HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Medlemmarnas System
 Anli:s rörpryttlar
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

anli
Member

254 Posts

Posted - 2014/08/23 :  16:52:33  Show Profile  Visit anli's Homepage Send anli a Private Message  Reply
En liten presentation av min grejer. Rätt igenom rör kan man säga. Har efter 90-talet återgått till vinyl rakt av mer eller mindre.
Prioriterar musikalitet och bra återgivning av röster.

Först ut är den huvudsakliga källan:
Proj-ject 6 perspex med Ortfon Valencia. Kommer att bytas mot 2M Black, är sugen på MM igen för att slippa jag step-up transformator. Vi får se hur det slutar...



RIAA:T är Leben eq 30, som lugnade den ivriga Ortofon MC:n



Här även en cd... som knappt används :-)


Försteg Leben 300


slutsteg Shanling SP-8000 rmonoblock


Aurum Cantus V8F... banddiskanterna gav exakt det jag sökte.



Kablaget är lite gamla audioquest och nyare budget. Kabel hoaxen blev kortvarig.

Cigarr, Bourbon och grammofon. Det blir inte bättre än så!

Edited by - anli on 2014/08/23 16:57:03

Micke Y
100.000-klubben

7701 Posts

Posted - 2014/08/23 :  17:06:17  Show Profile Send Micke Y a Private Message  Reply
Snyggt

Micke


When a man steals your wife, there is no better revenge than to let him keep her.
"Se inte ner på 3 ackord låtar, tänk hur många bra vi har gjort med bara 2" Billy Gibbons ZZ Top
Pälsar skall sitta på djur i skogen, inte på människor i stan.
Go to Top of Page

anli
Member

254 Posts

Posted - 2014/08/23 :  17:22:04  Show Profile  Visit anli's Homepage Send anli a Private Message  Reply
Pro-jecten är det inget fel på. Men har ändå sug efter en klassiskt verk med 12 tums arm. Även om det innebär låg compliance mc pickup. Trodde jag hade en thorens 266 pg, men det gick i stöpet.

Cigarr, Bourbon och grammofon. Det blir inte bättre än så!
Go to Top of Page

leffee
Member of Nerikes Audiofiler

465 Posts

Posted - 2014/08/23 :  21:23:32  Show Profile Send leffee a Private Message  Reply
Fin anläggning anli
Go to Top of Page

Adagio
Harry-vinnare 2004

2757 Posts

Posted - 2014/08/31 :  21:41:09  Show Profile Send Adagio a Private Message  Reply
Leben låter förbenat bra! Snyggt, en helhetsbild kanske?

Driver http://www.sonusconcordia.se/
"by human hands for human ears"
Go to Top of Page

anli
Member

254 Posts

Posted - 2014/08/31 :  22:35:35  Show Profile  Visit anli's Homepage Send anli a Private Message  Reply
Ett lite snabbt taget foto nu på kvällen. Skivsamlingen är större än på bilden skall tilläggas. Resten är intill soffan som inte syns. Sen har jag släpat in en extra skivspelare, normalt så är inte Lebenkomponenterna travade så där :-)
Efter utbyggnad av huset så blev den lämpligaste placeringen av högtalarna vid den stora öppningen till den nya delen. Kunde inte bestämma mig hur jag skulle placera slutstegen först, men tillslut blev det långa signalkablar i stället för högtalardito.



Innan så var allt på denna skapelse, väldigt snyggt tyckte jag då. Men den fick överges tyvärr:

Cigarr, Bourbon och grammofon. Det blir inte bättre än så!

Edited by - anli on 2014/08/31 22:37:16
Go to Top of Page

bearwik
200.000-klubben

4289 Posts

Posted - 2014/09/01 :  19:21:12  Show Profile Send bearwik a Private Message  Reply
Det där ser riktigt trevligt ut!

Jävligt nöjd Tannoyägare!
Mer membranyta åt folket!
Min rigg: http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=70066


Go to Top of Page

anli
Member

254 Posts

Posted - 2014/09/01 :  21:24:27  Show Profile  Visit anli's Homepage Send anli a Private Message  Reply
Jag är extremt nöjd med nuvarande högtalare. . Men Tannoy finns på min önskelista

Cigarr, Bourbon och grammofon. Det blir inte bättre än så!

Edited by - anli on 2014/09/01 21:25:14
Go to Top of Page

bearwik
200.000-klubben

4289 Posts

Posted - 2014/09/02 :  17:12:03  Show Profile Send bearwik a Private Message  Reply
anli, om du bor i eller kommer till Stockholm är du välkommen att lyssna på mina.

Jävligt nöjd Tannoyägare!
Mer membranyta åt folket!
Min rigg: http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=70066


Go to Top of Page

anli
Member

254 Posts

Posted - 2014/09/03 :  07:04:37  Show Profile  Visit anli's Homepage Send anli a Private Message  Reply
Bearwik, tack för inbjudan!

Cigarr, Bourbon och grammofon. Det blir inte bättre än så!
Go to Top of Page

Beat
Member

1505 Posts

Posted - 2014/09/03 :  09:39:52  Show Profile  Visit Beat's Homepage Send Beat a Private Message  Reply
Ser mycket trevligt ut! Leben imponerar alltid på mig.

Kodus før Bourbon intresset

/Pontus

Du når oss på Lazy Boy hær:

sales@lazyboyaudio.no

https://www.facebook.com/lazyboyaudio/

http://www.lazyboyaudio.no/
Go to Top of Page

matta
Member

627 Posts

Posted - 2014/09/24 :  22:27:17  Show Profile Send matta a Private Message  Reply
Fina grejer!! Hur skulle du beskriva ljudet från dina Aurum Cantus V8F?

Marantz -> Leben RS-100 + Leben CS660P <- EAR834P <- ZYX R-1000 Airy3 <- Continuo+Cantus =>Tannoy Kensington se (ihopsnörat med auditorium 23)
Go to Top of Page

anli
Member

254 Posts

Posted - 2014/09/25 :  07:14:45  Show Profile  Visit anli's Homepage Send anli a Private Message  Reply
Matta, det som gjorde att vi valde V8F var:
+ Den öppna, detaljerade och bredbandiga banddiskanten som så homogent glider över i melllanregistret. Röster låter extra bra.
+ Banddiskanten kommer naturligt i en bra höjd vid sittande placering.
+ djup bas utan att vara bumlig.

Minuskontot:
- Banddiskanten är känslig för position, helst i höjdled. Sittande i soffan är ett krav. Med Ortofon Valencia MC så var det det lite väl mycket energi i översta registret, men det löste sig med byte av RIIA,preamp och slutsteg
- De var en aning tillbakadragna basmässigt inledningsvis, det försvann med även det med byte av riaa/preamp/slutsteg. Samt inspelning!
- Osäker om mina 35 watts rörslutsteg är optimala för drivning, har inte provat med något kralligare transistorsteg.

Jag är fortfarande väldigt nöjd, och även min fru älskar dem trots storleken. Tillräckligt vackra :-)
Andrahandsvärdet är ju lågt på kinatillverkat, så det finns nog fynd att göra. De är ju även väldigt prisvärda som nya.

Cigarr, Bourbon och grammofon. Det blir inte bättre än så!
Go to Top of Page

matta
Member

627 Posts

Posted - 2014/09/25 :  08:13:56  Show Profile Send matta a Private Message  Reply
Ok, tack för informationen! Dom ser fina ut och hela anläggningen ser ut att kunna leverera under långa stunder i soffan :)

Marantz -> Leben RS-100 + Leben CS660P <- EAR834P <- ZYX R-1000 Airy3 <- Continuo+Cantus =>Tannoy Kensington se (ihopsnörat med auditorium 23)
Go to Top of Page

matta
Member

627 Posts

Posted - 2014/09/25 :  08:14:59  Show Profile Send matta a Private Message  Reply
Leben är väl det snyggaste som finns... ;)

Marantz -> Leben RS-100 + Leben CS660P <- EAR834P <- ZYX R-1000 Airy3 <- Continuo+Cantus =>Tannoy Kensington se (ihopsnörat med auditorium 23)
Go to Top of Page

anli
Member

254 Posts

Posted - 2014/09/25 :  09:37:18  Show Profile  Visit anli's Homepage Send anli a Private Message  Reply
Min inriktning har tyngdpunkten på så stor musikalisk upplevelse som möjligt. Tycker mig ha hittat hem och är nöjd. Hiend och kabelexcesser är inte min grej.

Cigarr, Bourbon och grammofon. Det blir inte bättre än så!
Go to Top of Page

CAB
Semesterfirare

527 Posts

Posted - 2014/09/25 :  13:16:29  Show Profile Send CAB a Private Message  Reply
Riktigt fin rigg du har fått ihop!
Såg att du var inne på Tannoy, inte något för den som vill har tillbakalutat, men gosse vilken livekänsla, jag är själv svårt "hoockad" och har lite av varje.

På avbytarbänken står ett par dc10 som knappt är inspelande, körsbärs varianten.

Dom kan du få lyssna på, förutom allt annat i Tannoyväg som står här och där

Jag skall v-ås snart och lyssna på ett par Westminster som med säkerhet nog följer med hem, fundera du, för lyssning om det är några sådana du funderar på vill säga.

Har du vägarna till Götet så kan vi snöra ihop med Leben cs-300 så garantera jag ett leende

Edited by - CAB on 2014/09/25 13:42:31
Go to Top of Page

anli
Member

254 Posts

Posted - 2014/09/25 :  15:40:46  Show Profile  Visit anli's Homepage Send anli a Private Message  Reply
Tannoy och VPI/Dr feigerth är det enda som ger mig lite ha begär. Utan att egentligen veta varför.
Tannoy med koax lockar trots att jag aldrig stött på några i verkligheten. Ja, och gärna Westminster :-) V-ås... det är väl inte Västerås?
Jag spelar som sagt nästa uteslutande vinyl, så en gedigen klassisk skivspelare (helst med två armar) finns i mina drömmar.

Bubblare: Som jag nämnde i ett inlägg ovan så finns det en lite motsträvig släkting som sitter på en Thorens Tb226, vilken jag gärna vill lägga vantarna på. Den har stått i ett förråd sedan slutet av 90-talet. Om jag lyckas (sannolikheten låg) så har jag en underbar vintagemöbel att mecka med!

Cigarr, Bourbon och grammofon. Det blir inte bättre än så!

Edited by - anli on 2014/09/25 18:05:58
Go to Top of Page

CAB
Semesterfirare

527 Posts

Posted - 2014/09/25 :  20:10:42  Show Profile Send CAB a Private Message  Reply
Västerås står paret som jag har köpt! Troligtvis enda paret sålt i Sverige.

Edited by - CAB on 2014/09/25 20:13:54
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.22 sekunder. Snitz Forums 2000