| Author |
Topic  |
|
must
Member

98 Posts |
Posted - 2003/02/26 : 13:57:54
|
Vilken fart det här tog då!
Jag gillade inte heller riktigt Richard Hardestys resonemang i den där artikeln, men han är ofattbart duktig på audio rent generellt. Sen att ha råkar vara lite väl subjektionistisk får man väl tåla.
Läs hans övriga gratis publikationer på Audio Perfectionist. Han har oerhört vettiga åsikter om kombinationen hembio/hifi. Förutom hans kommentarer om centerhögtalare... Han brukade jobba på Widescreen review, och det glädjer mig att se att han inte gör det längre. Förläggaren Gary Reber har ganska idiotiska åsikter om surroundsystem, och Hardesty gillar inte det heller. |
 |
|
|
Pjotre
dr. kursuppgång

3276 Posts |
Posted - 2003/02/26 : 14:02:41
|
Tjena igen Rebo!
Ekvationen jag tog med är Black&Sholes formel för teoretisk beräkning av värdet på en Europeisk standardiserad option. Dom fick f.ö. Nobelpriset för den 1973 så jag förmodar att den är hyffsat rätt... 
Jag tror vi lämnar ekvationerna därhän nu....
För övrigt tycker jag att artikeln var väldigt intressant... |
Edited by - Pjotre on 2003/02/26 14:03:41 |
 |
|
|
sladd
Member

3028 Posts |
Posted - 2003/02/26 : 14:23:30
|
Vi kan ju lägga in artikeln i "Policyn" och efter genomläsning får man kryssa i "instämmer helt" eller "instämmer inte alls". Det ena krysset ger inget medlemsskap på forumet...  
Sitt i båten pojkar, det var ett skämt.................... |
Den som jämför med något sämre kommer aldrig framåt
Butiksägare, Hificonsult |
 |
|
|
Neodynium
Member

2170 Posts |
Posted - 2003/02/26 : 14:35:33
|
Mycket bra ide..   
|
 |
|
|
Timbre
Member

4608 Posts |
Posted - 2003/02/26 : 14:49:20
|
Man kan lätt få för sig att kabeldebatter, DSD och blindtester skulle vara något specifikt för vår egen lilla debatthörna. Så är det alltså inte...   Kuddkriget har jag däremot inte hittat någon motsvarighet till. Måste va´ typiskt svenskt... |
 |
|
|
Neodynium
Member

2170 Posts |
Posted - 2003/02/26 : 14:59:42
|
Yep.. samt Svenska Avundssjukan.. den är goo den 
|
 |
|
|
Claes_Ireland
Member

2146 Posts |
Posted - 2003/02/26 : 15:05:16
|
CDP, om du läste posten så såg du nog att det inte var några ingenjörsformler i den. THD är inget magiskt heller, det enda som jag kom fram till var att det kanske är viktigt att tänka på att olika dist är örat olika känsligt för. Det har kanske koppling till motkoppling? Mycket motkoppling, mer intermodulations dist, låg thd. Låg motkoppling, mindre intermodulations dist högre thd. Inget konstigt här och jag betackar mig för ditt nedlåtande synsätt för att man är civil-ingenjör. Jag dissar inte dig för att du inte är det så skulle vara trevligt om jag inte blir det av dig. Jag kör stenhårt på att låter det bättre för någon så det bättre för den personen. Har provat massa tweaks som är svåra att motivera med en formel. :) somliga funkar, somliga inte, för mig alltså.
C |
 |
|
|
Anders47
Member

1060 Posts |
Posted - 2003/02/26 : 15:08:59
|
Timbre skriver: "Kuddkriget har jag däremot inte hittat någon motsvarighet till."
Om man tänker på USA så finns det så många nationaliter, religioner och raser och konflikter så att man måste vara respektfull och vänlig. Om man oavsiktligt råkar stöta till någon i en affär så måste man säga sorry eller excuse och le. Annars kan det uppfattas som en provokation och leda till slagsmål eller dragna vapen. Visst finns det hårda diskussioner i USA, men man måste se till så att man inte slungar ut personliga förolämpningar.
|
 |
|
|
ekman
Member

270 Posts |
Posted - 2003/02/26 : 15:11:44
|
ánders nu är det väl ändå lite skillnad på att vara ute på gatorna i brooklyn eller inne i en butik med dyr hifiutrustning =) jag tror inte det finns sådär jättemånga vapen där inne =)
|
 |
|
|
joakim
tom blommorna på spikes!

534 Posts |
Posted - 2003/02/26 : 15:21:19
|
Rebos formler var relevanta och visade på en resonemangskedja som borde kunna förstås för de flesta då den matematiken ingår i vanlig svensk grundskola/gymnasieskola. Herr Moderator Pjotres var rent blahaj i sammanhanget
Skall pjotre kastas ut från forumet nu för att ha infört meningslöst teoretiserande och formeltuggande? |
 |
|
|
Pjotre
dr. kursuppgång

3276 Posts |
Posted - 2003/02/26 : 15:23:01
|
*SUCK* |
 |
|
|
Anders47
Member

1060 Posts |
Posted - 2003/02/26 : 15:31:19
|
ekman, Tänkte inte på hifi-affärer utan helt vanliga butiker där man inte har en aning om vad det är för folk man möter. Min formulering var drastisk, det är naturligtvis inte normalt så att man få på käften om man inte säger sorry. Litet svårt att förklara exakt hur, men det är en skillnad.
|
 |
|
|
ekman
Member

270 Posts |
Posted - 2003/02/26 : 15:33:01
|
oki jo visst är det en skillnad mellan amerikaner och svenskar jag trodde det du sa hade någon koppling till hifi dock då det är det som diskuteras här
|
 |
|
|
marbrink
Member

2873 Posts |
Posted - 2003/02/26 : 15:34:13
|
| tror kanske inte anders47 menade bokstavligt ekman=)... |
 |
|
|
sladd
Member

3028 Posts |
Posted - 2003/02/26 : 15:35:47
|
Å fan, e han inte felfri?
Ut med börshajen, tjära och fjäder!! 
Vem kastar vi ut från forumet för att ha infört meningslöst formeltuggande Joakim??? |
Den som jämför med något sämre kommer aldrig framåt
Butiksägare, Hificonsult |
 |
|
|
ekman
Member

270 Posts |
Posted - 2003/02/26 : 15:36:32
|
| marbrink nej jag fattade det men det var ganska roligt =) |
 |
|
|
marbrink
Member

2873 Posts |
Posted - 2003/02/26 : 15:39:49
|
hehe...jo..jag håller med! men dom där jänkarna är känsliga=)! |
 |
|
|
j.persson
Me, Myself & I !!

549 Posts |
Posted - 2003/02/26 : 15:39:56
|
quote:
Herr Moderator Pjotres var rent blahaj i sammanhanget
Skall pjotre kastas ut från forumet nu för att ha infört meningslöst teoretiserande och formeltuggande?
Black & Scholes är ju mycket vanligt förekommande, något som jag stött på flera gånger trots min huvudsakligen tekniska bildning... även om relevansen kanske kan ifrågasättas (jag tror Pjotre var lätt ironisk) kan du knappast kalla det blahaj... Fast det står dig väl fritt att instifta ett eget pris, för det du tycker är relevant.
Moderatorna här har givetvis en vana att kasta ut sig själva också, från sitt eget forum som de skapade för att de tidigare existerande inte fungerade som de ville...    |
 |
|
|
nin
Semesterfirare

2425 Posts |
Posted - 2003/02/26 : 15:42:28
|
Jag tyckte artikeln var mycket bra och ger en bra bild av vad jag och många andra känner för skillnader inom hifi produkter, tror jag. Sedan att det alltid ska gnällas är ju tråkigt, men så är det ju alltid tyvärr . Något som jag däremot är jäkligt trött på är folk ska försöka se "bättre" ut med olika "fina" titlar på sina jobb eller dyl. Jag personligen tycker man försöker sätta sig över folk med att "jag är såååå påläst och jag kan så mycket, ni har fel vad ni än säger". Detta är illa tycker jag. Det är jävligt illa t o m. Det har inget med saken att göra alls. Eller måste man vara kärnfysiker för att uppskatta bra musikåtergivning eller?
My 0.02 |
Edited by - nin on 2003/02/26 15:44:18 |
 |
|
|
CDP
Member

212 Posts |
Posted - 2003/02/26 : 15:48:54
|
Claes Irland:
Du har missförstått mig helt. Du behöver inte betacka dig för någonting överhuvudtaget. Att dissa någon för att de skulle vara civilingenjör skulle vara att i praktiken dissa mig själv, vilket brukar vara ovanligt. 
Jag såg inte ditt inlägg som ett "formelinlägg" eller att vara i extrempositivistisk anda. Du skrevs med eftersom du verkade kunnig i ämnet, ta åt dig av det istället. 
Andemeningen med den sista raden är att diskussionen på forumet brukar (oftast) fortsätta med att man diskuterar vidare en teknisk detalj eller ett annat fenomen som lätt vidrörts tidigare. Detta är naturligt här på forumet och framförallt omöjligt att tämja stundvis.
Ha Det! |
 |
|
|
j.persson
Me, Myself & I !!

549 Posts |
Posted - 2003/02/26 : 16:05:41
|
quote:
Något som jag däremot är jäkligt trött på är folk ska försöka se "bättre" ut med olika "fina" titlar på sina jobb eller dyl. Jag personligen tycker man försöker sätta sig över folk med att "jag är såååå påläst och jag kan så mycket, ni har fel vad ni än säger".
Jag sticker inte under stol med min utbildning. Å andra sidan förväntar jag mig inte att bli respekterad vare sig på grund av utbildning, längd, ålder eller något annat i sammanhanget irrelevant.
En del pajasar försöker ju sätta sig över andra med sin utbildning (titel) som argument, men om det VERKLIGEN har lärt sig något borde de kunna argumentera i sakfrågan istället...
Frågan är varför man alltid hamnar i sådana här diskussioner. Man kan ju trösta sig med att det definitivt inte är unikt inom hifi, det gäller ju film, litteratur, bilar, kanske modellflygning och knyppelsport också... 
mvh, J.P. |
 |
|
|
Pjotre
dr. kursuppgång

3276 Posts |
Posted - 2003/02/26 : 16:10:42
|
| j.persson: TACK, skönt att någon i alla fall förstod mig... ;o) |
 |
|
|
Nagref
Member

113 Posts |
Posted - 2003/02/26 : 16:16:59
|
Verkar vara kul tråd det här! 
Ska kanske läsa artikeln först innan jag ger mig in i den? |
Assisterar Holographic Audio och Larsen Hifi VD för Acoustic Landscape R&D-ansvarig för Acoustic Illusion |
 |
|
|
Rebo
Member

1071 Posts |
Posted - 2003/02/26 : 16:26:06
|
Nin: Jag använde inte min titel, som du kallade det, för att se bättre ut eller trycka ner andra. Det tyckte jag framgick rätt klart. Poängen var att inte alla med samma bakgrund och i samma miljö som mig själv har samma åsikter vad gäller hifi. De flesta är betydligt mer konservativ än vad jag är.
Om du stör dig på att folk försöker trycka ner andra varför reagerade du då inte på författarens sätt argumentera? Det var ju ett typexempel på där någon försökte trycka ner någon annan igenom att köra med en ”jag vet bättre attityd”. Författaren själv skriver också massa om sina meriter, vad han jobbat med osv. på sin hemsida. Gör han bara detta för att sätta sig i respekt och backa upp sina argument?
Jag är inte speciellt stolt över min titel och jag ser mig inte som en bättre människa bara för det. En titel säger inget i en sådan här argumentation, utan endast argumenten själva. Om en person är mer påläst inom ett område så är det dock troligt att han också har de bättre argumenten och bättre kan försvara sin ståndpunkt, men alla kan ha fel och det är ofta så man lär sig något. |
Edited by - Rebo on 2003/02/26 16:27:32 |
 |
|
|
matson
formerly known as...

1617 Posts |
Posted - 2003/02/26 : 16:26:18
|
CDP skrev:quote: Du och Claes-Irland kan nu fortsätta med att "ingenjörs-battla" Om THD-begreppet och andratonsdistorsion så att den här trådan kan handla om något heeeelt annat än vad det var från början.
DET var det roligaste jag läst! Någonsin. "ingenjörs-battla".....skrattar fortfarande
|
Mvh |
 |
|
Topic  |
|