HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Medlemmarnas System
 Millenniumking. Samma högtalare men större format!
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 3

millenniumking
Member

985 Posts

Posted - 2009/07/25 :  21:50:14  Show Profile Send millenniumking a Private Message  Reply
Har varit här på forumet i några år så det är väl hög tid att jag också visar upp mitt system. Jag håller mig på en relativt låg budget i jämförelse med många här på forumet, men för mina behov sitter jag ändå hyfsat nöjd för tillfället. Jag spenderar betydligt mer på musik än på mitt system och så kommer det nog alltid att vara. Vinyl och cd fungerar lika bra för mig, är dock av princip lite allergisk mot sådant som involverar en dator...

Musiksmaken är hårdrock - gärna av det halv-extrema och halv-obskyra slaget. Gammal thrash är en favorit. Samt även äldre musik av den typen Classic Rock gillar att skriva om.

Prylar som ingår i mitt system just nu:

Cayin 153 B (integrerad förstärkare)
Vincent SV-129 (såld till förmån för sub, användes ändå inte)
Shanling CD-300 (cd)
Marantz CD5001 OSE (cd)
XTZ 99.36 (högtalare)
XTZ 99 W10.16 (subwoofer)
Pro-Ject 1 Xpression III Comfort (skivspelare)
Pro-Ject Phono Box SE II (RIAA)


En översiktsbild över hur det ser ut idag i mitt vardagsrum:



Lite plottrigt men jag funderar på att kanske hänga TV:n på väggen.



Cayin förstärkaren är jag väldigt nöjd med. Hyfsat kraftfull, driver det mesta. Har en lugn och något tillbakalutad spelstil och känns hyfsat neutral. Ovan skymtar "party-spelaren" (Marantz) som används när det blir mängder av skivbyten i glada vänners lag. Man kan ju glömma magnetpucken på Shanling annars...





Shanling CD-300. Använder rör i de analoga utgångarna men kan också köras balanserat utan rör. Har dock inte möjlighet att köra balanserat för tillfället. Kul med valbar uppsampling 24 bit/192 KHz! Lite udda grej är att den visst ska säljas som CD-3000 utanför Kina och CD-300 i Kina. Men fortfarande står det ju bara CD-300 på den... men CD-3000 på manualen! Har bara haft den ett kort ögonblick men är hittills mycket nöjd med spelaren. Lite rör-känsla via de analoga utgångarna, påminner en del om vinyl vilket inte är fel enligt mig! Ett enormt lyft jämfört med min gamla Rotel RCD-06 hur som helst.







Vinylhörnan består för tillfället av Pro-Ject prylar. Pro-Ject 1 Xpression III Comfort samt RIAA-steget Pro-Ject Phono Box SE II och AT-95E puppa. Hade tidigare en Rega P2 men eftersom jag är bekväm av mig köpte jag denna istället. Skönt med auto-lyft och automatisk avstängning när man slö-lyssnar i bakgrunden. Hyfsat nöjd med hur det låter åtminstone.



XTZ 99.36. Väldigt hypade budgethögtalare som folk verkar älska eller hata. Själv hör jag till den första kategorin. Jag är otroligt nöjd med högtalarna! Fantastiskt bra diskant och mellanregister för prisklassen. Basen är väl kanske inte helt på samma nivå men den kan absolut matcha andra högtalare i prisklassen.



Vincet SV-129 förstärkare. Köptes rätt nyligt som extraförstärkare mest för att jag ville testa den - gillar dessutom att den ser lite smått 70-tals retro ut - men har tyvärr knappt använts än så länge! Den står för tillfället på övervåningen med ett par gamla Dali 6006 och en Harman Kardon DVD spelare. Ett bra köp för pengarna den betingar dock.

Kablaget är inget att orda om. QED standardprylar i huvudsak.

Men som sagt - för tillfället är jag ändå rätt nöjd med vad jag har!







Edited by - millenniumking on 2010/05/06 16:16:46

JonFo
Member

218 Posts

Posted - 2009/07/26 :  06:51:57  Show Profile Send JonFo a Private Message  Reply
Ser ut som en riktigt trevlig setup! :)

# Jon
Go to Top of Page

opethic
Member

2890 Posts

Posted - 2009/07/26 :  08:37:08  Show Profile  Visit opethic's Homepage Send opethic a Private Message  Reply
Ser ju bra ut det där!

Rent och snyggt - och grejor som jag gärna skulle ta emot.

Hårdrock på CD & vinyl, nytt och begagnat: http://voodoomusic.tictail.com/
www.facebook.com/BurningSkullRec
Go to Top of Page

FBK
700.000-klubben

7346 Posts

Posted - 2009/07/27 :  00:50:24  Show Profile Send FBK a Private Message  Reply
Trevligt och intressant system, måste säga att Cayin förstärkaren är riktigt snygg!

Lever på samhällets botten.
Knappt aktiv forummedlem längre, men jag tittar in ibland.
Go to Top of Page

shifts
Member

375 Posts

Posted - 2009/07/27 :  08:42:41  Show Profile Send shifts a Private Message  Reply
Tycker inte det här är några budgetprylar. Det är ju fina välplanerade
inköp du visar upp. Kanonbilder!
Go to Top of Page

Smackman
Member

968 Posts

Posted - 2009/07/28 :  15:09:46  Show Profile Send Smackman a Private Message  Reply
Hej. Jag håller med Shifts , det ser igenomtänkt och riktigt snyggt ut .

Väldigt snygg cd-spelare Den kan du testa med en bättre strömsnok om du "tror" på sånt

Basen i Xtz kan vara lite tjock/bumlig innan de är inspelade och har man problem med det efter inspelning så kan pluggarna fixxa biffen ..

Mvh


Go to Top of Page

guy gadbois
Member

2415 Posts

Posted - 2009/07/28 :  18:33:52  Show Profile Send guy gadbois a Private Message  Reply
Fina grejer! Tror att basen kanske vinner på någon extra decimeter mellan vägg och högtalare. Prövat?

Min anläggningstråd
Go to Top of Page

millenniumking
Member

985 Posts

Posted - 2009/07/28 :  21:35:20  Show Profile Send millenniumking a Private Message  Reply
quote:
Tror att basen kanske vinner på någon extra decimeter mellan vägg och högtalare. Prövat?


Jodå, från början hade jag dem ca 2 decimeter längre ut i rummet men min bättre hälft var inte så förtjust i att de stod mitt ute på golvet. Det lät något bättre så, men man får anpassa sig lite! På bilden (nu) står de ca 35 cm ut i alla fall, det ser lite kortare ut på bilden möjligtvis.

Edited by - millenniumking on 2009/07/28 21:38:25
Go to Top of Page

Gozzi
Klubbmästare i UA, 200.000-klubben

953 Posts

Posted - 2009/07/29 :  14:02:35  Show Profile Send Gozzi a Private Message  Reply
Stilig setup.. Jobbigt det där när man måste anpassa sig hemma. Känner igen mig där !

[i][purple]
Go to Top of Page

educk
Member

316 Posts

Posted - 2009/07/30 :  13:39:05  Show Profile Send educk a Private Message  Reply
flytta ut bänken och högtalarna samtidigt så märker den bättre hälften nog inget

Ljudrättsaktivist

arcam cd82 - Plinius M16 - Electrocompaniet AW60FTT - Martin Logan Vista
Go to Top of Page

millenniumking
Member

985 Posts

Posted - 2009/08/26 :  11:00:38  Show Profile Send millenniumking a Private Message  Reply
Har lagt till en subwoofer till systemet - XTZ 99 W10.16.

Jag är väldigt nöjd, den kompletterar mina XTZ 99.36 alldeles utmärkt. Väldigt mycket prestanda för det ringa pris den betingar!





En bild på det viktigaste kan också få slinka med. MJUKVARAN! OBS! Endast hårdrock på denna bild, det övriga får husera i rummet brevid!

Go to Top of Page

opethic
Member

2890 Posts

Posted - 2009/08/26 :  12:22:35  Show Profile  Visit opethic's Homepage Send opethic a Private Message  Reply
Snyggt!

Smart med tidskriftsamlarna som avdelare i vinylhyllan, ska genast apas efter.

Hårdrock på CD & vinyl, nytt och begagnat: http://voodoomusic.tictail.com/
www.facebook.com/BurningSkullRec
Go to Top of Page

millenniumking
Member

985 Posts

Posted - 2009/10/13 :  17:11:37  Show Profile Send millenniumking a Private Message  Reply
Några bilder på Monitor Audio RX1 från nya silver-serien!

Mitt exemplar är i utförandet ljus ek. Riktigt snygga och fin byggkvalitet precis som man är van vid från RS-serien, och dessutom låter de faktiskt riktigt bra direkt ut ur lådan! Men innan jag bestämmer mig för vad jag tycker ska de i alla fall få spela in minst 50 timmar eftersom Monitor Audio av tradition brukar vara riktigt seginspelade. Diskanten som nu i princip är samma som i Gold-serien låter i alla fall riktigt riktigt trevlig!

Framsidan med den nya "golfbollsstrukturen" på bas/mellanregister elementet och den nya diskanten. Snyggt att man nu slipper hål för grillen eftersom det är magnetiskt upphängning och alla skruvar eftersom det är en bult från baksidan istället!



Närbild på bas/mellanregister elementet.



Närbild på diskanten.



Baksidan med den nya räfflade porten och bulten som håller fast elementet.


Edited by - millenniumking on 2009/10/13 17:13:15
Go to Top of Page

Silversurfaren
fd. headonist

1075 Posts

Posted - 2009/10/13 :  18:14:39  Show Profile  Visit Silversurfaren's Homepage Send Silversurfaren a Private Message  Reply
Himla snygga! Men var det inte svårt att byta från golvare till stativare? (ljudmässigt)

Rega, Totem, Denon, Duevel, Klipsch, Quad, Meier-Audio, Beyerdynamic, Sennheiser, Harmony Design
Go to Top of Page

guy gadbois
Member

2415 Posts

Posted - 2009/10/13 :  18:39:21  Show Profile Send guy gadbois a Private Message  Reply
quote:
Men var det inte svårt att byta från golvare till stativare

Jag gjorde så och sitter nöjd... har iofs ett litet rum...

Trevliga bilder på RX1... första jag ser i "verkligheten". Tycker de är mycket smakfulla. Ska absolut provlyssnas någon gång.

Min anläggningstråd
Go to Top of Page

millenniumking
Member

985 Posts

Posted - 2009/10/13 :  18:49:22  Show Profile Send millenniumking a Private Message  Reply
quote:
Himla snygga! Men var det inte svårt att byta från golvare till stativare? (ljudmässigt)


Jag kör med sub till, dock med ganska lågt inställd volym så att den bara ger ett uns extra basstöd, och då fungerar det bra i mitt vardagsrum. Visst är det väl ändå en liten skillnad jämfört med ljudet från golvare, men jag är inte riktigt förtjust i höga ljudnivåer hur som helst så för mig tror jag nog att stativare är grejen för mig framöver. I alla fall ett tag...

quote:
Trevliga bilder på RX1... första jag ser i "verkligheten".


Jag hade tänkt lägga ut bilder på hur det ser ut med högtalarna i setupen, men stativen jag beställt kommer först om en två-tre veckor eftersom det svenska lagret är slut. Hade kanske sett än mer "verkligt" ut då. Just nu står de på ett par 80-tals pallar i furu med hockeypuckar på.

Edited by - millenniumking on 2009/10/13 18:54:13
Go to Top of Page

Silversurfaren
fd. headonist

1075 Posts

Posted - 2009/10/13 :  18:51:45  Show Profile  Visit Silversurfaren's Homepage Send Silversurfaren a Private Message  Reply
oki!

Rega, Totem, Denon, Duevel, Klipsch, Quad, Meier-Audio, Beyerdynamic, Sennheiser, Harmony Design
Go to Top of Page

bearwik
200.000-klubben

4289 Posts

Posted - 2009/10/13 :  22:13:05  Show Profile Send bearwik a Private Message  Reply
Riktigt snygga. Hur är skillnaden i ljudet mellan de gamla och de nya högtalarna?

Jävligt nöjd Tannoyägare!
Mer membranyta åt folket!
Min rigg: http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=70066


Go to Top of Page

millenniumking
Member

985 Posts

Posted - 2009/10/14 :  07:49:13  Show Profile Send millenniumking a Private Message  Reply
quote:
Riktigt snygga. Hur är skillnaden i ljudet mellan de gamla och de nya högtalarna?


Tänker du på skillnaden mellan Monitor Audio RX1 och RS1 eller jämfört med de XTZ 99.36 jag hade?
Go to Top of Page

Smackman
Member

968 Posts

Posted - 2009/10/14 :  09:39:17  Show Profile Send Smackman a Private Message  Reply
quote:
men jag är inte riktigt förtjust i höga ljudnivåer hur som helst så för mig tror jag nog att stativare är grejen för mig framöver. I alla fall ett tag...



Jag känner igen resonemanget
Se hur det gick för mig

Fick du inte bukt med basen i dina Xtz ...?


Go to Top of Page

millenniumking
Member

985 Posts

Posted - 2009/10/14 :  09:56:41  Show Profile Send millenniumking a Private Message  Reply
quote:
Fick du inte bukt med basen i dina Xtz ...?


Efter lååång inspelning tyckte jag basen blev rätt bra, jag var dock tvungen att alltid ha den pluggad för att det skulle låta riktigt bra i mitt vardagsrum! Skulle vara kul att höra 99.36 med dubbla Seas Excel!
Go to Top of Page

guy gadbois
Member

2415 Posts

Posted - 2009/10/14 :  10:25:18  Show Profile Send guy gadbois a Private Message  Reply
quote:
Tänker du på skillnaden mellan Monitor Audio RX1 och RS1 eller jämfört med de XTZ 99.36 jag hade?


Jag skulle vara intresserad av båda...

Min anläggningstråd
Go to Top of Page

Audiovector
Member

1991 Posts

Posted - 2009/10/14 :  10:31:22  Show Profile  Visit Audiovector's Homepage Send Audiovector a Private Message  Reply
Jag tycker alltid att det är svårt att få till ett bra ljud om man har golvhögtalare + sub. De lägsta frekvenserna släcker ut eller interagerar med varandra samt att det ofta blir tidsfel.
Stativhögtalare + sub däremot är mycket lättare att leva med!

Anläggning 1) ELAC FS-249, Cambridge Audio 851W, Cambridge Audio 840E, Cambridge Audio 851D, Chord Signature reference, Monitor Audio Silver W12, Marantz SR-7011 samt Real Cable Chenonceau RCA, Onkyo DX-C390 samt Bluesound Node.

Anläggning 2) Focal Chorus 836W, Cambridge Audio 851C, Roksan Caspian M2 Power Amp
Go to Top of Page

millenniumking
Member

985 Posts

Posted - 2009/10/14 :  10:39:06  Show Profile Send millenniumking a Private Message  Reply
@ guy gadbois
Har lyssnat på RS1 en del hos en kompis och lite i butik (där allt förstås låter lite dåligt) och jag gillar ljudet. Jag tyckte dock att diskanten kunde låta lite väl markerad ibland, och där tycker jag nog största skillnaden hos RX1 ligger. En bättre och mer detaljerad diskantåtergivning, som samtidigt känns lite lenare för örat. Vad gäller de lägre registren vågar jag inte riktigt ge mig på en jämförelse än. Jag har bara spelat 15-20 timmar med dem än så länge, och de låter bättre hela tiden. Det jag gillar hos RX1... och RS1 också för den delen... är att de presenterar en så stor och tydlig ljudbild trots att de är så små.

Jämfört med XTZ 99.36 låter förstås RX1 betydligt mindre, det är ju ofrånkomligt. 99.36 har en otroligt bra diskant och mellanregister, men där tycker jag nog faktiskt inte att RX1 ligger så långt efter. Det kan jag uttala mig mer om när jag spelat in högtalarna ordentligt och fått stativen som jag ska ställa dem på. Ljudbilden ligger lite lågt just nu så jag får sjunka djupt ner i soffan när jag lyssnar!

Edited by - millenniumking on 2009/10/14 10:40:37
Go to Top of Page

millenniumking
Member

985 Posts

Posted - 2009/10/14 :  10:43:18  Show Profile Send millenniumking a Private Message  Reply
quote:
Jag tycker alltid att det är svårt att få till ett bra ljud om man har golvhögtalare + sub. De lägsta frekvenserna släcker ut eller interagerar med varandra samt att det ofta blir tidsfel.
Stativhögtalare + sub däremot är mycket lättare att leva med!

Jag håller med. Hade svårt att få ihop 99.36 med min XTZ sub. Blev lite kaka på kaka. Subben gör ett otroligt mycket bättre jobb nu tillsammans med RX1 och får RX1:orna att låta mycket större än vad de är!

Edited by - millenniumking on 2009/10/14 10:46:16
Go to Top of Page

Audiovector
Member

1991 Posts

Posted - 2009/10/14 :  11:04:11  Show Profile  Visit Audiovector's Homepage Send Audiovector a Private Message  Reply
Låter bra!!! Fick du bra betalt för 99.36:orna förresten?

Anläggning 1) ELAC FS-249, Cambridge Audio 851W, Cambridge Audio 840E, Cambridge Audio 851D, Chord Signature reference, Monitor Audio Silver W12, Marantz SR-7011 samt Real Cable Chenonceau RCA, Onkyo DX-C390 samt Bluesound Node.

Anläggning 2) Focal Chorus 836W, Cambridge Audio 851C, Roksan Caspian M2 Power Amp
Go to Top of Page
Page: of 3 Previous Topic Topic Next Topic  
Next Page
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.44 sekunder. Snitz Forums 2000