HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 kabellösningar....någon?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

hifirocker
Member

1303 Posts

Posted - 2003/02/26 :  19:42:51  Show Profile  Visit hifirocker's Homepage Send hifirocker a Private Message
Har ett litet problem med stereo och hemmabioanläggningen, eller snarare subwoofern.
Har nyligen införskaffat en amplifix och när jag använder den vill jag gärna kunna uttnyttja subben också.
Därför har jag kopplat en Y-link kabel från pre-out på amplifixen till subben.

Men eftersom jag har min receivers sub-link kabel inkopplad så har jag köpt en guldplätterad Y-adaptor där man kopplar in sub-linken och y-linken i den och sedan slutligen så ansluter man Y-adaptern till subben. Allt frid och fjörd…..trodde Ni ja.

Nej tyvärr inte, problemet är nu att så fort jag ansluter mer än 1 signalkabel till Y-adapterns två lågnivå-ingångar så kopplas den ena av dem förbi. Så varje gång ska lyssna på musik eller se på dvd-film måste jag koppla ur någon av kablarna , annars kommer inte signalen fram till subwoofern.
Hur ska man göra får att slippa detta ur och in kopplande, för det kan väl inte vara bra för kablarna? Dom kanske slits sönder i längden? I alla fall, någon som vet om man kan köpa en Y-adapter där man enkelt kan switcha mellan vilken av kablarnas signal som man vill köra in i subben?
Utan att behöva koppla loss någon av signalkablarna!

Nu måste jag koppla ut y-linken när jag kollar film och sätta in sub-linken från receivern och tvärtom när jag lyssnar på musik med amplifixen! Kan man lösa detta enkelt? Tacksam för tips!

Med vänlig hälsning
daniel

marens
Member

3368 Posts

Posted - 2003/02/26 :  20:16:26  Show Profile Send marens a Private Message
Fråga: Du har väl inte kopplat y-kabeln ut från förstärkaren med de två kontakterna i förstärkarens ände? OBS! Detta är värre än att kortsluta utgångarna helt! Det kan pajja förstärkaren. Du måste koppla från förstärkarens pre-out kontakter i stereo till subben och änvända både h/v ingång på subben. Det sitter en mixer i subben som separerar ingångarna från varandra elektriskt innan de mixas ihop, det gör inte y-kabeln. Den kopplar båda parallellt.

Från recievern är det bästa att använda en ingång på subben. Man tjänar inget på att använda en y-kabel där och koppla in signalen från recieverns enda sub-utgång till båda ingångarna. Det enda som händer är att utgången belastas med halva impedansen och att signalen blir 6dB högre. Ljudet blir likadant som att koppla till ena ingången.

Det du kan göra är att använda en passiv tape/tuner switch som du kopplar "baklänges". Alltså kopplar (i stereo)från utgången på förstärkaren till ena utgången "tape" tex och från recievern till andra utgången "tuner" (bara vänstra kontakten). Sen kopplar du subbens ingång i stereo till ingången på växlaren. Det borde funka men för säkerhets skull så kan du kolla så att inte utgångarna kortsluts när man switchar. Eftersom de används som ingångar så är det inte bra i så fall.

Edited by - marens on 2003/02/26 20:21:39
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.33 sekunder. Snitz Forums 2000