HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Specialintressen
 Vinylforum
 AC vs. DC, skall man bry sig idag?

Note: You must be registered in order to post a reply.
To register, click here. Registration is FREE!

Screensize:
UserName:
Password:
Format Mode:
Format: BoldItalicizedUnderlineStrikethrough Align LeftCenteredAlign Right Horizontal Rule Insert HyperlinkInsert EmailInsert Image Insert CodeInsert QuoteInsert List
   
Message:

* HTML is OFF
* Forum Code is ON
Smilies
Smile [:)] Big Smile [:D] Cool [8D] Blush [:I]
Tongue [:P] Evil [):] Wink [;)] Clown [:o)]
Black Eye [B)] Eight Ball [8] Frown [:(] Shy [8)]
Shocked [:0] Angry [:(!] Dead [xx(] Sleepy [|)]
Kisses [:X] Approve [^] Disapprove [V] Question [?]

 
   

T O P I C    R E V I E W
Buggsson Posted - 2014/11/24 : 19:32:31
Som sagt, någon större skillnad idag på AC vs. DC-motorer så att man behöver bry sig, eller är det vilket som när man kommer upp en liten bit från bottensegmentet av motorer? Går det ens att generalisera?
6   L A T E S T    R E P L I E S    (Newest First)
AlfaGTV Posted - 2014/12/09 : 22:42:46
Mnja, för att en DC motor ska kunna hålla farten krävs ju en regulator, av något slag.
De skivspelare jag haft med DC motorer har alla låtit mycket trevligt, Scheu Analog Cello, Michell Gyro SE och nu idag en Michell Orbe SE.
Av dessa är den senaste den mest avancerade med en form av servo-kontroll av farten via en feedback-krets.
Kan inte påstå att några av mina AC drivna spelare har varit så avancerade iofs, men jag har haft både en Heybrook TT2 och en Linn,Sondek LP12 med Valhalla motorstyrning. Även en Heybrook TT2 med TPS motorstyrning och givetvis mina gamla Thorens TD-125. Alla dessa har ngn form av oscillator som genererar sinusvåg vid ca50hz.
Bortsett från dessahar jag givet haft ett otal spelare med AC aynkronmotorer med enbart en kapacitiv fasförskjutning för drivming och dessa har aldrig blivit mina favoriter.
De som gett mig huvudbry har varit DC drivna med hastighetsvariationer... :/
Samtidigt har de DC drivna alltid blivit favvospelare ljudmässigt.
Skulle jag byta spelare idag skulle jag nog titta efter en Brinkmann Bardo, en direktdriven spelare
Nåväl, jag tror det är viktigare hur man hanterar resurserna än vilka dessa är...
Vh Micke
lennartj Posted - 2014/12/09 : 22:09:41
Majoriteten av dagens skivspelare med någon form av elektronisk motorstyrning har väl AC-motorer?
Origin Live tillhandahåller dyra ombyggnadssatser med DC-motor till ett antal välkända skivspelarmodeller
http://www.analogueproductions.com/index.cfm?do=detail&Title_ID=93657
http://www.originlive.com/dc-motor-kit.html
http://forums.linn.co.uk/bb/showthread.php?tid=327
http://www.vinylengine.com/turntable_forum/viewtopic.php?f=32&t=56405

Förvånansvärt många av recensionerna är negativa, så det är inget jag tänker testa.
Adagio Posted - 2014/12/09 : 07:11:12
Det är väl i princip inte en användarfråga, snarare en tillverkarfråga, vad jag menar är att detta val ligger hos tillverkaren hos spelaren och sedan är det dennes förmåga att realisera en tillräckligt bra lösning för att det ska fungera utan problem.
För mig som användare kvittar det om det bara fungerar bra. Jag har AC på min och kompisar som har DC på sina, det finns större skillnader än så tror jag.
Det är väl som att jämföra boxermotor med V6, på olika bilar och sedan försöka utröna vilken bil som är bäst utifrån motortyp, givet om de har samma hk, volym mm.
Buggsson Posted - 2014/11/27 : 19:02:20
Man måste ju börja någonstans
AlfaGTV Posted - 2014/11/27 : 16:47:04
Min personliga erfarenhet är att DC låter bäst men är också mest mottagliga för avvikelser/störningar. AC är ofta väldigt tillförlitliga men kanske inte alltid ger den mest övertygande återgivningen.
Sen är jag givetvis medveten om att detta är grova generaliseringar...
Vh Micke
Buggsson Posted - 2014/11/27 : 10:18:21
Någon menade att AC-motorer skulle vara mer snara att brumma än DC-motorer.

HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.09 sekunder. Snitz Forums 2000