HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 Diverse
 HiFi Off Topic - Fritt Forum
 Bränsle till modellflygplansmotor

Note: You must be registered in order to post a reply.
To register, click here. Registration is FREE!

Screensize:
UserName:
Password:
Format Mode:
Format: BoldItalicizedUnderlineStrikethrough Align LeftCenteredAlign Right Horizontal Rule Insert HyperlinkInsert EmailInsert Image Insert CodeInsert QuoteInsert List
   
Message:

* HTML is OFF
* Forum Code is ON
Smilies
Smile [:)] Big Smile [:D] Cool [8D] Blush [:I]
Tongue [:P] Evil [):] Wink [;)] Clown [:o)]
Black Eye [B)] Eight Ball [8] Frown [:(] Shy [8)]
Shocked [:0] Angry [:(!] Dead [xx(] Sleepy [|)]
Kisses [:X] Approve [^] Disapprove [V] Question [?]

 
   

T O P I C    R E V I E W
elektronror Posted - 2015/07/07 : 21:23:51
Köpte en Magnum XLS 40 samt en ASP 61 då jag tänkte det kunde vara lite roligt att experimentera med något annat än ljud. Har inga planera på att få dem att flyga men vore helt klart roligt att få igång dem.

Jag vet ungefär vad jag behöver göra och köpa för att ens ha en chans att få igång dem men jag är lite osäker på vad jag ska använda som bränsle. Har sett att det finns färdigblandade dunkar för de här men jag behöver knappast 4L och då känns det onödigt att slösa bort 600kr.
Vad finns det för billigare alternativ? Har läst att jag behöver 80% metanol, 15% olja (castro) samt 5% nitro. Nitro borde jag kunna skippa men måste fortfarande ha olja och metanol. Jag har läst att man kan byta ut metanolen mot etanol men då är det fortfarande oljan kvar.
Jag har hittat en halvliter Castro men den kostar nästan 200kr med frakt. Finns det något billigare alternativ?
18   L A T E S T    R E P L I E S    (Newest First)
elektronror Posted - 2015/08/08 : 21:50:42
Nytt stift gjorde stor skillnad. Nu snurrar den upp precis som den ska. Jädra bra drag i den. Synd de ska väsnas så mycket men man kan inte få allt.
johan.björklund Posted - 2015/07/27 : 11:11:27
Om nålen inte ändrar rörelsemönster beroende på värme så hade jag testat med nytt glödstift. Om du sen ska välja varmt eller kallt vil jag inte sia om.
Spottandet du nämner brukar bero på för fet blandning eller dåligt stift.

Hur man nålar in beror lite på hur nålarna arbetar ihop vilket även påverkar tomgångsstoppet.
Lättast är att nåla in maxvarvet först och sen mellannålen. Om du sakta öppnar upp förgasaren till helt öppen och sen vrider in maxnålen i steg om ett kvartsvarv.
När du kommer till läget då den stryps så öppnar du upp nålen med ett kvarts-halvt varv ungefär. (kan vara mer eller mindre, se i manualen på just din motor)

Det är 3 förhållande att hålla reda på, 2 nålar och själva öppningen för luften men det är inte så svårt.
Första du bör göra är att byta stift :)
D
elektronror Posted - 2015/07/26 : 22:57:01
Den verkar röra sig precis som i den lilla magnum som förövrigt fungerar riktigt bra.
Nä, varm eller kall spelar ingen roll. Även om jag slänger in den i ugnen först så tar det ett tag innan den hoppar igång.
johan.björklund Posted - 2015/07/26 : 21:41:52
Har du sett hur nålen rör sig när du ger gas?
Och är det någon skillnad mot kall/varm motor i själva rörelsen?
elektronror Posted - 2015/07/26 : 19:15:43
Har lite problem med ASP 60. Svårstartad och går enbart på tomgång när den väl kommer igång. Gasar man så sprutar det bara ut bränsle ur förgasaren och motorn dör. Låter man den stå några minuter så klickar det plötsligt till och den går som den ska.
Har haft isär hela motorn och förgasaren ytterligare en gång men det gjorde ingen skillnad. Några tips?
elektronror Posted - 2015/07/22 : 21:23:10
Körde dem som de kom inställda men nu har jag läst igenom manualerna för Magnum 40 samt 61 och ska ställa in efter dem. ASP och Magnum verkar vara identiska.

Finns två nålar på båda motorerna. En för tomgång och en för högvarv. Enligt manualerna ska de snurras antingen 2.5 eller 5 varv så jag får börja med det. Går alltid finjustera senare.

Hittade faktiskt ett par företag som säljer kompressorer till små två-taktare. Får se om jag orkar/vågar prova men först blir det att sätta ihop en ''riktig'' basplatta.

Ska ner och köpa en passande propeller nu när jag lärt mig hur man ska starta dem.
johan.björklund Posted - 2015/07/19 : 13:23:17
Om motorn inte blir riktigt varm du har du för fet blandning, det är bara att nåla in den. Normalt nålar du så du får maxvarv på den sen öppnar man upp 1/4 - 1/2 varv till.
Har dom en separat nål för låg/mellangas?
Och du vill inte att den går för kallt för det sliter som f-n på den.
Att sätta på en turbo är nog ingen bra idag ;)

Och om du inte har så köp en redig prop i rätt storlek!!
lagun49 Posted - 2015/07/17 : 01:07:28
Stora fartygsmotorer är faktiskt 2-taktsdieslar! De har en kompressor, som trycker in luften i cylindrarna. Men i dessa fartygsdieslar är ju varvtalet bara cirka 100 rpm, till skillnad från modellplansmotorer!
elektronror Posted - 2015/07/16 : 21:34:06
Vad tror ni om att sätta dit en turbo? Tänker en liten radialfläkt som blåser direkt ner i förgasaren som styrs av en varvräknare kopplad till motorn. Lite osäker på om det går med tanke på att den kanske blåser ut allt bränsle innan kolven hinner åka upp men kan ju vara värt att prova.
Eller den kanske bör benämnas som en kompressor med tanke på att den inte drivs av avgaser.
elektronror Posted - 2015/07/16 : 20:43:45
Nu är de äntligen testkörda med riktigt bränsle.

Den lilla går bra men drar tjuvluft i ett hål som behöver gängas om.
Den stora drar tjuvluft vid höghastighetsventilen men går bra den också.

Jag monterade en 20cm träbit när jag provkörde. Kanske inte så mycket kylning men jag körde mest på tomgång och de blev inte särskilt varma. Imorgon blir det att montera en datorfläkt så man kan gasa på lite.

johan.björklund Posted - 2015/07/16 : 18:57:24
Det ska poffa till när man roterar dom och hög komp ska det vara :) Utan proppeler på så får man Verkligen ta i.
Det är sällan dom blir sotiga, lite färgskiftning brukar man kunna se på kolven men mycket mer än så har jag aldrig sett.

Testkör nu för allt i världen inte Utan prop, då smäller motorn tämligen omgående!!
elektronror Posted - 2015/07/16 : 13:00:27
Fick inte hem motorerna så tidigt som jag trodde och eftersom hobbybutiken i Habo inte har öppet på onsdagar så har det inte inhandlats något ännu utan det får bli ikväll.

Jag är rätt osäker på hur mycket motorerna har körts. Fanns inte tillstymmelse till sot i varken cylinderhusen eller ljuddämparna men de är helt klart använda.
Tror de har bra kompression för det går knappt vrida om axlarna med handen.
elektronror Posted - 2015/07/10 : 17:56:10
Blir en resa till Habo när jag fått hem motorerna. Dock verkar de flesta av deras dunkar vara slut men jag hoppas på att den du nämner hinner komma in i lager.
Tänkte på fel dunk. Finns en kvar i lager men jag håller tummarna att ingen annan hinner före.
Hankki Posted - 2015/07/10 : 00:38:58
Varför inte söka efter en bil eller flygklubb där du bor? Tävlingsbilar kan ha mot 30% nitro men det kan ju finnas någon som blandar själv och kan fixa en halv liter åt dig.
Såg i din profil att du är från jönköping så du har väl inte så långt till Habo. Habohobby i Habo har 2 liters kanna med 10% nitro för 180 kr.
elektronror Posted - 2015/07/07 : 23:10:17
Ska börja med att ge dem en ordentlig rengöring. Då kan jag passa på och titta in i cylinderhuset.
johan.björklund Posted - 2015/07/07 : 23:08:22
15% är ganska mycket, men testa o se om du kan sparka liv i dom.
En ny inkörning behövs bara efter kolv och foderbyte. Men rotera motorn sakta så känner du direkt om något skrapar i. Vid längre stillestånd ska man helst ge motorn ett par extra droppar ren olja.
Har man otur kan den annars börja ärga
elektronror Posted - 2015/07/07 : 22:26:00
Det glömde jag. Båda är tvåtaktare.
Enligt manualen ska det vara 10% nitro och 20% olja vid inkörning. Sedan ska man ha 15% nitro och 16% olja. Nitro får jag dock köra med utan först i alla fall så jag vet att de fungerar.
Ett par glödstift kommer inhandlas om de fungerar. Hittade för 56kr styck vilket inte är så dyrt.

De verkar helt klart använda. Dock vet jag inte om man ska chansa på att kanske köra in dem igen just i fall att. Ska väl inte vara skadligt, eller?
johan.björklund Posted - 2015/07/07 : 22:07:18
Först, är det en tvåtaktare eller en fyrtaktare?
Fyrtaktare trivs "oftast" bäst med syntetolja.
Och Nitrometan skadar inte om motorn är designad för en viss procent, den kan vara svår att få igång annars.
Mängden olja skiljer sig från tillverkare så lättast är att se vad du hittar från tillverkaren.
Ett litet förråd av olika glödstift (kalla->varma) rekomenderas också.

*edit*
Om motorn är ny så ska den givetvis köras in vilket bör göras efter konstens alla regler.
Det viktiga där är att inte låta motorn gå för kallt!!
Fast du kanske inte har några planer på att få upp den i luften, då är inte inkörning så kritiskt.

HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.09 sekunder. Snitz Forums 2000