HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Medlemmarnas System
 Gadbois - nya burkar
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 10

guy gadbois
Member

2415 Posts

Posted - 2008/09/06 :  18:04:39  Show Profile Send guy gadbois a Private Message  Reply
Edit; För aktuellaste bilder och uppdateringar: se slutet av tråden

Har nu varit medlem sen 2006 här på forumet utan att gläntat på dörren in i mitt musikrum med tillhörande bilder som ju brukar vara seden. Efter att sett den ena ambitiösa och skickliga fotografen efter den andra i dessa presentationstrådar så har det dock känts som att mina korniga och suddiga bilder kan vänta lite Men nu fick jag en regnig eftermiddag över och varför inte lägga in något jag också?

Huset jag och min flickvän (och två katter) bor i är ett funkishus från -38 med ett stort burspråk. På nedre plan tingade jag, direkt när vi flyttade in, ett rum i burspråket för att ha som musikrum. Där huserade jag något år men dels var det akustiskt knepigt i det rummet (minst sagt!) eftersom det i ena änden var helt runt, sedan blev det sedermera vårt nya sovrum. Satt man "fel" placerad i det rummet kändes det ibland som om musiken kom inifrån huvudet (!?). Så nu huserar jag på övre plan istället.

Första uppställningen i burspråksrummet (färgerna i det rummet som de tidigare ägarna valt var inte direkt godis för ögat...)


Det nuvarande musikrummet




Von Schweikert Vr-2 i Afrikansk Valnöt


DIY Cyburgs Needle med extra diskanter monterade ovanpå (obs, väldigt high-end )



Elektroniken


Vincent SV-233, mycket trevlig förstärkare...


Aaah, denver...!


Katter gillar också denver!


Harmonic Tech Pro-9


Audio Pro B 1.35


Sedärja! Så såg det ungefär ut hemma hos mig...

Edit: Nu verkar bilderna funka...

Min anläggningstråd

Edited by - guy gadbois on 2014/10/07 19:36:20

Manga X
Donator: Bildserver

3083 Posts

Posted - 2008/09/06 :  18:13:39  Show Profile Send Manga X a Private Message  Reply
Trevligt!

VR-2:orna var riktigt fina!
Är det körsbär eller något annan finish på dem?


Mvh Magnus
Go to Top of Page

ztenlund
Administrator, RödaTråden-vinnare, 300.000-klubben

8771 Posts

Posted - 2008/09/06 :  18:14:59  Show Profile Send ztenlund a Private Message  Reply
quote:
Von Schweikert Vr-2 i Afrikansk Valnöt


Har du synpunkter på något? Hör gärna av dig via PM!
HiFiForum.nu's
Artikelregister | Regler
Go to Top of Page

guy gadbois
Member

2415 Posts

Posted - 2008/09/06 :  18:16:27  Show Profile Send guy gadbois a Private Message  Reply
Tackar Manga X! Jo, det är ett vackert träslag. Afrikansk valnöt var benämningen vill jag minnas

Edit: ztenlund hann före....

Min anläggningstråd

Edited by - guy gadbois on 2008/09/06 18:17:02
Go to Top of Page

Figge
200.000-klubben

2174 Posts

Posted - 2008/09/06 :  19:13:42  Show Profile Send Figge a Private Message  Reply
Är det en Ozelotkatt?

Meridian G08, Thorens 160 Super med SME III och Soundsmith Aida, Trilogy 907, Kimber KCTG, Music First Baby Reference, Pure Audio Reference 2, Vertere Pulse R XLR, Vertere Pulse B Rca,Chord Sarum T och Chord Sarum T jumpers.Verity Audio Rienzi med Cerabase. Nordost Vishnu, Kemp power strip 8 med Hi power cable.
Cerabase, Cerapuc och Ceraball. X-can V8, Hifiman HE-400i. Luxman T-12.
Lyssna på bra musik med god mat
Cykling och randoné på skidor.

Go to Top of Page

guy gadbois
Member

2415 Posts

Posted - 2008/09/06 :  20:58:59  Show Profile Send guy gadbois a Private Message  Reply
Nära Figge... Rasen heter Ocicat...

http://sv.wikipedia.org/wiki/Ocicat

Min anläggningstråd
Go to Top of Page

guy gadbois
Member

2415 Posts

Posted - 2008/09/06 :  21:25:41  Show Profile Send guy gadbois a Private Message  Reply
Vad gäller bidragen i min anläggning som är inspirerade av utmärkta DIY-trådar här på forumet så kan jag rekommendera följande trådar:

För den som är nyfiken på att närma sig Denvers hifikvaliteter () så finns Mayros tråd där han "upptäckte" denver som cd, mycket underhållande läsning där skepcisism och entusiasm varvas hejvilt... mayros denvertråd

Sedan genomförde Rannagarden i tre delar en mycket pedagogisk och trevlig "moddarskola" för hur man kan modda dessa denvers
Modda denver del1
del2
del3
Dessa trådar var så pass tydliga att till och med jag som aldrig hållit i en lödkolv gav mig an uppgiften att modda lite. Jättekul för inga pengar var dessa moddningar och denvrar...

Sedan hade edison en tråd där han byggde ett par cyburgs needle vilket inspirerade även mig att försöka bygga ett par. Det var även edison som föreslog lösning med en extra diskant
Bildtråd cyburgs needle
Också det ett bra nybörjarbygge för mig med tumme mitt i handen. Inga filter eller avancerade byggmetoder. Bara lite trälim och mdf som jag limmade ihop lite snett o tryckte i ett tangband W3-871S-element - sedan lät de rätt bra från början. Inte heller det projektet kostade några pengar att tala om. Tillsammans med min Sub så blir resultatet ett riktigt hyfsat ljud för små pengar, de spelar nämligen inte så uppkäftigt i de lägre basregionerna.

Edit: stavfel, som vanligt...

Min anläggningstråd

Edited by - guy gadbois on 2008/09/06 23:18:07
Go to Top of Page

guy gadbois
Member

2415 Posts

Posted - 2008/09/09 :  09:54:41  Show Profile Send guy gadbois a Private Message  Reply
Och med lite dagslljus och vidvinkel ser själva rummet ut så här.



Om det är någon som undrar varför det står pandor på högtalarna så är det "hinder" för att katter ska hoppa upp på högtalarna. Tanken var att jag skulle tömma pandorna på stoppning och ersätta med blykulor men än så länge väger pandorna lätt...

Min anläggningstråd
Go to Top of Page

edison
N.A.udiophile

2529 Posts

Posted - 2008/09/11 :  22:08:31  Show Profile Send edison a Private Message  Reply
Verkar vara en trevlig anläggning.

Dom må väga lätt men snygga är dom iaf...! (Pandorna)

Von S-lådorna är ju inte så otrevliga heller...antar dom låter vackert (har inte hört dom själv)

----
Har för min del omdisponerat så att nu körs Nålarna som bakkanaler, just nu utan diskant.
Ska peta tillbaka nån variant av billig diskant på dom vad det lider...

SACD/DVD-Audio: Pioneer DV-575A / CD: Sony CDP-X3000ES / LP: H/K T60 & Ortofon OM40 > Vincent RIAA > ACURUS Line Pre L10 > slutsteg ACURUS A100 > > Högtalare: 'Projektbygge' "The Pretender", en stativare m Seas Excel 5" & SS 2905/9300
(Vilande: en fn trasig Edison60, samt högt.bygge med Seas Excel 8" (pappkon) & Scanspeak D9300) Nystartat bygge: SEAS 25F-EW bas + Scanspeak D2905/9300 diskant. Sluten låda på 33 liter, vilken skall bli aperiodiskt dämpad.

Edited by - edison on 2008/09/11 22:09:43
Go to Top of Page

guy gadbois
Member

2415 Posts

Posted - 2008/09/12 :  13:43:33  Show Profile Send guy gadbois a Private Message  Reply
quote:
Ska peta tillbaka nån variant av billig diskant på dom vad det lider...


Jo, det var en god idé med den extra diskanten, tackar för den . Letade upp en diskant med samma känslighet som tangbandelementet och nivån dem emellan blev rätt bra på en gång. Har inte behövt använda motstånd för att justera ner diskantens nivå. Ljudet blev luftigare med den extra diskanten. Det är ju Bi-Wirat så man kan ju när som helst köra helt utan den också.

Jag satte dem på en liten snedkapad bit rundstav ovanpå högtalaren, man kanske skulle limma dit en pip-attrapp bakpå diskanten ā la B6W Nautilus så det ser riktigt high-end ut...

Min anläggningstråd
Go to Top of Page

guy gadbois
Member

2415 Posts

Posted - 2008/10/05 :  19:23:33  Show Profile Send guy gadbois a Private Message  Reply
Snart går flyttlasset. I somras stötte jag och min flickvän på ett hus på en visning där vi verkligen kände att "här vill vi bo". Vi har båda haft en kontinuerlig utveckling mot att gå från inbitna stadsbor där "gå ner på stan o ta en fika" eller "taxiavstånd från krogen" är nyckelbegrepp, till att man känner mer och mer dragning till att bo på landet. Båda har vi drömt om att bo intill nåt litet vattendrag. Längtat efter tystnaden, lugnet, närheten till naturen.

Nu blir det ett hus vid en å en bit från Örebro. Verkligen landet, ser inte en granne från vår tomt.

Dock blir det en liten process att flytta från 200 kvm i nuvarande huset till 140 kvm i den nya kåken - vad händer med musikrummet? Finns helt enkelt varken rum över eller bra rum för det i nya kåken...

Som tur är finns det en liten gäststuga på tomten som kommer att dedikeras för musikändamål. En liten dröm som går i uppfyllelse, att få sitta någonstans där man kan dra på vilken volym man vill, vilken musik man vill, närsomhelst - och ingen kommer att störas av det.

En översiktsbild över nya läget. Längst ute till vänster syns den lilla gäststugan. Ån är relativt temperamentsfull och kan ibland stiga till att bli till den brusande älv, på bilden dock lågt vattenstånd. Längre ner, strax utanför bild, öppnar ån upp och blir till en liten sjö där man kan ha liten roddbåt och brygga. Längtar till nästa sommar... Min flickvän har planer på att skaffa ankor också...

Flyttlasset går först om en månad. Stugan är också tänkt att vara fungerande som gäststuga, så i sweetspot kommer en bäddsoffa att tjänstgöra som lyssningsmöbel. Stugan är på 15 kvm vilket väl instinktivt känns som "i minsta laget" vilket gör att jag i tanken också har öppnat upp för möjligheten att byta bort golvarna mot stativare som lättare kan placeras i små utrymmen. Bilden tagen för någon vecka sedan.


Stugan har också en trevlig punschveranda för trevligt samkväm i skugga från högsommarsolen - man kan ju inte alltid sitta inomhus och lyssna på musik Bilden är från visningen i somras.


Som sagt, ser fram emot att flytta om någon månad. Inredningen i stugan blir nåt att fixa till lite. Ser just nu ut mest av allt som en bastu. Furu i golv. Furu i tak. Furu på väggarna. Kanske idé att istället skaffa furufanér till mina högtalare kanske för att få det att smälta in?

Min anläggningstråd

Edited by - guy gadbois on 2009/03/03 12:21:05
Go to Top of Page

Fuling
DIY-Harry 2006, 200.000-klubben

7507 Posts

Posted - 2008/10/05 :  23:37:24  Show Profile Send Fuling a Private Message  Reply
quote:
15 kvm vilket väl instinktivt känns som "i minsta laget"


Inte då!
Jag flyttade nyss från lägenhet till hus och pga krånglig form på vardagsrum hamnade mina stora öppna bafflar i ett uthus på strax under 12 kvadrat. Det funkar...!

"För mig påverkar inte priset kabelns elektriska egenskaper och därmed deras påverkan på ljudet"
Go to Top of Page

guy gadbois
Member

2415 Posts

Posted - 2008/10/07 :  20:13:20  Show Profile Send guy gadbois a Private Message  Reply
Kul att höra Fuling! Jag har följt din tråd med intresse.

Min anläggningstråd
Go to Top of Page

Fuling
DIY-Harry 2006, 200.000-klubben

7507 Posts

Posted - 2008/10/08 :  21:52:23  Show Profile Send Fuling a Private Message  Reply
Tackar! den tråden kommer förhoppningsvis att uppdateras snart, det händer lite grejor här i skymundan...

"För mig påverkar inte priset kabelns elektriska egenskaper och därmed deras påverkan på ljudet"
Go to Top of Page

guy gadbois
Member

2415 Posts

Posted - 2008/12/09 :  15:03:33  Show Profile Send guy gadbois a Private Message  Reply
Morrissey sjöng i en låt (om jag minns rätt) "I turn the music down, I don't know why, this is my house". Återkommer till detta nedan.

Äntligen är vi nu inflyttade! Detta innebär iofs inte mycket mer än att det överallt fortfarande står travar med kartonger, kassar och prylar som ska på plats så småningom. Dessutom är det si och så med dricksvattnet så vi har borrat ny brunn men inte fått det hela klart ännu, så här släpas det dunkar med vatten från jobbet...

Samma sak har gällt musikstugan. Den har tjänat som avstjälpningsplats för kartonger och prylar så någon musik har det inte varit tal om därute. I brist på annat har hemmabygges-nålarna fått tjäna uppe i mitt arbetsrum som tillfällig anläggning tillsammans med en HK670.

Men nu är det ändring! Senaste dagarna har jag röjt lite ute i stugan och kopplat ihop grejerna, packat upp skivor och...

... f-n vad jag är nöjd! Kom på mig själv med att bara sitta och flina när jag satte på de första skivorna. Dels låter det helt ok från början ute i stugan. Basen känns bättre än föregående rum, främst lägsta basen som förut försvann en aning. Men den stora förändringen är att jag för första gången i mitt liv sitter och lyssnar på vad jag vill, när jag vill och hur högt jag vill. Smaka på det... hur högt man vill (!)... det är inte en helt oviktig del i lyssnandet som fattats fram till nu.

Jag ser det så här, för att jag ska kunna slappna av fullständigt och bara hänge mig åt musiknjutning så kan jag inte sitta på spänn och fundera över om det jag gör stör någon, bör jag sänka, hörs detta osv...?. När man bodde i lägenhet hade man grannar, när jag flyttade in i förra huset så fanns det alltid katter som skulle med in i rummet, jag sänkte för deras örons skull... eller så skulle flickvännen plugga, då sänker man för att visa hänsyn, flickvännen försöker ge mig slack och låta mig spela musik men tål helt enkelt inte musik som det growlas i... Det är nu en sån härlig lätthet över musikupplevelsen helt plötsligt, det är bara jag och musiken. Närmaste granne är mer än en halv kilometer bort, och katterna samt flickvännen är ostörda i stora huset ca 25 meter bort.

Det är inte så att jag lyssnar jättehögt, volymen ska variera så att den är "lagom" till det man lyssnar på. Det är det som är den andra aspekten med volym. Det att musik avnjutes bäst i "naturlig storlek", dvs om volymen är för låg så blir allting förkrympt och distanserat. Live ska kännas live, rock och metal ska kännas i bröstet, en symfoni ska vara en upplevelse av att det sitter hundra man därframme som tutar o gnider. Viktoria Tolstoy eller Tori Amos ska inte vara någon teskedsgumma som piper ur högtalarna utan stå framför en i lyssningsrummet i sin fulla längd. Det är då det berör och man sugs in i upplevelsen.

En dröm har gått i uppfyllelse. Bästa julklappen någonsin.

Min anläggningstråd

Edited by - guy gadbois on 2008/12/09 15:06:12
Go to Top of Page

byZan
200.000-klubben

4435 Posts

Posted - 2008/12/09 :  17:00:58  Show Profile Send byZan a Private Message  Reply
Vilken fin julklapp ni "fått", GRATTIS!

Ser verkligen fint ut och ett eget konserthus
Kan väl inte bli bättre förutsättningar för god musiklyssning.

Kuriosa:
Min granne (den numera bortgångne trumpetaren Arnold Johansson) på landet hade en liknande liten gäststuga som han kallade Berwaldhallen. Dit gick han när han ville spela och kanske vara för sig själv en stund. Ibland så spelade han både på sena nätter och tidiga mornar, han spelade så fint så att ögonen tårades, man låg i sin säng och bara lyssnade. Volymen var därför oviktig, det var det som förmedlades som berörde. Kan bara säga att jag är mycket glad för att få ha upplevt detta.

Det senare kanske OT men kände att jag ville skriva det ändå

//byZan


"Att lyssna är berikande - att berika är att dela med sig av sina erfarenheter och kunskaper"

Mina system...

Huvudsystem
Dan D#8217;Agostino S250 / Dan D#8217;Agostino HD Preamp / Lumin X1 / Clearaudio Master Reference, Absolute Inside, Goldfinger v2 / Roon Nucleus / PS Audio P20 / TAD Reference One / Stillpoint Ultra 5
Andrasystem
Absolare Signature Integrerad / Lumin S1 / Nucleus - Roon / TAD CR 1 /PS Audio P10

Hemma hos reportage...

HiFiForum Magazine
Go to Top of Page

opethic
Member

2890 Posts

Posted - 2008/12/10 :  08:03:43  Show Profile  Visit opethic's Homepage Send opethic a Private Message  Reply
Här händer det minsann

Vi flyttade in i vårat hus i oktober och det står fortfarande kartonger och grejs överallt i uthusen...
Inte blir det något musikhus än på ett tag, då den lilla stugan nu fungerar som tvättstuga och förråd.

Vad har du för mått på rummet?
Fixa gärna lite bilder och berätta lite om hur du har tänkt att inreda osv.
Har du funderat något mer på vilka högtalare som du ska köpa, eller har du lagt det på is?

Hårdrock på CD & vinyl, nytt och begagnat: http://voodoomusic.tictail.com/
www.facebook.com/BurningSkullRec
Go to Top of Page

guy gadbois
Member

2415 Posts

Posted - 2008/12/10 :  12:29:41  Show Profile Send guy gadbois a Private Message  Reply
quote:
Det senare kanske OT men kände att jag ville skriva det ändå


By Zan: det var en trevlig anekdot, tur att han hade dig som förstående och uppskattande granne, istället för någon med mindre tålamod och musikintresse - hade varit tråkigt om Arnold inte hade fått "gå loss" på sitt livs största intresse. Där blev det Win-Win för er båda.

quote:
Vad har du för mått på rummet?
Fixa gärna lite bilder och berätta lite om hur du har tänkt att inreda osv.
Har du funderat något mer på vilka högtalare som du ska köpa, eller har du lagt det på is?


Opethic: Hoppas att du kommer till det att din stuga blir ämnad för musik, det är en härlig förmån att ha...

Bilder lär väl komma, men just nu är det just bara ett rum där två högtalare är uppställda utmed ena kortväggen och massor med kartonger och bråte i andra änden av huset. Vore iofs kul med en "före"-bild för att sedan när man gjort i ordning ta en "efter"-bild.

Inredning och högtalarfrågan hänger ihop. Det går att notera att om man talar med min flickvän så benämns stugan som "gäststuga", medan jag ofta talar om "musikstugan". Detta signalerar att vi har två olika användningar för stugan som ska kombineras.

Då det är en liten stuga så kommer mina golvhögtalare ta relativt mycket plats och vara "ivägen", tunga att flytta osv... lösningen skulle vara att skaffa stativare som lättare kan tas undan eller tom fästas på vägg om man hittar rätt högtalare och lösning för detta. Men jag behåller gärna befintliga högtalare så länge det går...

Sweetspot kommer utgöras av en bäddsoffa som lätt kan konverteras till gästsäng. För akustiken planeras inga andra åtgärder än mattor och gardiner, någon tavla och hyllor.

Min anläggningstråd

Edited by - guy gadbois on 2008/12/10 12:31:23
Go to Top of Page

guy gadbois
Member

2415 Posts

Posted - 2008/12/11 :  22:09:22  Show Profile Send guy gadbois a Private Message  Reply
Kung Bore har tagit stugan i sitt grepp...


Vi kliver in i värmen (nåja, det är rätt så kyligt därute i stugan...)

Här var det just bara upplockat och inkopplat, det viktigaste först så musiken kan börja skvala.


All denna furu..! Vi ska få upp gips på väggarna och tapetsera senare, måla taket osv


Nu kan man ju börja fundera på vilket system man ska ha på skivorna denna gången... bokstavsordning, kanske indelat i genrer...? Ett jäkla plock i alla fall med alla små pinnar som håller hyllplanen i Benno...


Kaos... Varför kan man inte packa ner allt i en bättre ordning när man flyttar så att allt också kan komma upp i någon logisk ordning?

Får väl se när vi gör i ordning i stugan. Det är dock högre prioritet att börja inne i huset, tex i vardagsrummet där furun också regerar oinskränkt... What's up with all this furu?

Min anläggningstråd
Go to Top of Page

tkr
Member

551 Posts

Posted - 2008/12/11 :  22:22:20  Show Profile Send tkr a Private Message  Reply
En mann som frakter sine cder i tomme Caol Ila- kartonger er en mann med god smak!
mvh

Musica, dona vobis pacem
Go to Top of Page

opethic
Member

2890 Posts

Posted - 2008/12/13 :  16:00:45  Show Profile  Visit opethic's Homepage Send opethic a Private Message  Reply
Ahh, det blir nog bra det där.

Tycker inte heller om furu, men är inte den där spontade panelen ganska bra som diffusor - bättre än släta gipsväggar antar jag - det kanske blir bra med bara lite färg?

Hårdrock på CD & vinyl, nytt och begagnat: http://voodoomusic.tictail.com/
www.facebook.com/BurningSkullRec
Go to Top of Page

millenniumking
Member

985 Posts

Posted - 2008/12/14 :  12:14:03  Show Profile Send millenniumking a Private Message  Reply
Vitmålad furu är ganska snyggt faktiskt!

Enklare än att byta ut allting dessutom!
Go to Top of Page

guy gadbois
Member

2415 Posts

Posted - 2008/12/14 :  22:48:51  Show Profile Send guy gadbois a Private Message  Reply
tkr: Visst hör skotska maltdrycker ihop med riktigt trevliga musikkvällar!

Opethic och millenniumking: Jag skulle nog tycka att det skulle bli fint nog med att måla träpanelen, men jag tror att min flickvän tycker att det ska vara släta väggar så det blir nog upp med lite gipsskivor. Tror tyvärr inte att panelens ev diffuserande egenskaper väger som ett tungt argument, men vi har inte diskuterat detta egentligen så vi får se hur det kommer att se ut när det är klart.

Rätt mycket kvistar i panelen, är det månne gran och inte furu? Någon som vet?

Min anläggningstråd
Go to Top of Page

guy gadbois
Member

2415 Posts

Posted - 2009/02/09 :  15:54:09  Show Profile Send guy gadbois a Private Message  Reply
Inga nyheter här inte. Däremot har jag äntligen packat upp alla grejer, skivor och har nu en "tills vidare" fungerande musikstuga (i väntan på renovering och nya möbler. Lite kallt blir det därute men det åtgärdas med en tröja och ett oljeelement intill högra benet.



med lite vidvinkel ser ju 15 kvm ut att vara riktigt rymligt...



Högtalarna har fått "resa runt" i rummet liksom lyssningspositionen, men jag har återkommit till ursprunglig position som fungerar hyfsat. Ett litet bortfall av midbas i denna position, men i övrigt låter det hygieniskt. Det jag inte är nöjd med är att ljudet är förhållandevis hårt och kallt jämfört med vad jag är van vid med dessa burkar. Detta har varit ett generellt intryck oavsett position i rummet. Därav mitt fåfänga experiment med trasmatta i förstareflexen på sidorna och matta på golvet. Här behövs nog seriösare åtgärder för att få bukt med detta.

Fortfarande dock pur musikglädje i min lilla låda på landet.



Anläggningen som den ser ut just nu består av

Huvudanläggning:
Högtalare:Von Schweikert VR-2
Förstärkare: Vincent sv-233
Cd: Sony CDP-XB740 QS
Kablar: Van den hul signalkabel (vet ej beteckning), Harmonic tech pro-9 högtalarkabel

Sidoanläggning: (i arbetsrum)
Högtalare: Cyburgs Needle DIY
Förstärkare: Harman Kardon 670
Cd: moddad denver 816
Kablar: Clas Ohlson Ringledning, Signalkabel; High-end Supreme (jo den heter faktiskt så...)
Sub: Audio Pro B1.35

Edit: lade till en bild

Min anläggningstråd

Edited by - guy gadbois on 2009/02/10 18:00:49
Go to Top of Page

PetterPersson
Brutal-Harry 2007, 100.000-klubben

5803 Posts

Posted - 2009/02/10 :  16:07:02  Show Profile  Visit PetterPersson's Homepage Send PetterPersson a Private Message  Reply
Häng mattorna längre ut, helst över 20 cm från väggen. Ju längre ut
de kommer desto djupare i frekvens dämpar de och resultatet blir
jämnare klangbalans.

I ditt lilla rum lider du av alla tidiga reflexer. Det är
reflexernas frekvensinnehåll som gör att det låter onaturigt.

Åtgärder (kortfattat...):

Diffusera och absorbera på rätt sätt så att tonkurvan för direktljud
och refleketerat ljud blir lika. Funderat på basabsorbenter?
Go to Top of Page

guy gadbois
Member

2415 Posts

Posted - 2009/02/10 :  17:55:54  Show Profile Send guy gadbois a Private Message  Reply
I hear you, PetterPersson, du har naturligtvis helt rätt. Jag misstänker dessutom att jag hör något som jag inte behövt bekymra mig så mycket om förut - nämligen reflexen i taket. Jag har gått från 2,70 via 2,50 till typ två meter i takhöjd. Här kanske vore på sin plats med ett lätt absorberande innertak för att dämpa det?

Här kommer dock inga fler åtgärder att göras förrän vi har målat om och renoverat lite....


Min anläggningstråd
Go to Top of Page
Page: of 10 Previous Topic Topic Next Topic  
Next Page
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.38 sekunder. Snitz Forums 2000