HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Medlemmarnas System
 JohnA -John Ahlberg
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 2

JohnA
Member

556 Posts

Posted - 2004/07/14 :  13:34:09  Show Profile  Visit JohnA's Homepage Send JohnA a Private Message  Reply

EDIT: Det är helt andra prylar som spelar numera. -Kolla i slutet av tråden.

John A. är en fattig skrotsamlare med smak för det fina ljudet.
Spelar nog i amatördivisionen som audiofil-wannabe men är glad ändå.
Inte ens med gott om pengar skulle jag lägga mer än 10-20.000:- på hifi. Har upptäckt att folk kastar och säljer gamla prylar billigt utan att fatta hur bra de egentligen kan vara.

Inte mycke å skryta med, men jag visar min ordinarie uppsättning i alla fall:



Marantz HD700 högtalare
Dynaco SCA-35 (mindre rörförstärkare, 2x17w UL/PP EL84)
Dynaco FM-1 rörtuner, tyvär utan demultiplexer.
Sony CDP-590 -riktigt skräp, säkert minst 15 år gammal.
Philips 212 Electronic vinylspelare, pickup från Marantz tidigt 80-tal.
Marantz SD220 kassettbandspeare (gillar inte kassett, duger i bilen)

Har också en Sansui AU-9500 från 1973 med komplementäratrissor. Hittad på sopstationen! Låter otroligt bra, men spöas av lilla Dynacon i de högre registren.
Fyndade en ERA 555 vinylspelare på loppis häromdagen men har inte hunnit provspela.




Mitt första seriösa rörprojekt:
Räddade elektroniken ur en sönderslagen radiogrammofon på tippen.
Stereoförstärkare (rör så klart) av billigare slaget med 2xECC83, tonkontroll och 2xEL84 single-ended. Separerade förstärkaren från radiodelen, kopplade upp mot mina stora Marantzhögtalare och förvånades av stor bas. I övrigt orent ljud men spelade högt för att vara kanske 2x4w. Lindade så om de små utgångstransingarna och försåg dem med uttag för skärmgallren=ultralinjärt => klart renare ljud.




Någon som anar en rörentusiast? Redan för 25 år sedan som liten snorunge samlade jag på mig rörprylar och betraktade dem som levande väsen till skillnad mot de "döda" transistorerna. Glöden och värmen har sin givna mystik. Fortsatte mera målmedvetet men fortfarande okunnigt att samla mätisntrument i tonåren. Hade garderoben full.
Följande tio år kastades mycke på tippen i rent oförstånd. Hade fyra fina Ericsson ZGA 10w monoblock i klass A med EL84, -till tippen de med... =ÅNGEST!

Nu ére mycke snack å lite verkstad i väntan på tid och ork att bygga en mekarverkstad i ladan. Har sista tre åren läst in massor av elektroteori med inriktning på rör. Sugen på att bygga rörbestyckad kortvågsmottagare, synd bara att AM inte precis ger någon HiFi...

Har samlat beg. PL519 för att förhoppningsvis kunna pussla ihop en
mastodont-OTL ā la Bernt Jonsson. Sugen på att prova dipol-konceptet
med både bas och mellanregister. Skulle mot all förmodan tiden räcka till vore det spännande att försöka bygga jondiskant också. Har hittat DIY-projekt på nätet. Verkar billigare och mindre pyssligt än att få till en bra banddiskant. (jag som tycker det är läskigt när frugan vill tända stearinljus inomhus...)

/John

EDIT: Sökvägar till bilderna uppdaterade

Elektronostalgist? -Javisst! http://elektroarkivet.se Skype: elektroarkivet.se
Min anläggning, uppdaterad 2006-06-11: http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=30783

Edited by - JohnA on 2006/06/11 11:36:20

Gerhard46
Ej medlem längre

525 Posts

Posted - 2004/07/14 :  14:20:27  Show Profile Send Gerhard46 a Private Message  Reply
Läckert. Kul med nostalgiprylar.
Go to Top of Page

datar
Member

657 Posts

Posted - 2004/07/14 :  16:01:51  Show Profile  Visit datar's Homepage Send datar a Private Message  Reply
Jag tycker inte det spelar någon roll om man har ett microsystem eller grejjer för multipengar. Är du nöjd så är ju detta de viktigaste

Det är säkerligen extra kul om man som dej fyndar rör grejjer på soptippen

Hur spelar de gammla marantz högtalarna?

mvh Johan!

Vänligen
Johan Linnarsson
Go to Top of Page

JohnA
Member

556 Posts

Posted - 2004/07/20 :  22:18:47  Show Profile  Visit JohnA's Homepage Send JohnA a Private Message  Reply
Marantzerna tror jag är ganska hyfsade, men det kan låta bättre. Jag har ett par små blytunga 2-vägs Akai SW-7 (ca 13x15x23 cm) som lyfter ljudet ett snäpp i mellanregistret och diskanten om jag kopplar dem parallellt med Marantzerna och drar ner motsvarande kontroller på de senare. Mitt lyssningsrum är inte heller det bästa. -Trångt som 17, högtalarna högt väggmonterade upp-och-ner nära långsidesväggarna. När jag kompletterat med de små Akaierna har jag placerat dem ovanpå och strax framför skåpet mindre än 2m isär. Klart luftigare och mera levande ljud som frigjorde sig från lådorna och klev in i rummet. Frugan gillade dock inte arragemanget som för henne bara såg ut som ännu ett av mina provisorium.
-Hon uppskattar visserligen när det låter bra men nöjer sig med en allt-i-ett-stereo från
OnOff för 3000:-...

Funderar nu på att tillfälligt låna Marantz-basarna och tillsammans med ett annat par 10"
prova vad som händer om jag sätter dem i en enkel baffel. Om jag fattat det hela kommer verkningsgraden gå ner rejält och jag måste spela försiktigt så elementen inte bottnar.
Kanske mera givande att prova dipol-konceptet på mellanregistret?
Eftersom den lilla Dynacon är en smula klen i basen kanske jag i stället låter min nyfunna Sansui AY9500 driva Marantzerna tillsammans med ett par 10" orkerstermedhörningslådor enbart under några hundra Hz och låta Dynacon enbart spela genom Akaierna plus någon bakhögtalare
mellan kanalerna för att få lite extra rymd. Jag har tidigare provat Dyna + Akai ensamma och förutom att basen saknas helt låter det helt fantastiskt när de små lådorna står ca 1.5m från varandra ganska långt ut från alla väggar. Måste bearbeta frugan här... ;-) Treårige sonen som är skälet till att Marantzerna hamnat högt upp på väggen kan nog tänkas "titta sönder" alla välljudande arragemang. Måste bygga ut huset så jag får ett större rum än de ca tolv kvadrat jag har idag runt TV-soffan.

Hoppas för övrigt kunna testa min nyköpta ERA vinylspelare. Fyndade på loppis häromveckan för 100:- och den ser mycket lovande ut.
Ska nu övergå till att spåna om framtida rörförstärkarprojekt under annar rubrik på forumet.

Vad säger forum-folket rent allmänt om Marantz högtalare, kassettdäck och förstärkare från 1980-talets början? Fanan fortfarande på topp eller hade den börjat dala? Jag har fått intrycket att de åtminstone byggde en del fina saker i slutet av rör-eran.
/John

Elektronostalgist? -Javisst! http://elektroarkivet.se Skype: elektroarkivet.se
Min anläggning, uppdaterad 2006-06-11: http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=30783

Edited by - JohnA on 2004/07/20 22:21:16
Go to Top of Page

patrikf
Avstängd på egen begäran

630 Posts

Posted - 2004/07/20 :  22:29:52  Show Profile Send patrikf a Private Message  Reply
John, hm, du verkar bekant på nåt vis, men det kan ju vara ett misstag. Det var inte du som kom och hälsade på när jag renoverade ett hus i marsta nära svista "värdshus"?
Go to Top of Page

iffe
Member

352 Posts

Posted - 2004/07/21 :  01:25:43  Show Profile Send iffe a Private Message  Reply
Åhå, så en gammal klasskompis till mig har hittat hit
Go to Top of Page

yahriel
Member

468 Posts

Posted - 2004/07/21 :  09:02:01  Show Profile  Visit yahriel's Homepage Send yahriel a Private Message  Reply
Trevlig utrustning. Har en hel del gamla prylar själv. Vill du ha en välljudande förstärkare med underbart RIAA-steg för lite pengar ska du satsa på en Cyrus 2... helt underbar!

Mitt system | Min musiksamling | Tornstrand.com
Go to Top of Page

JohnA
Member

556 Posts

Posted - 2004/08/03 :  20:06:19  Show Profile  Visit JohnA's Homepage Send JohnA a Private Message  Reply
VA HÄFTIGT! -Jo "Putte", visst är det jag!
För er andra på forumet kan jag berätta att Patrik för kanske 15 år sedan hjälpte till
att snabbrikta min gamla Saab V4 med en bogserlina från hans risiga Ford efter en bakifrånpåkörning av en galen taxichaffis. ;-)

Jag skickar PM till dig Patrik.
/John
P.S. är "Iffe" en klasskompis till Patrik?

Elektronostalgist? -Javisst! http://elektroarkivet.se Skype: elektroarkivet.se
Min anläggning, uppdaterad 2006-06-11: http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=30783
Go to Top of Page

iffe
Member

352 Posts

Posted - 2004/08/03 :  21:53:54  Show Profile Send iffe a Private Message  Reply
JohnA: Nejdå, en gammal klasskompis till dig.
Go to Top of Page

Uniper
Member

668 Posts

Posted - 2004/08/03 :  23:35:06  Show Profile Send Uniper a Private Message  Reply
Har du moddat din SCA-35:a på något sätt, eller är den helt orginal? Det är en väldigt bra liten förstärkare, men om ton-kontrollerna är kvar i kretsen kan den inte riktigt visa hur bra den egentligen är. Så om det inte är gjort redan, koppla förbi dom! Det är en helt passiv variant med ytterst tveksam komponentkvalitet, och dom är verkligen inte bra. Det finns mycket man kan göra med den, men av det jag har gjort med min var det just detta som gav det överlägset största lyftet. Sen att det är en busenkel modd att göra är bara trevligt
Go to Top of Page

JohnA
Member

556 Posts

Posted - 2004/08/16 :  09:23:23  Show Profile  Visit JohnA's Homepage Send JohnA a Private Message  Reply
Jo Uniper, jag har läst på annat håll om att tonkontrollerna bör pillas bort. I vissa lägen kan de vara bra å ha, men jag har tänkt sätta dit en omkopplare.
Jag har fått intrycket att det bästa och enda riktigt unika med SCA-35 är dess utgångstranformatorer. Den skumma pentod-trioden (7199?) i försteg/fasvändaren är källa till lite funderingar. -Visst finns det bättre varianter på fasvändare där man använder två trioder? Kanske ECC82 kan göra något lyft åt ljudet? Slutrören är nog i hyfsat skick, men hur välbalanserade de är vet jag inte. Med ett enda gemensamt bias-motstånd och kopplingskonding blir det heller inte lätt att justera. Funderar på att öka på bias-motståndet och sedan höja bias individuellt för varje rör med likspänning på varje styrgaller. Har en drös EL84 att prova igenom, har hört att Telefunken anses extra bra.
Jag är också nyfiken på vad triodkoppling kan göra för ljudet. Var ett tag helfrälst (insnöad) på ultralinjärt, men börjar ana att det kanske är en kompromiss mellan effekt och linjäritet. Vad jag förstått jobbar SCA-35 i klass AB1. Jag vill därför också höra vad som sker om jag lyfter upp den i klass A.

Har hört att RIAA-steget är ganska dåligt i 35:an. Det bär emot att börja modda runt i en från början ganska schysst retropryl. Kanske bästa draget vore att bygga helt nytt och låna utgångstransingarna ur Dynacon så den blir lättare att återställa.

Absolut största felet med min favoritförstärkare är ändå att den piper, knorrar, rasslar och plingar. 7199 verkar vara ganska mikrofoniskt och hela bygget är oxiderat och glappt.

Ett annat rent kosmetiskt ingrepp som inte påverkar ljudet men ändå förhöjer helhetsintrycket
och njutningen är att sticka i två st. EM80 ovanpå locket som nivåindikatorer för vardera kanalen. -Onödigt men snyggt, jag är svag för indikatorrör.

/John

Elektronostalgist? -Javisst! http://elektroarkivet.se Skype: elektroarkivet.se
Min anläggning, uppdaterad 2006-06-11: http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=30783
Go to Top of Page

Uniper
Member

668 Posts

Posted - 2004/08/16 :  21:47:49  Show Profile Send Uniper a Private Message  Reply
Jo det är väl nästan standard för Dynaco-grejer att transformatorerna är mycket bättre än resten..
Fasvändaren med 7199:an är väl inte världens bästa och nya 7199:or är relativt dyra. Men likväl låter förstärkaren oförskämt bra. Effekt-delen då alltså, riaa-steget är nån budget-variant som låter ganska mosigt.
Jag har inga problem med oväsen ifrån min, den är verkligen knäpptyst. Men en kompis har en likadan som väsnas en del. Jag har lovat att gå igenom den så småningom.
Klass A hade varit skoj att testa, och en bättre fasvändare. Men då är det nog som du säger enklare och bättre att plocka ut transformatorerna och bygga nånting nytt kring dom.
Det kan förresten vara en bra idé att byta ut de två dioderna som likriktar anodspänningen. De verkar inte riktigt vara att lita på efter alla år för den ena i min la av och började leda jättebra åt båda hållen. Dvs kortslutning deluxe av transformatorn. Jag lyckades stänga av ganska snabbt men transformatorn hade hunnit bli rejält varm redan då. Den överlevde lyckligtvis. Moderna ersättningsdioder kostar under 2kr /st, känns som en vettig investering.
Go to Top of Page

JohnA
Member

556 Posts

Posted - 2004/08/17 :  13:08:23  Show Profile  Visit JohnA's Homepage Send JohnA a Private Message  Reply
Uniper, tack för diodtipset! Nu vågar jag knappt spela... ;-)
Har funderat på att prova rörlikriktare, nu har jag en anledning.
Jag har tidigare snappat upp förslaget att s.k. FRED (Fast REcovery Diodes) i likriktaren
ska låta bättre. Jag har inget störande nätbrum, men jag antar att dåliga dioder kan ge
små otäcka strömspikar som ringer upp i ganska höga frekvenser och att detta sedan ger upphov till intermodulation eller nått. Låter i alla fall inte som en orimlig teori.
Ibland passar verkligen ett av favoritcitaten ur Matrix bra inom audiofilin:
"Ignorance is a bliss". :-)

Innan jag börjar hacka inuti min Dynaco ska jag experimentera hej vilt med en gammal Philips mono-PA på 20W (EF86-ECC81-2xEL81) och lära mig mera vad som ryker först när man t.ex. höjer bias... -Har ett gäng EL84 att labba med. Återstår att se om jag kan passa in rör som vill ha 8k mellan anoderna där EL81 bara ska ha 2,5kohm. Har många uttag på utg-trafens sekundär.

Go to Top of Page

JohnA
Member

556 Posts

Posted - 2004/11/02 :  22:03:06  Show Profile  Visit JohnA's Homepage Send JohnA a Private Message  Reply
Äntligen något nytt att rapportera!
Skrotsamlare som jag är hittade jag två PA/medhörningshögtalare med 12" bas/bredband och
små spanska Beyma CP-16 dynamiska diskanthorn. Oerhört vasst och kraftigt drag i diskanten,
i övrigt typiskt burkigt PA-ljud som på sin höjd duger i fjunläpparnas Opel Ascona vid korvmojjen en fredagkväll. Jag var ytterst skeptisk till Beyma-hornen, men de var i alla fall
klart mer seriösa byggen än pappkonsdiskanterna i mina stora 80-tals Marantz (på bild ovan).
Bytte diskanter då de passade i samma hål. Höll på att blåsa öronen av mig och det kändes som ett väldigt onaturligt ljud. Verkningsgraden var enormt mycket bättre, så med högtalarnas diskantkontroller nerdragna på min. blev det fin balans. -Mycket klarare diskant än tidigare utan att låta allt för vasst.

Det där "högtalarlösa" ljudet har jag aldrig uppnått tidigare, men jag har upplevt det
på finare anläggningar. Hos min ena hovleverantör sopstationen har nu senast jag hittat
ett par fina 2:a generationens Carlsson/Sonab OA5 golvhögtalare. Tidigare har jag också släpat
hem ett par OA12 och ett par OA14 som båda är mindre och av en senare och bättre generation.
Tyvär samtliga med "rutten" upphängning och mosade koner.
OA5 var enligt www.carlssonplanet.com en verklig storsäljare i mitten av 70-talet.
Andra generationens OA5 sägs vara klart bättre än första då man höjt upp bafflarna så att
ljudet kan spridas friare. Förutom fyra små Peerless-diskanter har OA5 en 8-ohmsvariant av
Philips 9710.

Jag hade tidigare varken hört en riktig Carlsson/Sonab eller Philips 9710 och var ganska skeptisk. -Nu har jag hört det högtalarlösa ljudet!!!
OA5 är tungdrivna jämfört med mina Marantz HD700 och den högre basen känns tunn som väntat.
Diskanten är aningen hård, men ren. Trots ett klenare och hårdare ljud spelar OA5 helt underbart på akustisk musik och s.k. konstmusik. Dunka-dunka passar de inte lika bra till.
Det märkliga är att OA5 har en mystisk mjuk djupbas som utan att vara påträngande ger ett
enormt djup. På Carlssonplanet kritiseras OA5 för sina taskigt utformade basreflexrör
som utmynnar tvärt mot en nära placerad spånskiva i botten. -Kanske "Stickan" ändå visste vad han gjorde.
Är nu väldigt sugen på att provköra mina OA14, måste bara hitta lämpliga GRATIS bredbandare.

Elektronostalgist? -Javisst! http://elektroarkivet.se Skype: elektroarkivet.se
Min anläggning, uppdaterad 2006-06-11: http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=30783
Go to Top of Page

Bravo
Member

5320 Posts

Posted - 2004/11/02 :  23:51:42  Show Profile Send Bravo a Private Message  Reply
Häftigt, vem säger att man är en sämre entusiast bara för att man har mindre tillgångar. Med själ och hjärta kan det ju bli mycket bra ändå.

Bravo
Go to Top of Page

Roq
RödaTråden Vinnare

2892 Posts

Posted - 2004/11/03 :  00:55:30  Show Profile Send Roq a Private Message  Reply
Ah, en sån där ERA-skivspelare hade farsan på 70-talet :-) Längesen jag såg den. Hmm, undrar var den tog vägen. Kanske såld i Uppsala och nu köpt på loppis...
Go to Top of Page

JohnA
Member

556 Posts

Posted - 2004/11/15 :  01:06:54  Show Profile  Visit JohnA's Homepage Send JohnA a Private Message  Reply
Körde hårdtest i helgen. Rapporterade till en kompis och av ren lättja infogar jag
en del av brevet här:
--------------------------
...om olika typer av högtalare då jag inbillar mig att de är den del i ljudkedjan som producerar
största andelen linjär distorsion. Bortsett från det skrälliga ljudet av en direkt dålig förstärkare tycker jag inte att f. har så stor
inverkan på frekvensgången i ljudet utom möjligen i början och slutet på det hörbara frekvensområdet.
Högtalare däremot kan kröka till frekvensgången rejält utan att för det låta illa. Ungefär som att skruva på en equalizer.
Bortsett från min ovilja att införa en massa extra komponenter i kedjan så borde en EQ vara en bekväm genväg att snygga till frekvensgången
i en ojämn högtalare. En musikstil som låter bra i en högtalare kan låta skit i en annan även om den i sin tur vinner testet med helt
annan musik.

Varför dillar jag då om detta? Jo, jag retar mig lite på svårigheten att avgöra när en högtalare återger musiken bra.
Skapar högtalaren skrälligt ljud genom olinjär distorsion låter det naturligtvis skit på samma sätt som med den dåliga förstärkaren.
På nått vis kanske man kan jämföra med bilar: Den distande förstärkaren kan liknas vid en sliten skrotbil med ryckig gång och skrammlande
avgassystem. De olika högtalarna motsvaras däremot av vad bilen har för färg. -Ingen färg är rätt eller fel, allt är en smaksak.
Upptakten till min monolog om högtalare är att jag i helgen provspelat ett par 70-tals Sonab OA14 efter att i någon dryg vecka spelat
omväxlande på mina trotjänare Marantz HD700 och ett par OA5 från början av 70-talet.
Jag kan helt enkelt inte kora en vinnare i testerna. OA5:orna är en äldre och snikigare konstruktion än OA14, så "femmorna" har jag i alla fall
kunna plocka bort. -De har ingenting som inte finns i OA14, men de låter lite tunnare i de lägre registren trots större bredbandare och
något större lådvolym. Något jag upptäckt genom jämförelserna är att Carlssonprincipen med indirekt och uppåtriktat ljud får musiken att
kliva ut högtalarna och in i rummet på ett mycket livligare sätt än vad Marantzerna fixar. -Sonab-Marantz 1-0.

Sedan jag bytte ut marantzernas små fjuttiga magnetsvaga papperskonade diskantelement mot ett par spanska diskanthorn från PA-lådor
(passade direkt i hålen) fick jag inte bara skruva ner högtalarnas dämpreostater för diskanterna i bottem, jag fick också en mycket klarare
diskant. Spanjorerna är knappast någon high-endprodukt, men det faktum att de låter så mycket bättre än Marantz egna får mig att tvivla
på hur bra prylar Marantz egentligen gjorde i början av 80-talet. Originaldiskanterna ser fruktansvärt leksaksaktiga ut, vilket också märks på ljudet.

Nåväl, trots trimmad diskant på mina trotjänare så var båda Sonab-burkarna minst lika rena och klara i de högre frekvenserna.
Mina Sonab OA14 hade trasiga membrankanter på sina Peerless 6" bredbandare, så jag stoppade i ett par chickt vita bildörrshögtalare
av okänt fabrikat. Trots detta tycker jag mellanregistret spelar minst lika rent som från marantz-burkarna.
I den övre basen märker jag den största skillnaden. Här är båda Sonab-burkarna väldigt klena, så pass att jag verkligen saknar något.
Att marantzernas 10-tummare fyller ut bättre är kanske inte att undra på. Däremot låter M. på gränsen till "murrigt" i detta frekvensområde.
Det mest imponerande i jämförelsen är ändå att t.o.m. de slarvigt utförda OA5 med sina vassa och illa inklämda basreflexrör
har en märklig djupbas som lyfter fram lågfrekventa detaljer ur musiken jag aldrig tidigare anat att de fanns. T.o.m. de mindre OA14
med sina sextummare spelar otroligt djupt trots bortfallet i den högre basen.

Jag har kommit fram till att OA14 vinner över M. HD700 på alla punkter utom saknaden av högre bas/lägre mellan, men att man inte saknar
detta på all typ av musik. Klassiskt, akustiskt, jazz, blues m.m. vinner överlägset i OA14. Det enda som verkligen låter - ja inte bättre men
kanske snarare roligare - i marantzerna är sådant med mycket dunka-dunka. I sonabburkarna låter det lite väl tunnt för att dessa ska vara
en given ersättare för mina stora Marantz.

Mycket om detta blev det, men det var mycket lärorikt och insiktsfullt att göra denna jämförelse. Nu har en kille frågat om jag vill byta mina
trasiga Sonab/Peerless originalbredbandare och ett par slitan OA12 mot ett par nyrenoverade originalelement till mina OA14.
(värde ce 2x250:-) -Svårt att tacka nej där då jag tror att originalelementen kan fylla ut det saknade registret något bättre.

Tyvär är golvburkarna från Sonab svåra att placera bra permanent i vårt pyttelilla vardagsrum som också är lekrum både för far och son.
Marantzerna hänger ur vägen med "hövvet ner" uppe på väggen och gott om plats under för sonens lilla extra-TV m.m.
Sonablådorna måste jag stuva in i ett hörn när de inte används, annars hamnar de en bra bit ut på enda öppna ytan.
-Men som farbror barbro sa: "det finns inga..." (du vet va? ;-)


-------------------------------------------------------------------------------

Kom så på ett motto som kanske är lite väl provokativt i vissa läger:
"HiFi är mer för de smarta än för de rika"

Kan nog vara på sin plats med ett förtydligande:
Jag är fullt medveten om att det finns ekonomiskt välbergade som är både kunniga och smarta.
Däremot misstänker jag att det är de enbart rikas gamla otrendiga prylar jag hämtar gratis
på sopstationerna eller billigt på loppis.

Hur som helst, den som känner sig manad att tycka något om Högtalare från Marantz eller Sonab
är välkommen att skriva några ord här eller i ett PM.

Elektronostalgist? -Javisst! http://elektroarkivet.se Skype: elektroarkivet.se
Min anläggning, uppdaterad 2006-06-11: http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=30783
Go to Top of Page

edison
N.A.udiophile

2529 Posts

Posted - 2004/11/15 :  01:20:30  Show Profile Send edison a Private Message  Reply
Hade ett par 2-vägs Maranz-stativare hemma nån månad i mitten av 80-talet.(lånat av butiken jag jobbade i då) och dom lät rätt bra men inte alldeles lysande.
Rent och rätt så "korrekt" men inte så fylligt & dynamiskt skulle man kunna säga..men diskanetrana var inte alls pjåkiga.Dom var slutna (tror jag) men modellen är inte i minnet...

SACD/DVD-Audio: Pioneer DV-575A / CD: Sony CDP-X3000ES / LP: H/K T60 & Ortofon OM40 > Vincent RIAA > ACURUS Line Pre L10 > slutsteg ACURUS A100 > > Högtalare: 'Projektbygge' "The Pretender", en stativare m Seas Excel 5" & SS 2905/9300
(Vilande: en fn trasig Edison60, samt högt.bygge med Seas Excel 8" (pappkon) & Scanspeak D9300) Nystartat bygge: SEAS 25F-EW bas + Scanspeak D2905/9300 diskant. Sluten låda på 33 liter, vilken skall bli aperiodiskt dämpad.
Go to Top of Page

Engh
Starting Member

19 Posts

Posted - 2004/11/16 :  15:49:59  Show Profile Send Engh a Private Message  Reply
Har skickat dig ett mail ang dina Oa-14

HiFi är en ondcirkel !
Go to Top of Page

JohnA
Member

556 Posts

Posted - 2005/02/06 :  09:04:16  Show Profile  Visit JohnA's Homepage Send JohnA a Private Message  Reply
Så har nollbudgetmannen ännu en gång bevisat
att det inte behövs pengar för att uppnå fint
ljud: Sedan mina Sonab OA14 fick nyrenoverade
basar har jag helt övergivit mina USLA marantzhögtalare. -Tvärt emot vad jag tidigare tyckte/trodde är de helt enkelt skit!
(får lov att erkänna att nollvisionen sprack eftersom renoveringen kostade mig 150:-)

Sedan länge har den gamla Sony-CD:n varit anläggningens verkliga sorgebarn. Inspirerad
av min skrotletande kompis Tomas plockade jag till mig två ca tioåriga CD-spelare från sopstationen. Trodde inte ens de skulle funka,
men Magnavoxen låter något bättre än Sonyn och Philipsen låter betydligt renare. Man undrar vad som får folk att kasta felfria och välljudande prylar, men man tackar och tar emot. :-) Med den ena spelaren medföljde en Friends-skiva isatt uppochner... -Man undrar...

Hur som helst har jag nu ett betydligt luftigare, klarare och levande ljud och tack vare mina sopfyndade OA14 en fantastisk djupbas som får fönsterrutorna att skrammla
vid 35Hz trots att ljudet nästan är ohörbart.

Nollbudgetvisionen är spräckt, men det kan jag leva med. Så här ser det ut för närvarande:
*Högtalare OA14, sopfynd, renovering 150:-
*Förstärkare rör-Dynaco SCA-35, 1000:-
*Grammofon Philips 212, 1971, 0:-
(Marantz pickup ska bytas mot Shure)
*CD-spelare, Philips 162, 0:-
*Kablage grova nätkablar och gammalt skräp, 0:-

Summa för scysst HiFi: 1150:-
-Spöar åtminstone hemelektronikkedjornas skräp
för tiodubbla summan! Har inte provat med sansuiförstärkaren, men antar att det låter nästan lika bra och då hamnar summan på 150:-

Elektronostalgist? -Javisst! http://elektroarkivet.se Skype: elektroarkivet.se
Min anläggning, uppdaterad 2006-06-11: http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=30783

Edited by - JohnA on 2005/02/06 09:13:28
Go to Top of Page

balrog
Member

391 Posts

Posted - 2005/02/06 :  10:14:10  Show Profile  Visit balrog's Homepage Send balrog a Private Message  Reply
Underbart JohnA!
Slänger själv ett getöga ibland när man kastar soporna eller går ner i källaren.Man vet aldrig om det kam komma till nytta nån gång.Har i allafall blivit en Pioneer reciver från 70-talet fungerande men i särplockad och ett beyma 18" PA element.

http://balrog.true.ws/
hemsidan !!
Go to Top of Page

lasselite
Semesterfirare

138 Posts

Posted - 2005/02/06 :  10:16:30  Show Profile Send lasselite a Private Message  Reply
Funderade kring en annan tråd här på forumet. Det kan vara så att dina stora Marantzlådor "äter upp" en del av basen från dina OA14.

Om du inte redan har slängt ut dem, så prova med det.
Go to Top of Page

Tux
Klubbmästare: Audiogruppen Väst

490 Posts

Posted - 2005/02/09 :  20:31:50  Show Profile  Visit Tux's Homepage Send Tux a Private Message  Reply
Är det möjligen så att det är samma John som en gång i tiden hade en hemsida med en totalt galen Saab v4, kolsyrad Mer och eldat "äpple"?

Kul att se att man kan hålla musikhobbyn igång utan att bli ruinerad..

Klubbmästare för Audiogrupp Väst
Redaktör för Carlsson Illuminati på faktiskt.io
Carlsson Illuminati - ett hegemoniskt och subkulturellt omnipotent socialt nätverk i mängden...

Officiell innehavare av "Snigeltråd-priset"!
Go to Top of Page

JohnA
Member

556 Posts

Posted - 2005/05/15 :  21:14:55  Show Profile  Visit JohnA's Homepage Send JohnA a Private Message  Reply
Det som skett sedan förra gången jag skrev här är inte bara en väldig massa fler lyssningstimmar, utan också en mindre ombyggnad av förstärkaren. Förbättringen med den sopfyndade Philips-CD:n är uppenbar. Även min långt ifrån lika besatta fru märker tydlig skillnad.

RIAA:t i Dynacon sägs vara en dålig konstruktion men jag har bara haft
min gamla Sony-CD att jämföra med. Tidigare lät vinyl bättre men nu är
det tveklöst tvärt om. Provade att köra genom ett transistor-RIAA och
resultatet var nästan lika uselt. Samma skrälliga karaktär men
betydligt mindre brumm. Har fortfarande inte provat Shure-picken, men är ganska övertygad att Marantz pick-up är lika usel som de andra
Marantzprodukterna från 1980-talet.

Faktum är att förbättringen med CD och högtalare skämt bort mina öron i
sådan grad att det inte längre är någon njutning i vinyllyssningen.
Många av mina tidigare njutbara CD börjar också kännas störande skräpiga i ljudkvaliteten... Samtidigt har jag börjat lyssna på musikstilar jag egentligen inte gillar, men mjuter stort av de fina inspelningarna! -Är jag en äkta förstörd HiFi-nörd nu?

Ytterligare ett lyft i ljudet fick jag genom att koppla in
CD:n direkt till slutsteget och koppla bort tonkontroll och försteg.
Som en bonus åtminstone fördubblandes förstärkarens känslighet.
Nu måste jag tyvär dämpa bort större delen av den fina signalen
för att inte överstyra både slutsteg, öron och fönster...

Mycket vill ha mer och nästa steg är att byta ut triod-pentoden 7199
i drivsteg/fasvändare. 7199 inte bara brusar och är mikrofoniskt, det
får ibland för sig att rassla metalliskt av sig själv. En lätt knackning på förstärkaren och det låter som tamburiner i ena högtalaren. Efter diverse irrvägar har jag fastnat för HFTA-konceptet
och snälle Jax har räknat om drivdelen för E88CC och 300v så det passar mina slutrör och nätdel. Med så stora förändringar vill jag inte bygga sönder min Dynaco, utan bygger allt på nytt chassie och lånar bara Dynacons utgpngstransformatorer.


Laselite, jag har inga problem med basen från mina OA14, den är fyllig
djuuup och mjuk utan missljud. Visserligen skrammlar fönstret, men det
tyder bara på att det behövde kittas om redan för 20 år sedan...
OA14 ska visst nå ner till 26Hz, och det är en märklig känsla att
inte höra det direkta ljudet utan bara massa löst skräp runt omkring.
-Och särskillt om man tänker på hur liten effekt de små baselementen matas med (<2x15w).

Tux har så rätt, jag erkänner! :-)
Men hur kan Tux hålla reda på detta? Vem är Tux???
Med så flitigt postande kan det i alla fall inte vara min gamle kompis
med företaget Tuxtech, för han kan nog inte ens stava till Carlsson.
"Alla känner apan, och apan känner ingen"...

Både bilen och brinnande MAC:en finns kvar på min sajt, men man får
leta lite i bildarkivet eftersom de inte passar in i profilen för
Elektroarkivet.se Kolsyrad MER är däremot nedlagd. Kanske borde den återuppstå under rubriken "Johns klassiker" eller nått i den stilen.

Innan jag fått i ordning en mer permanent mekarhörna där jag kan bygga
den nya förstärkaren i lugn och ro blir det nog lite lekstuga på köksbordet
i form av att bygga en simpel regenerativ AM-radio med endast ett rör,
ECL82. Möjligen försöker jag med riktigt gamla rör, EL3 för högtalaren
och ECH4 för HF-delen (trioddelen, hexod-blandaren använd ej)
Ska ju vara snyggt och maximalt nostalgiskt också!

Elektronostalgist? -Javisst! http://elektroarkivet.se Skype: elektroarkivet.se
Min anläggning, uppdaterad 2006-06-11: http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=30783
Go to Top of Page

Tux
Klubbmästare: Audiogruppen Väst

490 Posts

Posted - 2005/05/17 :  16:31:53  Show Profile  Visit Tux's Homepage Send Tux a Private Message  Reply
John, Vi har alrdig träffats vad jag vet i alla fall.

Vet inte hur jag hamnade på den gamla hemsidan någon gång för länge sen (typ -98 eller så) men den var ruskigt skojsig att surfa runt på och se all underbar galenskap och vansinniga idéer som genomfördes med bravur!

Jag tror på en avdelning med "ungdomssynder/klassiker" och bildreportage.


Mvh Tux

Klubbmästare för Audiogrupp Väst
Redaktör för Carlsson Illuminati på faktiskt.io
Carlsson Illuminati - ett hegemoniskt och subkulturellt omnipotent socialt nätverk i mängden...

Officiell innehavare av "Snigeltråd-priset"!
Go to Top of Page

JohnA
Member

556 Posts

Posted - 2005/11/10 :  20:09:55  Show Profile  Visit JohnA's Homepage Send JohnA a Private Message  Reply
Så var det äntligen dags för en uppdatering:

Har småputsat lite på Dynacon sedan sist och dessutom trampat
startgroparna djupa inför ett förstärkarbygge som aldrig
tycks komma till skott. (Morgan Jones 10-watts "Bevois Valley" med
E88CC Concertina och ultralin EL84)

Plötsligt och spontant skulle det bli en liten, ful och skrällande
gitarrförstärkare, men det blev i stället en ljuvlig liten
sak på 2x1,3w med "singel-ändade" och triodkopplade 6L6 med
6SN7 SRPP före. Låter förvånansvärt kraftfullt och räcker nätt och
jämnt till för mitt lilla vardagsrum. Förstärkaren passar fint
ihop med mina OA14 och ger trots pyttesmå utgångstranformatorer
en mjuk och hyfsat kontrollerad djupbas som känns mer än den hörs.
Här kan man tala om HiFi-världens dieselmotorer!
(inget imponerande hästkraftsantal, men de stånkar på och drar vilka
lass som helst)



Här är diskussionen om förstärkarbygget:
http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=43550

Nästa steg blir nog att bygga pre- och phono-amp i samma stuk.

EDIT:
Måste tillägga att kostnaden för förstärkare och nätdel
blev exakt noll kronor! Allt material fanns i skrotgömmorna
och är ca 40-60 år gammalt.
Fuskade lite med "nya" begagnade sladdar, kondingar, motstånd,
diodbrygga samt lysdioder för bias till 6SN7:orna.
Lödtennet är från ett dödsbo och luktar så där mysigt som det gjorde
för 20 år sedan. Mmmm... riktig nostalgitripp!

Elektronostalgist? -Javisst! http://elektroarkivet.se Skype: elektroarkivet.se
Min anläggning, uppdaterad 2006-06-11: http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=30783

Edited by - JohnA on 2005/11/10 20:35:15
Go to Top of Page
Page: of 2 Previous Topic Topic Next Topic  
Next Page
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.25 sekunder. Snitz Forums 2000