| Author |
Topic  |
|
Akhenaton
Flippersamlare

1017 Posts |
Posted - 2003/02/26 : 10:42:37
|
Har precis införskaffat ett par Audiovector m1 super högtalare. Tanken är att jag denna löningen ska köpa en förstärkare till dessa. Men jag har (som vanligt) problem att bestämma mig.
Jag tycker att Arcam A85 låter mycket bra tillsammans med audiovectors stativmodeller (och med andra tillverkares stativmodeller också för den delen). Det blir bra fart på ljudet och verklig stampa takten känsla. Nackdelen är att Arcam blir väl ljusa med just Audiovector. Jag har provat alla förstärkare som Arcam har, inklusive fmj serien, och jag tyckte A85 var den som lät bäst.
Mitt andra alternativ är Lavardin IS. Denna kostar ett par tusenlappar mer än Arcam, och jag har dessutom inte haft möjlighet att prova den med mina Audiovector(men det ska jag nog kunna göra nåt åt nu i helgen). Audiovector är ganska lättdrivna, så det borde kunna funka bra.
Mitt tredje alternativ är Primare 30.1. Denna förstärkare har fått mycket bra kritik, men jag har själv inte haft chansen att prova den. Har denna samma, eller kanske till och med bättre, stampa takten känsla än Arcam A85?Det känns iallfalls som att jag nog måste ta med den på listan över sånt som ska lyssnas på.
Mitt fjärde alternativ är Audio Analogue Puccini eller Audio Analogue Puccini SE. För det första vet jag inte vilken av dessa två som låter bäst/är mest prisvärd. Är det bara kraften som skiljer eller är det annat också? Jag tror dock att Audio Analogue kan vara lite för slöa i basen för min smak..
Mitt femte alternativ är Classé, som jag aldrig har lyssnat på, men som jag fått rekommenderat av lite olika folk. Vad har classé för ljudkaraktär?
Det jag prioriterar är "taktkänsla","livlighet" samt ett så ofärgat mellanregister som möjligt. Vill inte heller ha en alltför vass/hård/analytisk diskant.
Mitt syfte med detta inlägg är alltså att få kommentarer från folk som har eller har lyssnat på ovan nämnda förstärkare samt att få tips om förstärkare jag missat. Jag är interesserad av en integrerade förstärkare och inte några för/slutstegs kombinationer. Mina högtalare är lättdrivna så jag behöver inga "kraftpaket" typ nad silverline.. |
Give me my medal because I bleed for it. |
|
|
AndersB
Member

234 Posts |
Posted - 2003/02/26 : 10:55:46
|
Akhenaton
"Det jag prioriterar är "taktkänsla","livlighet" samt ett så ofärgat mellanregister som möjligt. Vill inte heller ha en alltför vass/hård/analytisk diskant."
Det låter som om du är på väg in i Cyrus-klubben. Cyrus 7 borde finnas till lågpris nu eftersom 8:an har just har kommit. 8:an kostar runt 13 000 och 7:an bör gå för en bit under 10.
Anders
|
 |
|
|
motionsync
Member

121 Posts |
Posted - 2003/02/26 : 10:56:35
|
| Varför inte Primare I20. Provlysnade igår på Hifiskane med Audiovectors M3. Bättre än Arcam 75 + |
"Trust only your own ears!" |
 |
|
|
jajon
Ej medlem längre

415 Posts |
Posted - 2003/02/26 : 11:06:39
|
Du har säkert inte missat Linn Majik, den kanske inte föll dig i smaken? Den har annars, enligt mig, taktkänsla av referensklass för begagnatpriset (runt 5-9kkr beroende på ålder, skick, och modell) och låter behagligt i de övre regionerna. Jag har faktiskt hört den med M1 Signatur (heter näst värsta modellen så?) och bättre har jag aldrig hört Audiovector låta..
Kolla upp det...
Annars tycker jag att alla alternativ du radat upp är mycket kompetenta förstärkare, tycker bara att du bör lyssna på Majik i det gänget också!
Classé har jag hört ganska lite av, men det jag har hört har varken imponerat eller gjort mig särskilt besviken. Ljudkaraktären är transparent, inget sticker ut, kanske aningen stelt, men lätt att leva med. Inget som faller mig i smaken, men det betyder ju inte att det är dåliga grejer.
Lycka till |
 |
 |
|
|
Akhenaton
Flippersamlare

1017 Posts |
Posted - 2003/02/26 : 11:08:36
|
>Anders K
Låter som jag borde kolla upp Cyrus. Om jag inte har fel så har dom Cyrus på hifi skåne så det får väl bli ett besök där i helgen. Är det nån skillnad mellan Cyrus 6 och Cyrus 8 förutom att 8:an har mer kräm?
>motionsync
Jag tycker själv att Arcam A75 låter ganska dåligt, så jag hoppas verkligen att primare är bättre än den. Synd att du inte jämförde A85:an tillsammans med 30.1 istället, jag är väldigt nyfiken på Primare 30.1:an. |
 |
|
|
Akhenaton
Flippersamlare

1017 Posts |
Posted - 2003/02/26 : 11:12:31
|
>jajon
Jag vet inte om ett enda ställe i skåne som har Linn, annars hade jag gärna gett dom en chans. Men just nu känns det som dom "faller bort" p ga att jag inte kan provlyssna/låna hem. Kul att höra nån som har åsikter om Classé också.
Värt att nämna är kanske också att mina m1 super kommer att bli m1 avantgarde inom en snar framtid. |
 |
|
|
AndersB
Member

234 Posts |
Posted - 2003/02/26 : 14:12:01
|
Akhenaton
Fler watt och större strömkapacitet + lite andra komponenter ska ge 8:an fördelar över 6:an. Men jag har inte jämfört själv, utan det får du ta med en stor nypa salt. Engelska What hifi har testat båda modellerna. Väljer du 6:an nu kan du uppgradera till 8:an senare om du vill. Själv står 8:an därhemma nu och jag tycker den är ett lyft mot den äldre 7:an, som även den var kanon! Låna hem och hör hur Cyrus funkar med Audiovectorerna.
Anders
|
 |
|
|
binmarv
Member

403 Posts |
Posted - 2003/02/26 : 14:30:24
|
Tjenare !
Jag kan bara svara för A85 och Puccini SE till dina Audiovector. Jag har samma högtalarmärke som dig och jagade välljud passande dessa livliga högtalare. Jag kan väl tillägga att jag även lyssnade på amplifixen.
Jag tycker att det hänger mycket på vilken cd-spelare som du tänker köra. Själv vill jag helst, men inte alltid se till att få allt i samma serie. Därför lyssnade jag på Arcams cd82t + A85, Paganini och Puccini, Amplifix och cd-fix. Mycket riktigt så spelar Arcam på ganska bra och låter piggt och trevligt, men precis som du säger så upplevde jag A85:an lite ettrig i diskanten ibland och det tyckte jag var störande. S.A.T gjorde bra ifrån sig. Trevlig o snärtig bas och en detaljerad diskant, men tappade i mellanregistret och lite i basupplösningen. Puccinin och Paganinin var det som spelade allra bäst enligt mitt tycke och smak. Jag upplever inte Audio Analogue som slö på något vis, men om du är orolig lägg på några tuseningar och köp Puccinini SE. Ska du sen vara helt säker så dra till med monoblocken och Bellinin. Du kan få köpa ett par finfina AA monoblock av mig . Men hur som helst. Audio Analogue-kombinationen spelade allra jämnast över hela frekvensområdet och gjorde Audovectorerna något mjukare.
Det allra bästa jag däremot har hört till Audiovector är Arcams FMJ cd med Amplifixen. Det var så att man fick ståpäls. Men då snackar vi lite mer pengar.
Har läst en hel del om Primare:n. Verkar vara vettig helt klart. Tror dock att Hifi & Musik har en viss förkärlek för svenska märken och ibland kan det bli lite väl färgat. Men som sagt. Har inte hört annat än gott om den.
Lycka till !
Mvh Martin |
Det man inte har i huvudet får man ha i öronen! |
Edited by - binmarv on 2003/02/26 14:34:48 |
 |
|
|
Akhenaton
Flippersamlare

1017 Posts |
Posted - 2003/02/26 : 15:42:38
|
>>binmarv
Efter att precis ha läst nya hifi&musik där dom tycker att Monitor Audio Gold 10 låter bättre än både Audiovector m3 super, Jm Lab electra 907(eller vad dom heter), B&W Nautilus 805 och Dynaudio 1,3 mkII så börjar jag tro att dom sitter och knarkar på redaktionen, har hörfel, eller både och..
Jag var skeptisk till Hifi&Musiks tester innan, men nu börjar det bli riktigt illa.. Jag kanske har andra öron är dom, jag vet inte..
Skälet till att jag är lite skeptisk till Audio Analogue är att jag lyssnade på Dynaudio Contour 1.8 mkII tillsammans med Audio Analogue Puccini SE och Audio Analogue Pagnani. Det lät inte särskilt roligt och när jag sedan bytte till ett balanserat cd/stärkare par från Thule så lät det som musiken fick en ordentlig spark i baken.
I och för sig så har jag hört Audio Analogue Puccini SE låta bra med Jm Lab Cobalt, Jm Lab Electra och Amphion. Så men skepsism är kanske obefogad. Jag ska se om jag inte kan låna hem lite stärkare och prova i helgen.
Men jag måste säga att Arcam A85:an låter djävligt bra faktiskt, trots att det kan bli lite just. Nu har jag i och för sig bara kört A85:an med cd82t:an, så det är mycket möjligt att en annan cd hade gjort det bra mycket mindre ljust.
Jag ska se om jag kan låna hem en bunke stärkare i helgen. I så fall kommer nog slaget stå mellan Primare, Audio Analogue, Lavardin, Arcam och kanske Cyrus?.
Holfi kan kanske vara ett alternativ? thule?
jag vill ha fler åsikter, gott folk!
|
 |
|
|
Jonas N
Member

289 Posts |
Posted - 2003/02/26 : 15:57:11
|
Att Contour 1.8 låter skräp med AA puccini är väl inte så förvånande. 1.8 är trögdrivna högtalare och behöver mycket kräm. Krav som Puccini inte kan leva upp till!
  |
 |
|
|
binmarv
Member

403 Posts |
Posted - 2003/02/26 : 15:59:24
|
Tyvärr har jag liten erfarenhet av de sista två stärkarmodellerna. Har dock lyssnat på Naim och Musical Fidelity, men jag tror att jag låter bli att gå in på några detaljer där. A85:an är en förbaskat bra förstärkare och Audiovector rekomenderar ju Arcam till sina grejer så det är absolut inte fel. Jag upplevde den lite ljus i vissa musikaliska passager. AA är kanske lite svårare att passa in med högtalare av olika slag. Trots att den är förbaskat jämn så passar den inte in med alla. Jag har hört att Infinity och AA inte alls funkar, men till högtalare med delningsfilter som är rätt jämnt frekvensfördelade låter AA sagolikt. Audiovector kör en ganska jämn sådan, men de vill ju gärna också ha en kick därbak för att låta riktigt trevligt. Med Puccinin kanske du får dämpa den kicken lite. Men jag upplevde som jag skrev tidigare att kombinationen med AA lät bäst.
Jag håller med dig om Hifi & Musik. Ibland måste de ha stoppat bomull i öronen. Viktigt att tänka på är dock att de har sina preferenser om välljud och du har dina. Man ska nog inte bli för blind. Sen är ju allt Herr Bladelius gör guld värt enligt dem. Men så står han ju för en hel del annonskostnader också ??!!!
Återkom gärna med en personlig recension så att alla kan se hur du resonerade efter helgens lyssnande.
Mvh Martin
PS. Cyrus kan nog vara ett mycket bra val. Har dock bara hört cd:n, men den var ruggigt bra. Då var Dock modellen som jag lyssnade till ruskigt dyr. |
Det man inte har i huvudet får man ha i öronen! |
 |
|
|
Claes_Ireland
Member

2146 Posts |
Posted - 2003/02/26 : 17:15:25
|
Köp något från Electrocompaniet beg kanske? Samma karaktär som Classe, men mer liv i. Classe kan låta lite döda är min erfarenhet.
Claes. |
 |
|
|
Rebo
Member

1071 Posts |
Posted - 2003/02/26 : 17:23:11
|
| Plinius integreade kan vara värd att prova. De har en 100wattare som ska låta rätt bra. Jag vet dock inte hur den ligger till i pris. Plinius har bra bas, en hint av värme i mellanregistret och en diskant som är åt det mjukare hållet. |
 |
|
|
Jakob_S
Member

665 Posts |
Posted - 2003/02/26 : 19:48:20
|
Akhenaton... Jag skulle vilja påstå att Cyrus är en neutral, men rolig förstärkare. den är kvick & gör sitt till för att musiken ska låta rätt... 6:an & 8:an har jag aldrig hört... 5:an har jag själv, men just nu har jag haft 7:an hemma ett tag... då min 5:a är på lagning. om de däremot är "bättre" än t ex naims nya 5-serie låter jag vara osagt... ska lyssna en del på dem senare i veckan har jag tänkt. men taktkänsla, livlighet och ofärgat mellanregister har du garanterat i Cyrus produkter. DET kan jag lova. (Åtminstone om CD-spelaren är bra nog att tillåta det.) 
//Jakob |
Hifi handlar inte om att veta - det handlar om att känna.
|
 |
|
|
motionsync
Member

121 Posts |
Posted - 2003/02/26 : 22:49:46
|
Akhenaton & binmarv: Jag skulle rekkomendera igen Primare I20 Som ni vet tycker jag om Audiovectors M serie Specielt M3 Super & M1 Super. Så allat förstörkare som jag testade har varit med dem högtalarna. Jag testade Arcam +75 , 85 Audio analoque Puccini SE, Primare I 20 Jag tycker att Primare hade the Jump effect. Det war som bandet hoppade backom högtalarna och började spelar franför mig. Mycket nära har varit Puccini SE men Puccini är lite SOFT romantisk. Tycker passar bra til monitor Audio som är hardare Speakers. Arcam var bra men "The was something missing on the air" Så Akhenaton gå till hifiskåne lysnar på M1 super & Primare I 20. P.S. Och hälsa från mig. THE GREEK :-)
|
 |
|
|
Akhenaton
Flippersamlare

1017 Posts |
Posted - 2003/02/27 : 08:41:36
|
Plinius och Electrokompaniet är säkert trevliga, men dom faller bort p ga att det inte finns nånstans alls att lyssna på dom i skåne, vad jag vet.
Ska iväg och lyssna i helgen, det blir nog så att jag tar med mig högtalarna och kör runt med dom istället för att låna hem, för det är lite för mycket jag ska lyssna på. Det jag hade tänkt lyssna på än så länge är:
Primare 30.1 Arcam A85 Cyrus 8 Lavardin IS Audio Analogue Puccini SE Roksan Caspian Holfi ? Musical Fidelity 3.2
Jag tror att det är ungefär vad som erbjuds i Malmö. Man borde ju kunna hitta nåt som passar av dessa.. hoppas jag.
|
 |
|
|
Akhenaton
Flippersamlare

1017 Posts |
Posted - 2003/02/27 : 08:42:43
|
>motionsync
Tyckte du att Primaren lät bättre än Arcam 85:an? Tyckte du att Audio Analogue lät bättre än Arcam A85:an? |
 |
|
|
motionsync
Member

121 Posts |
Posted - 2003/02/27 : 09:37:28
|
Akhenaton: Jag är på samma spår som du dem dagerna. Söker förstärkare till M1 Super altenativ Amphion Argon II. Jag tycker att primare I 20 låter bättre än Arcam. Audio Analogue är analunda. man kan svår jämfora de. Arcam är mehr enthusiastik för mig Primare bättre ballancerad. Men som allt det är vad jag tycker och det är mina öron. Kanske du har en annat ljudideal. Sista 2 veckorna byttade jag 2 gång favoriterna. Först var M1 Super efter Argon II & nu M1 Super igen. Söker Stativare har liten vardagsrum. Definitiv ska jag testa dem hemma hos mig men den störsten AHA effect fick jag med Primares förstärkare. Ska det bli M1 super ska jag köra med primare I 20 om det på sluttet ska bli Argon II är Puccini igen aktuellt. Men för idag är det M1 Super & Primare I 20
|
 |
|
|
motionsync
Member

121 Posts |
Posted - 2003/02/27 : 10:45:27
|
Akhenaton: kann du berätta lite om dina M1 Super. Du ahde dem några dagar nu. Hur uplevar du dem? Funkar dem nära väg eller behöver dem utrumme? Jag är intresserad och hittade en bra klip så skriv en lite review om du har tid (Hoppas du har tid) :-) |
 |
|
|
Akhenaton
Flippersamlare

1017 Posts |
Posted - 2003/02/27 : 11:39:58
|
>motionsync
interessant att du tycker primare I 20 låter bättre än Arcam. Jag gillar Arcam A85:an just för driven och farten i ljudet. Men jag gillar inte diskanten lika mycket. Jag tycker dina intryck verkar likna mina ganska mycket. Jag tyckte också att puccini passade bra med Amphion Argon II, även om man inte kunde spela hur högt som helst med dom. Jag får nog ta och lyssna på Primare I20 också, och testa om den har nåt att komma med mot Arcams A85:a. Den primare stärkare som borde vara mest lämpad att tampas med A85:an borde ju annars vara primares 30.1. Men låter det riktigt bra med den billigare primaren så är ju inte det fel alls.
Jag upplever mina super som mycket snabba i basen, rapp torr och go bas, med en neutralt mellanregister och diskant. Dom sticker inte ut på nåt sätt, utan spelar lungt och välavvägt. Dom spelar allround och låter väldigt naturligt, om än lite lite ljust. Med Arcam som partner drar dom en del åt det ljusa. Jag tycker att dom passar bra ganska nära en bakvägg, har också hört hifi&musik rekommendera detta. Jag är mycket nöjd med dom. |
 |
|
|
motionsync
Member

121 Posts |
Posted - 2003/02/27 : 12:00:56
|
Akhenaton:
Har inte testad primares 30.1. har hittat ocså m1 super beg i lön för ca 7500 SEK. 99 % ska jag köpa dem idag :-) Om jag inte gilla de kan jag sälja dem igen. De är nya inte alls inspelad. Kumpis till min Sambos far har köppte dem för suroundljud men han vill inte har nu Homecinema. Har också 1 paar Audiovector C-X Vita ny i karton för 2000 SEK. Bra om man vill bygga flerkanals stereo
|
 |
|
|
Ayn
Member

2799 Posts |
Posted - 2003/02/27 : 19:22:12
|
Akhenaton, om du blir sugen på Cyrus 7:an vill jag bara tipsa om att den finns att köpa från England för £500, om man tänker sig att frakten max blir £100 blir det £600 ~= 8000:-
http://www.audio-t.co.uk/html/offers/bestdeals.html |
Senaste skiva som jag fastnat för: Mr Mister - Pull. PM:a mig gärna med fler tips!  |
 |
|
|
Akhenaton
Flippersamlare

1017 Posts |
Posted - 2003/02/28 : 08:49:47
|
>Ayn
Man tackar för tipset, det ska kollas upp! |
 |
|
|
motionsync
Member

121 Posts |
Posted - 2003/02/28 : 12:48:36
|
Akhenaton: Nu har jag också 2 M1 Super. Så vi två jaggar from idag samma sak. Den perfecten förstärkare till dem. jag ska ev. låna hem några förstärkare över helg & provlyssna dem Kommer senare men merr info. |
 |
|
|
Akhenaton
Flippersamlare

1017 Posts |
Posted - 2003/02/28 : 14:19:55
|
>motionsync
Får ju börja med att gratulera till ett par mycket trevliga högtalare!
Kul att du också jagar samma som jag. Jag ska göra en ordentlig genomlyssning i helgen jag också, får se vad man kommer fram till. Vi får ju ta och jämföra våra resultat av lyssningarna i helgen på måndag! |
 |
|
|
motionsync
Member

121 Posts |
Posted - 2003/02/28 : 14:22:21
|
Tack!!!!!!!!!! Det ska vi gjöra!!! P.S. har du tänkt att driva dina M1 Super med rörförstärkare??
|
Edited by - motionsync on 2003/02/28 14:22:47 |
 |
|
Topic  |
|