HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 Diverse
 HiFi Off Topic - Fritt Forum
 Bränsle till modellflygplansmotor
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

elektronror
Member

390 Posts

Posted - 2015/07/07 :  21:23:51  Show Profile Send elektronror a Private Message  Reply
Köpte en Magnum XLS 40 samt en ASP 61 då jag tänkte det kunde vara lite roligt att experimentera med något annat än ljud. Har inga planera på att få dem att flyga men vore helt klart roligt att få igång dem.

Jag vet ungefär vad jag behöver göra och köpa för att ens ha en chans att få igång dem men jag är lite osäker på vad jag ska använda som bränsle. Har sett att det finns färdigblandade dunkar för de här men jag behöver knappast 4L och då känns det onödigt att slösa bort 600kr.
Vad finns det för billigare alternativ? Har läst att jag behöver 80% metanol, 15% olja (castro) samt 5% nitro. Nitro borde jag kunna skippa men måste fortfarande ha olja och metanol. Jag har läst att man kan byta ut metanolen mot etanol men då är det fortfarande oljan kvar.
Jag har hittat en halvliter Castro men den kostar nästan 200kr med frakt. Finns det något billigare alternativ?

Grace F9, Grace G-940, Kenwood KD-500, Yamaha CA-2010, Yamaha NS-1000M

Edited by - elektronror on 2015/07/22 21:29:12

johan.björklund
Reportage-Harry -05 & -07, 100.000-klubben!

20859 Posts

Posted - 2015/07/07 :  22:07:18  Show Profile  Visit johan.björklund's Homepage Send johan.björklund a Private Message  Reply
Först, är det en tvåtaktare eller en fyrtaktare?
Fyrtaktare trivs "oftast" bäst med syntetolja.
Och Nitrometan skadar inte om motorn är designad för en viss procent, den kan vara svår att få igång annars.
Mängden olja skiljer sig från tillverkare så lättast är att se vad du hittar från tillverkaren.
Ett litet förråd av olika glödstift (kalla->varma) rekomenderas också.

*edit*
Om motorn är ny så ska den givetvis köras in vilket bör göras efter konstens alla regler.
Det viktiga där är att inte låta motorn gå för kallt!!
Fast du kanske inte har några planer på att få upp den i luften, då är inte inkörning så kritiskt.

>musik förmedlingen<
Medlem av det Skånska välljuds sällskapet eoJEUD

Edited by - johan.björklund on 2015/07/07 22:09:02
Go to Top of Page

elektronror
Member

390 Posts

Posted - 2015/07/07 :  22:26:00  Show Profile Send elektronror a Private Message  Reply
Det glömde jag. Båda är tvåtaktare.
Enligt manualen ska det vara 10% nitro och 20% olja vid inkörning. Sedan ska man ha 15% nitro och 16% olja. Nitro får jag dock köra med utan först i alla fall så jag vet att de fungerar.
Ett par glödstift kommer inhandlas om de fungerar. Hittade för 56kr styck vilket inte är så dyrt.

De verkar helt klart använda. Dock vet jag inte om man ska chansa på att kanske köra in dem igen just i fall att. Ska väl inte vara skadligt, eller?

Grace F9, Grace G-940, Kenwood KD-500, Yamaha CA-2010, Yamaha NS-1000M
Go to Top of Page

johan.björklund
Reportage-Harry -05 & -07, 100.000-klubben!

20859 Posts

Posted - 2015/07/07 :  23:08:22  Show Profile  Visit johan.björklund's Homepage Send johan.björklund a Private Message  Reply
15% är ganska mycket, men testa o se om du kan sparka liv i dom.
En ny inkörning behövs bara efter kolv och foderbyte. Men rotera motorn sakta så känner du direkt om något skrapar i. Vid längre stillestånd ska man helst ge motorn ett par extra droppar ren olja.
Har man otur kan den annars börja ärga

>musik förmedlingen<
Medlem av det Skånska välljuds sällskapet eoJEUD
Go to Top of Page

elektronror
Member

390 Posts

Posted - 2015/07/07 :  23:10:17  Show Profile Send elektronror a Private Message  Reply
Ska börja med att ge dem en ordentlig rengöring. Då kan jag passa på och titta in i cylinderhuset.

Grace F9, Grace G-940, Kenwood KD-500, Yamaha CA-2010, Yamaha NS-1000M
Go to Top of Page

Hankki
Starting Member

39 Posts

Posted - 2015/07/10 :  00:38:58  Show Profile Send Hankki a Private Message  Reply
Varför inte söka efter en bil eller flygklubb där du bor? Tävlingsbilar kan ha mot 30% nitro men det kan ju finnas någon som blandar själv och kan fixa en halv liter åt dig.
Såg i din profil att du är från jönköping så du har väl inte så långt till Habo. Habohobby i Habo har 2 liters kanna med 10% nitro för 180 kr.

Edited by - Hankki on 2015/07/10 00:49:58
Go to Top of Page

elektronror
Member

390 Posts

Posted - 2015/07/10 :  17:56:10  Show Profile Send elektronror a Private Message  Reply
Blir en resa till Habo när jag fått hem motorerna. Dock verkar de flesta av deras dunkar vara slut men jag hoppas på att den du nämner hinner komma in i lager.
Tänkte på fel dunk. Finns en kvar i lager men jag håller tummarna att ingen annan hinner före.

Grace F9, Grace G-940, Kenwood KD-500, Yamaha CA-2010, Yamaha NS-1000M

Edited by - elektronror on 2015/07/10 17:59:58
Go to Top of Page

elektronror
Member

390 Posts

Posted - 2015/07/16 :  13:00:27  Show Profile Send elektronror a Private Message  Reply
Fick inte hem motorerna så tidigt som jag trodde och eftersom hobbybutiken i Habo inte har öppet på onsdagar så har det inte inhandlats något ännu utan det får bli ikväll.

Jag är rätt osäker på hur mycket motorerna har körts. Fanns inte tillstymmelse till sot i varken cylinderhusen eller ljuddämparna men de är helt klart använda.
Tror de har bra kompression för det går knappt vrida om axlarna med handen.

Grace F9, Grace G-940, Kenwood KD-500, Yamaha CA-2010, Yamaha NS-1000M

Edited by - elektronror on 2015/07/16 13:00:57
Go to Top of Page

johan.björklund
Reportage-Harry -05 & -07, 100.000-klubben!

20859 Posts

Posted - 2015/07/16 :  18:57:24  Show Profile  Visit johan.björklund's Homepage Send johan.björklund a Private Message  Reply
Det ska poffa till när man roterar dom och hög komp ska det vara :) Utan proppeler på så får man Verkligen ta i.
Det är sällan dom blir sotiga, lite färgskiftning brukar man kunna se på kolven men mycket mer än så har jag aldrig sett.

Testkör nu för allt i världen inte Utan prop, då smäller motorn tämligen omgående!!

>musik förmedlingen<
Medlem av det Skånska välljuds sällskapet eoJEUD
Go to Top of Page

elektronror
Member

390 Posts

Posted - 2015/07/16 :  20:43:45  Show Profile Send elektronror a Private Message  Reply
Nu är de äntligen testkörda med riktigt bränsle.

Den lilla går bra men drar tjuvluft i ett hål som behöver gängas om.
Den stora drar tjuvluft vid höghastighetsventilen men går bra den också.

Jag monterade en 20cm träbit när jag provkörde. Kanske inte så mycket kylning men jag körde mest på tomgång och de blev inte särskilt varma. Imorgon blir det att montera en datorfläkt så man kan gasa på lite.


Grace F9, Grace G-940, Kenwood KD-500, Yamaha CA-2010, Yamaha NS-1000M
Go to Top of Page

elektronror
Member

390 Posts

Posted - 2015/07/16 :  21:34:06  Show Profile Send elektronror a Private Message  Reply
Vad tror ni om att sätta dit en turbo? Tänker en liten radialfläkt som blåser direkt ner i förgasaren som styrs av en varvräknare kopplad till motorn. Lite osäker på om det går med tanke på att den kanske blåser ut allt bränsle innan kolven hinner åka upp men kan ju vara värt att prova.
Eller den kanske bör benämnas som en kompressor med tanke på att den inte drivs av avgaser.

Grace F9, Grace G-940, Kenwood KD-500, Yamaha CA-2010, Yamaha NS-1000M

Edited by - elektronror on 2015/07/16 21:44:52
Go to Top of Page

lagun49
Member

138 Posts

Posted - 2015/07/17 :  01:07:28  Show Profile Send lagun49 a Private Message  Reply
Stora fartygsmotorer är faktiskt 2-taktsdieslar! De har en kompressor, som trycker in luften i cylindrarna. Men i dessa fartygsdieslar är ju varvtalet bara cirka 100 rpm, till skillnad från modellplansmotorer!

Den som aldrig misslyckats har heller aldrig försökt.
Go to Top of Page

johan.björklund
Reportage-Harry -05 & -07, 100.000-klubben!

20859 Posts

Posted - 2015/07/19 :  13:23:17  Show Profile  Visit johan.björklund's Homepage Send johan.björklund a Private Message  Reply
Om motorn inte blir riktigt varm du har du för fet blandning, det är bara att nåla in den. Normalt nålar du så du får maxvarv på den sen öppnar man upp 1/4 - 1/2 varv till.
Har dom en separat nål för låg/mellangas?
Och du vill inte att den går för kallt för det sliter som f-n på den.
Att sätta på en turbo är nog ingen bra idag ;)

Och om du inte har så köp en redig prop i rätt storlek!!

>musik förmedlingen<
Medlem av det Skånska välljuds sällskapet eoJEUD
Go to Top of Page

elektronror
Member

390 Posts

Posted - 2015/07/22 :  21:23:10  Show Profile Send elektronror a Private Message  Reply
Körde dem som de kom inställda men nu har jag läst igenom manualerna för Magnum 40 samt 61 och ska ställa in efter dem. ASP och Magnum verkar vara identiska.

Finns två nålar på båda motorerna. En för tomgång och en för högvarv. Enligt manualerna ska de snurras antingen 2.5 eller 5 varv så jag får börja med det. Går alltid finjustera senare.

Hittade faktiskt ett par företag som säljer kompressorer till små två-taktare. Får se om jag orkar/vågar prova men först blir det att sätta ihop en ''riktig'' basplatta.

Ska ner och köpa en passande propeller nu när jag lärt mig hur man ska starta dem.

Grace F9, Grace G-940, Kenwood KD-500, Yamaha CA-2010, Yamaha NS-1000M

Edited by - elektronror on 2015/07/22 21:30:06
Go to Top of Page

elektronror
Member

390 Posts

Posted - 2015/07/26 :  19:15:43  Show Profile Send elektronror a Private Message  Reply
Har lite problem med ASP 60. Svårstartad och går enbart på tomgång när den väl kommer igång. Gasar man så sprutar det bara ut bränsle ur förgasaren och motorn dör. Låter man den stå några minuter så klickar det plötsligt till och den går som den ska.
Har haft isär hela motorn och förgasaren ytterligare en gång men det gjorde ingen skillnad. Några tips?

Grace F9, Grace G-940, Kenwood KD-500, Yamaha CA-2010, Yamaha NS-1000M
Go to Top of Page

johan.björklund
Reportage-Harry -05 & -07, 100.000-klubben!

20859 Posts

Posted - 2015/07/26 :  21:41:52  Show Profile  Visit johan.björklund's Homepage Send johan.björklund a Private Message  Reply
Har du sett hur nålen rör sig när du ger gas?
Och är det någon skillnad mot kall/varm motor i själva rörelsen?

>musik förmedlingen<
Medlem av det Skånska välljuds sällskapet eoJEUD
Go to Top of Page

elektronror
Member

390 Posts

Posted - 2015/07/26 :  22:57:01  Show Profile Send elektronror a Private Message  Reply
Den verkar röra sig precis som i den lilla magnum som förövrigt fungerar riktigt bra.
Nä, varm eller kall spelar ingen roll. Även om jag slänger in den i ugnen först så tar det ett tag innan den hoppar igång.

Grace F9, Grace G-940, Kenwood KD-500, Yamaha CA-2010, Yamaha NS-1000M
Go to Top of Page

johan.björklund
Reportage-Harry -05 & -07, 100.000-klubben!

20859 Posts

Posted - 2015/07/27 :  11:11:27  Show Profile  Visit johan.björklund's Homepage Send johan.björklund a Private Message  Reply
Om nålen inte ändrar rörelsemönster beroende på värme så hade jag testat med nytt glödstift. Om du sen ska välja varmt eller kallt vil jag inte sia om.
Spottandet du nämner brukar bero på för fet blandning eller dåligt stift.

Hur man nålar in beror lite på hur nålarna arbetar ihop vilket även påverkar tomgångsstoppet.
Lättast är att nåla in maxvarvet först och sen mellannålen. Om du sakta öppnar upp förgasaren till helt öppen och sen vrider in maxnålen i steg om ett kvartsvarv.
När du kommer till läget då den stryps så öppnar du upp nålen med ett kvarts-halvt varv ungefär. (kan vara mer eller mindre, se i manualen på just din motor)

Det är 3 förhållande att hålla reda på, 2 nålar och själva öppningen för luften men det är inte så svårt.
Första du bör göra är att byta stift :)
D

>musik förmedlingen<
Medlem av det Skånska välljuds sällskapet eoJEUD
Go to Top of Page

elektronror
Member

390 Posts

Posted - 2015/08/08 :  21:50:42  Show Profile Send elektronror a Private Message  Reply
Nytt stift gjorde stor skillnad. Nu snurrar den upp precis som den ska. Jädra bra drag i den. Synd de ska väsnas så mycket men man kan inte få allt.

Grace F9, Grace G-940, Kenwood KD-500, Yamaha CA-2010, Yamaha NS-1000M
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.39 sekunder. Snitz Forums 2000