HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Nyheter och HiFi-kalendern
 Nytt biosteg från Bladelius "Grendel"
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Yps
Member

180 Posts

Posted - 2003/02/26 :  19:11:29  Show Profile Send Yps a Private Message
Såg en annons från Bladelius i senaste HemmaBio på ett nytt slutsteg.
5 st instickskort på 400W 8Ohm styck, eller möjlighet att montera i 2kanalskort på 2x140W. Det har en switchad nätdel på 8500VA!!!!

Bredd: 451mm
Höjd: 215mm
Djup: 560mm
Vikt: 34kg

Pris: 69000:- med 5 x 400W korten.

Någon som vet något mera eller hört det?

sladd
Member

3028 Posts

Posted - 2003/02/26 :  19:23:56  Show Profile  Visit sladd's Homepage Send sladd a Private Message
Grendel är ett havsväsen som vikingarna på sin tid fruktade....

Nätdelen är switchad, stegen lämnar 400W i 8 ohm, 800W i 4 ohm och 1600W i 2 ohm....

Ni som lyssnade i Bladelius rum på Arkenmässan hörde steget där när vi körde på det större systemet.

mvh

Den som jämför med något sämre kommer aldrig framåt

Butiksägare, Hificonsult
Go to Top of Page

hali
Member

374 Posts

Posted - 2003/02/26 :  19:25:45  Show Profile  Visit hali's Homepage Send hali a Private Message
Suck, detta kommer förstöra min ekonomi totalt.
Först en _MÅSTE HA_ uppgradering av S1 och nu detta.

Say's who!?
Go to Top of Page

sladd
Member

3028 Posts

Posted - 2003/02/26 :  19:35:32  Show Profile  Visit sladd's Homepage Send sladd a Private Message
Är det ingen som är sugen på vad man skulle kunna koppla in FÖRE bioslutsteget....

Info kommer inom kort

Butiksägare, Hificonsult
Go to Top of Page

Bamsefar
Member

345 Posts

Posted - 2003/02/26 :  20:19:17  Show Profile
Näe, min TAG AV32R Dual SHARC duger gott och väl
Go to Top of Page

s.m.f
Member

1003 Posts

Posted - 2003/02/26 :  20:26:59  Show Profile Send s.m.f a Private Message
Javisst sladd, vad kopplas då in före??

Förresten, någonstans stod det att primare nu var bladelius designat(och ägt?), korrekt?

Pro-ject RPM 5.1/Oppo bdp 105/Yamaha CX-A 5000/ Primare A30.7/XTZ 2x12.18Ice/Avanti A100DC
s.m.f forever
Go to Top of Page

Jadde
Member

1166 Posts

Posted - 2003/02/26 :  23:50:31  Show Profile Send Jadde a Private Message
Oj, Advantage har bytt namnpolitik... Kunde ju lika gärna vara en Linn nu Tummen upp för riktiga namn!
Go to Top of Page

sladd
Member

3028 Posts

Posted - 2003/02/27 :  00:11:19  Show Profile  Visit sladd's Homepage Send sladd a Private Message
Bladelius är konsulterande konstruktör på Primare bland andra uppdrag. Äger det gör han inte.

Butiksägare, Hificonsult
Go to Top of Page

Pelle
Member

417 Posts

Posted - 2003/02/27 :  00:22:25  Show Profile Send Pelle a Private Message

"Är det ingen som är sugen på vad man skulle kunna koppla in FÖRE bioslutsteget...."

Visst är man sugen , men vill plånboken ha reda på priserna? Min gissning ligger på processor/försteg och att få använda namn som och bli certifierad för Dolby och THX kan inte vara billigt. Ser trots det fram emot (och hoppas att bli ägare av) framtida Bladeliusprodukter.

[Audio Aero] [Audio Research] [inga högtalare]
Go to Top of Page

Björn-Ola
Trädgårdsmästarn, 100.000-klubben

7952 Posts

Posted - 2003/02/27 :  07:48:48  Show Profile Send Björn-Ola a Private Message
Jag har sett bilder på ett bioförsteg från Bladelius så ett sådant är nog på gång.
Go to Top of Page

SZR
Guran!

1515 Posts

Posted - 2003/02/27 :  09:30:11  Show Profile  Visit SZR's Homepage Send SZR a Private Message
Kommer alla tycka att bio-saker är bra nu?

//StefanZ

"..are all these your guitars..?"
Go to Top of Page

Björn-Ola
Trädgårdsmästarn, 100.000-klubben

7952 Posts

Posted - 2003/02/27 :  13:00:37  Show Profile Send Björn-Ola a Private Message
Nej, men vi som inte tycker det tillhör en utrotningshotad art som snart bara kommer att kunna beskådas på museum bredvid Neanderthalarna.
Go to Top of Page

ekman
Member

270 Posts

Posted - 2003/02/27 :  13:10:23  Show Profile Send ekman a Private Message
bara väntar på att sladd ska börja köra hemmabio =) hehe
Go to Top of Page

Pjotre
dr. kursuppgång

3276 Posts

Posted - 2003/02/27 :  13:33:03  Show Profile Send Pjotre a Private Message
Ekman, hehe he... Då lär du nog få vänta..... ;o))
Go to Top of Page

Jorma
Member

3316 Posts

Posted - 2003/02/27 :  18:00:32  Show Profile  Visit Jorma's Homepage Send Jorma a Private Message
Mångkanal nepp. Inte här heller. Bättre att satsa slantarna på en bättre 2kanalsanläggning. Kompromisserna skulle bli alltför stora i en mångkanalare.

Driver företaget Jorma Design AB i Göteborg.
http://www.jormadesign.com/
Go to Top of Page

CH
Member

1474 Posts

Posted - 2003/02/27 :  18:04:37  Show Profile  Visit CH's Homepage Send CH a Private Message
Mångkanal japp! Oljudet skall komma från alla håll o kanter..
Go to Top of Page

Bamsefar
Member

345 Posts

Posted - 2003/02/27 :  18:27:23  Show Profile
Alltså, efter att ha varit en riktigt intvättad (?) 2-kanalsfanatiker av stora mått (Krell, Audio Reasearch, WATT/Puppy, Genesis Signatur V osv) så gav jag till slut vika för kombinationen av ljud och bild.

Jag kan hålla med om att en 1-miljoners 2-kanals stereo troligen ger bättre ljud än en 1-miljoners multikanalare, men samtidigt så ger hemmabion så otroligt mycket mera. Man kan bjuda hem sina vänner och bekanta på lite goer mat å dryck. Och sedan på småstimmarna (när grannarna sover som bäst - hehe) så drar man igång det hela.

Så, njutning per investerad krona fördelat på antalet samtidiga "användare" är massivt bättre med en hemmabio. En riktigt bra 2-kanals stereo blir bara bra i en och enbart en position. Allt annat är en kompromiss. I en hemmabio så blir de som kanske inte sitter direkt i mitten i alla fall "droppa hakan i golvet"-inspererade eftersom bilden är så j-vla bra helt enkelt. Och detta gäller musik DVD skivor alltså :))) Filmer är givetvis en helt annan historia....

Två kanaler, visst, men inte före en jädrans bra hemmabio :)))
Go to Top of Page

CH
Member

1474 Posts

Posted - 2003/02/28 :  16:26:32  Show Profile  Visit CH's Homepage Send CH a Private Message
Calle på HC kommer upp med detta steg till mig nästa helg..då ska det få gå en match mot Krell KAV-3250 bl.a...det blir mycket annat hifistök oxo...Magneplanar 3,6 kommer o hälsar på, skall jämföras mot Bybeemoddade Thiel CS6..Jormas superkablar m.m.
Blir nog ett litet bildreportage av det hela.
Go to Top of Page

Pelle
Member

417 Posts

Posted - 2003/02/28 :  20:11:44  Show Profile Send Pelle a Private Message

"Blir nog ett litet bildreportage av det hela."

Bildreportage gillar vi på Hififorum.

[Audio Aero] [Audio Research] [inga högtalare]
Go to Top of Page

Pale
Starting Member

5 Posts

Posted - 2003/03/01 :  13:23:51  Show Profile Send Pale a Private Message
Varför välja, HiFi eller hemmbio(ht)? Själv kombinerar jag med "Processor throughput" HiFi och ht med den givna tyngdpunkten på tvåkanal. Det är fullt genomförbart redan med en begränsad budget. Det behöver inte kosta så mycket för att göra TV´n (med tillbehör) till något som faktiskt är ganska kul att leka med. Kanske ett något torrt inlägg på en tråd som handlar om ett slutsteg för 69000:- men...w.e.
Go to Top of Page

Mikael2
Member

1431 Posts

Posted - 2003/03/11 :  22:46:28  Show Profile  Visit Mikael2's Homepage Send Mikael2 a Private Message
Noterade att slutsteget inte går under namnet Advantage utan Bladelius om jag inte såg fel

Skall hembioprodukterna heta Bladelius eller byter även Advantage-produkterna namn till Bladelius?
Go to Top of Page

Yps
Member

180 Posts

Posted - 2003/03/11 :  22:56:21  Show Profile Send Yps a Private Message
Mikael: Bladelius kommer hemmabio-serien att heta och Advantage kommer 2-kanal heta om jag har förstått det rätt.
Go to Top of Page

Mikael2
Member

1431 Posts

Posted - 2003/03/11 :  23:29:28  Show Profile  Visit Mikael2's Homepage Send Mikael2 a Private Message
Tackar jag misstänkte det Blir lite lurigt vad en DVD-kapabel S1 skall heta då Byter den namn till Bladelius S1 för att lättare skilja dem åt?
Go to Top of Page

sladd
Member

3028 Posts

Posted - 2003/03/11 :  23:35:48  Show Profile  Visit sladd's Homepage Send sladd a Private Message
Jag tror inte namnfrågan är spikad än, det kan också bli ett namn över hela linjen.

Butiksägare, Hificonsult
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.38 sekunder. Snitz Forums 2000