HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Förbättring av lyssningsrum
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

DasIch
Starting Member

36 Posts

Posted - 2003/02/25 :  21:41:28  Show Profile Send DasIch a Private Message
Tidigare ikväll åkte jag iväg, tillräckligt upphetsad för att nästan göra i byxan, för att inhandla mitt nya system(Classik + Katan, för den som inte redan visste). Tyvär hade de inget i lager. De som känner mig vet att vänta är långt ifrån min favoritsyssla, men vad gör man - när man väntar på något gott?
Jo! Man försöker få allting så bra som möjligt i rummet, så man kan njuta i fulla drag när väl anläggningen står på plats. Dessutom ger något vettigt att syssla med i väntan.

Okej, ni gissar säkert att DasIch har funderingar kring rumsakustik. Först är det dock bäst att redogöra för förutsättningarna.
Rummet är ganska litet(4x3m om jag inte minns tokigt), jag har en gipsvägg och resten är betong. Vi talar bunker alltså. Förhållandena är dessbättre inte riktigt så illa som det kan verka, med lite textiler och dylikt försvinner det värsta.
Av både ekonomiska och utrymmesskäl kan jag inte satsa på riktigt seriösa doningar, sådant tänkte jag lämna till den dag jag flyttar till en annan lya(vilket förmodligen blir runt nästa sommar). Dessutom är det frågan om mitt sovrum, så det får ju inte se hur taskigt ut som helst. Inga enorma basabsorbenter och andra doningar altlså.
Vad jag är ute efter är så billiga lösningar som möjligt.

Det jag hittils tänkt mig är en ordentlig heltäckningsmatta, och ett väggskynke med något dämpande material bakom.
Något jag också läst skall vara bra är att ha lite prylar på väggarna, och jag hade tänkt att sätta upp några hyllor för böcker.
Utöver detta har jag slut på idéer.

Så, har ni några bra tips och synpunkter? Har jag tänkt rätt hittils eller finns det bättre lösningar?

Alla tips är varmt välkommna!

Objektivist

Jakob_S
Member

665 Posts

Posted - 2003/02/25 :  23:03:44  Show Profile Send Jakob_S a Private Message
Är det något eko i rummet? Liksom... Om det är ditt sovrum kanske du inte behöver fixa till hur mycket som helst... Men, om du ändå är i tagen & vill experimentera... Så hade nog jag, om jag var du, väntat tills du fått hem anläggningen. Sedan får du själv testa om du ska ställa den mot gipsväggen eller mot någon av betongväggarna... Eftersom det är stativhögtalare skulle det kanske inte vara så farligt att stå mot en betongvägg. När du sedan kört anläggning i en 200 timmar och tycker att det låter fel... DÅ kan du experimentera lite med hyllor med olika stora böcker i o s v som någon form av diffusorer. JAG är inte så hysteriskt noggrann med rummet, jag vet att det blir skillnad om rummet är bra. Men bara du ställer högtalarna där de låter bäst i förhållande till din lyssningsplats så ska det väl inte vara några större problem? Jag har faktiskt inte varit inne i någon Linn-butik där de gjort stora akustiska ingrepp i lyssningsrummen, det har låtit bra ändå.

//Jakob

Hifi handlar inte om att veta - det handlar om att känna.
Go to Top of Page

LCohen
Ej medlem längre

304 Posts

Posted - 2003/02/25 :  23:19:00  Show Profile Send LCohen a Private Message
Hade du gjort i byxan så hade du nog inte fått nån utomordentlig service direkt :)

4*3 låter som bra mått... med säng och lite annat i rummet blir det nog bra dämpning.. lite tyger och matta gör det ännu bättre... Vad som går att göra förutom det är väl att släpa in en fåtölj eller nåt.

Så vad blev det för färg på Katan och Classiken? För du har beställt antar jag? När kommer grejjerna?

"Everybody knows that the naked man and woman, are just a shining artifact of the past
Go to Top of Page

DasIch
Starting Member

36 Posts

Posted - 2003/02/25 :  23:54:52  Show Profile Send DasIch a Private Message
Jakob_S: Jag beskrev rummet lite dumt i mitt första inlägg. Att rummet inte är så illa som det kan verka gäller för hur det var innan jag röjde ut en massa gamal skit. Nu är möbleringen betydlig mer sparsam och jag har frigjort en hel del yta, så att anläggningen skall få så mycket utrymme som möjligt. Det har också medfört att det som det ser ut nu ekar i rummet. Det är alltså dels lite jobbigt att vistas i det och sedan är det knappast goda förhållanden för bra ljud. Jag har dock goda förhoppningar om att kunna fixa det.
Fast jag har faktiskt inte heller sett några större akustiska ingrepp hos den linn-handlare jag varit i kontakt med, även om akustisken varit mycket trevlig.

Att vänta med ingreppen har jag inte så stor lust att göra, med tanke på att rummet inte är så trevlig att vistas i som det är nu.

LCohen: Nej, jag tyckte också att det där med att göra i byxan var en dålig idé. Så jobbigt när folk blir tvugna att hålla för näsan när de pratar med en.

Jag har faktiskt redan en mycket trevlig fåtölj, om än lite sliten(fast är det inte då de är som bäst?).
Det finns dock rätt mycket ledig golv och väggyta, därför blir det eko i rummet.

Visst har jag beställt. Jag fick tom ett schysst paketpris, 2000kr billigare. Tyvär var de lite osäkra på när grejjerna skulle komma. De skulle höra av sig inom ett par dagar, men gissade att det skulle ta en vecka.
Det blev Katan i lönnutförande och Classik i silver. Sedan körde jag också på svarta Katan-stativ.

Objektivist
Go to Top of Page

LCohen
Ej medlem längre

304 Posts

Posted - 2003/02/25 :  23:58:33  Show Profile Send LCohen a Private Message
blir kalas-snyggt och kalasbra det där! man får gratulera DasIch... finns inget bättre än att få nya grejjer!

"Everybody knows that the naked man and woman, are just a shining artifact of the past
Go to Top of Page

DasIch
Starting Member

36 Posts

Posted - 2003/02/26 :  00:07:46  Show Profile Send DasIch a Private Message
Man tackar! Hoppas bara jag överlever den långa väntetiden, en vecka kan ju ibland kännas som ett år.

Objektivist
Go to Top of Page

Jakob_S
Member

665 Posts

Posted - 2003/02/26 :  00:32:28  Show Profile Send Jakob_S a Private Message
OK DasIch, då är jag med! (Hoppas du överlever väntetiden förresten)

Hm... Ekon i rummet... Har du kollat AudioPhysics hemsida? Där har de schysta rumsakustik-tips, utan dyra absorbenter & diffusorer, men med tips på hur man kan använda normala möbler som sådant... (Jag har inte AudioPhysics-högtalare, har aldrig ens lyssnat på dem... Men högtalarplaceringsguiden där är riktigt bra!) http://www.audiophysic.de/info/aufstellung/e_index.html <--- Där har du det, om det skulle intressera?

//Jakob

Hifi handlar inte om att veta - det handlar om att känna.
Go to Top of Page

DasIch
Starting Member

36 Posts

Posted - 2003/02/26 :  01:17:43  Show Profile Send DasIch a Private Message
Oh, tackar!

En sak jag fortfarande undrar dock, är hur bra en heltäckningsmatta kan tänkas dämpa? Är det en klok investering?

Ps. Jag kom på att det känns jättedumt att gå och dö innan jag fått min kära Classik och Katan. Tänk så dumt det skulle vara - grymt sur skulle man bli!

Objektivist

Edited by - DasIch on 2003/02/26 01:19:18
Go to Top of Page

jajon
Ej medlem längre

415 Posts

Posted - 2003/02/26 :  08:41:39  Show Profile Send jajon a Private Message
DasIch!

(Stay alive, stay alive!)

Grattis också, Lönn är klart den snyggaste fanéren, och silver är fantastiskt snyggt på Classik.

För att återgå till ämnet. Heltäckningsmatta är bra för att minska golvreflektioner, och det gör stor
nytta.. Hade ett 12kvm rum förut, och utan mattan lät det skit. Sen är gardiner bra, gärna lite tjockare,
och mycket möbler...

Hoppas att du vet att Ljudkompaniet levererar grejerna hem till dig och placerar de på optimalt sätt utan
extra kostnad? Eventuellt kanske de vill ha ersättning för bensinen eftersom du bor så långt bort, men
själva jobbet ingår i priset. En av Linns trevliga policys :)

Go to Top of Page

Björn-Ola
Trädgårdsmästarn, 100.000-klubben

7952 Posts

Posted - 2003/02/26 :  09:45:00  Show Profile Send Björn-Ola a Private Message

Här ser du ett exempel på en baffel som består av en mineralullsskiva med träram, klädd med tyg. Billig och enkel att tillverka.
Go to Top of Page

DasIch
Starting Member

36 Posts

Posted - 2003/02/26 :  17:08:25  Show Profile Send DasIch a Private Message
jajon: Härligt! En heltäckningsmatta får det bli, alltså!
Gardiner har min mor fått äran att fixa åt mig. Hon klagade lite på hur jobbigt det kommer bli, men innerst inne älskar alla kvinnor att fixa gardiner. Jojomen, så är det!

Jag kommer förresten överleva. Stefan på ljudkompaniet ringde mig idag. Först trodde jag bara det gällde leveransdatum. Gissa om jag höll på att ramla av stolen när han sade att allting fanns inne och att höll på att fixa kablarna åt mig!
Så nu skall jag dansa runt naken i glädjeyra, för att sedan åka iväg och hämta grejorna.

Björn-Ola: Det ser spännande ut. Utveckla gärna.

Objektivist
Go to Top of Page

LCohen
Ej medlem längre

304 Posts

Posted - 2003/02/26 :  20:58:18  Show Profile Send LCohen a Private Message
WOHOOOOO!!! så du sitter och lyssnar nu antar jag? smaskens.......

du får avlämna rapport snart!

Och inte förstöra katan med nån filt eller duk :(

Go to Top of Page

zvenzzon
Member

386 Posts

Posted - 2003/02/26 :  21:35:12  Show Profile  Visit zvenzzon's Homepage Send zvenzzon a Private Message
Han har fastnat... =)
Go to Top of Page

Ayn
Member

2799 Posts

Posted - 2003/02/26 :  21:39:04  Show Profile Send Ayn a Private Message
Gardiner har min mor fått äran att fixa åt mig. Hon klagade lite på hur jobbigt det kommer bli, men innerst inne älskar alla kvinnor att fixa gardiner. Jojomen, så är det!

Haha Kul men sant ruskigt ofta, även om man kan bli kallad manschauvinist för mindre

Så nu skall jag dansa runt naken i glädjeyra, för att sedan åka iväg och hämta grejorna.

Wooot! Grattis! Du får ta och rapportera vidare efter att du kört anläggningen ett tag...är som jag nog sagt lite här och var mkt sugen på att köpa nytt, och Katan kanske är ett alternativ till Ninka som är värt att överväga...blir köp först när nästa studiebidrag/lön kommer, orkar knappt vänta

Ha det så kul med de nya prylarna

Senaste skiva som jag fastnat för: Mr Mister - Pull. PM:a mig gärna med fler tips!
Go to Top of Page

DasIch
Starting Member

36 Posts

Posted - 2003/02/27 :  15:57:46  Show Profile Send DasIch a Private Message
Okej, här kommer en liten rapport.

Jag måste börja det hela med lite reklam för Ljudkompaniet, som har varit ruskigt schyssta. Som jag skrev tidigare blev jag helt överraskad när Herr Stefan ringde mig och sade att allting var i stort sett klart, de skulle bara fixa kontakter till högtalarkablen åt mig.
Tyvär fanns det ett lite problem, de hade bara Linns "Skeets" till spikesen på högtalarstativen. Jag hade tänkt mig något billigare för att skydda golven, men de små metallplupparna för 20kr/st som jag vill ha hade de inte inne. Nåväl, jag skulle få ett bra pris på "Skeetsen" sade Stefan.
Jo, nog fasen fick jag ett bra pris - gratis!

Jag fick alltså Classik, Katan, Stativ, Linns högtalarkabel för bi-wiring(4m för 200kr/m) och "Skeetsen" för 28,500kr. ~2000kr billigare än vad det skulle ha kostat. Riktigt trevligt!
Utöver detta fick jag komma och hämta prylarna trots att de egentligen hade stängt. Superschysst!

Ja, så nu är allting inkopplat. Hur funkar det då, undrar ni säkert? Rätt kasst faktiskt. Nej nej, missförstå mig inte nu! Grejorna är inte inspelade och rummet är skitkasst dämpat. Ljudet är egentligen inte dåligt, det är faktiskt riktigt kul att lyssna på musik trots de dåliga förhållandena. Vad jag menar är att det inte funkar i närheten av så bra det kan. Jag märker dock att de bara spelar bättre och bättre hela tiden, och när jag är klar med rummet är jag helt säker på att det kommer bli alldeles... alldeles... underbart!
Sedan finns det också något som överraskade mig rejält. När jag lyssnat på grejorna har de varit single-wirade. Jag tror jag i någon tidigare tråd nämnde att diskanten ibland kunde upplevas som lite vass. Eftersom jag nu köpte grejorna var det ju knappast något stort problem, men ändå. Nu kör jag bi-wire, och det tänker jag ta mig tusan inte sluta med! Vilket underbart lyft i diskanten det gav! Nu var inte diskanten dålig innan, absolut inte, men nu är den... ja, perfekt är nog faktiskt ett lämpligt ord. Riktigt skoj faktiskt.

Ett lite kul exempel på hur bra det faktiskt låter, trots att grejorna inte är inspelade eller rummet alls lämpligt för välljud, är min far.
Ni som hållt på en del med hifi har garanterat märkt hur omgivningen kan reagera. Vissa kan ju undra om man är lite galen som lägger ut så mycket pengar bara för att musiken skall låta "lite bättre". Min far tillhör skaran lite smått hifi-intresserade, men som ändå tycker jag är helt tokig i skallen som köper en så dyr anläggning.
Hans argument om att jag borde spara pengarna för framtiden var ju inte heller direkt dumma, så det blev lite svårt att ignorera honom. Jag har flertalet gånger sagt till honom att "när du hör hur det låter kommer du förstå". Ni kan ju gissa hur mycket han trodde på det.
När grejorna fått stå och spela ett par timmar släpade jag in honom i mitt rum. Han var lite motvillig, för jag avbröt honom mitt i en film som han kollade på. Jag sade "bara en låt, sen får du fortsätta kolla på film".
Jag laddade Classiken med The Doors Greatest Hits skiva, något jag vet farsgubben gillar.
Det blev fyra låtar innan han reste på sig och muttrade "du är galen", fast den här gången utan vidare övertygelse i rösten.

På kvällen tvingades jag dock iväg för att ta några öl med polarna. När jag kom hem hittade jag en mystisk bunt med cd-skivor bredvid Classiken. Det var farsans skivor.
Undrar om han fortfarande tycker jag är galen...

Jo, minsann, så kan det gå.

Vill ni ha fler rapporter kan jag skriva lite hur det blir sen när inspelning och rum börjar bli klart. Jag skall även försöka ordna lite bilder då.
Förhoppningsvis dröjer det inte allt för länge innan allting blir färdigt.

Objektivist

Edited by - DasIch on 2003/02/27 16:00:15
Go to Top of Page

Poze
Member

79 Posts

Posted - 2003/02/27 :  16:06:22  Show Profile  Visit Poze's Homepage Send Poze a Private Message
Låter kul! Grattis!
Go to Top of Page

Björn-Ola
Trädgårdsmästarn, 100.000-klubben

7952 Posts

Posted - 2003/02/27 :  17:02:21  Show Profile Send Björn-Ola a Private Message
Lugna dig lite med rumsakustiken och kabelval tills anläggningen är inspelad.
Jag har själv upplevt att ljudet kan ändra sig från dag till dag innan allt är inspelat.

"Innan man är riktigt säker är man ofta tvärsäker"
Go to Top of Page

DasIch
Starting Member

36 Posts

Posted - 2003/02/27 :  18:42:06  Show Profile Send DasIch a Private Message
Mjo, jag skall försöka ta det lite lugnt med sådant. Till att börja med skall jag bara försöka bli av med det värsta reklektionerna, för att sedan seriöst lyssna mig fram till vad som blir bäst.

Objektivist
Go to Top of Page

poppen
Member

1570 Posts

Posted - 2003/02/28 :  11:36:55  Show Profile Send poppen a Private Message
Köp en stor turkisk maskinvävd matta - persisk kopia finns i Skärholmen a 1500 kr. Trvelig att ha på golvet också.

Billigare än IKEA
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.53 sekunder. Snitz Forums 2000