HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 Diverse
 HiFi Off Topic - Fritt Forum
 RAKNING-Hur Gör Ni?? Återigen.
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

jari
RödaTråden vinnare

4438 Posts

Posted - 2015/08/09 :  11:09:31  Show Profile Send jari a Private Message  Reply

Jag väcker denna tråd,då den blivit låst.
Min utrustning består av:

Merkurhyvel 700
Rakborste,grävlingshår
Rakblad,Derby Extra
Rakkräm,Palmolive Classic
Alunsten

Rakning har varit ett nödvändigt ont,
men med rakning med "riktig" hyvel blir
det ngt annat.
Resultatet blir förträffligt,
när man väl lärt sig tekniken.
"Driftskostnaden" är nya rakblad,Derbybladen passar mig,100st under 100kr/Ebay.
Varje blad klarar i mitt fall 4 rakningar,så det går
knappt åt ett blad i veckan då jag rakar mig varannan dag.
Rakkrämen 35kr tuben, ca 60 rakningar.
Tidsmässigt så skiljer sig i mitt fall rakningen med hyvel
kontra rakapparat inget nämnvärt.
Dessutom,efter varje rakning känner jag mig tillfreds,
inte att förakta.

Dared VP 845 förstärkare,Shuguang WE845,RCA vt231,Raytheon 6072A rör,Marantz cd6007 cd-spelare,Technics SL1500c skivspelare,AT VM 540ML pickup,Ino pi60s med es dämpmaterial högtalare,Diy silver sexfläta signalkabel,KLEI Classic Harmony rca-kontakt,Diy silver sexfläta + Fyrfläta enkardelig kopparkabel utan kontakter högtalarkabel,2 fyrflätor med enkardelig ledare,2 ledare till fas och nolla,4 till jord,med kopparkontakter nätkabel,Gigawatt PF-1E nätlist.

Sursill "Farligt käckt"

Pac
200.000-klubben

21989 Posts

Posted - 2015/08/09 :  12:55:40  Show Profile  Visit Pac's Homepage Send Pac a Private Message  Reply

Jag rakar mig i duschen varje morgon med en trebladig skakhyvel från Gilette. Jag använder vanlig tvål för min rakning.

Jämfört med dig Jari är jag en barbar!

// Per Adelsson, pac(a)hififorum.nu, Admin och ägare HiFiForum.nu
// HiFiForum.nu's regler, Artikelregister

Go to Top of Page

pix
200.000-klubben

4149 Posts

Posted - 2015/08/09 :  13:05:14  Show Profile Send pix a Private Message  Reply
Merkur 700, Frank shaver silvertip samt Poraso tvål.
Feather blad som jag byter drygt 1 gång i månaden.
Rakar mig på kvällen var annan, var tredje dag.
Har även alun-stickor av vintage-typ. Dvs ett "tänsdticksetui" med brytstickor, där "svavlet" är alun.
Rakning är numera en njutning. En tid att unna sig själv

"The total harmonic distortion is not a measure of the degree of distastefulness to the listener and it is recommended that its use should be discontinued", Radiotron 3rd edition.

Edited by - pix on 2015/08/09 13:07:14
Go to Top of Page

Ampalang
fd. drbob

1136 Posts

Posted - 2015/08/09 :  13:06:17  Show Profile Send Ampalang a Private Message  Reply
Jag kör med skägg, fixar till mig hos barberare med ca en och en halv månads intervall.
Go to Top of Page

jari
RödaTråden vinnare

4438 Posts

Posted - 2015/08/09 :  13:31:22  Show Profile Send jari a Private Message  Reply

pix skrev:
quote:
Feather blad som jag byter drygt 1 gång i månaden.

Jag byter efter varje försök med Featherblad,då de alltid
resulterar i blodvite.

Dared VP 845 förstärkare,Shuguang WE845,RCA vt231,Raytheon 6072A rör,Marantz cd6007 cd-spelare,Technics SL1500c skivspelare,AT VM 540ML pickup,Ino pi60s med es dämpmaterial högtalare,Diy silver sexfläta signalkabel,KLEI Classic Harmony rca-kontakt,Diy silver sexfläta + Fyrfläta enkardelig kopparkabel utan kontakter högtalarkabel,2 fyrflätor med enkardelig ledare,2 ledare till fas och nolla,4 till jord,med kopparkontakter nätkabel,Gigawatt PF-1E nätlist.

Sursill "Farligt käckt"

Go to Top of Page

Fuling
DIY-Harry 2006, 200.000-klubben

7509 Posts

Posted - 2015/08/09 :  14:28:58  Show Profile Send Fuling a Private Message  Reply
Helskägg, har trimmat det en gång senaste året. Horn & triodfolk förväntas inte vara slätrakade

"För mig påverkar inte priset kabelns elektriska egenskaper och därmed deras påverkan på ljudet"

Edited by - Fuling on 2015/08/09 14:29:28
Go to Top of Page

soundbrigade
Semesterfirare

7879 Posts

Posted - 2015/08/09 :  19:42:08  Show Profile Send soundbrigade a Private Message  Reply
Det bra med hyvel är att man slipper klämma finnar ....


Jag prenumererar på blad av typen Wilkinson FxPERFORMER. Jag anser att de är helt suveräna. Håller länga och ser till att jag inte skär halsen av mig.
Kör med lödder på burk. Hutsrun brukar köpa billigt sådant, spelar ingen roll.
Däremot slängde hon min alunsten för ett bra tag sedan; var hittar man en sådan idag?
Go to Top of Page

DavidS
Member

389 Posts

Posted - 2015/08/09 :  21:03:34  Show Profile Send DavidS a Private Message  Reply
Kör trimmer nån gång i månaden. Har inte rakat mig med hyvel dom senaste fem åren. Skulle nog bli skapligt röd och fin med en gul hyvel ifrån Bic! :-D
Go to Top of Page

Tobbe_L
Klubbmästare i AÖ

9028 Posts

Posted - 2015/08/09 :  22:12:07  Show Profile Send Tobbe_L a Private Message  Reply
Rakar mig i duschen.
Gilette Fusion med fem blad till skägget o Gilette Venus med tre blad till huvudet.
Tycker att den följer huvudets form bättre en vad Fusion gör

Jag är inte dum....
Jag har bara otur när jag tänker
Go to Top of Page

Micke Y
100.000-klubben

7702 Posts

Posted - 2015/08/10 :  08:09:56  Show Profile Send Micke Y a Private Message  Reply
Jag tillhör gänget barbarer och rakar mig i duschen med en blå hyvel (vet inte märket), tycker det funkar bra.
Micke


When a man steals your wife, there is no better revenge than to let him keep her.
"Se inte ner på 3 ackord låtar, tänk hur många bra vi har gjort med bara 2" Billy Gibbons ZZ Top
Pälsar skall sitta på djur i skogen, inte på människor i stan.
Go to Top of Page

Tomas.PEO
100.000-klubben

277 Posts

Posted - 2015/08/10 :  08:14:22  Show Profile  Visit Tomas.PEO's Homepage Send Tomas.PEO a Private Message  Reply
Helskägg som "saneras" med trimmern 2-3 gånger om året.
Har inte varit slätrakad sen -86 (jag gav upp).

Vinyl, one of the four building blocks of the universe.

min anläggning ser du här
Go to Top of Page

pix
200.000-klubben

4149 Posts

Posted - 2015/08/10 :  08:41:10  Show Profile Send pix a Private Message  Reply
quote:
Jag byter efter varje försök med Featherblad,då de alltid
resulterar i blodvite.

Feather är riktigt VASSA!
Men jag tycker de funkar bra med Mercur 700 som har ställbart skärdjup
Jag tror annars att valet av blad är högst individuellt efter hud.
Mitt tips är annars att prova Poraso tvål.
Den är betydligt krämigare än Palmolive och doftar fräschare (i mitt tycke).
Köps billigt på Ebay i 150g-burk som räcker länge


"The total harmonic distortion is not a measure of the degree of distastefulness to the listener and it is recommended that its use should be discontinued", Radiotron 3rd edition.

Edited by - pix on 2015/08/10 08:41:44
Go to Top of Page

johan.björklund
Reportage-Harry -05 & -07, 100.000-klubben!

20859 Posts

Posted - 2015/08/10 :  12:27:53  Show Profile  Visit johan.björklund's Homepage Send johan.björklund a Private Message  Reply
Jag har babyhud i ansiktet och kan inte raka mig med hyvel var dag. Så jag kör med stubb vilket justeras 2-3 ggr i veckan.
Huvudet rakas dock och där använder jag Ladyshave ;)

>musik förmedlingen<
Medlem av det Skånska välljuds sällskapet eoJEUD
Go to Top of Page

Beat
Member

1505 Posts

Posted - 2015/08/10 :  15:15:56  Show Profile  Visit Beat's Homepage Send Beat a Private Message  Reply
Huvudet rakas med Gillete Fusion och Crabtree & Evelyns Sandal Wood och en Simpson borste

Har funkat i 15 år :)

Hakan trimmas

Du når oss på Lazy Boy hær:

sales@lazyboyaudio.no

https://www.facebook.com/lazyboyaudio/

http://www.lazyboyaudio.no/
Go to Top of Page

guy gadbois
Member

2415 Posts

Posted - 2015/08/10 :  16:42:03  Show Profile Send guy gadbois a Private Message  Reply
Rakningen är oftast för de flesta ett dagligt besvär. För några år sedan bestämde jag mig för att göra något trevligt av det istället och vända besväret till en mer lustfulld och trevlig stund genom att börja med våtrakning av ett mer klassiskt stuk... och resultatet blev så mycket bättre, för en billigare kostnad.

Har diverse hyvlar, två gamla vintage Gillette, en kines och en Edwin Jagger DE86.



Denna Gillette är tillverkad andra kvartalet 1971 (enligt serienr som gör att man kan spåra alla gamla gillette), och är väl min största favorit. Den är justerbar för hur snäll eller aggressiv man vill ha den.




Edwin Jagger DE86, enda negativa med denna är att handtaget i vissa situationer kan bli lite halt.

Blad - Gillette 7 o'clock och Feather fungerar bäst för mig.

Kör med en "no-name" grävlingsborste, och varvar med Prorasos svinborste. Tycker svinborsten ger ett bättre lödder då jag gärna vispar löddret på ansiktet snarare än i en skål. Tvålar har jag 7 st och varvar en per dag. Favoriter är Proraso, Arko, L'occitane och Monsavon bol ā raser.

Rakvatten kör jag helst av märket Myrsol från spanien - där är favoriten Agua de Limķn, men samma där - kör gärna olika sorter för olika dagar. Matchar gärna mot en eau de cologne som gifter sig bra med rakvattnet, tex Pinaud Lime Sec, eller Citrus Musk

För nybörjare kan jag rekommendera en enklare kinesisk hyvel - typ Weishi och börja göra sitt eget lödder. Om man inte vill gå över till klassisk hyvel så pröva gärna att gå över till Palmolives billiga (och prisvärda) raktvål eller rakkräm som ger otroligt mycket bättre resultat än att köra med skräpet i tryckburkarna. Kostar dessutom mycket mindre och är en trivsam sysselsättning att borsta sitt eget lödder.


Min anläggningstråd

Edited by - guy gadbois on 2015/08/10 17:04:25
Go to Top of Page

Stormen
Member

1542 Posts

Posted - 2015/08/10 :  19:57:14  Show Profile Send Stormen a Private Message  Reply
Haf en merkur 2000 o featherblad som jag köpte efter inspiration från en liknande tråd som denna. Det är ett under att struphuvud, kinder o överläpp överhuvudtaget fortfarande sitter kvar. Jisses va vasst. Har testat de mesta i bladväg de senaste åren men det som fungerqt bäst är trots allt vanlig fem-bladshistoria som jag köper på Ullared. De är en bråkdel mot vad Gilette tar för sina 5-blads konstruktioner.
Har kört lite olika tvålar o med en fin borste (500kr ungefär). Engelsk specialtvål. Palmolives (gillas) deras rakkräm är ok. Båda känns vintage o är billiga på ÖoB. Den rakkräm jag gillar bäst är Amerikansk. Undrar om den hette edge eller liknande o kan köpas på wallmart.
När vi ändå är inne på ämnet kroppsvård så är det lite synd att Omd spice (UK) inte finns i någon nämnvärt utsträckning. Man kan hitta nån enstaka produkt på ÖoB men deras sortiment är riktigt brett o kul med lita andra dofter än axe,nivea mm.
Go to Top of Page

fixarstig
Member

1752 Posts

Posted - 2015/08/11 :  20:57:30  Show Profile Send fixarstig a Private Message  Reply
Köpte ny Gillette rakhyvel för ett antal år sen och det medföljde ett treradigt rakblad. Det var klumpigt att använda, speciellt i näsans närhet, så det slängdes direkt. Var då fortfarande till sjöss så i England köpte jag på mig 10 paket tvåradiga som jag har kvar 8 av ännu Antalet blad tror jag kvittar, kör man "medhårs" först och mothårs på andra varvet blir det barnrumpelent. Palmoliv rakkräm och standardborste men först en mycket varm dusch för att mjuka upp eländet
Skulle bladen ta slut innan begravningen hoppas jag de finns på nätet nånstans

Mera bilder åt folket
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.22 sekunder. Snitz Forums 2000