| Author |
Topic  |
|
|
marbrink
Member

2873 Posts |
Posted - 2003/03/03 : 19:00:51
|
Började fundera på om surround ljud och musik verkligen går ihop... Ex. är om nån sitter och sjunger och då kommer ju ljudet oftast framifrån dvs om personen sitter framifrån...likadant är det ju om nån sitter o lirar gitarr...ännu overkligare blir det väl om det kommer gitarrer bakifrån och röster framifrån....hmmm Med film är det ju en helt annan sak. Då kommer ju ljud från alla håll..t.ex. från bilar, skott eller annat...man ska befinna sig inne i filmen precis som i verkligheten...då ljud ju också kommer från alla håll.... Har jag helt fel? är inte speciellt kunnig i ämnet... |
|
|
Bamsefar
Member

345 Posts |
Posted - 2003/03/03 : 19:12:45
|
| Jag tror att du behöver uppleva Tag MacLaren Audios egna Surround format - däri finns deet godbitar !!! |
 |
|
|
yalpa
Member

1208 Posts |
Posted - 2003/03/03 : 19:18:04
|
Overkligt är inte lika med dåligt. Jag hörde Corrs-Unplugged och där kändes det som att man satt på scenen och lyssnade, med alla musikerna runt omkring en. Jag föredrog hellre den presentationen än vanlig stereo. Musik handlar om underhållning, inte realism. Vill man ha ralism så får man titta på nyheterna. |
 |
|
|
marbrink
Member

2873 Posts |
Posted - 2003/03/03 : 19:24:05
|
quote: Overkligt är inte lika med dåligt. Jag hörde Corrs-Unplugged och där kändes det som att man satt på scenen och lyssnade, med alla musikerna runt omkring en. Jag föredrog hellre den presentationen än vanlig stereo. Musik handlar om underhållning, inte realism. Vill man ha ralism så får man titta på nyheterna.
Där har du en fin point! Jag sa dock aldrig att surround musik skulle vara tråkigt att lyssna på... |
 |
|
|
yalpa
Member

1208 Posts |
Posted - 2003/03/03 : 19:32:19
|
nej, det sa du inte...
Men det är ofta prat här på forumet, om att allt ska låta så realistiskt som möjligt, ljudet ska vara neutralt etc. Det kan jag hålla med om, men surround är det inget fel på. Hade jag varit tillräckligt rik för att kunna bjuda in band för att de ska spela för mig, så hade jag nog bett dem att sitta runt omkring mig i en halvcirkel och lira. Nu är inte folk vana vid en sådan presentation, därför är de emot den, vilket är synd. Musiken blir så jävulskt mycket tydligare, man kan följa med instrument bättre och det är väl det som är meningen, att man hör vad som spelas? Dessutom blir det så häftigt med ljud omkring en. Givetvis kommer surround att kosta 2-3ggr mer än vanlig stereo, men det kanske kan vara värt? |
 |
|
|
Jonas N
Member

289 Posts |
Posted - 2003/03/03 : 19:39:10
|
Det är väl främst rumsinformation som ska framhävas med surroundljud. Så borde det vara i alla fall. Om man inte har soundstage med sin stereo-setup så kan man fuska till det med surround istället. (Mycket engelska låneord där.)
Jag föredrar dock vanlig två-kanal. Filmtittande med stereo kan vara en väl så effektfull upplevelse. |
Edited by - Jonas N on 2003/03/03 19:41:00 |
 |
|
|
Belos
Starting Member
4 Posts |
Posted - 2003/03/03 : 19:40:01
|
Har inte hört någon flerkanalig musikinspelning än men det kan säkert bli mycket bra. Blir nog mer verkligt ljud ur surround jämfört med tvåkanal-stereo i vissa fall, sitter man nära en bred orkester t.ex eller om man lyssnar på kyrkomusik med orgeln bakom och körer på sidorna.
Det man också kan vinna är att ens akustiskt dåliga lyssningsrum kompenseras med multikanal för att bli mer likt en riktig konserthall.
Tycker dock inte att vanliga stereo-CD's som spelas upp i flerkanal (DSP, DPL, DPL2) blir särskilt bra, men om skivan är inspelad i multikanal kan det säkert funka fint. |
 |
|
|
DasIch
Starting Member
36 Posts |
Posted - 2003/03/03 : 19:49:45
|
En liten tanke som har slagit mig. Borde man inte kunna jämföra ljudvågor med ljus?
Som bekant reflekteras ju ljus mot alla ytor, så att vi kan se föremål. Vi är alltså i stort sett belysta från alla håll. Tillämpa samma princip när det gäller ljud. Sätt dig exempelvis i ett rum med någon som kliar gura. Dels kan du lätt identifiera ljudkällan, precis som du kan se när en lampa lyser i rummet, men sedan möts du av ljudvågor runt dig. Placera nu en mic på lämpligt ställe i rummet, och spela in ljudet.
Är stereo verkligen det bästa sättet att spela upp det på? |
Objektivist |
 |
|
|
marbrink
Member

2873 Posts |
Posted - 2003/03/03 : 20:01:28
|
| undrar hur trekanal låter?? skulle vara spännande att testa...inte allt för dyrt heller.... |
 |
|
|
aaight
Member

208 Posts |
Posted - 2003/03/03 : 20:12:18
|
nä, surroundljud biter inte på mig. hör jag en sångare(erska) rakt framför mig så ska det ju inte stå en högtalare där. det är ju fusk  |
 |
|
|
pontus
Member

392 Posts |
Posted - 2003/03/03 : 20:22:03
|
Surround är en uppfunnet av filmbolagen för att göra filmen mer konkurrenskraftig mot TV. Därför anser jag surround tillhör filmen och inte musiken.
Ett lamt argument men det blir lite billigare att tänka så... |
 |
|
|
Conan
Member

525 Posts |
Posted - 2003/03/03 : 20:56:56
|
Tanken med surroundåtergivning inom musiken är väl inte primärt att ha ljudkällor schvishande runt bakom skallen, utan att försíktigt lägga till ljud så att återgiviningsillusionen "plockar bort" ditt lyssningsrum till fördel för ambiensen i inspelningslokalen. Fortfarande ska ju "scenen" ligga i fronthögtalarna, och det borde ju vara spöstraff för "ljudtekniker" som panorerar ljudkällor till bakkanalerna och därigenom skapar en ljudbild där man tror man lirar i bandet... I den skaran musikstycken som skulle kunna göra sig väl i surround räknar jag inte in dr Albans senaste skapelser, men återgivningskvaliteten i den genren lämpar sig minst lika väl för 78 varvare som för DVD-Audio 8.4...
Jag ser surround som en chans att spela upp musik så att man tror sig förflyttad ännu ett steg närmare musiktillfället, och dessutom kanske ENDA verkliga anledningen att köpa skivor i de nya formaten SACD/DVD-Audio. Ännu har jag inte skaffat mig en surroundanläggning och heller inte lyssnat på mer avancerade anläggningar, men jag tror surround definitivt kan tillföra mycket år musikåtergivningen. Däremot är det nog så att en bra surroundanläggning byggs bäst upp men en bra 2-kanalare som grundstomme. |
Militant Ljudrättsaktivist |
 |
|
|
Thomas A
Member

189 Posts |
Posted - 2003/03/03 : 23:43:51
|
Surround är alls inte bara till film! Hafler Stereo, Matrix dekodning etc etc är till för musik!
Detta har det skrivits om sååå många gånger. Läs ex:
http://www.sonicdesign.se/matrix.htm http://www.sonicdesign.se/ambience.htm
Flerkanal behövs och är ett krav om man ska återskapa den lokala ambiensen. Sen får folk säga vad de vill...men försök få ett vardagsrum att låta som en jazzklubb eller en kyrka med två högtalare. Det går inte.
|
"Kunskap är värdelös om den inte kan förmedlas" |
 |
|
|
SZR
Guran!

1515 Posts |
Posted - 2003/03/04 : 00:26:59
|
Det enda problemet är väl att fostra ljudteknikerna/producenterna !
En av de mest demade musikDVD:erna är väl "Hell freezes over" med Eagles, och det låter ju bra, men det är väldigt irriterande att den är så dåligt mixad! Helt plötslig lirar bänkgrannen till höger gitarr han också, och jag som hade glömt att ta med min! Sedan blir det lite fel att se Joe Walsh stå till höger på scen men höra hans gitarr från vänster!
Det är sådant vi måste få bukt med! Antingen ska det mixas för oss som spelar själva, och önskar vi var med (sitta mitt i okestern), eller för en upplevelse som konsertbesökare (endast ambience i bakre högtalare). "Frantic" med Bryan Ferry innehåller "nästan ingenting" i bakkanalerna!
Synd bara att vi konsumenter inte kan välja, JAG skulle gärna lira med Pink Floyd !
|
//StefanZ
"..are all these your guitars..?" |
Edited by - SZR on 2003/03/04 00:29:33 |
 |
|
|
nin
Semesterfirare

2425 Posts |
Posted - 2003/03/04 : 04:04:11
|
En av de mest demade musikDVD:erna är väl "Hell freezes over" med Eagles, och det låter ju bra, men det är väldigt irriterande att den är så dåligt mixad! Helt plötslig lirar bänkgrannen till höger gitarr han också, och jag som hade glömt att ta med min! Sedan blir det lite fel att se Joe Walsh stå till höger på scen men höra hans gitarr från vänster!
EXAKT! Alla olika surround demos jag sett har det varit något sånt och för mig är hifi realism och inte något hollywood pang-pang. Såklart kan surround göras bättre än stereo men tyvärr så lever vi en en marknad där dom inte bryr sig om en lite klick "ljudbögar". Inga vanliga svenssons vill köpa massa extra kanaler om det inte "låter ur dom". Så det kommer vara ljudmixningar som vågor på nordsjön och jag gömmer mig i min lilla läghenhet och lyssnar på gammal dylan, stones, muddy och grabbarna med rör och LP så får resten av världen gå åt helvete  |
Edited by - nin on 2003/03/04 04:04:55 |
 |
|
|
Thomas A
Member

189 Posts |
Posted - 2003/03/04 : 09:18:55
|
Eftersom Hafler/Matrix är till för tvåkanalsinspelningar så fungerar alla format, även vinyl, för att extrahera rumsinformation till bakkanalerna...
Flerkanal som är annat än Hafler/Matrix är inget att rekommendera om inte ljudteknikerna varit mycket duktiga.
T |
 |
|
|
MartinN
Member

1333 Posts |
Posted - 2003/03/04 : 09:46:10
|
Jag har hittills bara fått sämre ljud ur flerkanalssystem jämfört med tvåkanal. För mig kommer tvåkanalsåtergivning att vara det gällande också för en lång tid framöver. Jag behöver inte mer än det min stereo kan ge mig.
Sedan är det ju så att de inspelningar jag vill ha inte finns tillgängliga och om de finns så är de dubbelt så dyra som motsvarande CD. Verkar inte lockande alls.
Martin |
 |
|
|
CC
Member

3985 Posts |
|
|
Thomas A
Member

189 Posts |
Posted - 2003/03/04 : 13:49:40
|
Ingen ännu som har provat Hafler/Matrix?
Varför tjata om inspelat surround när det är bra tvåkanalsinpelningar som ska avlyssnas i surround?
T |
 |
|
|
Conan
Member

525 Posts |
Posted - 2003/03/04 : 14:08:15
|
Ljudentusiasterna sa samma sak när stereon kom, "Aldrig jag släpper ifrån mig min gamla fina mono-pickup, musik ska återges punktformigt och därmed basta!!".
Let´s push things forward! |
Militant Ljudrättsaktivist |
 |
|
|
poppop
Member

460 Posts |
Posted - 2003/03/04 : 14:19:07
|
| Jag är rädd för vad det kommer att kosta! Därför vill jag inte intressera mig för flerkanalssystem... Har ju för bövelen knappt råd med två högtalare! Och vad ska jag göra av mina fantastiska monosteg? STEREO!!! STEREO!!! STEREO!!! Flerkanalssystem likställer jag med de tokar som håller på med bilstereo! Just nu i allafall... |
Mono är underskattat! |
 |
|
|
Farbror Barbro
Member

95 Posts |
Posted - 2003/03/05 : 15:36:37
|
| Man behöver ju inte använda alla kanalerna i samma volym hela tiden. Självklart kan det låta bra om man har tillräckligt bra prylar. Själv håller jag mig till stereo ... |
 |
|
|
fredde
Member

328 Posts |
Posted - 2003/03/06 : 12:38:50
|
quote: Började fundera på om surround ljud och musik verkligen går ihop... Ex. är om nån sitter och sjunger och då kommer ju ljudet oftast framifrån dvs om personen sitter framifrån...likadant är det ju om nån sitter o lirar gitarr...ännu overkligare blir det väl om det kommer gitarrer bakifrån och röster framifrån....hmmm Med film är det ju en helt annan sak. Då kommer ju ljud från alla håll..t.ex. från bilar, skott eller annat...man ska befinna sig inne i filmen precis som i verkligheten...då ljud ju också kommer från alla håll.... Har jag helt fel? är inte speciellt kunnig i ämnet...
-------------------------------------------------------------------------------- Respond-React
Det enda surround system jag hört musik på var på en mässa för ett antal år sedan. De spelade en kör och det lät helt sjukt. Det var körer överallt i rummet, bakom en, på sidan...
Är det tänkt att det skall vara så förstår jag inte meningen med det... |
 |
|
|
John Stalberg
mångordig stringens

844 Posts |
Posted - 2003/03/06 : 13:23:44
|
Kan vara bra att separera olika saker i diskusionen. Dels separera den teoretiska ideala surroundanläggningen och dom praktiska erfarenheter som gjorts. Dels sepearera tvåkanalsinspelningar uppspelat mångkanaligt och rena mångkanalsinspelningar.
Om man bara får det att funka så ger fler kanaler än två bättre förutsättningar för att återskapa en ljudmiljö. Att praktiska erfarenheter inte alltid fallit på läppen kan bero på flera saker. Lyssna på gamla stereoinspelning från stereosystemets barndom. Det pannas grejor som flyger mellan högtalarna och instrumenten hamnade ibland tämligen skumt i ljudbilden efter att teknikernas nyvunna leksinne fått härga. Vi är vana vid dessa gamla inspelningar och accepterar konstigheterna, men om en nyproducerad platta skulle ha ljud flygande från sida till sida skulle vi nog inte bli så förtjusta. Liknande saker kan vi nog förvänta oss i början med mångkanalsinspelningar. Inte identiska men denna överambition kan nog komma att ställa till det i början.
Som någon nämnde så kan man undra hur det ska gå att få till mångkanalsinspelningar på bred front när stereo inte ens behärskas?
Jag kör fortfarande endast med två kanaler men ska väl öka på vad det lider. Man kan faktikst få till det imponerande bra med endast två kanaler. Givetvis blir det så att lyssningsrumet är med som en hörbar enhet men det går väldigt bra att få till en öppning till inspelningens lokal bakom och mellan högtalarna och en bit utanför.
John |
Is there anybody out there? |
 |
|
| |
Topic  |
|