HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Medlemmarnas System
 Jonas
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Jonas
Member

738 Posts

Posted - 2004/01/21 :  20:43:56  Show Profile Send Jonas a Private Message  Reply
Hej!
Här kommer några bilder på mina pryttlar. Ursäkta blidernas kvalitet, jag ska se om det blir bättre ljus för att plåta en annan dag. Det brukar bli bättre foton än så här (Minolta Dimage Xt 3 megapixlar).

Vi börjar med "huvudstereon"
Det som syns på bilen är alltså följande:
QRS Merkurius högtalare
Roksan Caspian Mk II integrerad förstärkare
Pioneer DV-575A multiformatspelare
Nordost Blue Heaven Rev 2 signal- och högtalarkablage (biwire)
Pioneer PL-470 vinylspelare (80-talsskräp)
Project Phonobox mm/mc-preamplifier

Elektroniken står på en hemhyvlad Flexy-bänk med 27 mm bänkskivor i ek och gängstång M24. TV:n står ju lite dumt mellan högtalarna men jag har inte mycket att välja på. Jag kommer antagligen skaffa mig en platt historia inom nåt år så det får funka så länge. Högtalarna står just nu på SD-kuddar. Jag har även Superspikes men tycker nog att det låter lite bättre med kuddarna på min gamla ek-parkett.
Som synes har jag inte gjort mycket åt akustiken, på gång är väl en ny större matta men jag vill inte offra för mycket av rummet för en massa absorbenter och diffusorer och grejer. Det låter hyfsat ändå tycker jag faktiskt. Det enda jag stör mig lite på är väl att det låter lite lite vasst ibland, vissa s-ljud kan vara störande på vissa skivor men detta skyller jag mest på min billiga dvd. Det var mycket bättre tidigare när jag spelade på en Copland CDA 266 cd-spelare. Jag fick dock ett ryck i våras och sålde den fina maskinen bara för att jag blev erbjuden ett bra pris. Varför ska man ha så bråttom i vissa lägen? Just nu tycker jag inte att jag har råd med nåt riktigt i cd-spelarväg så det får fungera så länge. Jag är egentligen sugen på att prova en Naim CD5i eller liknande men som sagt var får jag väl skjuta på det ett tag. På det stora hela är jag dock nöjd.

Översiktsbild


QRS Merkurius


QRS Merkurius bakifrån med Nordost Blue Heaven


Roksan Caspian Mk II


Pioneer DV-575A


Pioneer PL-470 och Project PhonoBox


Lyssningsposition inkl en del av skivsamlingen (gitarren förpassas till ett annat rum när det ska finlyssnas)


Hela härligheten från ett angränsande rum (öppningen är ca 1,5 meter och ligger "längst bak" på vänster sidovägg från sweetspot sett)


Ett urval ur mina skivor som väl säger något om vad jag brukar lyssna på



Mycket bilder blir det, men vi ska väl få med ett par på min sovrumsstereo också?
Den består av följande komponenter:

Lancetta ala Lenn Art högtalare byggda enligt Lenn Arts beskrivning, se länk http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=45145
Nad 3020i integrerad förstärkare
Samsung DVD-909 dvdspelare

Översiktsbild


Lancetta ala Lenn Art, byggda i 12 mm Meranti-plywood


Terminaler och bananer från Biltema såklart


Nad 3020i och Samsung DVD-909


MVH Jonas

"My head kissed the ground, I was half the way down"
Mina system

Edited by - Jonas on 2006/02/13 14:34:01

Jonas Nilsson
Semester på egen begäran

1032 Posts

Posted - 2004/01/21 :  21:05:03  Show Profile Send Jonas Nilsson a Private Message  Reply
Snyggt Jonas
Ser att du har bra smak, Copland och Audiovector
Roksan är inte fel det heller.
Hur skulle du beskriva Nordosten i ditt system
Kör själv med Eichman Tech. Express 6, men man kan ju alltid prova något nytt.
Go to Top of Page

Stereo Audio
Member

674 Posts

Posted - 2004/01/21 :  21:09:29  Show Profile Send Stereo Audio a Private Message  Reply
Av första bilderna att döma trodde jag att du hade nån sorts sten i bänken... såg ju sedan att så inte var fallet! Men snyggt är det, blir kul att se högtalarstativen, ska de sandfyllas eller liknande?

Det verkar vara många som gör dessa stereobänkar, hur får man dem stabila i sidled? Med rejäla distansbrickor mellan mutter och undersida av skivan? (Eller dem kanske inte är stabila? )

Stereo Audio
Go to Top of Page

Mr Ekan
Member

825 Posts

Posted - 2004/01/21 :  21:43:35  Show Profile Send Mr Ekan a Private Message  Reply
Det blir ju godkänt för din del!

Erik Andersson for president!
Go to Top of Page

hifirocker
Member

1303 Posts

Posted - 2004/01/21 :  23:08:55  Show Profile  Visit hifirocker's Homepage Send hifirocker a Private Message  Reply
Ser stiligt ut...här finns nog potential till väldigt bra ljud!
Vilket fint rack du byggt också!

Mvh,
Go to Top of Page

Bravo
Member

5320 Posts

Posted - 2004/01/22 :  01:33:04  Show Profile Send Bravo a Private Message  Reply
Ser lovande ut det där.

Bravo
Go to Top of Page

Jonas
Member

738 Posts

Posted - 2004/01/22 :  18:48:44  Show Profile Send Jonas a Private Message  Reply
Jonas!
Jag har faktiskt svårt att beskriva någon enskild del i systemet. Bytte nämligen i princip ut allt utan högtalarna inom loppet av ett par hektiska veckor. Hade Thule innan och kan bara säga att det nu låter väldigt mycket bättre än innan på alla punkter, men här spelar nog både stärkare, cd och kablage in.

Stereo Audio!
Japp, de ska sandfyllas. De består av (från golvet och upp) Superspikes på utriggare, bottenplatta, 9 st ihåliga aluminiumprofiler, topplatta.
Inga problem att få bänken stabil, bara att dra åt muttrarna. Det sitter brickor mellan träet och muttern. Så här i efterhand skulle jag nog valt att placera två ben i framkant och det tredje i mitten bak, men då skulle jag behövt minst 10 cm djupare skivor. Kontakterna på cd:n sitter nämligen i mitten, dessutom är den rätt djup (ca 45 cm).

MVH

"My head kissed the ground, I was half the way down"
Mina system
Go to Top of Page

C-Quence
Member

553 Posts

Posted - 2004/01/22 :  20:13:01  Show Profile Send C-Quence a Private Message  Reply
Snyggt jobb med bänken!
Tog det lång tid att sätta ihop och blev det dyrt? Lät du förresten någon såga ut träskivorna eller gjorde du det själv?
Go to Top of Page

Jonas
Member

738 Posts

Posted - 2004/01/22 :  21:53:05  Show Profile Send Jonas a Private Message  Reply
Tog väl en knapp timme att montera. Går säkert att göra fortare om man lurar ut en smart metod :)
Kostade knappt 2000:- skulle jag gissa. Har inte räknat så noga. Skivorna köpte jag på Bauhaus i 1200*500*27. Jag lämnade dem till ett snickeri som bara delade dem på mitten till en kostnad av 0 kr.

MVH

"My head kissed the ground, I was half the way down"
Mina system
Go to Top of Page

Stereo Audio
Member

674 Posts

Posted - 2004/01/24 :  16:02:24  Show Profile Send Stereo Audio a Private Message  Reply
Aluminium-profiler blir säkert snyggt, bara man ser till att få repfria! Repor är såååå irriterande... Jaja, bah å vänta på forts. o se hur det blir!

Stereo Audio
Go to Top of Page

C-Quence
Member

553 Posts

Posted - 2004/02/03 :  20:42:40  Show Profile Send C-Quence a Private Message  Reply
Har du ingen helhetsbild på anläggningen, Jonas?
Go to Top of Page

Jonas
Member

738 Posts

Posted - 2004/02/03 :  22:25:57  Show Profile Send Jonas a Private Message  Reply
Kunde ju lagt upp en, men jag tycker det är så provisoriskt uppställt allting så det kan kvitta... Meningen är att jag ska flytta till sommaren och då ska det bli andra bullar. Framför allt så ska jag hitta på lite nya saker med det nya rummet. Jag kommer att ligga ute på olika jobb i princip hela våren och sommaren så jag kommer inte ha mycket tid över till annat.

"My head kissed the ground, I was half the way down"
Mina system
Go to Top of Page

Jonas
Member

738 Posts

Posted - 2006/02/04 :  16:12:36  Show Profile Send Jonas a Private Message  Reply
Se nya bilder på mina grejor högst upp!

"My head kissed the ground, I was half the way down"
Mina system
Go to Top of Page

EngelholmAudio
Member

8209 Posts

Posted - 2006/02/04 :  18:01:08  Show Profile Send EngelholmAudio a Private Message  Reply
Mycket läckert!

Lite bättre kabeldragningar så blir det tipptopp!

Äger, driver och är engelholm audio (i Blekinge).
Egna produkter, Krell, ARC. Akustikkonsultation medelst Svanå's produkter.
Bara för att det går att hänga på väggen betyder det inte att den har bra akustiska egenskaper som främjar musikupplevelsen!
Go to Top of Page

Creative Audio
Member

2547 Posts

Posted - 2006/02/04 :  18:36:52  Show Profile  Visit Creative Audio's Homepage Send Creative Audio a Private Message  Reply
Mkt tjusigt

//W

++ äger och driver Creative Audio++
++Stockfisch-records++Turtle-records++SCR-Records++C.E.C++MusicHall++Ayon++Lumen White++Agile Multimedia o. ström++Pentagon++Krell++DP++Phonar Högtalare++Fadel ART kablar++ViaBlue++Aqvox++Dynavox++T.A.C++Dual++


http://www.creative-audio.se
Go to Top of Page

Jonas
Member

738 Posts

Posted - 2006/02/04 :  18:37:08  Show Profile Send Jonas a Private Message  Reply
Tackar! Tycker väl inte själv att det är mycket att hänga i en ljudgran men vaffan. Hade mer lust för ett par år sedan och då såg det seriösare ut...

Vad menar du med kabeldragningen? Bara rent allmänt städa upp eller nåt mer specifikt? Tips mottages gärna!

"My head kissed the ground, I was half the way down"
Mina system
Go to Top of Page

Jonas
Member

738 Posts

Posted - 2006/02/04 :  18:40:07  Show Profile Send Jonas a Private Message  Reply
Fast du kanske menar sovrumsstereon förresten? Den är uppkopplad för idag... Högtalarna blev klara för ett par timmar sen så där finns att göra fortfarande. Såklart ska terminaler i på baksidan och lite bättre kablage kopplas in vad det lider. Just nu står det mest och spelar till sig. Björk-Homogenic går för fulla muggar. De små tretummarna gör rätt våldsamma utslag tidvis.

MVH

"My head kissed the ground, I was half the way down"
Mina system
Go to Top of Page

EngelholmAudio
Member

8209 Posts

Posted - 2006/02/04 :  18:45:01  Show Profile Send EngelholmAudio a Private Message  Reply
Aha!
Ja det var sovrumsstereon som jag syftade på. Lite kabelklämmor å så blir nog super! Ordnings-nazisten i mig som talar...

Björks Homogenic är helt vansinnig! Har blivit "påtvingad" att lyssna på den hos 'Geldis'...Kanske bra musik att spela in högtalarna i!?? Njäe jag vet inte...intressant och kul musik men jag klarar absolut inte av hela skivan i ett svep.


Äger, driver och är engelholm audio (i Blekinge).
Egna produkter, Krell, ARC. Akustikkonsultation medelst Svanå's produkter.
Bara för att det går att hänga på väggen betyder det inte att den har bra akustiska egenskaper som främjar musikupplevelsen!
Go to Top of Page

Jonas
Member

738 Posts

Posted - 2006/02/04 :  19:39:23  Show Profile Send Jonas a Private Message  Reply
Den är säkert rätt bra att pumpa genom burkarna för att spela in dem, men jag tycker att den är riktigt bra som musik också faktiskt. Den har snurrat många varv hemma hos mig...

"My head kissed the ground, I was half the way down"
Mina system
Go to Top of Page

Jonas
Member

738 Posts

Posted - 2006/02/05 :  22:09:36  Show Profile Send Jonas a Private Message  Reply
Engelholm!
Kolla på den nya bilden på Lancetta bakrifrån... De löjliga bruna små kabelhärvorna på golvet är borta och Ordnungs-nazisten nöjd?

"My head kissed the ground, I was half the way down"
Mina system
Go to Top of Page

LeoArietis
Member

1953 Posts

Posted - 2006/02/08 :  13:11:13  Show Profile  Visit LeoArietis's Homepage Send LeoArietis a Private Message  Reply
Snyggt system och jag gillar bänken! QRS skulle jag gärna lyssna lite mera på.

(du har pm)

Min anläggning: http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=30125

Edited by - LeoArietis on 2006/02/08 13:12:00
Go to Top of Page

EngelholmAudio
Member

8209 Posts

Posted - 2006/02/08 :  13:21:41  Show Profile Send EngelholmAudio a Private Message  Reply
Ser finfint ut!

Fast jag ser ju inte hur antenkabeln är dragen...


Äger, driver och är engelholm audio (i Blekinge).
Egna produkter, Krell, ARC. Akustikkonsultation medelst Svanå's produkter.
Bara för att det går att hänga på väggen betyder det inte att den har bra akustiska egenskaper som främjar musikupplevelsen!
Go to Top of Page

Jonas
Member

738 Posts

Posted - 2006/02/08 :  20:12:45  Show Profile Send Jonas a Private Message  Reply
Leo! Du har pm tillbaks! QRS:en låter för övrigt väldigt bra tycker jag. Mycket välbalanserade och inget som sticker ut som man retar sig på. Jag har kommit fram till att det är sådana produkter man orkar leva med och gilla i längden.

Engel! Näe antennkabeln är lätt att missa. Eller hur? Jaja, jag får väl lägga ner lite energi i den frågan också vad det lider. Samt resten av apparatkablar också så klart. Jag lovar. Jag vill bara vara säker på att grejorna står på rätt plats innan jag börjar bröta för mycket.

MVH

"My head kissed the ground, I was half the way down"
Mina system
Go to Top of Page

EngelholmAudio
Member

8209 Posts

Posted - 2006/02/08 :  22:03:21  Show Profile Send EngelholmAudio a Private Message  Reply
Det e lugnt Jonas! Ser mycket fint ut i övrigt!


Äger, driver och är engelholm audio (i Blekinge).
Egna produkter, Krell, ARC. Akustikkonsultation medelst Svanå's produkter.
Bara för att det går att hänga på väggen betyder det inte att den har bra akustiska egenskaper som främjar musikupplevelsen!
Go to Top of Page

DIESEL
Member

953 Posts

Posted - 2006/02/11 :  21:02:23  Show Profile Send DIESEL a Private Message  Reply
Ser riktigt trevligt ut det där. Roksan Caspian är en trevlig förstärkare, ångrar att jag sålde min men man kan ju inte samla på sig för många apparater


Öl dödar hjärnceller, men bara de svagaste

Emotiva Audio ERC-1 ~ Emotiva Audio USP-1 ~ Emotiva Audio XPA-2 ~ Vienna Acoustics Beethoven Baby Grand
Go to Top of Page

Jonas
Member

738 Posts

Posted - 2006/02/13 :  14:27:58  Show Profile Send Jonas a Private Message  Reply
Diesel!
Jo Caspian är faktiskt riktigt riktigt bra. Den lär jag inte göra mig av med i första taget... Konstigt bara att inte fler fått upp ögonen för denna maskin, det saknas väl några fantastiskt otroligt lyriska recenisoner eller nåt :)

"My head kissed the ground, I was half the way down"
Mina system
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.62 sekunder. Snitz Forums 2000