HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Förstärkarfunderingar..
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Previous Page | Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 3

Jorma
Member

3316 Posts

Posted - 2003/02/28 :  15:16:54  Show Profile  Visit Jorma's Homepage Send Jorma a Private Message
Lavardin har gjort bra ifrån sig vid några tillfällen, bla. det som jag tyckte var mässans bästa ljud på Frankfurtmässan förra året.
Det var Lavardin med Avalon Opus högtalare.
Det finns lite om detta på mina hemsidor i Frankfurtreportaget:
http://www.jorma.info/

Driver företaget Jorma Design AB i Göteborg.
http://www.jormadesign.com/
Go to Top of Page

motionsync
Member

121 Posts

Posted - 2003/03/03 :  17:30:17  Show Profile  Visit motionsync's Homepage Send motionsync a Private Message
Akhenaton: Har du varit och lyssna på förstärkare. Vi vänta på analyss !!!!

"Trust only your own ears!"
Go to Top of Page

Akhenaton
Flippersamlare

1017 Posts

Posted - 2003/03/04 :  10:23:57  Show Profile Send Akhenaton a Private Message
Min analys av helgens lyssnande blev en dag försenad eftersom jag vart tvungen att åka iväg och lyssna en extra gång igår också för att jag skulle bli lite säkrare.

Jag lyssnade på följande(allting tillsammans med mina Audiovector M1 super ståendes på Atacama SE stativ)

Arcam Cd82t och Arcam A85

Lavardin IS och Audio Analogue Maestro Cd spelaren

Musical Fidelity A 3.2 och Musical Fidelity Cd 3.2

Holfi cd och Holfi förstärkare (kommer inte ihåg beteckningen på dessa)

Primare 30.1 och Cyrus 8 föll bort då hifiskåne inte hade Primaren inne(den skulle komma igen om ett par veckor, primare hade problem med leveranser) och dom inte tyckte att något annat (främst cyrus) var lika bra som primaren och därför inte lönt att dema? jaja, så kan det gå.

Detta är vad jag kom fram till:

Lavardin is och Audio Analogue Maestro lät mjukt och befriat från all vasshet. Men tyvärr var ljudet också befriat från allt driv och all stampa takten känsla. Musiken kändes också väldigt oengagerande när den spelades med denna kombination. Så denna ratades ganska snabbt. Jag tror att saknaden av driv och livlighet i musiken främst kan skyllas på Maestro cdn. Kombinationen passade hur som helst inte alls audiovector.

När man sedan bytte till holfi så lät det inte heller så kul. Det lär varmt, nästan tjockt men med mer driv. Men det lät ändå inte särskilt bra.

Då kopplades Musical Fidelity(både cdn och stärkaren) upp istället. Nu jävlar började det hända grejer. Helt plötsligt kom drivet tillbaka. Musiken kändes inte heller grötig, som den hade en tendens att göra med Holfi. Det lät välavvägt och bra, och jag satt och stampade takten hela tiden. Musiken engagerade. Det påminde en hel del om Arcam, men klangen lät mer naturlig(inte lika ljus som Arcam). Jag satt och njöt av musiken, och kände att detta hade jag lätt kunnat ha hemma.

MEN Arcam kombinationen låter också bra, och låter ännu "renare". Det känns också som A85:an har ännu mer driv. Man kommer också undan med mindre pengar för Arcam. Men då får man också den något metalliska ljusa klangen.

Så valet står mellan Arcam och Musical Fidelity. Jag ska handla imorgon, så jag ska försöka fundera ordentligt idag. Det känns dock som ett mycket angenämt val. Det enda jobbiga är att om jag ska handla Musical Fidelity så måste jag beställa på postorder, detta p ga att jag vägrar gå in i den butik i Malmö som säljer Musical Fidelity(se nedan varför).

-----------------------------------------------------------------

Jag fick även ett bemötande på en hifibutik i Malmö som gick utanpå allt jag någonsin varit med om. Jag skulle vilja klassa det som det i särklass sämsta bemötande jag fått i en affär någonsin. Jag har varit inne på butiken innan och lyssnat på några system som säljarnen/ägaren har rekommenderat, mest kombinationer med Jm Lab, utan att de riktigt passat mig, även om de inte har varit dåliga.

Jag kom alltså in på denna butik igår och sa att jag hade fått ett bra pris på ett par begagnade audiovector och att de passade mig väldigt bra, men att jag nu var ute efter cd spelare, kablar, rack och förstärkare. Då började ägaren/säljaren förklara för mig hur extremt dåliga audiovector var. Att dom i stort sätt inte dög till annat än sågspån. Han fortsatte med att förklara att jag aldrig någonsin skulle få byta in ett par Audiovector i hans butik. (det ska tilläggas att jag var väldigt nyfiken på hur vissa av de produkter han har i sin butik skulle låta med audiovector, så jag vände mig inte om och gick.) När jag skulle hämta in mina Audiovector från bilen så fortsatte han att förklara för mig att han egentligen vägrade ta in dom i butiken, då hans butik skulle få dåligt rykte av att "andra kunder kunde komma in och se att han hade såna skithögtalare i butiken". Jag skrattade och trodde att han skämtade, men nej, det sorgliga var att han faktiskt var allvarlig. Tillslut så gick han med på att ta in högtalarna i butiken. Då fortsatte han att förklara att jag var jävligt jobbig, för nu så var han tvungen att koppla upp en förstärkare och en cd spelare till mina skräphögtalare, och detta var jättejobbigt för honom. Tillslut så gjorde han det iallfall. Han vägrade dessutom att flytta mina högtalare, det fick jag göra själv ("högtalarna får du flytta själv, för dom tänker inte jag flytta"). När han sedan kopplat upp sakerna så ignorerade han mig totalt under hela tiden jag lyssnade.

Varför beter man sig såhär när man har en butik? Det är ett mysterium för mig. Det jag skulle köpa hos honom var cd spelare, rack, kablar och förstärkare. Detta hade gått på ca 40 000kr. Tydligen kände han att han inte hade behov av att tjäna pengar, för han visade tydligt att han inte ville ha mig som kund. Jag är 23år, och han har redan innan förklarat för mig att jag har väldigt omogen smak när det gäller hifiprylar, detta därför att jag inte "hör att Jm Lab är överlägsna alla andra högtalare". Den gången beslutade jag att ge honom en chans till, och då får jag detta bemötandet.. Han kan omöjligt bete sig såhär mot varje kund, för då hade han inte haft en enda kund, så jag antar att jag inte är "fin nog" att få handla i hans affär.. Jag förstår inte. Sorgligt att man ska bli behandlad såhär på en "seriös hifibutik". Jag skulle köpa musical fidelity prylarna igår, men efter det bemötandet så kommer jag aldrig att gå in i butiken igen, än mindre handla där. Det är synd, för jag vill verkligen ha prylarna, men i min livsfiolosfi så har jag en grundläggande respekt för människor, och ägaren/säljaren verkar inte han någon respekt för mig alls.

-------------------------------------------------------

Måste också passa på att ge mina allra varmaste rekommendationer till en butik som verkligen är bra, nämligen butken "Lyssna" i Ystad och Ingmar som har den. Alltid suvränt bemötande, alltid oändligt tålamod med mina velighet, alltid vänlig och alltid interesserad. Dessutom interesserad av att jag ska bli nöjd, inte av att han ska få kränga prylar, något som verkar vara enormt ovanligt i skånska hifibutiker. Tilläggas ska att jag sprungit i denna butik 10+ ggr och jag har fått ett helt suveränt bemötande varenda gång. Man kanske kunde anordna studieresor till Ingmars butik för vissa hifibutiker i Malmö så dom för lära sig vad ordet "service minded" betyder och vad kundbemötande är för något.

Give me my medal because I bleed for it.
Go to Top of Page

AndersB
Member

234 Posts

Posted - 2003/03/04 :  10:54:14  Show Profile Send AndersB a Private Message
Akhenaton

Tråkigt att Cyrusprylarna inte var tillgängliga, men enligt mitt tycke så var uttalandet om Primarens överlägsenhet lindrigt sagt överdrivna. När det gäller "speed and impact" så klår inte Primaren Cyrus 8:an.

Bra att du berättar om urusla bemötanden ifrån handlare. Ännu bättre att du tar konsekvenserna av det och handlar från folk som hajar vad det handlar om!!!

Anders
Go to Top of Page

Rebo
Member

1071 Posts

Posted - 2003/03/04 :  10:54:38  Show Profile Send Rebo a Private Message
Vilken typ den där Jmlab försäljaren. Trist då de ska hålla på och rackar ner på konkurerande märken som dom inte själv säljer.
Go to Top of Page

Akhenaton
Flippersamlare

1017 Posts

Posted - 2003/03/04 :  11:32:02  Show Profile Send Akhenaton a Private Message
Ett till exempel från den underbara butieken Lyssna i Ystad. Jag började prata med Ingmar(ägaren) om Dynaudio(som han inte säljer, han är främst inriktad på Audiovector). Jag sa att jag gillade Dynaudio. Han svarade: Jag hörde Dyanudio 1.3 SE på en mässa, dom är skitbra. Här kunde han ha gjort som alla andra (malmö)säljare och sagt att dynaudio är skit och inte har en chans mot audiovector, men nej, jag fick ett ärligt svar. När en säljare kan rekommendera märken han själv inte har så får jag väldigt stort förtroende för honom. För detta visar att han är interesserad av att jag som kund ska bli nöjd, inte av att tvinga på folk de märken han säljer. De enda två butikerna i skåne som inte öst galla över andras produkter utan t om rekommederat andras produkter är The Rock i Lund och Lyssna i Ystad.

Numera så hittar man dock Dynaudio även på Lyssna.

Jag gör mycket reklam för Lyssna, men jag tycker att om en butik verkligen är bra så ska dom ha credit för det också.

Edited by - Akhenaton on 2003/03/04 11:34:50
Go to Top of Page

kungpingvin
Member

406 Posts

Posted - 2003/03/04 :  11:36:20  Show Profile Send kungpingvin a Private Message
Jag har en liten aning om att Hifi-Skåne är förbannade på den danske agenten för Cyrus. När jag ringde för ett tag sedan och frågade om just Cyrus 8 så beklagade killen jag pratade med sig väldeliga över att de inte fått någon som helst info om förstärkaren, inte heller prisuppgift med andra ord.
Tilläggas kan att både Radiolagret i Göteborg och Best Sound i Stockholm hade Cyrus 8 ståendes i hyllan samtidigt.

Synd att du inte gav Cyrus chansen. Har i och för sig bara jämfört en A20 mot en för- slutstegskombo med ett Cyrus XPA men då hade Primare inte en chans på någon endaste parameter.

Tråkig attityd att inte dema en produkt som kunden vill lyssna på. Det är ju trots allt kundens öron som bestämmer/ska bestämma.

Musical Fidelity-handlaren låter ju som ett dåligt skämt

/Jonas
Go to Top of Page

Akhenaton
Flippersamlare

1017 Posts

Posted - 2003/03/04 :  11:42:43  Show Profile Send Akhenaton a Private Message
Jag hade gärna gett cyrus chansen, men jag "fick inte" lyssna på Cyrus på hifiskåne. Jag fick bara veta att Cyrus var knepiga produkter som var ganska jobbiga eftersom det behövdes så många lådor(jag antar att dom pratade om uppgraderingsmöjligheterna med psx powersupply:n) och inte alls höll samma klass som primare 30.1. Dom sa att dom bara hade den mindre Cyrus förstärkaren inne, och att det inte var lönt eftersom denna inte hade en chans mot Primare. Jag orkade inte hålla på och insistera på att få lyssna på Cyrus eftersom Malmös samtliga hifibutiker har börjat stå mig upp i halsen vid det här laget..

Jag ska dock tillägga att Hifi skåne alltid har gett mig ett mycket bra bemötande innan och att dom inte alls var otrevlig utan bara väldigt bestämda i sina åsikter om Cyrus.

Edited by - Akhenaton on 2003/03/04 11:44:17
Go to Top of Page

MartinN
Member

1333 Posts

Posted - 2003/03/04 :  12:02:41  Show Profile Send MartinN a Private Message

Det var det värsta bemötande jag har hört, som Akhenaton berättar om en Hifibutik i Malmö.
Borde inte alla försäljares gyllene regel vara att kunden har alltid rätt ? Kanske inte helt
perfekt i Hifisammanhang, men det är helt otroligt hur en försäljare kan häva ur sig sådana
saker som där. Jag skulle känna mig mycket förolämpad. När man är ute efter att köpa något borde
man ju få den bästa betjäningen.

Arcam är kända för litet metalliskt ljud men jag står ut med det bara jag får ett hyperdetaljerat ljud.
(Jag har en Arcam CD92) Kanske har jag blivit litet för detaljfixerad, he he.

Martin
Go to Top of Page

Akhenaton
Flippersamlare

1017 Posts

Posted - 2003/03/04 :  12:14:23  Show Profile Send Akhenaton a Private Message
Jag fick snarare intrycket av att det var han(försäljaren) som visste mycket bättre än en liten spoling som jag och att jag skulle tillrättavisas.. Enormt sorglig inställning.

Jag tycker som sagt att både Arcam och Musical Fidelity funkar mycket bra till mina högtalare. Nu är bara frågan om jag vill offra lite värme och bra klang(Musical Fidelity) för ett driv som gör det omöjligt att sitta still och mer detaljer(Arcam). Jag är fortfarande kluven..

Go to Top of Page

mike
Starting Member

14 Posts

Posted - 2003/03/04 :  12:49:42  Show Profile Send mike a Private Message
Hej!
Jag själv bytte min A30.1 mot en Cyrus7 + PSX-R av den anledningen
att jag saknade något med Primaren. Cyrus har enligt min mening den snabbhet och livlighet som jagf saknade hos Primaren. Att inte den nya C8:an skulle "rå på" A30.1 finner jag högst otroligt. Naturligtvis så är det väl snarast en smakfråga vilken som passar en själv bäst. Hmmm kanske dags att prova C8 själv...

mvh

Mike
Go to Top of Page

pontus
Member

392 Posts

Posted - 2003/03/04 :  12:58:59  Show Profile Send pontus a Private Message
Akhenaton, är själv boende i Skåne och har besökt de butiker du omnämner (förutom Lyssna i Ystad). Tråkigt att höra att du blivit bemött på det sätt du beskriver -- även om jag själv inte blivit bemött så i butiken i fråga.

Om du skall köpa Musical Fidelity så bör du (om du inte redan gjort det) kolla priserna hos Esoterisk i Uppsala (och tänk på att frakt är inräknat i priset). Handlar själv där -- oklanderligt bemötande och service.

vad säljer förresten Lyssna -- hittar ingen hemsida
Go to Top of Page

Akhenaton
Flippersamlare

1017 Posts

Posted - 2003/03/04 :  13:54:37  Show Profile Send Akhenaton a Private Message
>Pontus

Jag tror att jag är vad många säljare skulle kalla en "jobbig kund". Alltså nån som inte köper vad dom försöker pracka på en och som är velig och lyssnar mycket innan jag bestämmer mig.

Det lutar väldigt mycket åt Musical Fidelity just nu, då jag verkligen gillade klangen och värmen. Det var som att det var lagom mycket värme, utan att det blev för mycket som med t ex audio analogue.

Lyssna har nog ingen hemsida tror jag. Det är en nyöppnad butik i Ystad som säljer Audiovector, Harman Kardon, Monitor Audio, Vincent, Arcam, Dynaudio, Canton, Cambridge, project, Infinity och en del annat som jag glömt bort nu. Eftersom butiken är så nyöppnad så kommer det mer prylar och märken hela tiden dock.

Go to Top of Page

motionsync
Member

121 Posts

Posted - 2003/03/04 :  13:59:45  Show Profile  Visit motionsync's Homepage Send motionsync a Private Message
Akhenaton: Fick samma bemöttelse som du beskriver på en Hihibutik i Malmö. Säljer M fidelity & Amphion Argon II. Ignorerade han mig totalt och ignorerade min grekisk musik när jag testade högtalare med en grekisk CD. Jag gick & jag ska altig gå dit. Jag ska också säjer till alla mina vänner & kameraden inom Malmö Stad hur beter sig den Kille. Hoppas att han få ingen kund.
Hans produkter är bra men han är arrogant. Lycklig för oss som vi kann beställa var som helst.

Go to Top of Page

Akhenaton
Flippersamlare

1017 Posts

Posted - 2003/03/04 :  14:15:46  Show Profile Send Akhenaton a Private Message
> motionsync

Japp, det är samma butik! Han är fruktansvärt arrogant. Jag spelade Rai(algerisk musik med texter på arabiska) när jag var där igår och det var väl inte sådär jättepopulärt det heller..

Hur går det med dina förstärkarfunderingar? Har du kommit fram till vad du ska köra till dina M1 super än?

Med 99% chans kommer jag att ringa PE Audio (en mycket trevlig hifibutik i västerås som jag VARMT kan rekommendera) och beställa Musical Fidelity prylarna idag. Men helt säker är jag inte riktigt. Jag har värsta beslutsångesten just nu....

Go to Top of Page

binmarv
Member

403 Posts

Posted - 2003/03/04 :  14:41:01  Show Profile Send binmarv a Private Message
Det var ett otroligt intressant inlägg. Tack för att du beskrev ditt bemötande. Det känns inte alls kul att få nobben på ett sådant vis. Vad smaken beträffar finns det väl inget som är "omoget" inom hifi. Du får gärna skriva ut butikens namn så vi hifi-intresserade kan undvika den typen av affärer.

Om du ska köpa Musical fidelity så gå in på Ågrens hifis hemsida; agrenshifi.com

De har verksamhet i Göteborg och otroligt serviceminded. Jag tror även att det du letar efter finns som demoex till ett bra pris. Ta kontakt med dem. Bättre service lär du få leta efter.

Mvh Martin

Det man inte har i huvudet får man ha i öronen!
Go to Top of Page

motionsync
Member

121 Posts

Posted - 2003/03/04 :  15:03:26  Show Profile  Visit motionsync's Homepage Send motionsync a Private Message
Akhenaton: Jag fick ett EXELENT erbudante på en ny Primare I-20.
Kanske är Arcam 75+ bättre men jag tycker att Primare I-20 är tillräktig vark & kraftig för mig.
Mycket ljud för pengar. M fidelity ÄR definitiv bättre men för dur för mig.
Tänker att beställa idag.

Go to Top of Page

Akhenaton
Flippersamlare

1017 Posts

Posted - 2003/03/04 :  15:38:42  Show Profile Send Akhenaton a Private Message
>binmarv

Jag blev smått upprörd över bemötandet och kände att det var värt att varna andra. Jag vill inte hänga ut butiken, men jag kan ju säga så att det är den enda butiken i Malmö som säljer musical fidelity..

Tack för tipset om Ågrens. Jag ska definitivt ringa dom och kolla deras pris, speciellt om dom har demoex! Det är alltid trevligt att få loss demoex till bättre priser.

>Motionsync

Jag har inte hört primaren men Arcam A75 är inge rolig, så jag tror du kommer bli mycket mer nöjd med primaren! Jag tror det är en bra stärkare.

Håller med om att Musical Fidelity är lite dyr, men det lät ju sååå bra. Jag har bestämt mig nu, jag köper både Musical Fidelity cdn och stärkaren. Nu ska jag bara ringa runt och se vad jag kan få för pris på det.

Go to Top of Page

binmarv
Member

403 Posts

Posted - 2003/03/04 :  15:43:09  Show Profile Send binmarv a Private Message
Kolla annars deras sida...

Nej, kanske är snällt att låta bli att namnge några butiker. Jag skrev oxå vid nåt tillfälle om en butik här i Gbg som var otroligt snorkig. Då skrev jag inte heller ut namnet. Men man borde göra...

Lycka till med dina inköp !

Det man inte har i huvudet får man ha i öronen!
Go to Top of Page

Akhenaton
Flippersamlare

1017 Posts

Posted - 2003/03/04 :  15:50:55  Show Profile Send Akhenaton a Private Message
>binmarv

Var precis inne på ågrens hemsida. Det var tyvärr de gamla Musical Fidelity grejerna som dom hade som demo, det vill säga A3 istället för a3.2. Det är tyvärr så att det är 3.2 prylarna jag är ute efter. Men tack för tipset ändå!

Go to Top of Page

pontus
Member

392 Posts

Posted - 2003/03/04 :  16:01:07  Show Profile Send pontus a Private Message
Har inte esoterisk hela 3.2-serien till demopriser?
Go to Top of Page

cabasse
Member

114 Posts

Posted - 2003/03/04 :  16:45:53  Show Profile Send cabasse a Private Message
Gjorde en runda i Malmö för ett par helger sedan.
Det enda ställe jag upplever att man fick ett värdigt bemötande var Hifi-Skåne där killen jag snackade med faktiskt lyssnade och visade intresse.

Snubben på Hifi-klubben snackade i telefon vad han skulle göra på kvällen efter träningen (vilket verkade viktigare än att dema). Personalen på Ljudprodukter gav ett minst sagt märkligt intryck och Hifi-Center... Ja jag vet inte men nej tack.
Totalt ointresse kan jag konstatera.
Då är jag ändå van vid snorkiga stockholmare, men i Malmö kan man ju undra om det är dolda kameran.

Bra i Skåne är the Rock i Lund.

Vissa saker kan inte värderas i pengar.

Edited by - cabasse on 2003/03/04 16:51:52
Go to Top of Page

motionsync
Member

121 Posts

Posted - 2003/03/04 :  17:05:41  Show Profile  Visit motionsync's Homepage Send motionsync a Private Message
Cabasse: Jag fick också ett värdigt bemötande att Hifiskåne. har varit där minimum 10 gånger sista monad och lyssnade ca 4 timmer ensam olika förstärkare & högtalare. Dem lysnade när jag frågade och tyckte och dem har NEWER försökt att sälja mig det en eller den arda product. Det enda vad dem gjörde, och det var bra, är att att dem varnade mig att inte falla på högtalare & förstärkare som gjör en bra firsta intruck men att jag ska lyssna nogrant och ev. låna hemma.!!!
HIFISKANE KAN JAG BARA REKOMMENDERA.

Go to Top of Page

Brosk
Member

426 Posts

Posted - 2003/03/04 :  23:07:30  Show Profile Send Brosk a Private Message
Akhenaton.
Om du väljer mellan två märken där det ena är lite "mjukare" för öronen tror jag du gör dig själv en tjänst om du väljer det mjukare alternativet. Öronen öppnar sig efterhand...

Edited by - Brosk on 2003/03/04 23:10:24
Go to Top of Page

Akhenaton
Flippersamlare

1017 Posts

Posted - 2003/03/04 :  23:53:11  Show Profile Send Akhenaton a Private Message
>brosk

jag tror samma som du. Jag tror också att det som imponerar mer vid en direkt jämförelse inte alltid är så kul att leva med hemma.

Go to Top of Page
Page: of 3 Previous Topic Topic Next Topic  
Previous Page | Next Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.67 sekunder. Snitz Forums 2000