HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Studio Pop ikväll
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

geldis
fd. klubbmästare i ASO

1266 Posts

Posted - 2003/02/27 :  20:23:12  Show Profile Send geldis a Private Message
En subtil sågning?
jag måste reagera och jag gör det. Är ljudet verkligen fullständigt ointressant som det framställdes i programmet? Dvs för de som är i branschen, kan ljudkvalite och krav på goda inspelningar bara avfärdas med en axelryckning? Är det enbart konstnärliga och känslomässiga aspekter som skall läggas på musik? Vi skulle sluta köpa musik med en medveten attityd - "vi kan bättre men det skiter vi i", dvs att ljudkvalité är ointressant, "därför vi älskar bara själva musiken". Debatten cd-sacd-dvd.audio-vinyl blev plötsligt ointressant för svenska folket.
MVH
Geldis

geldis

redestad
Member

264 Posts

Posted - 2003/02/28 :  02:58:08  Show Profile Send redestad a Private Message
Såg programmet jag med och blev verkligen fundersam över de oerhört imbecilla och oroväckande uttalandena och attityderna. Bara fröken Ljungs bergfasta uppfattning att om du har en bra stereo så har du inget musikintresse och vice versa, stort musikintresse och dålig stereo. Något i den stilen var det i alla fall, förhoppningsvis en ond, cynisk och ironisk provokation vilket det dock inte lät som. Många idiotiska uttalanden var det i alla fall. Nästa mupp tyckte nåt i stil med jag lägger hellre pengarna på skivor istället för ljudgrejor. Det är så klart helt okej att prioritera hur man vill, men för f-n musiken, det artisten vill förmedla kommer ju fram så mycket bättre och mer gripande på en bra ljudanläggning. Musik är ljud och ska återges på bästa sätt. Musikintresset ligger sedan naturligtvis till grund för varför det överhuvudtaget är intressant att ha en bra stereo. För mig i alla fall, och det finns många exempel på musik som låter skit på en dålig anläggning men verkligen blommar ut på en bättre. Inte minst gäller detta musik med stort energiinnehåll över ett brett frekvensregister med stor dynamik.

Skönt att skriva av sig lite efter ett sådant lamt program där nästan ljudintresse förlöjligades. Ja ja den sista idioten är ju definitivt inte född än, tråkigt bara att så många verkar finnas i musikindustrin. Förvånande också att de i programmet representerade musikerna uppvisade ett sådant ointresse för hur deras musik skulle låta på skiva, kanske därför inte så konstigt att många skivor låter riktigt visset. Nä, nog dags att varva ned lite, så ha det bra allihopa!

Go to Top of Page

dax
Member

644 Posts

Posted - 2003/02/28 :  07:47:41  Show Profile Send dax a Private Message
Hifi blev ju inte direkt hyllat till skyarna av de kompetenta musik-tyckarna i studio-pop. Här skulle det egentlign stå något syrligt om de som deltog, men jag nöjer mig med att bara kommentera att att Studio-pop mest känns som ett program för en massa artist-wannabee's. De sitter och diskuterar musik istället för att lyssna på den, ska det vara så, SKA DET VARA SÅ!

Allvarligt talat, det här i klass med Mustafas show! Lägg ner!

Do not stagedive at home alone!
Go to Top of Page

Ledzepp
300.000-klubben

2640 Posts

Posted - 2003/02/28 :  08:19:49  Show Profile Send Ledzepp a Private Message
Nej ja blir bara matt!!
Även om det är punkrock så vill jag höra det som det lätt just när dom spelade in, rått o skrän med närvaro, då får den där kepstomten ha hur mycket attityd han vill, men på köks radion blir det mesta muzak!!
Och herr Bryngelsson!! Vad hadde han att säja då???
Och sen att ta en "brörostförsäljare" och framställa som seriös hifi-handlare!!!???

Dont look back. Something might be gaining on you...
Go to Top of Page

molsson
Member

1646 Posts

Posted - 2003/02/28 :  08:41:16  Show Profile Send molsson a Private Message
Det var det sämsta jag har sett/hört någonsin. Enda syftet med reportaget var att förlöjliga. Speciellt sm i billjud (mest högtalare, typ. Citat Per Sinding-Larsen).

VA FAAN?

No hay banda!!
Go to Top of Page

molsson
Member

1646 Posts

Posted - 2003/02/28 :  08:47:00  Show Profile Send molsson a Private Message
Ju mer jag tänker på studio pop, ju mer förbannad blir jag. Hur faan kan en statligt kontrollerad tv-kanal fullkommligt såga en stor grupp människors hobby. Nu slutar jag projsa tvlicensen.

/Marcusoft

No hay banda!!
Go to Top of Page

molsson
Member

1646 Posts

Posted - 2003/02/28 :  08:48:16  Show Profile Send molsson a Private Message
Och att släpa in farbror barbro i diskussionen som ett exempel på en audiofil. Ironi? Tyvärr inte är jag rädd. Bleh.

No hay banda!!
Go to Top of Page

sladd
Member

3028 Posts

Posted - 2003/02/28 :  08:58:34  Show Profile  Visit sladd's Homepage Send sladd a Private Message
Detta visste vi väl från början?

Det är länge sedan flertalet TV-program leddes av en idé, en lust att hitta nya vinklar, att ge information eller tillhandahålla kvalitetsreportage.

Programledarna idag får sitta kvar eller ges foten utifrån hur mycket"väsen" de gjort i etern eller hur mycket tittarsiffror de presterat. Som enda kriterie för fortsatt förtroende.

Klart det blir tutt-teve och Alexander Bard för hela slanten....

jag såg inte programmet. Var Bryngelsson med?

Den som jämför med något sämre kommer aldrig framåt

Butiksägare, Hificonsult
Go to Top of Page

Sanoj
Mannen med bilderna

2475 Posts

Posted - 2003/02/28 :  09:08:34  Show Profile Send Sanoj a Private Message
quote:
jag såg inte programmet. Var Bryngelsson med?

JAPP, men han räknade inte in sig själv till audiofilskaran...han hade inte tillräkligt intresse ?!?!

Då var det dags att ta Hifi&Musiks tester med ÄNNU större nypa salt..

Konsult hos Consulterna
Go to Top of Page

Per Berger
Member

563 Posts

Posted - 2003/02/28 :  09:14:07  Show Profile  Visit Per Berger's Homepage Send Per Berger a Private Message
Debatten cd-sacd-dvd.audio-vinyl blev plötsligt ointressant för svenska folket.

Har den nånsin varit intressant??

Jag har inte sett programmet än, har spelat in det... Men vi får nog inse att vi är en minoritet och att det kommer att förbli så. Samt att vi ses som "nördar" av utomstående. Samt att intresset för välljud är mycket klent från "branschfolk", har en kompis som arbetar på ett stort mediaföretag och han har en hel del intressant att berätta om sina kollegors attityd till HiFi...!

Sen, ni som klagar, har ni mailat era synpunkter till SVT? Enda sättet att få till en förändring, muttrande över kaffekoppen/ölen/whatever leder ingenvart...

/P
Go to Top of Page

sladd
Member

3028 Posts

Posted - 2003/02/28 :  09:40:40  Show Profile  Visit sladd's Homepage Send sladd a Private Message

""JAPP, men han räknade inte in sig själv till audiofilskaran...han hade inte tillräkligt intresse ?!?!""

Rätt man på rätt plats.......

Den som jämför med något sämre kommer aldrig framåt

Butiksägare, Hificonsult
Go to Top of Page

Jadde
Member

1166 Posts

Posted - 2003/02/28 :  09:45:39  Show Profile Send Jadde a Private Message
topplistan, Re: Fr 23.25 & Ti 16.25 i SVT2

http://svt.se/svt/jsp/Crosslink.jsp?d=2775

Edited by - Jadde on 2003/02/28 09:50:05
Go to Top of Page

Alexi
Ute och cyklar...?

2201 Posts

Posted - 2003/02/28 :  09:58:07  Show Profile  Visit Alexi's Homepage Send Alexi a Private Message
Jag skrattade gott när dom skulle beskriva en audiofil och båda sa: "ute och cyklar..."
Vem har det epitet om inte jag!!!

Driver forumet faktiskt.se
Go to Top of Page

Viktor
Member

210 Posts

Posted - 2003/02/28 :  10:10:47  Show Profile Send Viktor a Private Message
Kul med "ute och cyklar", jag är både cyklist och ljudintresserad.

Annars var det väl mest skräp, många klychor och lite innehåll. Som min sambo uttryckte det, programmet var som en kvällstidning, en massa rubriker och inget innehåll.
Go to Top of Page

StefanB
numera Akkelis Audio

1752 Posts

Posted - 2003/02/28 :  10:11:08  Show Profile  Visit StefanB's Homepage Send StefanB a Private Message
Lite kul att de sade det faktiskt. Själv är jag lite cykelentusiast och ger mig gärna ut i skogen på min Cannondale. Min hifi tokiga morbror i Arjeplog cyklar också gärna i skogen på sin heldämpade TREK. PAC cyklar både i skog men kanske än hellre på landsväg. Det kanske finns något hos audiofiler som gör att de även har denna svaghet för cykling.

läs mer på: http://hello.to/hifi
Go to Top of Page

akktustakki
MJW Musik hemma

1098 Posts

Posted - 2003/02/28 :  10:13:59  Show Profile  Visit akktustakki's Homepage Send akktustakki a Private Message
Man kan ju tänka sig att adminstratörerna på detta forum skickar en skrivelse till SVT med ett utalande att detta oinitierade blurrande inte gick hem sörskilt väl i detta forumet.
Att vi medlemmar ställer sig bakom en sådan skrivelse är nog att anses som självklart.
Sedan kan ju alla få tycka vad de vill, men att med statligt finaniserade pengar, alltså våra stålar, få mer eller mindre fånförklara hifiintresserade är kanske i starkaste laget.

Det sköter vi rätt bra själva här emellanåt.

Nä, en liten markering från detta forum är trots allt en markering, även om jag har svårt att tro att ngn bryr sig på SVT.

Jaja, jag vet inte vad man väntat sig heller, förstås.

www.musikhemma.se

nu schlappnaru av... DIY. Monacor
Go to Top of Page

Thomas A
Member

189 Posts

Posted - 2003/02/28 :  10:28:12  Show Profile Send Thomas A a Private Message
Hur stor grupp är då "audiofilgruppen" i Sverige? Här på forumet är det nästan 2000 medlemmar. Om detta + säg 1000 till representerar en grupp som har välljud som hobby i Sverige, hur stor grupp är det jämfört med de som anser sig specifikt musikintresserade? Hur stor är gruppen/klubben som sysslar specifikt med billjud? Veteranbilar? Etc. etc. Hur stor grupp är vi relativt sett?

T

"Kunskap är värdelös om den inte kan förmedlas"
Go to Top of Page

Alexi
Ute och cyklar...?

2201 Posts

Posted - 2003/02/28 :  10:47:20  Show Profile  Visit Alexi's Homepage Send Alexi a Private Message
Musik intresserade är nog enormt stor!
Jag tänker bara på hur snabbt tex alla biljetter till Rolling Stones tog slut.

Driver forumet faktiskt.se
Go to Top of Page

Rebo
Member

1071 Posts

Posted - 2003/02/28 :  10:47:47  Show Profile Send Rebo a Private Message
Vad är en audiofil?

Innan man få svar på den frågan så kan jag ju inte veta om jag är en själv. Om man är intresserad av musiken, ljudåtergivning, prylarna och tekniken bakom skulle man ju lika väl kunna kallas för en audio entusiast. Vart går gränsen mot att man blir audiofil?
Go to Top of Page

poppen
Member

1570 Posts

Posted - 2003/02/28 :  10:49:13  Show Profile Send poppen a Private Message
Jag har aldrig tagit studio-pop på allvar. Retade mig på Susan Ljung redan då hon skrev i Schlager. Men hon har blivit bättre med åren ellerf har jag mognat och retar mig inte lika mycket på människor som är olik mig själv.

Bara att använda sig av en signaturmelodi som inte finns ut i handeln bara för att visa hur musik kunnig man är visar att Studio-pop är ett music tyckar snobberi program. Fast ibland är det underhållande.

Låten då: Elton John - Are you ready for love återfinns på the complet Thom Bell sessions en 4 spårs EP från 1979. på MCA. fanns på cd i slutet av 80-talet. The Spinners är med och bakgrunds sjunger.

Har dock inte denna skiva, men skulle inte ha något emot att ha den. Kanske det därför jag retar mig på att de anmvänder den som signatur låt.
Go to Top of Page

SpLiX
Member

523 Posts

Posted - 2003/02/28 :  11:53:33  Show Profile Send SpLiX a Private Message
Jag blev så förbannad att jag skrev ett par rader till Studio Pop samt klipte in länken till denna diskussion.

Låter det?? BRA!
Go to Top of Page

molsson
Member

1646 Posts

Posted - 2003/02/28 :  11:55:05  Show Profile Send molsson a Private Message
Good work..

/Marcusoft

No hay banda!!
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.61 sekunder. Snitz Forums 2000