HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Ny högtalarkabel, hur kopplar jag?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

mcbiff
Member

218 Posts

Posted - 2003/02/25 :  18:53:57  Show Profile Send mcbiff a Private Message
Fick precis hem en begagnad högtalarkabel som jag gärna vill testa. Dock så har jag stött på problem. Kabeln ska vara för singlewire, och tittar man i förstärkaränden så ser allt bra ut, två stycken bananförsedda kontakter per sida. På högtalarsidan är det dessvärre fyra kablar per sida (alltså som det skulle se ut på en biwire-kabel). Ska jag helt enkelt koppla båda plus-kablarna och båda minus-kablarna till samma terminal på högtalaren eller?

Tack på förhand till er som svarar på denna ytterst dumma fråga.

Knoppen
Member

3244 Posts

Posted - 2003/02/25 :  19:29:43  Show Profile Send Knoppen a Private Message
Svar ja.

Du kan även koppla så att du använder bara den ena "plus" och den andra "minus".

Beroende på detta kan det _teoretiskt sett_ bli olika egenskaper hos kablaget. Sedan är det en helt annan femma om det kan höras eller inte. Men in jag själv skulle köra "singelwire" med den kabeln, så skulle jag nog göra som du själv föreslår.

Johan.

Mäter det dåligt så är det iaf inte bra..
Go to Top of Page

mcbiff
Member

218 Posts

Posted - 2003/02/25 :  19:46:07  Show Profile Send mcbiff a Private Message
Finemang. Då testar jag det. Tack för hjälpen!
Go to Top of Page

Ayn
Member

2799 Posts

Posted - 2003/02/25 :  21:50:47  Show Profile Send Ayn a Private Message
Vet inte om jag förstår det korrekt, men på mina högtalare finns det iaf en bygel som jag antingen kan sätta i två lägen:

Singlewire-läge: Bygeln ansluter bägge kontaktparen till varandra så att signalen från kabeln ändå går till både tweetern och basen.
Biwire-läge: Bygeln är 'frånkopplad' så att tweeter och bas kör oberoende av varandra.

Senaste skiva som jag fastnat för: Mr Mister - Pull. PM:a mig gärna med fler tips!
Go to Top of Page

mcbiff
Member

218 Posts

Posted - 2003/02/25 :  22:04:00  Show Profile Send mcbiff a Private Message
Jo, så är det på mina också. Men i detta fallet så ska ju kabeln köras i single-läge då det är vad både kabeln och förstärkaren stöder. Därför sitter bygeln kvar.

Kabeln fungerar f.ö. utmärkt, om det var någon som undrade. Det är en Audioquest Gibraltar. Ljudet är helt fantastiskt mycket bättre än mina gamla 100kr/m-kablar. Det känns mer definierat och "3D". Fantastiskt prisvärd uppgradering tycker jag.

Edited by - mcbiff on 2003/02/25 22:05:59
Go to Top of Page

Jakob_S
Member

665 Posts

Posted - 2003/02/25 :  22:57:06  Show Profile Send Jakob_S a Private Message
Det finns ingen förstärkare som inte stödjer bi-wire:ing... Och kabeln gör det ju uppenbarligen... Så, du kan säker prova det också om du skulle få lust.

//Jakob

Hifi handlar inte om att veta - det handlar om att känna.
Go to Top of Page

mcbiff
Member

218 Posts

Posted - 2003/02/25 :  23:01:29  Show Profile Send mcbiff a Private Message
Jag tror inte att min förstärkare gör det. Det är en Rotel RA-01. Dock så kan jag ha fått det om bakfoten, så om någon vet bättre vore det trevligt med lite information. Den har två par högtalarterminaler, men de är märkta A och B, och bruksanvisningen verkar antyda något om att de är avsedda för två par högtalare snarare än att biwire:a ett par. Som sagt så är jag en okunnig nybörjare dock, så allt detta kan vara villfarelser å min sida.
Go to Top of Page

Jakob_S
Member

665 Posts

Posted - 2003/02/25 :  23:08:31  Show Profile Send Jakob_S a Private Message
Det spelar ingen roll hur förstärkaren ser ut på baksidan. vid bi-wire nyttjar du ändå bara ETT stereoslutsteg alternativt två monoslutsteg. I din rotel sitter bara ETT slutsteg & sedan sitter det (troligtvis) kopparskenor eller något liknande som länkar samman de olika högtalarutgångarna. Det är alltså inte separata slutsteg till de olika högtalarutgångarna...

Det betyder att du helt enkelt kan dra kabeln från förstärkaren som vanlig singlewirekabel, men sedan bi-wire:a vid högtalarens terminaler. Dvs ta bort de där byglarna & koppla som du såklart förstår hur man ska göra.

Kan ju vara värt ett försök? Om det blir bättre eller sämre låter jag vara upp till dig att avgöra.

//Jakob

Hifi handlar inte om att veta - det handlar om att känna.
Go to Top of Page

jajon
Ej medlem längre

415 Posts

Posted - 2003/02/25 :  23:09:43  Show Profile Send jajon a Private Message
mcbiff!

Bi-wira kan du göra utan någon särskild bestyckning på förstärkaren. Koppla bara båda kabelparen till samma utgång
på förstärkaren. Om du ska få den terminerad, se till att de terminerar med två bananer i ena ändan och fyra i
andra.

A & B-utgångarna från förstärkaren används framförallt för att driva två par högtalare. Vid bi-wire behöver du bara
använda en högtalarutgång.

Go to Top of Page

mcbiff
Member

218 Posts

Posted - 2003/02/25 :  23:12:27  Show Profile Send mcbiff a Private Message
Det var som tusan. Här lär man sig något nytt varje dag. Detta ska testas å det snaraste. Tackar så mycket för informationen.
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.45 sekunder. Snitz Forums 2000