HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Köpa CD nu eller is i magen?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

RigorMortis
Member

110 Posts

Posted - 2003/02/25 :  18:56:38  Show Profile Send RigorMortis a Private Message
Hej!
Är på gång att uppgradera min anläggning under det kommande året med ny cd och ny förstärkare. Har skrivit en del trådar i ärendet och fått en hel del nyttiga råd och tips.
Nu till frågan: Ska jag lalla iväg och köpa en ny cd-spelare nu eller ska man vila på hanen något år och skaffa någon typ av multispelare, när fler tillverkare torde ha släppt sådana. Jag menar: ingen tycks ju veta vilket format som är det främsta om några år. Måste erkänna att jag inte heller är helt insatt i de tekniska bitarna vad gäller det här med t.ex SACD och DVD-Audio, så någon tekniskt kunnig kanske kan upplysa en obildad.
Vad tror/tycker ni?

Det optimala ljudet? En fet, mullrande v-twin...

Poze
Member

79 Posts

Posted - 2003/02/25 :  19:02:56  Show Profile  Visit Poze's Homepage Send Poze a Private Message
Pioneer har en som stöder både SACD och DVD-Audio men jag vet inte hur pass bra den är. Modellen heter 656 om jag inte minns fel.
Go to Top of Page

RigorMortis
Member

110 Posts

Posted - 2003/02/25 :  19:07:00  Show Profile Send RigorMortis a Private Message
Jo jag vet att det redan finns, men utbudet är hittills inte särskilt stort och priserna lite för höga för min plånbok.

Go to Top of Page

pontus
Member

392 Posts

Posted - 2003/02/25 :  19:11:48  Show Profile Send pontus a Private Message
Om nu de nya formaten någon gång slår igenom så är väl det "den tiden den sorgen". Är själv ganska oinsatt, men det synes mig som om genombrottet dröjer (vilket jag iofs varken kan bevisa eller motivera...)
Go to Top of Page

Atlas
Member

173 Posts

Posted - 2003/02/25 :  19:40:59  Show Profile Send Atlas a Private Message
Slå till nu!
Det går inte att vänta på allt för det kommer ju nya grejer hela tiden.
Som sagt...Slå till på en Cd nu!! Det tänker iallafall jag göra

Om du tror att du vet allt är du dåligt underrättad..

Edited by - Atlas on 2003/02/25 19:46:13
Go to Top of Page

Jonas N
Member

289 Posts

Posted - 2003/02/25 :  19:45:09  Show Profile Send Jonas N a Private Message
CD kommer att dominera bra många år till. Köp en CD-spelare.
Go to Top of Page

gurin
Member

196 Posts

Posted - 2003/02/25 :  20:16:32  Show Profile Send gurin a Private Message
När ni börjar sälja ut era CD:s för att köpa samma skivor i nytt format. Då står jag där på loppisarna och köper dem billigt, precis som jag idag köper vinyl.

Uppgradera på bara!

mvh/Gurin

Mina öron är mina mätinstrument.
Go to Top of Page

Jonas
Member

738 Posts

Posted - 2003/02/25 :  20:54:46  Show Profile Send Jonas a Private Message
Köp en cd-spelare. Rätt som det är finns det nån ännu nyare och fräckare standard, ska man då vänta på mjuk- och hårdvara till den så får man vänta länge. Kör på det som redan är etablerat, och så kommer att vara i flera år framöver, och köp dig en cd!

MVH

"My head kissed the ground, I was half the way down"
Mina system
Go to Top of Page

iffe
Member

352 Posts

Posted - 2003/02/25 :  20:59:13  Show Profile Send iffe a Private Message
Det verkar inte vara någon direkt fart på DVD/SACD-audioutbudet, annat än några enstaka specialutgåvor. Det är nog ingen lågoddsare att det kommer att dröja ett antal år inann något av formaten slår igenom. Dessutom finns ju ändå hela CD-samlingen hemma kvar oavsett om det börjar släppas DVD audio-skivor hejvilt. Ser ingen anledning att inte lägga pengarna på en bra CD-spelare istället. Vill man se på DVD-film kan man köpa en separat spelare till det, och då duger vilken skit som helst så länge man inte är en någorlunda hängiven cineast också (de kan inte ha det lätt ;), finns spelare för runt tusenlappen på NetOnNet.
Go to Top of Page

RigorMortis
Member

110 Posts

Posted - 2003/02/25 :  21:31:10  Show Profile Send RigorMortis a Private Message
Antar att ni har rätt och lutar väl åt det hållet ändå. Men tycker ändå det verkar som fler och fler tillverkare börjar spotta ut multispelare. Nja... får nog bli en gammal hederlig CD.

Go to Top of Page

lazyboy
Member

120 Posts

Posted - 2003/02/25 :  23:09:11  Show Profile Send lazyboy a Private Message
Jo jag hade också röstat för cd. Speciellt om du bara kör 2-kanaligt (vilket jag antar du gör då vi alla vet att fler än 2 kanaler är syndigt) 100kHz i all ära, men multikanalstjosan är väl den stora fördelen med de nya formaten?

lazyboy
Go to Top of Page

Jakob_S
Member

665 Posts

Posted - 2003/02/25 :  23:17:05  Show Profile Send Jakob_S a Private Message
Vill du ha bra SACD & CD-spelare? Sikta på Micromega, Krell eller en framtida uppgraderad Advantage S1. Vill du ha bra CD-spelare kan du sikta något lägre & ändå komma riktigt långt på vägen.

//Jakob

Hifi handlar inte om att veta - det handlar om att känna.
Go to Top of Page

SZR
Guran!

1515 Posts

Posted - 2003/02/25 :  23:29:17  Show Profile  Visit SZR's Homepage Send SZR a Private Message
Det lär nog dröja (minst 5 år?), innan något album ges ut enbart på SACD och/eller DVDaudio!

//StefanZ

"..are all these your guitars..?"
Go to Top of Page

MartinN
Member

1333 Posts

Posted - 2003/02/26 :  08:24:34  Show Profile Send MartinN a Private Message
Hej,

jag har själv haft både SACD och DVD-Audio men de är egentligen ganska onödiga. Sålde just SACD-
spelaren och Har kvar DVD-A spelaren enbart för DVD-video. Jag har kommit fram till att jag
kommer att köpa bara CD många år framöver ännu. Jag tror inte att jag någonsin kommer att upp-
gradera mina skivor och köpa likadana i nytt format. Varken för att få flerkanal eller minimalt
bättre ljud. Jag har kommit fram till att jag inte får någon nämnvärd förbättring med de nya
formaten.

Jag skulle rekommendera en CD-spelare i 10kkr klassen, då får man i mitt tycke nästan samma
ljudkvalitet som med de nya formaten.

Martin
Go to Top of Page

Per Berger
Member

563 Posts

Posted - 2003/02/26 :  08:42:57  Show Profile  Visit Per Berger's Homepage Send Per Berger a Private Message
En kompis och jag jämförde en Pioneer 656 med en drygt 10 år gammal Pioneer värsting-CD som på sin tid kostade runt 10.000:-, 656:an hade inte en chans, i alla fall inte med CD, med SACD började den närma sig... DVD-A kunde vi inte testa då det inte finns nån TV i anläggningen och utan en sån fick vi inte igång musiken...

Med andra ord, ren CD kommer att vara bäst under lång tid framöver, i alla fall om vi pratar i prisklass under "skrämselhicka"...

/P
Go to Top of Page

binmarv
Member

403 Posts

Posted - 2003/02/26 :  14:42:17  Show Profile Send binmarv a Private Message
Du glömde bort att även tillägga formatet HDCD . Det är rena djungeln och frågan är vilket som är bäst ??!!! Vissa har ju ensamrätt på sina format, även om det finns på dyrare maskiner av andra märken i formatet. Jag tror att du kan strunta i allt det här med vad format heter. Jag blev själv frestad o klippte till på en med HDCD, men det mest komiska av allt är att jag inte har en enda förbaskad skiva som är inspelad med HDCD. Lyssna o leta upp en cd-spelare som motsvarar dina preferenser och övrig kringutrustning. Råkar den sedan ha något av de formaten du nämner så woop I doo. Min personliga åsikt är att dessa format kommer och går.

Lyssna på nytt och köp begagnat !

Mvh Martin

Det man inte har i huvudet får man ha i öronen!
Go to Top of Page

Claes_Ireland
Member

2146 Posts

Posted - 2003/02/26 :  14:50:39  Show Profile Send Claes_Ireland a Private Message
Binmary, du missar kanske lite poängen.
HDCD är bara en extra encoding på en vanlig
CD. Inget nytt eget format, det kan samexisterar
väl med cd, helt kompatibelt. SACD och DVD är helt nya format, inte
kompatibla med cd alls. HDCD har dessutom funnits
i mååånga år och inte slagit alls som du själv såg i din skivhög.
Tror jag har tre eller fyra hdcd kodade skivor.

C
Go to Top of Page

binmarv
Member

403 Posts

Posted - 2003/02/26 :  15:00:44  Show Profile Send binmarv a Private Message
Ja, du ser ju själv hur förvillad man kan bli. Aldrig blir man fullfjädrad. Men med format så som jag åsyftade menade jag mest vad som finns utöver vanliga cd-inspelningar. Ledsen om jag formulerade mig oklart. Sen har det funnits länge det vet jag, men SACD är ju inte precis nytt det heller. Däremot visste jag inte att skillnaderna i format var så stora. Vet du nåt om ljudförändringarna i jämförelse med vanlig CD, HDCD och SACD ? Skulle vara intressant att veta. Kan man säga nåt är bättre eller sämre ? Hur ser du på framtiden ?

Kommer du ihåg tiden då man skulle måla på CD-skivorna med ??!!!

Men återigen. Nya format kommer snart på marknaden så varför vänta.

Det man inte har i huvudet får man ha i öronen!
Go to Top of Page

Claes_Ireland
Member

2146 Posts

Posted - 2003/02/26 :  15:08:55  Show Profile Send Claes_Ireland a Private Message
Har tyvärr ingen stor egen erfarenhet
av HDCD, SACD, DVD-AUDIO så ingen kommentar
tyvärr.

C
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.55 sekunder. Snitz Forums 2000