HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Medlemmarnas System
 DIESEL - nya bilder 21/12
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 8

DIESEL
Member

953 Posts

Posted - 2004/01/06 :  23:27:46  Show Profile Send DIESEL a Private Message  Reply
Dax att skriva om presentationen då jag har bytt ut allt nyligen.

Jag är en 33-årig lagerarbetare/försteman som har fram tills för c:a 2 år sen varit mestadels intresserad av hembio. Men som det hela har utvecklat sig så har musikintresset blivit större och min musiksmak allt bredare.

Så i slutet av förra året började det köpas in lite begagnad elektronik mest för att pröva på lite. Av en slump blev det så att allt var brittiskt i form av Musical Fidelity , Alchemist , Myryad och Roksan. Trevlig elektronik som jag var nöjd med men nu var det dags att byta ut detta.

Jag byggde en bänk enbart för elektroniken och och flyttade bort tv:n. Här skall det planeras för finlyssning.





Högtalarna var det första som byttes ut. Mina gamla hembiohögtalare såldes till förmån av ett par Mirage OM-7 som jag hade sen ett bra tag gått och sneglat på.

Ny elektronik köptes in från Artsound (DK) i form av Opera Audio.
Kombinationen blev en Reference CD 2.2 och den integrerade hybrid-förstärkaren Reference 150. Rör på cd-spelarens utgång och förstärkarens ingång.

Så här ser det numera ut hemma hos mig












Och här sitter man numera ganska nöjd tillbakalutad och njuter av musiken i sällskap med nån av mina c:a 20 flaskor singelmalt.



Har nu även bytt signalkabel till en Harmonic Tech Truth-Link och nu har det tillkommit ett par högtalarkablar i form av ett par Purist Audio Design Musaeus.

Min anläggning består just nu av :

Högtalare: Vienna Acoustics Beethoven Baby Grand
Integrerad förstärkare: Opera Audio Consonance Reference 150
CD: Opera Audio Consonance Reference CD 2.2
Signalkabel: Acoustic Zen WOW (XLR)
Högtalarkablar: Purist Audio Design Musaeus
Stereorack: Solid Tech Radius Solo



Och detta är vad som blev över
För tillfället behåller jag detta ifall jag vill sätta ihop en anläggning till

CD: Alchemist Nexus
DAC: Deltec Precision Audio #65533; The Bigger BIT
Slutsteg: Roksan Caspian
Signalkablar: Tara Labs PRISM 200i

Övrig Elektronik:

DVD-spelare : Myryad MDV300
TV : Panasonic TX-32PK20
Sen lite bilder på gamla prylar


Alchemist Nexus CD












Det var det hela för tillfället ...

Öl dödar hjärnceller, men bara de svagaste

Emotiva Audio ERC-1 ~ Emotiva Audio USP-1 ~ Emotiva Audio XPA-2 ~ Vienna Acoustics Beethoven Baby Grand

Edited by - DIESEL on 2009/12/21 17:50:33

fatpipe
Member

264 Posts

Posted - 2004/01/06 :  23:45:48  Show Profile  Visit fatpipe's Homepage Send fatpipe a Private Message  Reply
Nice!
Nöjd med SP-996orna? Är sugen på ett par bara för att de är så himla snygga. Men om de låter bra så är det ett plus.
Nej skämtåsido...
Det är ingen på forumet som har recenserat dem ordentligt någon gång. Vad har du själv för lyssnings intryck?

Edited by - fatpipe on 2004/01/06 23:46:56
Go to Top of Page

Jensevik
Member

513 Posts

Posted - 2004/01/06 :  23:48:12  Show Profile  Visit Jensevik's Homepage Send Jensevik a Private Message  Reply
Kul med Magnat. Förutom min sub (motion 120)är det nog de första på HifiForum.
Har hört att Vector Needle ska låta riktigt bra.

"It takes a joyful sound
To make the world go round"
Go to Top of Page

Bravo
Member

5320 Posts

Posted - 2004/01/06 :  23:57:21  Show Profile Send Bravo a Private Message  Reply
Mycket trevligt, men skam till sägandes vet jag inte ett dugg om "Magnat Vector Needle" högtalarna.

Bravo
Go to Top of Page

arcam
Member

1698 Posts

Posted - 2004/01/07 :  00:07:12  Show Profile Send arcam a Private Message  Reply
Verkligen snyggt system, vem säljer dessa högtalare?
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2004/01/07 :  00:42:39  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message  Reply
Stilrent!

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page

DIESEL
Member

953 Posts

Posted - 2004/01/07 :  02:52:52  Show Profile Send DIESEL a Private Message  Reply
hehe stilrent , nja kanske inte direkt .
Tycker att formgivningen av elektronikkomponenterna är kanske lite stereotypa , fastnar därför ganska lätt för saker som e lite udda .

Högtalarna köptes på Loudness , dom funkar riktigt bra till film men nån hifi högtalare är det inte . Skall ut o lyssna på lite högtalare nu framöver.

Öl dödar hjärnceller, men bara de svagaste

Emotiva Audio ERC-1 ~ Emotiva Audio USP-1 ~ Emotiva Audio XPA-2 ~ Vienna Acoustics Beethoven Baby Grand
Go to Top of Page

yahriel
Member

468 Posts

Posted - 2004/01/07 :  13:20:46  Show Profile  Visit yahriel's Homepage Send yahriel a Private Message  Reply
Nice. Är du nöjd med Alchemisten? Hade själv en mk1 förr, har numera bytt till en multispelare från Philips och tycker faktiskt den låter bättre. Men det kanske har hänt mycket med mk2 versionen?

Mitt system | Min musiksamling | Tornstrand.com
Go to Top of Page

DIESEL
Member

953 Posts

Posted - 2004/01/07 :  17:24:15  Show Profile Send DIESEL a Private Message  Reply
Har en pioneer 656 som jag hade innan alchemist , tyckte dock den var lite väl kall i ljudet, speciellt i kombination med mina högtalare. Men 656 är en kompetent spelare , ingen snack om saken. Ville dock ha ett varmare ljud

Öl dödar hjärnceller, men bara de svagaste

Emotiva Audio ERC-1 ~ Emotiva Audio USP-1 ~ Emotiva Audio XPA-2 ~ Vienna Acoustics Beethoven Baby Grand
Go to Top of Page

DIYamps
Ej medlem längre

785 Posts

Posted - 2004/01/07 :  17:50:30  Show Profile Send DIYamps a Private Message  Reply
de där Musical Fidelity stegen tycker jag är gulliga vincent steger är också snygga saker Inte illa, ser ut att låta finfint

Edited by - DIYamps on 2004/01/15 16:10:47
Go to Top of Page

yahriel
Member

468 Posts

Posted - 2004/01/08 :  11:43:58  Show Profile  Visit yahriel's Homepage Send yahriel a Private Message  Reply
DISEL: Då borde du testa Alchemisten i kombination med Audio Analgoue. Ljudet blir sådär lagom varmt och detaljerat. Låter riktigt bra faktiskt.

Mitt system | Min musiksamling | Tornstrand.com
Go to Top of Page

Orpheus
Member

970 Posts

Posted - 2004/01/08 :  13:57:49  Show Profile Send Orpheus a Private Message  Reply
Stiligt system o cool cd,vet ej nått om den men snygg var den.
996:orna,hur låter dom
mvh Patrik

Mitt System :http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=21660
Go to Top of Page

Matrixen
Member

807 Posts

Posted - 2004/01/14 :  22:35:59  Show Profile Send Matrixen a Private Message  Reply
Det var inte tokigt för att precis ha börjat! Tror du lyckats hitta de allra mest udda formgivningarna inom rimliga ramar. Har faktiskt inte hört någon av dina elektronikkomponenter, men snygga är de och från erkänt bra tillverkare.
Go to Top of Page

DIESEL
Member

953 Posts

Posted - 2004/01/26 :  01:36:30  Show Profile Send DIESEL a Private Message  Reply
Har skaffat mig en Roksan Caspian nu , och det vart betydligt mer ös från högtalarna.

Får återkomma med en kort recension sen

Öl dödar hjärnceller, men bara de svagaste

Emotiva Audio ERC-1 ~ Emotiva Audio USP-1 ~ Emotiva Audio XPA-2 ~ Vienna Acoustics Beethoven Baby Grand
Go to Top of Page

sampix
100.000-klubben

1808 Posts

Posted - 2004/01/26 :  08:02:44  Show Profile Send sampix a Private Message  Reply
Helt klart trevliga prylar. En Roksan-förstärkare gör ju inte saken sämre.. Och den matchar väl resten av anläggningen design-mässigt också om jag inte missminner mig?

kabelskitsnackare


Edited by - sampix on 2004/01/26 08:05:16
Go to Top of Page

DIESEL
Member

953 Posts

Posted - 2004/02/04 :  23:04:53  Show Profile Send DIESEL a Private Message  Reply
Jag nöjde mig inte bara med Roksan Caspian förstärkaren , det bidde ett slutsteg till dessutom ...

Snälla ,kan ingen hejda min köplust ??

Öl dödar hjärnceller, men bara de svagaste

Emotiva Audio ERC-1 ~ Emotiva Audio USP-1 ~ Emotiva Audio XPA-2 ~ Vienna Acoustics Beethoven Baby Grand
Go to Top of Page

Bravo
Member

5320 Posts

Posted - 2004/02/05 :  03:14:06  Show Profile Send Bravo a Private Message  Reply
Änhar du pengar kvar...det finnnns bäättre tinnnggg......

Bravo
Go to Top of Page

DIESEL
Member

953 Posts

Posted - 2004/02/20 :  00:54:49  Show Profile Send DIESEL a Private Message  Reply
Ny dvd på plats , se första inlägget ... kan efter några timmars testande säga att det är en mycket trevlig spelare , skall bli intressant att testa den med projektor senare

Lite info :
Type of Disc DVD, CD, MP3, VCD/SVCD, CD-R/CD-RW,DVD-R/DVD+R
Digital-Analogue converter 24-bit / 192kHz #916;-#931;
Video outputs Composite, S-Video, Component Y/Pr/Pb (interlaced and progressive scan), Component R/G/B
Audio outputs (analogue) Stereo output, Dolby Digital decoded 5.1 channel output
Output level 2.0 Vrms
Frequency response (20Hz - 20kHz) ±0.5 dB
Audio outputs (digital) Coaxial and optical Dolby Digital and DTS
Dimensions (w x h x d) 436 x 95 x 286mm
Weight (net) 5.5 kg
Front panel (6mm brushed aluminium) natural silver

och här är skönheten ...




Öl dödar hjärnceller, men bara de svagaste

Emotiva Audio ERC-1 ~ Emotiva Audio USP-1 ~ Emotiva Audio XPA-2 ~ Vienna Acoustics Beethoven Baby Grand
Go to Top of Page

Bravo
Member

5320 Posts

Posted - 2004/02/20 :  03:35:55  Show Profile Send Bravo a Private Message  Reply
Lycka till och grattis igen.

Bravo
Go to Top of Page

Terna
Member

195 Posts

Posted - 2004/02/27 :  23:51:50  Show Profile Send Terna a Private Message  Reply
Stilrent! Verkligen!!! Så du är nöjd med Myryad? De ser lite plastiga ut... men hur känns den? Rätt tröghet i knappar? Välbyggd? Har hör mycket gott om deras byggen.

De där Magnat-högtalarna är väl just en liten kompromiss för folk som har trångt. Jag gillar dessa välkonstruerade tyska "hjältar" annars. Som du kanske vet så görs ju HECO och Magnat i samma "fabrik". HECO:s nya line har ju en del stilrena högtalare du antagligen skulle uppleva som trevliga. Kolla på www.heco-audio.de och sen har du en annan välkonstruerad och välljudande tysk på www.quadral.de T.ex. kan jag nämna att HECO Vouge ansågs som osäljbara tills de visade sig spela lika bra som "KEF-äggen"... men kostade lite mindre :-) Jo... sa jag det att mina arbetskollegor retar mig för mitt goda öga till tyskland ;-)
Go to Top of Page

pesa
Fd. moderator med nattpass

829 Posts

Posted - 2004/02/28 :  19:02:18  Show Profile Send pesa a Private Message  Reply
Stilistiskt mycket läckert. Som en futuristisk dröm......och till detta kör du "Femte Elementet"...

Detroit, Michigan
Go to Top of Page

Zalve
Nerikes Audiofiler

18938 Posts

Posted - 2004/08/15 :  00:57:26  Show Profile  Visit Zalve's Homepage Send Zalve a Private Message  Reply
Var är miragen ?

"Vänner är de där ovanliga människorna som frågar dig hur det är och sen väntar på svaret. / Okänd"
Go to Top of Page

DIESEL
Member

953 Posts

Posted - 2004/08/15 :  00:58:41  Show Profile Send DIESEL a Private Message  Reply
Senaste uppgraderingen är ett par Mirage OM-7 som biampas av Roksan kombinationen. Nu efter en dags spelande så verkar det vara en riktigt trevlig kombination , vi får väl se hur allt utvecklar sig ...

Skall sätta mig ner o lyssna på den 7:e skivan för dagen Mad Season - Above

här kommer en liten bild ...


Öl dödar hjärnceller, men bara de svagaste

Emotiva Audio ERC-1 ~ Emotiva Audio USP-1 ~ Emotiva Audio XPA-2 ~ Vienna Acoustics Beethoven Baby Grand

Edited by - DIESEL on 2004/08/15 01:04:01
Go to Top of Page

DIESEL
Member

953 Posts

Posted - 2004/08/15 :  12:40:59  Show Profile Send DIESEL a Private Message  Reply
Här kommer det en lite bättre bild an den jag tog i går kväll ...



Behöver en bättre kamera märker jag , vi får väl se om det blev pengar över efter detta köp

Öl dödar hjärnceller, men bara de svagaste

Emotiva Audio ERC-1 ~ Emotiva Audio USP-1 ~ Emotiva Audio XPA-2 ~ Vienna Acoustics Beethoven Baby Grand
Go to Top of Page

sampix
100.000-klubben

1808 Posts

Posted - 2004/08/15 :  16:39:40  Show Profile Send sampix a Private Message  Reply
Ser ju prima ut det där! Läskigt vad mycket liknande möbler du och jag har faktiskt. hehe.

Och vilken trevlig skiva som ligger på tv:n förresten

kabelskitsnackare

Go to Top of Page

DIESEL
Member

953 Posts

Posted - 2004/08/16 :  00:17:35  Show Profile Send DIESEL a Private Message  Reply
Visst är det en bra skiva , en av mina favoriter .
Angående möbler så har du väl samma matta & glasbord som jag har om jag kommer ihåg det rätt .

Nu gäller det att möblera om lite och skaffa mig en ny bänk som matchar högtalarna i färgen. Quadraspire i körsbär ligger bra till just nu ...

Öl dödar hjärnceller, men bara de svagaste

Emotiva Audio ERC-1 ~ Emotiva Audio USP-1 ~ Emotiva Audio XPA-2 ~ Vienna Acoustics Beethoven Baby Grand
Go to Top of Page
Page: of 8 Previous Topic Topic Next Topic  
Next Page
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.22 sekunder. Snitz Forums 2000