HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Höra skillnad och tro sig höra skillnad

Note: You must be registered in order to post a reply.
To register, click here. Registration is FREE!

Screensize:
UserName:
Password:
Format Mode:
Format: BoldItalicizedUnderlineStrikethrough Align LeftCenteredAlign Right Horizontal Rule Insert HyperlinkInsert EmailInsert Image Insert CodeInsert QuoteInsert List
   
Message:

* HTML is OFF
* Forum Code is ON
Smilies
Smile [:)] Big Smile [:D] Cool [8D] Blush [:I]
Tongue [:P] Evil [):] Wink [;)] Clown [:o)]
Black Eye [B)] Eight Ball [8] Frown [:(] Shy [8)]
Shocked [:0] Angry [:(!] Dead [xx(] Sleepy [|)]
Kisses [:X] Approve [^] Disapprove [V] Question [?]

 
   

T O P I C    R E V I E W
FBK Posted - 2020/08/02 : 13:58:06
Det här är en fortsättningstråd ifrån http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=96524 där det diskuterades saker som inte hjälper trådskaparen direkt. Valde rubrik efter Rydbergs inlägg om det är okej,så vi fortsätter här om det finns intresse för att diskutera detta vidare.
25   L A T E S T    R E P L I E S    (Newest First)
Håkan64 Posted - 2020/09/09 : 22:31:38
https://youtu.be/__OEOMIH_5I
AndersP Posted - 2020/09/02 : 12:49:04
Gäller även mig. Tragiskt...
NewMount Posted - 2020/09/02 : 10:54:40
Apropå apparatbyte som en del av hobbyn.
Jag misstänker att de flesta HiFi-entusiaster ägnar mer tid åt apparatsurfande än musiklyssnande.
Det kan även gälla mig.
Dessutom lyssnar jag mer på komprimerad musik genom hörlursutgången på min jobblaptop än på finstereon med Accuphase Class A-slutsteg och Klipschorn... De få tillfällen man kan njuta av finstereon är dock guld värda.
AndersP Posted - 2020/08/26 : 16:58:22
Jag förstår din förklaringsmodell, men även den mest subjektivistiske lyssnare reagerar ju efterhand på sin sameness och hamnar snart i byte av apparater som inte kan ta slut. Den där magiska apparaten eller högtalaren som regerade så hårt för 3 år sedan och nu är utbytt; Är den inte bra längre eller blev den offrad i nåt apparatbyte i syfte att förbättre ljudet?
Been there; Done that.
Några tycker apparatbytandet är en del av hobbyn och det måste väl tom jag acceptera. Jag skriver bara för att tipsa, inte för att skriva folk på näsan.
Goldfinger Posted - 2020/08/16 : 20:59:35
Jag tror att antingen ser man högtalaren som en förmedlare eller så ser man den som en ljudalstrare, ser man den på det senare sättet tror jag inte det är ett problem att olikheter i inspelningar till viss del går förlorade, det viktiga då är att njuta av ljudet hellre än det som förmedlas.
Det är två olika sätt att lyssna.
Jag märker det framförallt på hur olika folk uttrycker sig när t.ex en ljudupplevelse skall beskrivas.
AndersP Posted - 2020/08/15 : 23:09:12
Självklart är det upp till var och en och det är mycket sällan en dålig inspelning kann räddas med eq vilket det var frågan om när jag skrev min post, men det är så att påläggning av eq i syfte att smycka en tveksam inspelning kan ge sk. Sameness. Altså att olika inspelningar börjar låta lika. Vill man ha det resultatet så var så god, men det kan vara en sak att tänka på.
Goldfinger Posted - 2020/08/13 : 16:42:10
quote:

Man måste inse att dåliga inspelningar av även bra musik SKA låta trist och grått för det är så dom är gjorda. Ställer man sin eq efter sånna inspelningar har man skruvat bort sig ( speciellt lätt med param eq ) och kommer in i ett skruvande som aldrig tar slut.


quote:
Fel. Man skaffar utrustning som hanterar den musik som man tycker om på ett sätt utan att öronen trillar av.


Det måste vara upp till var och en hur noga man vill att presentationen skall följa inspelningen, många inspelningar går heller inte att rädda oavsett hur du rattar tonkurvan, det är väl egentligen bara tonkurveavvikelser man kan ta en del höjd för via t.ex eq, övrig distorsion är det bara att leva med.
Pga olika problem på olika inspelningar så går det inte att systemanpassa på ett så enkelt sätt som görs gällande.
Håkan64 Posted - 2020/08/12 : 19:24:25
Ja där är ju prylarna.
AndersP Posted - 2020/08/12 : 19:17:32
Asfränt.
Fuling Posted - 2020/08/12 : 19:13:35
AndersP Posted - 2020/08/11 : 14:17:21
Superkul! Jag har inget av mitt kvar. Sålde när jag började plugga.
Fuling Posted - 2020/08/11 : 02:23:13
Lustigt, jag har faktiskt en Teac/Tascam 80-8 och ett M50-mixerbord i "studiohörnan" av mitt lyssningsrum. Plus ett par PE-40 parametriska equalizers och och nån rackmeter med andra apparater, mestadels från den gamla goda tiden.
AndersP Posted - 2020/08/09 : 13:23:51
Fostex model 80 med avsett mixerbord här.
Jag hade Yamha saxofon-midikontrollern WX-7 för leadsynth, en Oberheim Matrix 6 och två rackade Yamaha TX81Z.
Polarn hade en DX-7 ovh en Akai S1000 sampler med zip-drive som vi kunde styra mina grejer med. Detta var innan ATARI-revolutionen. Vi höll på i hemmiljö. Spelade in 1 LP och några singlar. Och så alla demos och allmän lek och experiment förstås. Vi var 18...
Var det skarpt läge mixade vi i en riktig studio på en Otari 1/2 tum, annars fick mitt Nakamichi BX-150 göra tjänst. Det var tider....
Håkan64 Posted - 2020/08/09 : 13:06:09
Vad roligt Jag hade en Teac 80-8 med dbx. Tascam M50 mixerbord och en Otari Mx-5050 masterbandare. Atari 1040 med Cubase. Och en drös med grymma syntar. En riktigt lättarbetad låtskrivarstudio utan hårddiskkrascher och strulande plugins. Den enda fasan var "dropouts".

Jag hade först mina grejor hemma men sen ordnade jag en lokal som jag akustikreglerade lite. Funkade kanon. Den var ju inte ämnad för något annat en demos och min privata låtskrivarstuga.

Sorry för OT.
AndersP Posted - 2020/08/09 : 12:28:15
Precis min erfarenhet från min 8 kan studio.
Man får jobba med mikrofoner och studiomöblering ist.

Att däremot ta hand om stående vågor med små godartade och väl valda ingrepp med eq under 100 Hz i ett lyssningsrum är en annan femma enl mitt förmenande.
I dom områden där akustiken ger peakar riskerar inspelningen få dippar. Man får förstås tänka på att lämna dipparna ifred då man inte kan höja nåt som inte finns.
Det bästa är förstås att bygga bort problemen, men alla vill inte bo i en inspelningsstudio.
Håkan64 Posted - 2020/08/09 : 11:15:51
AndersP: Jag fick en liten minnesbild av när jag hade min 8:a kanalsstudio. Många år senare försökte jag förklara för en vän, som undrade hur det kunde låta så bra, att jag nästan aldrig rörde mina EQ om jag inte ville ha en speciell effekt på slutprodukten. Alldeles för många produktioner idag är totalt sönderfiltrerade. De går som du själv är inne på (nästan) aldrig att rätta upp.
AndersP Posted - 2020/08/09 : 09:01:17
Jag menar altså inte att viss ljudkaraktär är bättre än annan, transparent eller icke. Jag pratade om equalizing och hur jag tänker vid inställningen av sådana.
MatsT Posted - 2020/08/09 : 08:31:55
FBK:
quote:
hon bara tok njuter oavsett om det är skrammelrock eller Mike Olfield för hon bryr sig inte det minsta om det där att anläggningen ska återge inspelningen så naturtroget/neutralt som möjligt. Utan det viktiga är att det inte blir vasst och ljust för då blir det jobbigt att lyssna och musikglädjen faller rakt ner i källaren


AndersP:
quote:
Hör man inte skillnad på olika inspelningar (vilket du ger sken av) är det väl dags att kolla upp anläggningen lite kritiskt kanske utan att för den skull söka ett monitorljud


Ovanstående illustrerar väl de skillnader som finns när det gäller utvärderingsmetod.

Det kanske inte handlar om att skillnad inte hörs hos FBK's syster utan om att skillnaderna hörs annorlunda. Ett påstått transparent system kanske inte ger större skillnader mellan olika inspelningar än ett som plockats ihop av en entusiastisk person genom lyssning.

Jag brukar hänvisa till Peter Qvortrup's artikel:
https://d1b89e86-9572-4311-9f80-60009b280608.filesusr.com/ugd/3e7c3b_5da8bdfea9024ff3be5ca2c536a6c0a5.pdf

Jag tycker att det är ett vettigt resonemang.
AndersP Posted - 2020/08/09 : 02:27:26
Försökte redovisa mina erfareheter av equalizing. Det var det min post handlade om.
Hur det ska låta är väl upp till var och en?
Hör man inte skillnad på olika inspelningar (vilket du ger sken av) är det väl dags att kolla upp anläggningen lite kritiskt kanske utan att för den skull söka ett monitorljud.
FBK Posted - 2020/08/09 : 00:23:16
quote:
Man måste inse att dåliga inspelningar av även bra musik SKA låta trist och grått för det är så dom är gjorda. Ställer man sin eq efter sånna inspelningar har man skruvat bort sig ( speciellt lätt med param eq ) och kommer in i ett skruvande som aldrig tar slut.

Fel. Man skaffar utrustning som hanterar den musik som man tycker om på ett sätt utan att öronen trillar av.
Syrran har haft sin stereo i massor av år och den byggde jag upp efter hennes öron. Nu skall den gå pension, så jag har börjat att lyssna lite på alternativ. Och det kommer bli som förra gången, mörk/varm grundklang med rejäl basåtergivning. Färgat enligt dig skulle jag tro men hon bara tok njuter oavsett om det är skrammelrock eller Mike Olfield för hon bryr sig inte det minsta om det där att anläggningen ska återge inspelningen så naturtroget/neutralt som möjligt. Utan det viktiga är att det inte blir vasst och ljust för då blir det jobbigt att lyssna och musikglädjen faller rakt ner i källaren.
AndersP Posted - 2020/08/08 : 21:52:58
Björn-Ola skrev "Jag förutsätter att alla som baserat köp på egna lyssningstester har förstått vikten av att gå fram och tillbaka när man testar. Jag har väldigt svårt att tro att folk som är inne i vår hobby och spenderar stora pengar inte känner till fallgroparna vid lyssningstester."

Du får nog omvärdera din uppfattng om dom som som är inne i hobbyn och spenderar stora pengar tror jag. Min erfarenhet är den motsatta.
AndersP Posted - 2020/08/08 : 21:42:53
Samma här.
Man måste inse att dåliga inspelningar av även bra musik SKA låta trist och grått för det är så dom är gjorda. Ställer man sin eq efter sånna inspelningar har man skruvat bort sig ( speciellt lätt med param eq ) och kommer in i ett skruvande som aldrig tar slut.
Ryssen Posted - 2020/08/08 : 21:36:23
Kan säga att jag har ju peq i delningsfiltert som jag titt som tätt justerar.Jusetrar jag så det i mitt tycle läter bra så när jag ska lyssna nästa dag inser jag hur kunde jag justera så fel,det intraäffar nästan daglihen...

För att inte tala om hur olika skivor är inspelade..huuu
Björn-Ola Posted - 2020/08/08 : 12:48:50
Här är någon som mäter och ser ingen skillnad. Sedan lyssningstestar han och hör samma skillnad åt vilket håll han än går vilket bekräftar hans uppfattning om att skillnader vi hör beror på bias.
https://www.audiosciencereview.com/forum/index.php?threads/silent-angel-bonn-n8-audio-grade-ethernet-switch.12360/
lampuradio Posted - 2020/08/08 : 12:37:16
Om det i alla lägen är så, att en persons redovisning av ett (eget) lyssningstest måste vara okränkbar, så blir det ju mycket lite utrymme för diskussion. Allt ifrågasättande riskerar att dömas som förringande av uttalandet/personen/resonemanget och därmed är ju all vidare diskussion blockerad.

Jag går troligen lite för långt i min teknikfixering och riskerar att bli bedömd som en jobbig besserwisser, så jag får väl tagga ner lite. I och med att forumet i övrigt ju är rätt luftigt, med idéer åt olika håll, så det kan ju ändå vara bra med spelare i alla ringhörnor tänkte jag. Men, men...

HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.17 sekunder. Snitz Forums 2000