HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Pris på Coltrane?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Poze
Member

79 Posts

Posted - 2003/02/26 :  13:04:16  Show Profile  Visit Poze's Homepage Send Poze a Private Message
Hade varit kul att veta vad det bästa kostar

Någon som vet?

Anton
Klubbmästare eoJeud

1219 Posts

Posted - 2003/02/26 :  13:10:35  Show Profile Send Anton a Private Message
De ligger väl på ca 300kkr tror jag.
Go to Top of Page

sladd
Member

3028 Posts

Posted - 2003/02/26 :  14:06:38  Show Profile  Visit sladd's Homepage Send sladd a Private Message
Coltrande kostar 290 000:-

Om man kan få det bästa för den pengen tvivlar jag dock på

Den som jämför med något sämre kommer aldrig framåt

Butiksägare, Hificonsult
Go to Top of Page

Poze
Member

79 Posts

Posted - 2003/02/26 :  14:23:07  Show Profile  Visit Poze's Homepage Send Poze a Private Message
Trodde att de var allmänt kända som det bästa.. men så är det alltså inte?
Go to Top of Page

sladd
Member

3028 Posts

Posted - 2003/02/26 :  14:26:49  Show Profile  Visit sladd's Homepage Send sladd a Private Message
Själv skulle jag åtminstone vara nyfiken på hur ett par Wilson Maxx för ca 600 000:- lät innan jag köpte Coltrane. Eller varför inte någon av deras dyrare modeller.....

Den som jämför med något sämre kommer aldrig framåt

Butiksägare, Hificonsult
Go to Top of Page

Ayn
Member

2799 Posts

Posted - 2003/02/26 :  14:27:33  Show Profile Send Ayn a Private Message
Som alltid finns det inget "rätt" eller "fel, eller "bäst" för den delen - allt beror på vilka ljudideal man har!

Senaste skiva som jag fastnat för: Mr Mister - Pull. PM:a mig gärna med fler tips!
Go to Top of Page

ekman
Member

270 Posts

Posted - 2003/02/26 :  14:29:55  Show Profile Send ekman a Private Message
ett par kronos eller w/p 7or hade jag nog också kollat upp väldigt noga innan köp av coltrane men men =) det är ju en väldigt personlig sak
Go to Top of Page

Ayn
Member

2799 Posts

Posted - 2003/02/26 :  14:33:07  Show Profile Send Ayn a Private Message
Jag har aldrig hört något från Wilson Audio, vet bara att jag tycker deras prylar är groteskt fula

Men låter det bra så låter det bra...

Senaste skiva som jag fastnat för: Mr Mister - Pull. PM:a mig gärna med fler tips!
Go to Top of Page

ekman
Member

270 Posts

Posted - 2003/02/26 :  14:33:55  Show Profile Send ekman a Private Message
inte fula dom är BRUTALA =)
Go to Top of Page

Klenkar
Member

1157 Posts

Posted - 2003/02/26 :  14:34:33  Show Profile Send Klenkar a Private Message
Otroligt fula!
mvh dd

...at the gates of hell I will swing my sword, converting the souls of the non-believers...
Go to Top of Page

Pjotre
dr. kursuppgång

3276 Posts

Posted - 2003/02/26 :  14:37:48  Show Profile Send Pjotre a Private Message
Det kommer ju även en intressant "liten" högtalare från Ankeborg om ett tag.... Har inte klart för mig Sverigepriset men det ligger nog i klass med Wilson Maxx...
Go to Top of Page

ekman
Member

270 Posts

Posted - 2003/02/26 :  14:38:19  Show Profile Send ekman a Private Message
den däremot är otroligt ful =)
Go to Top of Page

Jonas
Member

738 Posts

Posted - 2003/02/26 :  14:38:48  Show Profile Send Jonas a Private Message
Brutalt fula?? Hehe var tvungen

"My head kissed the ground, I was half the way down"
Mina system
Go to Top of Page

Peder B
Member

528 Posts

Posted - 2003/02/26 :  14:47:03  Show Profile Send Peder B a Private Message
Pratar vi studio eller hemhögtalare

"A man got to now his limitations"
Go to Top of Page

Poze
Member

79 Posts

Posted - 2003/02/26 :  14:47:54  Show Profile  Visit Poze's Homepage Send Poze a Private Message
Givetvis är det upp till varje öra att bedömma vad som låter bäst men i den prisklassen låter det mesta ungefär likadant ("transparent" som så många gillar att använda).
Go to Top of Page

Hifitrollet
Member

251 Posts

Posted - 2003/02/26 :  14:50:54  Show Profile Send Hifitrollet a Private Message
Olle hoppades på att de skulle kunna släppa dessa runt 600 000:- och att med fyra monoblock från en annan svensk skulle priset förhoppningsvis hamna under en miljon. KUL MED SVENSKT I DET SKICKTET.
Go to Top of Page

ekman
Member

270 Posts

Posted - 2003/02/26 :  14:53:09  Show Profile Send ekman a Private Message
sen är ju frågan hur det kommer låta också priset i sig självt är ju ganska oviktigt
Go to Top of Page

Hifitrollet
Member

251 Posts

Posted - 2003/02/26 :  14:56:00  Show Profile Send Hifitrollet a Private Message
Hemma för den som gar plats. STORA, skojar du. Lite för MKT för ett normalstort vardagsrum (Ca 25). Skulle tro att de är Ca 1,60-170 höga och nån meter djupa och som bredast Ca 40 Cm.
Go to Top of Page

Hifitrollet
Member

251 Posts

Posted - 2003/02/26 :  14:58:25  Show Profile Send Hifitrollet a Private Message
Så sant, priset är ingen garanti på att det låter bra och att allt som är nytt är heller ingen garanti att det har blivit bättre.
Go to Top of Page

Jakob_S
Member

665 Posts

Posted - 2003/02/26 :  14:58:45  Show Profile Send Jakob_S a Private Message
Har bara hört Coltrane på Arken i höstas... Då imponerade de INTE. Förhoppningsvis kommer jag kunna lyssna på dem vid annat tillfälle, i bättre lokal i framtiden och då ändra min uppfattning om dem... Men som det ser ut nu är de INTE det bästa.

//Jakob

Hifi handlar inte om att veta - det handlar om att känna.
Go to Top of Page

matson
formerly known as...

1617 Posts

Posted - 2003/02/26 :  15:08:49  Show Profile Send matson a Private Message
quote:
Givetvis är det upp till varje öra att bedömma vad som låter bäst men i den prisklassen låter det mesta ungefär likadant ("transparent" som så många gillar att använda).

Öhhh, vem har påstått att högtalare blir transparenta när man når en viss prisnivå?
Sen är det ju svårt att inte tycka att en högtalare som kostar 300k och inte är fullregister är annat än svindyr.....(för att inte tala om färgad)

Däremot väldigt snygg!

Mvh
Go to Top of Page

Poze
Member

79 Posts

Posted - 2003/02/26 :  15:11:15  Show Profile  Visit Poze's Homepage Send Poze a Private Message
I regel är dom väl transparenta i den prisklassen? Om inte så har jag återigen fel
Go to Top of Page

Pjotre
dr. kursuppgång

3276 Posts

Posted - 2003/02/26 :  15:13:01  Show Profile Send Pjotre a Private Message
Matson; Tjena! Varför är en "dyr" högtalare som inte är fullregister "färgad"??? ;o) Eller missar jag ett dolt skämt här...??
Go to Top of Page

matson
formerly known as...

1617 Posts

Posted - 2003/02/26 :  15:18:08  Show Profile Send matson a Private Message
Nej, den som påstår sig ha tillverkat ett par transparenta högtalare ljuger! (Eller har en egen definition, typ tillverkade av genomskinligt plexi)

Mvh
Go to Top of Page

Niklas Nord
JBL! Va? JBL! Va? JBL! JBL! JBL!!

6152 Posts

Posted - 2003/02/26 :  15:23:40  Show Profile Send Niklas Nord a Private Message

Jag vill ha en högtalare som klarar att prestera realistiska ljudtryck utan att tappa andan!

DIY, gäller då!

Använd ditt sunda förnuft innan du litar på nått som skrivs på internet.
Go to Top of Page

matson
formerly known as...

1617 Posts

Posted - 2003/02/26 :  15:35:05  Show Profile Send matson a Private Message
Hej P!
Jo, jag menar såhär:
Först och främst har ju pris ingenting med det här att göra.
Om högtalaren inte kan återge dom djupaste bastonerna på samma nivå som övriga frekvenser så blir det ju en förvrängning mot originalet.
Sen att man skapar sig en massa andra problem med att använda högtalare med (någorlunda) rak frekvensgång ner till 17-18 Hz är kanske en annan femma.

Det blir lite fånigt att prata om "transparens" när det gäller högtalare då det inte finns högtalare som ens är speciellt nära.
Med transparens menar jag tex en frekvensgång som minst håller sig inom 0,1dB(helst bättre) i området 18-20000 Hz. Distorsionen från högtalare är ju dessutom, när man vrider upp volymen uppe i hela procenttal(jmfrt med förstärkartillverkare som gör ett stort nummer av att få ner THD till 0,0001% eller vad det nu kan vara) och i dåliga fall är det frågan om över 10%. (Sen finns det ju en massa annat som också skall uppfyllas)

Högtalarval blir ju då en smaksak, där man får se vilka kompromisser man tycker är okej.

Mvh
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.39 sekunder. Snitz Forums 2000