reply.
To register, click here. Registration is FREE!

Screensize:
UserName:
Password:
Format Mode:
Format: BoldItalicizedUnderlineStrikethrough Align LeftCenteredAlign Right Horizontal Rule Insert HyperlinkInsert EmailInsert Image Insert CodeInsert QuoteInsert List
   
Message:

* HTML is OFF
* Forum Code is ON
Smilies
Smile [:)] Big Smile [:D] Cool [8D] Blush [:I]
Tongue [:P] Evil [):] Wink [;)] Clown [:o)]
Black Eye [B)] Eight Ball [8] Frown [:(] Shy [8)]
Shocked [:0] Angry [:(!] Dead [xx(] Sleepy [|)]
Kisses [:X] Approve [^] Disapprove [V] Question [?]

 
Check here to subscribe to this topic.
   

T O P I C    R E V I E W
solhaga Posted - 2013/05/14 : 08:07:10
Med AMT-jobbet i det närmaste avslutat, är det dags att gå vidare.

En lite mindre, on-axis, högtalarkonstruktion med en magnetmonterad TD15H med en lös baffel med AMT framför/ovanför skall byggas.
Förhoppningsvis erhålles en mer sammanhållen ljudbild men fortfarande med det stora ljudet från mina tidigare alster. Båda elementen flyttar ju mycket luft med stor kontroll och ackuratess.

Mindre är ju relativt sett. Fortfarande är det en öppen baffel 100x50 cm. En hel del experimenterande med "waveguides" mm skall också göras.
25   L A T E S T    R E P L I E S    (Newest First)
solhaga Posted - 2013/11/30 : 20:31:36
Tack för berömmet, pix.
Är dock inte riktigt klar, måste göra nya membran till den nya motorn.
Det membranet som sitter i nu är från den gamla och något smalare och lägre motorn.
Kunde inte bara vara utan musik, så jag fick smäcka ihop vad jag hade.

Kanske finns det ro att göra membranen under vinterledigheten.
pix Posted - 2013/11/30 : 19:31:08
Jag är djupt imponerad Solhaga!
Att bygga sina egna element är att ta det ett steg längre än oss andra
solhaga Posted - 2013/11/30 : 18:10:11
Det blev den tunnare uppe och nere för att inte störa basarna för mycket och den tjockare på sidorna:





solhaga Posted - 2013/11/23 : 19:45:50
Lite funderingar kring avslutningen av vågledaren:



Rörskålar är ju en bra idé.
Här i lite olika varianter:

solhaga Posted - 2013/11/02 : 18:45:01
Jag upplevde att de förra, som var provisoriskt gjorda i golvdämpmatta, gav kvinnliga röster en markant (några dBs?) höjning.
Antagligen beroende på 1/2 och 1/4 våglängden av deras öppning (50 cm).

Det är borta med dessa (eller så har jag inte märkt något än).

Av en slump var det första jag lyssnade på med denna uppsättning Rebekka Bakken: Not a Woman från Morning Hours.
Här upptäcker jag att det är en bakgrundsångare med (0:30) och mot slutet (2:10) är det faktiskt hon som tar första stämman för en kort stund.
Detta har jag inte hört/uppmärksammat tidigare.

solhaga Posted - 2013/11/02 : 18:13:01
Så nästa steg är att klarlacka insidan och förstärka baksidan:



solhaga Posted - 2013/11/02 : 12:20:22
Jag kom ju fram till att vågledaren lika gärna kunde vara så bred som baffeln.

Men då får den sticka ut lite, annars hade baffeln varit i två bitar.



Vågledarens gränsfrekvens har sänkts från 800 Hz till 500 Hz.
solhaga Posted - 2013/11/02 : 12:09:57
Vågledaren är tänkt att husera ytterligare en AMT:

solhaga Posted - 2013/11/02 : 12:07:11
Nästan alla delar klara:

solhaga Posted - 2013/10/02 : 20:39:48
Sågat ur för de tre basarna och vågledaren i en balk. Limmat med dämplim:



I bakgrunden syns skrivborden, jag menar bafflarna.

En balk väger 30 kg, samma tyngd som MDF-varianten.

Knackar man på balken så verkar det vara 10 cm betong, det är stendött.
solhaga Posted - 2013/09/22 : 15:35:42
Ett första utlägg av elementen:



Funderar på att skippa den tredubbla basplattan utan bara ha en och sedan lägga lösa sandsäckar där tejprullen nu står.
Hela konstruktionen skulle må bra av att komma ner de knappa 5 centimetrarna.
Det skulle också finnas rum för någon centimeter mellan elementen i baffeln.
solhaga Posted - 2013/09/22 : 14:08:53
Platta:


Första stolpen på vänster högtalare:

Stolpen skall sedan tre-dubblas.

Skrivbordet:

Baffeln får sedan en vinge bakåt till höger på 24 cm och en till vänster, dvs vägg, på 15 cm.

Dags att markera ut var uttagen för elementen skall vara (till höger på stolpen):


Stolpen som sticker upp ovanför baffeln skall husera en upphängning av baffeln, vill ju inte ha den fallande framåt.
solhaga Posted - 2013/09/21 : 08:22:21
Vad som följer närmast är i stort sett en kopia av den här tråden, men det är ett nytt material för mig och kanske har jag lärt från förra bygget.
Hursomhelst, lägger upp det här mest för min egen dokumentation.
Men kommentarer och framför allt kritik är givetvis mer än välkomna.

Limmade ihop två bottenplattorna med dämplim.
Lite lurigt eftersom det inte går att tvinga ihop skivorna eftersom limmet skall vara 1 mm tjockt.
Det går ju inte heller att ha distanser eftersom limmet krymper när det torkar.
Och när det torkar så suger trät in fukt och slår sig lite grand.

Satte det hela på fötter:



Linjen på mitten är riktlinje för stolpen. Fast den hamnar ju på andra sidan, förstås.

Edit: mindre bild
solhaga Posted - 2013/09/14 : 20:31:09
Sågat:



Från vänster mot väggen:
Fuma/Gaboon-plywood, 4 mm för vågledaren. Kurvaturen permanentas med polyester. Sedan ytterligare ett eller två lager plywood med dämplim.

Sidobaffel, baffel, sidobaffel i 21 mm plywood.

Tanken är att baffeln nästan skall kunna stå för sig själv med sidobafflarna. AMT:en monteras på vågledaren som monteras i baffeln.
Baffeln är 180x75 cm med sidobafflarna (14 resp 20 cm) pekande bakåt.
Det blir ju ganska stora hål för basarna (3 x 38 cm i diameter) och vågledaren (50 x 40 cm), så det kan vara bra att staga upp sidorna.
Sidorna gör några cm/Hz för dipolkompensationen också.

Elementen monteras som sagt någon cm offset för att sprida baffelsteget.
Om den kortare sidobaffeln är till vänster mot en tänkt vägg, så bör offseten vara åt höger på vänster högtalare.


På marken stommen i 21 mm plywwod:

3 x stolpe som skall limmas med dämplim. I stolpen magnetmonteras basarna och urtag görs for vågledare/AMT:en
2 x stagskivor, två bakom stolpen och två framför.
3 x bottenplatta som skall limmas med dämplim.

Både bottenplatta med stolpe och basar och baffel med vågledare och AMT rullar på Julahjulen.

Jag börjar med att limma ihop två av bottenplattorna...
solhaga Posted - 2013/09/07 : 08:43:06
Svår fråga att besvara eftersom jag inte känner till dina referensramar (eller du mina!).
Har du vägarna förbi Göteborg, så är du välkommen att lyssna (bor 4 mil sydost om Göteborg).
Kallelkpg Posted - 2013/09/07 : 08:02:29
Det verkar onekligen vara trevliga element. Är du nöjd med djupbasen?

MVH
Kalle
jonasz Posted - 2013/09/06 : 21:27:27
quote:
Räkna med det dubbla priset med frakt, tull och moms. Mina gick totalt på 4500:- styck men det var två år sedan på dagen jag beställde dom, priset har nog gått en del sedan dess.


De har billigare avtal på internationell frakt sedan några månader så något billigare går det nog att komma undan.

Grymma element annars!
solhaga Posted - 2013/09/06 : 20:23:43
quote:
Det är nog bättre att börja med 60x180 cm rak baffel först i 16 mm MDF och sedan sätta dit böjarna.

Näpp, det blir en 80x180 cm baffel i 21 mm björkplywood.
Elementen hamnar 5 cm off center så att vågledaren har 10 cm baffel åt ena sidan och 20 cm åt andra.

Även balken bakom blir i 21 mm björkplywood, tre lager, 30 cm djup.

Funderar att sätta det hela på hjul. Fyra hjul för balk och fyra hjul för baffel.

Skulle dessa från Hjula duga?
solhaga Posted - 2013/09/06 : 20:17:36
Här.
Räkna med det dubbla priset med frakt, tull och moms. Mina gick totalt på 4500:- styck men det var två år sedan på dagen jag beställde dom, priset har nog gått en del sedan dess. Mina har Apollouppgraderingen.

Räkna också med lång leveranstid. Beställde mina som sagt i september 2011, fick dom maj 2012 fast med för Apollauppgraderingen för korta faspluggar (det hade jag och John visserligen kommit överens om). Den sista riktiga faspluggen dök upp i februari 2013.


MEN. De var väl värda denna väntan. Priset? Du kan nog inte få bättre basar för det priset.
Kallelkpg Posted - 2013/09/06 : 19:47:52
Vart köper man lämpligen TD15H och vad får man räkna med att snyta upp?

MVH
Kalle
solhaga Posted - 2013/09/02 : 19:04:53
Du har helt rätt.
Det blir rätt åbäkigt och rangligt innan alla lager är där. Och sedan skall det sågas också.
Det är nog bättre att börja med 60x180 cm rak baffel först i 16 mm MDF och sedan sätta dit böjarna.
Mathias på Öckerö Posted - 2013/09/01 : 20:57:43
Du kan ju köpa en och använda den bara på sidorna. I mitten kan du ju ha massiv mdf. Utanpå (och kanske innanpå) kan du ju lägga tre 600 gramsmattor med epoxy och en skiva masonit. Ytterst ett par lager kolfibermatta för high-techlookens skull ;)

Men, du kan göra en enkel baffel och kolla om dina elementideér funkar. Sen om det är så skulle du kunna göra använda den baffeln med waveguiden som en "plugg" för att tillverka en form. I formen kan du då plasta bafflar på löpande band. I de laminat du vill. Kolfiber, divinycell, kevlarförstyvningar eller bara Gelcoat, plast och matta, divinycell, plast och matta. Så som man gör båtskrov. Vill du inte göra det själv finns det en hel del båtplastare som skulle kunna hjälpa dig svart.
solhaga Posted - 2013/09/01 : 19:57:24
Fast det är ju klart, det går ju att fräsa spår själv.
Det behövs ju bara i böjarna.
solhaga Posted - 2013/09/01 : 17:58:07
Bra idé.
Vet du något bra inköpställe i Göteborgstrakten?

Hittade denna.
Väl dyrt?
Mathias på Öckerö Posted - 2013/09/01 : 17:06:58
Ett annat sätt att få till en superstyv böjd baffel skulle kunna vara om du tar spårad mdf i lager med epoxy och glasfiberväv. Då har du hela höjden i ett stycke.


HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.25 sekunder. Snitz Forums 2000