HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Specialintressen
 Vinylforum
 Problem med Technics skivspelare

Note: You must be registered in order to post a reply.
To register, click here. Registration is FREE!

Screensize:
UserName:
Password:
Format Mode:
Format: BoldItalicizedUnderlineStrikethrough Align LeftCenteredAlign Right Horizontal Rule Insert HyperlinkInsert EmailInsert Image Insert CodeInsert QuoteInsert List
   
Message:

* HTML is OFF
* Forum Code is ON
Smilies
Smile [:)] Big Smile [:D] Cool [8D] Blush [:I]
Tongue [:P] Evil [):] Wink [;)] Clown [:o)]
Black Eye [B)] Eight Ball [8] Frown [:(] Shy [8)]
Shocked [:0] Angry [:(!] Dead [xx(] Sleepy [|)]
Kisses [:X] Approve [^] Disapprove [V] Question [?]

 
   

T O P I C    R E V I E W
Maskinaren Posted - 2014/11/11 : 15:41:48
Tjenamors. Nu är det så att jag har en Technics Quartz SL-Q210 som började bråka med mig får någon vecka sedan och jag har inte haft några problem tidigare.

Är själv ingen expert på skivspelare och har försökt hitta en lösning på felet på egen hand men misslyckats. Skivspelaren beter sig som att den tappar i hastighet en sekund eller två men det går inte att se det på den att den verkligen gör det. Det låter åtminstone så.
Jag kan spela flera skivor på rad utan problem och så ett tu tre så låter det som att den spelar på en lägre hastighet samt ibland så kan det bli så på första skivan jag spelar. Detta sker på flera skivor så det är inte isolerat till någon specifik skiva och spelaren är direktdriven så det är inte någon rem, min fundering är dock om det är synkronmotorn som börjar bli dålig.

Skivspelaren har varit i mina ägor i 4-5 år nu och den har använts flitigt. Kanske rent av dags att köpa en ny?

Någon som har någon idé på vad jag kan tänkas göra?
5   L A T E S T    R E P L I E S    (Newest First)
Maskinaren Posted - 2014/12/22 : 21:33:29
Tog med mig spelaren till jobbet och bad en elektriker hjälpa mig med kondensatorerna och det visade sig att ingen av dom var sönder, passade på att blåsa rent hela spelaren med tryckluft och det var en hel del dam i den. Så nu har spelaren gått fin fint i 2 veckor nu, var nog bara dammet.

Tack så hemskt mycket och ursäkta jag glömde av tråden.
Bubbel Posted - 2014/11/12 : 19:45:35
quote:
hur vet jag om det är fel på elektrolytkondensatorerna


Det går att mäta med ett ERS-instrument men e-lytar är förbrukningsvara.

Anders
Maskinaren Posted - 2014/11/12 : 12:01:11
@elektronror: Hur kan jag se/veta vad som är strular av hjul eller potentiometer?
Den har en hastighetsjustering på 33/45 rpm. Skall se om jag kan få gjort rent den, antar att jag ta loss plattan för att komma åt den?

@bubbel: Spelaren är från 1984 så den har några år på nacken men hur vet jag om det är fel på elektrolytkondensatorerna?
Bubbel Posted - 2014/11/11 : 19:11:41
Det kan vara så att det kan vara någon komponent i drivkretsen som spökar beroende på hur gammal spelaren är så misstänker jag att elektrolytkondensatorerna är gamla och behövs bytas.

Anders
elektronror Posted - 2014/11/11 : 18:15:51
Direktdriven utan hastighetsjustering så det finns ingen rem, hjul eller potentiometer som strular. Är det så att 33/45 styrs med ett relä? Rengör den i så fall.

HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.09 sekunder. Snitz Forums 2000