| Author |
Topic  |
|
|
Fred
Member

355 Posts |
Posted - 2003/02/25 : 15:13:32
|
Jag har sällan tyckt att stora komplicerade, läs aktiva, stereosystem har varit musikaliska och roliga att lyssna till. Mängden av elektronik har liksom tagit bort musiken och kvar blir ett maskinellt imponatorljud som lämnar mig oberörd. Mycket tydligt blev detta fenomen på Sheraton-mässan i Stockholm i februari. Naim hade smackat på med alla sina burkar: pris 200 000 kr nånting, visst lät det väl ok, men inte särskilt spännande, rytmiskt javisst, men vasst och kantigt, inte särskilt musikaliskt. Än värre var det inne hos Linn, där var det CD-spelare för 180 000, aktivt delade högtalare och alltså flera slutsteg. Prislapp: mycket! Här var det så urbota tråkigt att jag tappade intresset efter 15 sekunder och började tänka på annat. Det lät aldrig musik, bara apparater som spelade upp ljud, aldrig en illusion av att det man lyssnade på var verkligt.
De anläggningar som jag upplevde som mest musikaliska och levande på mässan var de som innehöll minsta möjlig mängd elektronik: främst Veteranhifi som spelade på Antique Sound Labs förstärkare, Clearaudio-skivspelare och Rauna Chaconne-högtalare, också en liten Roksan- anläggning med ett par smala Totem-högtalare spelade riktigt fint. Det finns faktiskt många Hifi-företag som handahåller det enkla. Nästan alla rörförstärkare använder minimalt med komponenter i signalvägen, likaså Nelson Pass, Aleph, Lavardin, Sentec etc. Ju enklare desto bättre. Högtalare behöver inte vara trögdrivna, många bevis finns för detta. Delningsfilter kan vara ytterst enkla och med högkvalitativa komponenter så kommer man mycket närmare musiken än med stora elektroniska delningsfilter. Till lättdrivna högtalare behöver inte en förstärkare vara kraftigare än 50w.
Vad jag menar med detta inlägg är: svälj inte hifihandlarnas argument att ju mer och större och dyrare en anläggning är ju bättre blir det, dom vill ju bara sälja fler och dyrare prylar, de är ju faktiskt huvudsakligen affärsmän! En annan osympatisk affärsmetod är den uppgraderingscirkus vissa företag ägnar sig åt: om du bara ger mig mera pengar så blir det så mycket bättre, låter ungefär som när sektledare kramar pengar ur sina hjärntvättade stackars offer.
|
|
|
ekman
Member

270 Posts |
Posted - 2003/02/25 : 15:19:37
|
| alltid kul med folk som funnit "den rätta vägen" och kan guida oss andra dumma som gått på all marknadsföring |
 |
|
|
Thomas A
Member

189 Posts |
Posted - 2003/02/25 : 15:27:55
|
Själv har jag inte alls funnit någon korrelation mellan att aktiva stora system alltid skulle låta vasst/hårt och att mindre elektronik skulle ge ett mer "musikaliskt" ljud.
Kan du ge någon substans bakom påståendet att enkla, passiva delningsfilter skulle göra att man kommer närmare musiken än med branta, elektroniska filter? Jag påstår att det inte alls bestäms av filtertyp. Det ligger i hur filtren är designade att fungera med element och låda. Jag kan konstruera en högtalare med passivt, enkelt filter som låter skit och tvärtom. Likadant med aktiva filter.
T
|
"Kunskap är värdelös om den inte kan förmedlas" |
 |
|
|
sladd
Member

3028 Posts |
Posted - 2003/02/25 : 15:29:07
|
Många av de riktigt dyra är väl synnerligen enkelt uppbyggda. Och har utsökta komponenter samt enkla delningsfilter?
Jag tror inte din reflektion är riktigt korrekt Fred. Möjligtvis har du svårt för Linn och Naim men bunta inte ihop det med att större eller komplicerade system skulle ha sämre fömågor rent generellt.
Det finns riktigt mycket "skräp" därute som SER UT att tillhandahålla utsökta enkla lösningar i någon rörkonstruktion till priser som överhuvudtaget inte har något samband med vare sig delarna/byggkvalitet eller ljudåtergivningen...... Det är samma affärsmän där....
Så verkligheten är nog lika komplicerad som vanligt är jag rädd. |
Den som jämför med något sämre kommer aldrig framåt
Butiksägare, Hificonsult |
 |
|
|
j.persson
Me, Myself & I !!

549 Posts |
Posted - 2003/02/25 : 15:42:25
|
Jag har lustigt nog erfarit att de högtalare som jag i praktiken tycker låter bäst har branta filter, med mycket få undantag.
Två exempel på trevliga burkar med branta filter är Revel och B&W Nautilus.
Fast generellt är det väl ändå så att den konstruktör som väljer princip (passiv/aktiv) och branthet efter vad han vill uppnå gör den vettigaste konstruktionen... det är rätt tramsigt att säga "1:a ordningens filter är bäst" eftersom de passar i en del sammanhang, men knappast alla.
mvh Jonas Persson |
 |
|
|
brumel
Member

2568 Posts |
Posted - 2003/02/25 : 17:19:49
|
Hej Fred! Visst kan enkla lösningar vara bra och framförallt prisvärda men vill man spela riktigt högt kan aktiv drivning vara att föredra särskilt med ineffektiva högtalare.
Hur pass krångligt delningsfiltret är uppbyggt har inte så mycket med hur det låter. Inte vad jag har märkt iaf.
Det är den akustiska delningen som spelar roll och vid aktiv drivning kan man ställa in det så det passar med rum o sådant. Det kan man ju inte göra annars. Aktiva delningsfilter innebär ju rent teoretiskt en cleanare väg till högtalaren.
mvh Johan |
Hifiarkeologen |
 |
|
|
erik
Member

311 Posts |
Posted - 2003/02/25 : 18:18:27
|
Att utvärdera något på en mässa är inte lätt. Problemet kanske är att ju mer komplicerat ett system är, desto känsligare är det att sätta upp. Sen låter NAIM mfl väldigt trist om de inte får stå på några dagar, och då menar jag inte inspelning från ny.
De absolut mest musikaliskt tillfredställande system jag hört har varit aktiva. Några av de sämsta också!
/Erik, tyvärr passiv än sålänge |
Blås på! |
 |
|
|
Bamsefar
Member

345 Posts |
Posted - 2003/02/25 : 18:50:10
|
Aktiv delning, utförd rätt, är i mitt tycke det bästa.
Men som det så vackert heter: More is less :)
Att vara lite småskeptisk till saker och ting har aldrig skadat, bara man håller sina sinnen öppna för nya intryck och inte står och slår huvudet mot väggen av princip. |
 |
|
|
yalpa
Member

1208 Posts |
Posted - 2003/02/25 : 18:52:38
|
| Det kanske är så att Fred är van vid lite skön dist. Ung. som att reklamradio med massa brus etc. svänger lite mera än P3 som låter rent. |
 |
|
|
kurt
Member

219 Posts |
Posted - 2003/02/25 : 21:11:48
|
Är det Linn & Naim du inte gillar? Eller är det själva den aktiva drivningen? |
 |
|
|
Snutten
200.000-klubben

3452 Posts |
Posted - 2003/02/25 : 22:25:31
|
| Håller med erik, Naim låter inte trist, kanske du inte hörde dem med bra förutsättningar. |
 |
|
|
Pelle
Member

417 Posts |
Posted - 2003/02/25 : 22:35:16
|
Letar ni efter minsta möjliga antal komponenter i signalvägen tro jag att 47 Laboratory är ett bra ställe att börja. http://www.sakurasystems.com/homepage.html
|
[Audio Aero] [Audio Research] [inga högtalare] |
 |
|
|
Tank
Member

520 Posts |
Posted - 2003/02/25 : 22:43:23
|
"Make it as simple as possible. But no simpler." - Albert Einstein
"For every problem, there is one solution which is simple, neat and wrong." - H. L. Mencken
typ.  |
 |
|
| |
Topic  |
|