HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Teknik och DIY
 Jag pillar lätt single-end (6L6 SE/triod)
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 3

JohnA
Member

556 Posts

Posted - 2005/09/26 :  22:12:05  Show Profile  Visit JohnA's Homepage Send JohnA a Private Message
Ägnade dagen åt "scrapheap scavenge". -Grävde runt i ladan på jakt
efter delar till en lågeffekts gitarrförstärkare åt min svåger.
När ziluminboxen hade fyra hål upptagna för oktalsocklar insåg jag att
den passade bättre för ett annat bygge jag länge funderat på:
Single-ended sovrumsstereo med triodkopplade 6L6GT.
Med hålen klara kändes 6SN7 som det självklara valet
till försteg/drivsteg. Har sedan tidigare två små omlindade utg-trafar
som ger 5000 ohm anodlast, vilket ska vara perfekt till triodkopplade 6L6.
Grävde också fram passande retroratt, strömbrytare och glimlampa.

Beträffande matningsspänning tänkte jag använda en bunt identiska
ringkärnetransingar, 220->12+12 50VA. Tänkte köra åtminstone
två av dem back-to-back och tappa ut glöden mellan dem. Rören lägger jag förstås
parvis i serie för 12V. Med helvågsbrygga borde jag få runt 300v B+, vilket
kanske är i lägsta laget för dessa rör? Jag kan också sätta två transignar
bakvänt och få dubbla B+. 600v är nog i mesta laget, men bygger jag med drossel
mellan diodbrygga och första glättningskonding borde jag hamna på ca 400-450v
om jag inte tänker helt galet. Misshandlade ringkärnor kanske stör en del.
-Att de inte får plats i förstärkarlådan är inget att gråta över.



Innan jag fortsätter lika impulsdrivet som jag startat undrar jag
om någom på forumet har förslag till hur jag kan utforma drivsteget.
Jag har alltså två 6SN7 som åtminstone ser fräscha ut, men
är av olika fabrikat. 6L6:orna är båda Sylvania NOS.
Tänkte först använda endast ett 6SN7 till båda slutrören. -Ett simpelt
försteg med anodresistor, kopplingskonding och avkopplat katodmotstånd.
Kanske LED-bias kunde vara lyckat? Hoppas att motkoppling är överflödigt.

Eftersom nätdelens uppbyggnad innehåller två helt separata 12v-lindningar
(så att jag kan ha "upphissad" glöd), har jag också funderat på försteg med
my-följare eller SRPP.
Det som är orubbligt i konceptet är rörvalet och utgångstransingarna.
Tacksam för förslag!

/John

Elektronostalgist? -Javisst! http://elektroarkivet.se Skype: elektroarkivet.se
Min anläggning, uppdaterad 2006-06-11: http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=30783

Edited by - JohnA on 2005/10/11 21:09:40

Jax
Member

667 Posts

Posted - 2005/09/26 :  22:56:09  Show Profile  Visit Jax's Homepage Send Jax a Private Message
Du kan ju alltid ta den ena 12V-lindningen och lägga i serie med 230V-dito för en aning mer spänning. Fular du dig ordentligt så kan du sparkoppla trafon för att få ut 230+24V. Spänningen räcker men 6L6 ger inte särskilt mycket effekt triodkopplade.
Jag skulle testa ett enkelt drivsteg utan motkoppling först men spänningen räcker till SRPP. Kör i så fall den ena 6SN7 som övre triod och koppla dess glöd på 24V och i serie med undre triod till 12V. Kör 6L6 på 12-0V. Inte mycket lyft för övre trioderna men alltid nåt.

/Janne

Rörfreak och snål smålänning i blodet.
Go to Top of Page

Fuling
DIY-Harry 2006, 200.000-klubben

7507 Posts

Posted - 2005/09/27 :  08:47:25  Show Profile Send Fuling a Private Message
Du kan ju alltid bygga en µ-följare med en 6SN7 per kanal, den kopplingen funkade bra i ett av mina byggen. Jag kan försöka rafsa ihop ett schema under dagen/kvällen.

Med 50VA ringkärnor är det nog lurt att du måste köra dual mono nätdel om det ska räcka till, men det är ju knappast någon nackdel sålänge du har trafos så det räcker

"För mig påverkar inte priset kabelns elektriska egenskaper och därmed deras påverkan på ljudet"
Go to Top of Page

JohnA
Member

556 Posts

Posted - 2005/09/27 :  12:54:43  Show Profile  Visit JohnA's Homepage Send JohnA a Private Message
Blir nog enklast möjliga försteg att börja med. -Ena 6SN7:an får
sitta som dummy. Verkar som att ca 300v B+ duger fint vad jag kan
förstå av databladen. Med 5kohm anodlast ska jag få ut 1,4w per kanal
vilket nog räcker. Har ett par små men välljudande AKAI slutna burkar
(2-vägs, blytunga och 4" "basar") som ändå inte orkar förmedla några
stora effekter i basen. -Nog kan man skära bort basen genom lämpligt val
av kopplingskonding(ar)?

Dual mono nätdel är knappast någon nackdel på single-end.
Borde minska risk för överhörning mellan kanalerna.
Tror jag har fem transingar, och om ca 300v B+ räcker borde det
funka med två separata par back-to-back. Glöden måste jag ändå
koppla ihop för båda kanalerna för att få ihop det till 12v.
Kan man utan risk trä upp flera ringkärnetransingar på samma pinne
eller är det risk för magnetisk kortslutning?
-De sägs ju ha litet läckflöde.

Fuling, jag tar tacksamt emot ett schema för µ-följare.
M.Jones är min ledstjärna och i sitt SE-skrotbygge användes SRPP
för att driva en äkta triod. Jones berättar att SRPP ursprungligen
användes för att driva långa HF-ledningar med höga kapacitiva laster
och det på en tid då distorsionsiffror inte var lika "farliga" som idag.
SRPP påstås m.a.o. ge en del distorsion, men kanske ändå
är ett bra val för drivning av trioder?
Fortsättningsvis visar Jones att µ-följaren ger mycket fina data
och relativt låg utgångsresistans, men att distorsionen ökar rejält
när steget belastas.

I boken Audio Valve Amplifiers (R.zur Linde/Elektor) gödslas det
med SRPP som universallösning.
(alltid med övre röret i samma glödkrets som det undre )
I boken finns ett SE/triod 6L6-bygge med motkopplad ECC81 SRPP.
(se nedan) Jag kan inte själv avgöra om det är ett vettigt koncept.
Att räkna om kopplingen för 6SN7 är också över min förmåga tyvärr.


Elektronostalgist? -Javisst! http://elektroarkivet.se Skype: elektroarkivet.se
Min anläggning, uppdaterad 2006-06-11: http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=30783
Go to Top of Page

Fuling
DIY-Harry 2006, 200.000-klubben

7507 Posts

Posted - 2005/09/27 :  15:38:13  Show Profile Send Fuling a Private Message
300V räcker nog bra, du får kanske mer effekt med högre B+ men å andra sidan vill jag minnas att triodkurvorna för 6L6 "rasar ihop" ganska ordentligt upp mot högre spänningar.

Schema ska jag försöka knåpa ihop lite senare

"För mig påverkar inte priset kabelns elektriska egenskaper och därmed deras påverkan på ljudet"
Go to Top of Page

Jax
Member

667 Posts

Posted - 2005/09/27 :  15:49:58  Show Profile  Visit Jax's Homepage Send Jax a Private Message
Jag har inget större förtroende för R zur Linde. Ta som exempel i schemat ovan, 12 kohm i serie med 68 ohm. 68 ohm är mindre än 1% av 12 kohm, dvs mindre än toleransen. Annars är motkopplade förstärkningen väldigt grovt räknat R5/R7 (c:a 14-15dB). Obs att övre tråden på sekundären ska jordas.

ECC81 skulle jag inte köra i SRPP och inte med så hög anodspänning. 6SN7 med c:a 120-140V 4-8mA per triod i SRPP bör ge betydligt bättre ljud.

/Janne

Rörfreak och snål smålänning i blodet.
Go to Top of Page

JohnA
Member

556 Posts

Posted - 2005/09/27 :  21:30:36  Show Profile  Visit JohnA's Homepage Send JohnA a Private Message
Tack Jax, det lutar mot SRPP nu.
Vad herr Linde beträffar får jag känslan att han är ungefär som jag,
d.v.s. snappar upp konstruktionslösningar här och där
och tror på den som talar mest övertygande. Jag skriver dock inga
böcker...

Edit:
Har plöjt igenom kapitlen om my-följare, betaföljare och SRPP
i Jones bok Valve Amplifiers. Lutade starkt mot betaföljare med
bipolärtrissa, men efter att ha läst kapitlet om byggandet av ett
SE slutsteg har jag bestämt mig för SRPP. -Ska ge bästa svinget och
dessutom lägre dist än ett rent GK-steg. Att jaga smådelar av en procent
känns dumt när slutröret ger minst fem...
Trevligt nog var kopplingen dimmensionerad för 6J5, så det är bara å stoppa
in mina 6SN7:or.

Ringkärnorna slopar jag i nätdelen till förmån för en gammal 220->240/6,3.
Upphöjda 6SN7:an i SRPP:n får en egen liten glödtrafo.
-Hur knyter jag enklast hissade glöden till rätt nivå?
Antar att den inte bör flyta fritt.

Känns rätt att slippa kisel i bygget då det var tänkt att
vara nått sorts "vintage scavenge-projekt".

Elektronostalgist? -Javisst! http://elektroarkivet.se Skype: elektroarkivet.se
Min anläggning, uppdaterad 2006-06-11: http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=30783

Edited by - JohnA on 2005/09/29 12:18:05
Go to Top of Page

Jax
Member

667 Posts

Posted - 2005/09/29 :  12:27:39  Show Profile  Visit Jax's Homepage Send Jax a Private Message
Då får du c:a 320-350V DC. Då kommer katoden på övre trioden att hamna på halva denna spänningen. Hissar du glöden till 90V så behöver du ingen separat glöd till övre trioderna. Hissningen gör du med en relativt högohmig spänningsdelare samt någon 0.1uF mellan hisspunkten och jord.

/Janne

Rörfreak och snål smålänning i blodet.
Go to Top of Page

JohnA
Member

556 Posts

Posted - 2005/09/29 :  18:53:15  Show Profile  Visit JohnA's Homepage Send JohnA a Private Message
Bra förslag Janne! Nu börjar schemat bli enkelt.
Tyvär för egot blir det också väldigt likt M. Jones bygge.
(som för övrigt summeras lite svårtolkat och humoristiskt med
att single-ended kanske inte låter så bra...

Men hur högohmig ska jag göra spänningsdelaren?
-Ska den släppa igenom någon mA? Kan det vara god idé att sätta
en lågohmig balanseringspot för brum mellan "glödändorna" och
spänningsdelarens konding?

Återstår nu att hitta diverse passiva småkomponenter och de där
j---a skruvarna. Vintage, retro och återanvändning i all ära, men
glimmerkondingar, elyter och massamotstånd blir det ingen återanvändning av.

Elektronostalgist? -Javisst! http://elektroarkivet.se Skype: elektroarkivet.se
Min anläggning, uppdaterad 2006-06-11: http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=30783
Go to Top of Page

Jax
Member

667 Posts

Posted - 2005/09/29 :  20:14:24  Show Profile  Visit Jax's Homepage Send Jax a Private Message
Typ 500 kohm totalt duger. Koppla ena glödpolen till spänningsdelaren, jag tycker inte man behöver brumbalansera i detta läget.

Eller gör som jag gjorde i något bygge, gör bleedermotståndet över filterkondingarna till spänningsdelare för att hissa glöd, slå en fluga i två smällar så att säga.

/Janne

Rörfreak och snål smålänning i blodet.
Go to Top of Page

JohnA
Member

556 Posts

Posted - 2005/09/29 :  21:15:31  Show Profile  Visit JohnA's Homepage Send JohnA a Private Message
Fiffigt med bleedermotstånden! Jag hade tänkt att använda
filterkondingar ut gamla PC-nätagg och de brukar vara i klenaste
laget för 300v, så två i serie måste det bli och därmed bleedermotstånd. Tror jag hamnar ganska precis på 300v med
halvledardioder efter glättning men den trafo jag valt.
M.a.o. 150v mellan kondingarna. Databladet för 6SN7 säger glöd
max 100v över katod. Max Ufk för 6L6 är 250v.
Jag får räkna lite på motstånden...

Jones kör en lustig motkoppling lokalt över slutrören genom att
inkludera utgånstrafons sekundär i katodkretsen.
Global motkoppling är kanske onödigt då det blir slutrören som
står för merparten av distorsionen, men nog borde det bli lättare
att variera graden av motkoppling om den matas in på SRPP:n?
-Låter detta sig göras? Tänkte köra med två röda LED för bias,
men eventuell motkoppling kanske kan matas in över ett seriemotstånd?
Tanken är att provköra förstärkaren även som ultralin pentod
och då lär motkoppling behövas.

Vågar sig någon på jämförelsen 6L6 - 6V6?
Som pentod är 6L6 kraftfullare men det verkar som att 6V6 kan ge
något mer som fusktriod. Jag är i första hand på jakt efter kvalitet
med små medel, men jag vill gärna förstå också.

Elektronostalgist? -Javisst! http://elektroarkivet.se Skype: elektroarkivet.se
Min anläggning, uppdaterad 2006-06-11: http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=30783

Edited by - JohnA on 2005/09/29 22:36:21
Go to Top of Page

JohnA
Member

556 Posts

Posted - 2005/09/30 :  18:57:53  Show Profile  Visit JohnA's Homepage Send JohnA a Private Message
Liten lustighet:
När jag rev isär nätaggregatet med trafon som ska användas i 6L6-bygget fick jag en överraskning: Trots att det var minst två veckor sedan jag körde agget och mätte upp tomgångsspänningen låg där
kvar ca 200v (av knappa 300)i kondingarna. -Fick en liten stöt!
Det var två seriekopplade 470u/200v sm hade energi kvar för att
sedan driva en liten glimlampa i ungefär en minut.
Imponerande, men samtidigt lite skrämmande! Tilläggas ska att då jag
byggde det agget hade jag inte fattat poängen med bleedermotstånd.
Nu inser jag att de har dubbel funktion...

Elektronostalgist? -Javisst! http://elektroarkivet.se Skype: elektroarkivet.se
Min anläggning, uppdaterad 2006-06-11: http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=30783
Go to Top of Page

Fuling
DIY-Harry 2006, 200.000-klubben

7507 Posts

Posted - 2005/09/30 :  19:35:58  Show Profile Send Fuling a Private Message
Bleedermotstånd ska man inte glömma!
Inte i transistorstärkare heller, det blixtrar så in i h*lvete om man tappar en skruvmejsel ner i en kondensatorbank på, säg, 50000uF!

"För mig påverkar inte priset kabelns elektriska egenskaper och därmed deras påverkan på ljudet"
Go to Top of Page

JohnA
Member

556 Posts

Posted - 2005/10/01 :  09:29:30  Show Profile  Visit JohnA's Homepage Send JohnA a Private Message
En minut var vad jag räknade med att glimlampan skulle ha lyst
om jag inte efter 40 sekunder hade halkat med skruvmejseln.
Energin var ändå så pass hög att det hördes en liten smäll.
------

Funderar lite på ev. motkoppling. Jones lokala variant med
utg-trafon i katodkretsen är i.f.s. fiffig, men jag antar
att det är svårt att kontrollera graden.
Jones SRPP har som sagt LED-bias, främst för att undvika att bias
förskjuts om ingångssteget klipper.
Lindes (märkligt dimmensionerade) koppling ovan har ju trots allt
en lösning. -Visst jobbar nedre röret som vilket enkelt gk-steg
som helst, förutom att det ser en högohmig anodlast?
Men vad gör C1 mellan motkopplingen och styrgaller?
-Något med dämpning av högre frekvenser?

När jag lägger in Jones arbetpunkt och belastningslinje i rörkuvorna
Tycks det vara ganska ont om marginal för bias. Lägger jag till
ett litet seriemotstånd utöver de två LED:erna får det stor inverkan
på arbetspukten. Kanske ska ersätta en LED med lämpligt
motstånd för samma gallerförspänning? Kostar kanske lite förstärkning
men där tycks finnas lite marginal.

Edit:
Några dagar senare:
Sneglade lite på triodkopplad EL34 som alternativ. 6w om än vid högre
drivspänning känns lockande, men tot. dist. uppges till det dubbla, 8%
och EL34 vill dessutom ha 3k Ra i stället för de 5K mina transingar
ger. Har också fått intrycket att EL34 anses som en relativt dålig
pseudotriod. Får se om 1,3w räcker. Kan jag annars pressa 6L6 med
högre spänning? Max Pa är knappast lyckat att överskrida, men
det kanske finns lite marginaler att knapra på? Röda anoder är
knappast bra för livslängden, men hur påverkas ljudet av förhöjd
förlusteffekt? Är det rent av skärmgallret som tar stryk först i en pseudotriod?

Elektronostalgist? -Javisst! http://elektroarkivet.se Skype: elektroarkivet.se
Min anläggning, uppdaterad 2006-06-11: http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=30783

Edited by - JohnA on 2005/10/03 21:16:36
Go to Top of Page

Jax
Member

667 Posts

Posted - 2005/10/03 :  21:33:44  Show Profile  Visit Jax's Homepage Send Jax a Private Message
Prova med de 1.3 watten först. Det låter mer än man tror.

6L6 finns i massa versioner från originalets max 18W förlusteffekt till 6L6GC (versioner med kylflänsar på styrgallerpinnarna) som har max 30W.

Om det finns skärmgallertapp på transformatorn kan man testa ultralinjärt.

El34 låter lite för runt i triodkoppling, åtminstone då jag provade och då hade jag bromsgallret kopplat till katoden. Så här efteråt har det slagit mig att jag skulle provat med både skärm- och bromsgaller kopplat till anod (varning, vissa nyare versioner av kinesiska EL34 har bromsgallret internt kopplat till katod, sålunda inga äkta EL34!).

Det rör som jag tycker låter bäst triodkopplat (förutom då äkta trioder) är G.E.C KT66. Även andra stråltetroder som 6L6 är bra triodkopplade, troligen för att skärmgallret är lindat med samma pitch som styrgallret och monterat så trådarna skuggar varann. I EL34 är skärmgallret glesare.

Med 100 ohm i serie med skärmgallret klarar sig skärmgallret utan problem eftersom det följer anodspänningen. Skärmgallerströmmen blir som högst när du inte har någon signal har jag för mig.


/Janne

Rörfreak och snål smålänning i blodet.
Go to Top of Page

JohnA
Member

556 Posts

Posted - 2005/10/07 :  18:59:15  Show Profile  Visit JohnA's Homepage Send JohnA a Private Message
Först idag blev det något gjort år projektet. Är nu klar med
glödslingan och inkoppling av 6L6:orna. -Brummar fint när jag petar
på styrgallertåtarna. Kör på 250v från gammalt Philips labbaggregat.
Har Rk=500 ohm enligt databladet, men i stället för -20v Ugk
får jag bara -9v. Mycket grovt avläst på aggregatet drar rören ca
20mA styck. Databladet säger 40mA/-20v vid 250v. Dessutom skiljer
bias ganska mycket mellan rören trots att de båda är NOS av samma fabrikat. Återkommer när jag mätt mer exakt och dessutom lött ihop
SRPP:n.

Elektronostalgist? -Javisst! http://elektroarkivet.se Skype: elektroarkivet.se
Min anläggning, uppdaterad 2006-06-11: http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=30783
Go to Top of Page

Jax
Member

667 Posts

Posted - 2005/10/07 :  20:49:34  Show Profile  Visit Jax's Homepage Send Jax a Private Message
Katoderna kanske behöver en spark då de legat länge. Det är möjligt att de behöver aktiveras igen.

Jag har märkt detta på blandade NOS i samlingen, vissa drar bara hälften av vad databladet säger. Militären brukade ju "färska" rören med jämna mellanrum.

/Janne

Rörfreak och snål smålänning i blodet.
Go to Top of Page

JohnA
Member

556 Posts

Posted - 2005/10/07 :  22:16:56  Show Profile  Visit JohnA's Homepage Send JohnA a Private Message
Har hört talas om detta Jax, men hur gör man?
-Kör man dem några timmar på max Pa?
Menar du att rör kan "komma av sig" bara av att ligga
oanvända några decennier? Påminner om "avsigkommna" elyt-kondingar.
(men utan samma dramatiska konsekvenser)

Som radiosamlare är det ofta jag tvekar att sätta i
stickproppen på något nytt fynd. -Kan bli en smäll
som resulterar i en radio fylld av kletig elektrolyt
och pappers(?)trasor. Hittills har det gått bra...
Slutkörda rör är inte ovanligt, men kan de bli bättre
av några timmars återinkörning?

Mina 6L6:or låg inte i kartong, men de ser verkligen fräscha ut.
Ena röret är väldigt slarvig limmat i sockeln. -Glaskolven lutar
kraftigt, men det har knappasr någon inverkan på emmission el.dyl.
6SN7:orna är troligen begagnade men ser även de fina ut.
Förutom olika fabrikat är det ena försett med en svart beläggning
inuti som om jag fattat rätt är vad guru M.Jones kallas "carbonized".
Beläggningen påstås hejda sekundäremmission och därmed minska
distorsionen något. Så som resten av mitt projekt slarvats ihop
lär jag knappast märka någon skillnad.


Edited by - JohnA on 2005/10/08 07:17:54
Go to Top of Page

Jax
Member

667 Posts

Posted - 2005/10/07 :  22:21:31  Show Profile  Visit Jax's Homepage Send Jax a Private Message
Inte riktigt säker men hetta upp katoderna med runt 7.5V och dra nästan så mycket katoden tål någon minut eller så. Pa spelar ingen roll.

/Janne

Rörfreak och snål smålänning i blodet.
Go to Top of Page

mr. Triatic
Member

1476 Posts

Posted - 2005/10/07 :  23:55:50  Show Profile Send mr. Triatic a Private Message
Lite kuriosa om krigsmaktens färskning av elektronrör (saxat ur en TO):

"Elektronrör, som lagras under längre tid, försämras succesivt och varierande. Inom gruppen högvakuumrör sker försämringen snabbare än hos övriga typer."

"Den successiva försämringen av rörens prestanda kan motverkas genom att rören färskas med vissa intervaller. Färskningen innebär att röret körs i en speciell utrustning samtidigt som det prestandamäts"

1-års intervall "Magnetroner, färskas på plats i samband med ordinarie underhåll"

2-års intervall "Större sändarrör, vätgastyratroner m fl. färskas i samband med ordinarie underhåll"

5-års intervall "Standardrör förutom små likriktarrör och dito tyratroner, färskas i samband med ordinarie underhåll"

"samtliga rör med förrådspris understigande 100:-- skall inte omprovas då provningskostnaden överstiger 100:--"


- "samtidigt som det prestandamäts" i min värld så innebär en prestandamätning att röret "maxas", nåväl, min uppfattning är att småsignalrör kan ligga i minst tio år utan någon märkbar prestandaförsämring..
Dessutom innebär "100:--" att många av våra kära småsignal-NOSar aldrig har sett en färskningsutrustning utan kan helt enkelt ha legat stilla i ett förråd i drygt 50 år..men visst låter dom bra ändå?

Livet är för kort för mono

Edited by - mr. Triatic on 2005/10/07 23:58:09
Go to Top of Page

JohnA
Member

556 Posts

Posted - 2005/10/10 :  20:05:49  Show Profile  Visit JohnA's Homepage Send JohnA a Private Message
Statusrapport måndag:
Slarvade ihop ena kanalens SRPP idag och mätte till min förvåning upp
spänningar som praktiskt taget är exakt vad M.Jones beräknat.
Provlyssning i mono från gammal CD-walkman ur små skräphögtalare
från ca 1960 visade på svagt men rent ljud. Verkar lovande.
Andra kanalen kommer nog på plats i morgon. Ska spela i bättre
högtalare också. När nätdelen är byggd ska jag prova på riktiga
CD-snurran.
------------------------

Statusrapport tisdag:
Förstärkaren färdigkopplad. Provade först med mina 4" Akai SW-7. Ingen tvekan om att bygget gav hög distorsion, men lät ändå trevligt.
Kopplade in mina betydligt större Sonab OA5 och till min förvåning
fick jag fylligt ljud med hyfsad bas. Labbaggregatets mätare visade
ca 65mA (vid 250v) för hela förstärkaren, vilket var väl lågt
med tanke på att 6SN7:orna står för 15mA tillsammans.
Enligt databladet ska ett triodkopplat 6L6 vila på 40mA.

När jag släckte ljuset i rummet såg jag blå dimma mot glaset
med starkare lysande blå fläckar som pulserade med musiken.
Har läst att detta tyder på taskigt vacuum. Mysteriet med den låga
strömmen fick sin lösning. Grävde så fram ett par riktigt gamla
RCA 6L6 stålrör och fick upp strömmen till 80mA totalt. Borde
egentligen vara 95mA när allt är ok, men mätaren är gammal den också.
Ljudet blev nu både kraftigare och renare. Fortfarande hörs en del
distorsion, i synnerhet vid tyngre disco-dunk, men det är väl vad
man kan vänta av drygt en watt per kanal.
Faktum är att jag är imponerad! (du hade rätt Jax!)
Ugk ligger nu på -17v vilket är nära vad databladet säger.

Provade så på skoj ett par gamla 6V6GT rakt ner i socklarna utan
andra ändringar. Spelar med samma ljudnivå, möjligen något högre,
men distorsionen är högre och framför allt av otäckare sort.
Gissar på högre halt 3:e-ton. Synd, för 6V6 i glas är snyggare än
6L6 i repigt svart stål. Surt att mina till synes fina 6L6GT
var skräp. -Snyggt är viktigt men räcker inte hela vägen.

Summeringen är att det är en trevlig liten lättviktsförstärkare
som trots gamla rör, pyttesmå utgångstranformatorer (från rundradio,
omlindade) och avsaknad av motkoppling.

Nu återstår att bygga nätdel så jag lättare kan prova runt i huset.
(labbaggregatet tungt och brummar hårt) Ljudnivån blir densamma oavsett om jag kör på 200v eller 300v. Tänkta nättrafo ger ca 290v
så jag funderar på rörlikriktare för den rätta känslan och
det kanske sparar övriga rör något vid uppstart. Har ett otroligt
vackert AZ1 med trådnätanoder i auberginformat glas .




Elektronostalgist? -Javisst! http://elektroarkivet.se Skype: elektroarkivet.se
Min anläggning, uppdaterad 2006-06-11: http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=30783

Edited by - JohnA on 2005/10/11 21:03:10
Go to Top of Page

JohnA
Member

556 Posts

Posted - 2005/10/31 :  12:54:55  Show Profile  Visit JohnA's Homepage Send JohnA a Private Message
Förs nu flera veckor senare har jag fått möjlighet att lyssna så pass
mycket att jag kan säga vad den lilla manicken går för.
Senast idag blev det jämförelsetest mellan det lilla nybygget och
min referens- och bruksförstärkare, en lätt moddad (läs "städad")
Dynaco SCA-35. Har nu spelat mycket olika musikstilar från High Fidelitys Reference CD:s.

Först det mest uppenbara: "Den Lilla" hänger som väntat inte med i varken djupbas eller kort snärtig bas. Ändå är jag imponerad
av vad blygsamma 2,5w kan pumpa ut i mina OA14. Mer järnmassa skulle
kanske hjälpa, mina OPT väger bara några hekto styck.
Basen känns också en smula okontrollerad och svampig, men det
är ingen överraskning då Den Lilla saknar motkoppling.

Det finns också något övergripande skitigt i ljudet. Skulle kunna
kalla det "murrigt". Ibland flyter musiken ihop till en gröt och
diskanten är inte nålvass. Trots detta låter det faktiskt så pass bra
att Dynacon börjar få det svårt att hävda sig!!!

Efter längre lyssning av några personliga referenslåtar i Den Lilla
kändes ljudet lite vasst och rått när jag bytte till Dynacon.
Ljudet blev klarare men samtidigt lite otrevligt i diskanten.
Cymbaler flyter ihop till en gröt och sångens S-ljud låter mer
"smetigt" i Dynacon än i den lilla vars distorsion säkert är
nästa tio gånger högre.

Lite för tidigt att säga, men detta tycks vara en praktiskt lektion,
antingen i hur olika typer av distorsion upplevs, eller kanske något
om psykologi. Det kan onekligen vara så att jag börjar fatta lite
för mycket om det teoretiska bakom så att min uppfattningsförmåga
påverkas av det förväntade resultatet... Öronplacebo?
Oavsett vilket börjar jag bli väldigt förtjust i Den Lilla trots att
den är i klenaste laget för lyssning i vardagsrummet.

Antingen är jag på väg att bli en SE-junkie eller så är det triodkopplade beamrör som "gör grejen". Jag är mycket nyfiken på att
höra hur triodkopplade 6L6 låter i PP, så nästa expriment blir kanske
att bygga till fasvändare, byta till en biffigare utgångstrafo och
lyssna i mono. Efter detta är steget inte långt till att slå ihop
principerna och stilla nyfikenheten på matrix-konceptet.
Med Den Lilla matriskopplad borde jag få den sammanlagda uteffekten dubblad utan att offra allt för mycket av stereoverkan.

Jag har för övrigt gjort fler byten mellan 6L6 och 6V6 i Den Lilla,
och åtminstone med mina exemplar av rören låter 6V6 ganska bedrövligt.

Som nätdel har jag fortfarande det klunsiga philipsaggregatet som
dessutom brummar ganska hårt. Att bygga nätdel var tydligen inte så kul som jag trodde. Det blir nog enklast tänkbara om den dagen kommer.

Elektronostalgist? -Javisst! http://elektroarkivet.se Skype: elektroarkivet.se
Min anläggning, uppdaterad 2006-06-11: http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=30783
Go to Top of Page

time
Harry-vinnare 2004

2637 Posts

Posted - 2005/11/01 :  10:10:40  Show Profile Send time a Private Message
Du börjar visa symtom på SE beroende Det här tar du dig aldrig ur, stackare.... men väkommen i gänget

Köp ett par hyfsade trafon och prova en 2A3......

Lämnat forumet
Go to Top of Page

Fuling
DIY-Harry 2006, 200.000-klubben

7507 Posts

Posted - 2005/11/01 :  16:31:10  Show Profile Send Fuling a Private Message
quote:
Köp ett par hyfsade trafon och prova en 2A3......


Kunde inte sagt det bättre själv!
Ett par Hammond 1627SE duger utmärkt och man får nog inget bättre för det priset.

"För mig påverkar inte priset kabelns elektriska egenskaper och därmed deras påverkan på ljudet"
Go to Top of Page

JohnA
Member

556 Posts

Posted - 2005/11/10 :  19:11:13  Show Profile  Visit JohnA's Homepage Send JohnA a Private Message
Time och Fuling, måste göra en sak klar för er:
Min risiga leksaksbudget är inte enda skälet att bara bygga av
gammalt skrot, jag ser det också som en del av sporten.
Det är en oerhört skön triumferande känsla när sopfynden överträffar
det andra köper nytt för åtskilliga tusenlappar!

Nåväl, skillnaden mellan lilla nybygget och Dynacon blir allt
tydligare. Vet inte om SE-ljudet är något man måste vänja sig vid
innan man uppskattar det fullt ut (jfr öl och kaffe m.m. ),
men nu tycker jag inte alls basen är svampig utan snarare imponerande.
Att diskanten först kändes svagare tror jag mest beror på att den inte längre är nerskitad av udda övertoner som i Dynacon.
Det där med mindre skärande violiner och S-ljud är en solklar skillnad.

Jo, jag befarar att jag är fast nu!

-----------

Idag kånkade jag äntligen bort det gamla brummande labbaggregatet och
pusslade ihop enegen nätdel av enklaste modell i matchande design.
-En tidstypisk transformatorkåpa, trafo från radiogrammofon, stor
drossel från 1940-tals militärradio, kiselbrygga och feta
silkondingar från PC-nätagg. Plåtkåpan är tajt och surrar därför
något, men det gick att dämpa med maskeringstejp. Elektriskta brummet
är obefintligt.

Dynacon är nu utkastad i mekarverkstan. Kanske provar jag
triodkoppling på dess EL84:or. På hedersplatsen står nu Den Lilla
tillsammans med nätaggregatet. Mest för ögats fröjd står de på en
dämpad och polerad granitskiva ovanpå CD-spelaren.
Ett nöjt öga smittar av sig på öronen!



Skulle vilja styra ut förstärkaren aningen mer, mest för att testa
dess gränser. Behöver också en phono preamp och håller som bäst på
att samla fakta inför bygge av dito. Blir ungefär samma stuk som
för slutsteget ned svartlackad ziluminbox och rören ovanpå.
Eventuellt får preampen inbyggd nätdel för flexibilitetens skull.

Elektronostalgist? -Javisst! http://elektroarkivet.se Skype: elektroarkivet.se
Min anläggning, uppdaterad 2006-06-11: http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=30783
Go to Top of Page

Fuling
DIY-Harry 2006, 200.000-klubben

7507 Posts

Posted - 2005/11/10 :  19:23:22  Show Profile Send Fuling a Private Message
Läckert bygge!


"För mig påverkar inte priset kabelns elektriska egenskaper och därmed deras påverkan på ljudet"
Go to Top of Page
Page: of 3 Previous Topic Topic Next Topic  
Next Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.5 sekunder. Snitz Forums 2000