| Author |
Topic  |
|
|
roas
Starting Member
1 Posts |
Posted - 2003/02/26 : 09:52:36
|
Hej,
Jag har en fråga kring elektrostater i allmänhet och Quad ESL63 i synnerhet vad avser förstärkeri. Vilken är den bästa typen av förstärkare för att på ett fullgott sätt driva elektrostater? Är det hög effekt, alt. kapacitet för hög strömstyrka eller räcker det med en svagare modell? Eller är det snarare kvaliteten på signalbehandligen som är nyckeln? Transistor eller rör? Funderar på en Rotel 991:a tillsammans med ESL63 + Gradientbasar, kan detta vara en bra matching?
Vet ej heller hur trögdrivna elektrostater är, samt hur impedansen varierar, dvs. vad det är för generella egenheter som elektrostater har som vanliga högtalare saknar. Vad gäller Quad ESL63, specifikt, finns det andra elektrostater som ger ett bättre "value for money"? Dessutom: åsidosatt priset, varför har aldrig elektrostater slagit?
Tacksam för svar
/Roland |
|
|
ayayay
Inredningsarkitekt

1278 Posts |
Posted - 2003/02/26 : 10:02:23
|
Hej ROAS
Jag har ett par Quad ESL 57:or hemma. Föregångaren till 63:an Driver dessa med en Edison60 rörförstärkare. Detta låter väldigt bra. Kommer att uppgradera med två st aktiva subbar, så man får lite groove i basen
Dessa elektrostater (57 o 63) är rätt elaka mot förstärkare. De rullar av i impedansen till ca 0.1 ohm i diskanten  Detta kräver sin förstärkare. I mitt fall med 57:orna så kan jag inte ha en för stark förstärkare. 57:orna vill ha 15w (Edison60 ger 30w i "push-pull", skall koppla omtill singel end när jag får subbarna . Då ger den 15w) Det är väl i första hand inte helt o hållet "watt"-styrkan vi talar om här, utan hur många volt de klarar "peak to peak". I mitt fall klarar 57:orna bara 33volt, sen så blir det "fried bacon" Dyrt, riktigt dyrt...
Hur känsliga 63:orna vet jag inte riktigt. Men min rekommendation är att du skaffar rör till diskant o mellanregister, och sen ett mustigt slutsteg till dina Gradient-subbar.
Det blir grejer det |
"difficulties mastered is opportunities won" - Winston Churchill |
Edited by - ayayay on 2003/02/26 10:11:06 |
 |
|
|
Mikaelboy
Member

65 Posts |
Posted - 2003/02/26 : 10:16:11
|
| Men kan verkligen ett rörsteg ge tillräckligt med ström för att driva ett par elektrostathögtalare? |
 |
|
|
ayayay
Inredningsarkitekt

1278 Posts |
Posted - 2003/02/26 : 10:23:40
|
Mikaelboy
Ja det kan de verkligen Men det behövs hjälp i basen iform av subbar. 57:orna rullar av vid 40hz, så det får bli några aktiva bestar |
 |
|
|
K-man
Member

795 Posts |
Posted - 2003/02/26 : 10:24:27
|
Kan inte säga annat efter härlig lyssning hemma hos ayayay än att Edison 60 funkar bra för ESL57 i hans rum..... så om man inte skall ha disco...vilket man väl ändå inte har med ESL så funkar det godis!
Får man bar igång basen oxå så 
\\K-man |
Edited by - K-man on 2003/02/26 10:25:53 |
 |
|
|
ayayay
Inredningsarkitekt

1278 Posts |
Posted - 2003/02/26 : 10:34:12
|
Tack K-man 
Som sagt bas problemet är nog snart löst (hehehe) |
 |
|
|
Micke
Member

103 Posts |
Posted - 2003/02/26 : 10:47:24
|
Då jag byte från ML SL3:or till Quad63/gradient hade jag Vincent monoblocken(300W,100W klassA). De fungerade underbart på ML SL3:orna. Men till Quadarna så hade de ingen chans mot ett Conrad Johnson MV55, 45W rörslutsteg.
Förbättringen beskriver en recensent i Stereophile rätt bra: "Still, when I turned to the C-J, I got more body, more bloom, a more blended, rounded sound on massed strings. Vocals sounded more natural. Something of an edge was gone. True, I did lose some dynamics and possibly a tad of resolution.But if the speakers didn't always get it up on the C-J, at least I did. On the Quads, I preferred the C-J"
Kör du med gradienten så tycker jag inte quadarna är lika beroende av kraftig förstärkare som tex Martin logans elektrostater, vilka öppnar upp sig rejält, å får bättre samverkan mellan panel å bas med kraftigare förstärkare.
Mitt råd, kör Rotel 991:an till gradienten och nått rörsteg till panelen. Jag rekommenderar att du testar CJ-mv55 om du har chansen, underbar kombination. |
 |
|
|
ayayay
Inredningsarkitekt

1278 Posts |
Posted - 2003/02/26 : 10:54:42
|
Micke:
Kör du rörslutsteget till gradienterna oxå? |
 |
|
|
EAR
Rörfreak, QUADfan, ESL-fantast

3863 Posts |
Posted - 2003/02/26 : 11:20:52
|
Hej Roas Jag kör med QUAD 63 Jag använder ett par EAR 509 rörmonoblock till mina och enl en del recencenter var det som passade bäst till 63 på sin tid artikel här: http://www.stereophile.com/showarchives.cgi?416 utdrag här In short, I was impressed with some of the things I heard from the 63s, but less impressed with their accuracy. Their persistent dryness and slight top-end tizz led me to suspect that they might sound exceedingly good with the right tubed amplifier. At the time of this writing the only such amplifier which has worked well is the EAR 509 reviewed in Vol.6 No.3. Catch 22: I was able to spend only two hours with that combination before the amplifier had to be shipped back to the distributor. We have the promise of a further loan and will report on the results of that and any other successful combinations as soon as we've spent enough time with them. In the light of the foregoing, our experience with '63s and the EAR amplifiers may seem irrelevant, but we'll relate them anyway.
Because the EAR amplifiers had to be returned to the manufacturer (who needed them for CES) at the very time we set up our second pair of '63s, we were not able to audition this combination for more than a couple of hours. This was, however, long enough to confirm my suspicions that the "right" amplifier would make these speakers take off and fly! The sound was simply superb, in every respect. Which is all the more frustrating in view of our findings about the speaker's maximum-output limitations.
Du kan gå in på mitt photoalbum och se hur de ser ut.Jag är mycket nöjd  Mats
|
Nostalgi är kul och rören glöder Och en vevis är aldrig fel
|
Edited by - EAR on 2003/02/26 11:29:17 |
 |
|
|
EAR
Rörfreak, QUADfan, ESL-fantast

3863 Posts |
|
|
Micke
Member

103 Posts |
Posted - 2003/02/26 : 12:21:33
|
nej rör till gradienterna verkar inte som nån bra ide. Jag körde med ett Quad 606 steg. Men de är inte så tungdrivna, ingen nämvärd förbättring med kraften från Vincentblocken.
quote: Micke:
Kör du rörslutsteget till gradienterna oxå?
|
Edited by - Micke on 2003/02/26 12:29:37 |
 |
|
|
ayayay
Inredningsarkitekt

1278 Posts |
Posted - 2003/02/26 : 12:41:57
|
Ok, men då är det iallafall transistor-kraft bakom basen. Det låter nog gott skulle jag tro |
 |
|
|
mace
London calling

5296 Posts |
Posted - 2003/02/26 : 14:42:36
|
http://www.audiocircuit.com/9041-esl-circuit/9041IMAI-CO.htm
Gå ner till ''Amplifiers and the Quad ESL's''
och klicka på ''The Amplifier Matter (ESL 57) , Fifth Edition''

glöm inte.... http://home.pacbell.net/drquad/ Bästa sidan för 57'or, i mitt tycke
Magnus |
mera quad ESL = mera välljud.
"Efter tillnyktring vaknade han upp medvetslös" TV4-Nyhetsmorgon.
Bio har inte varit detsamma sedan Nickel Gammaldags försvann :-(
"Det finns egentligen inga rakor på den här banan, de enda rakorna som finns är böjda" Eje Elgh, Australiens F1-GP 2008.
Mr 500! |
 |
|
|
ayayay
Inredningsarkitekt

1278 Posts |
Posted - 2003/02/26 : 14:55:03
|
Grym sida, där står allt man behöver veta  |
 |