|
hifirocker
Member

1303 Posts |
Posted - 2003/02/26 : 19:42:51
|
Har ett litet problem med stereo och hemmabioanläggningen, eller snarare subwoofern. Har nyligen införskaffat en amplifix och när jag använder den vill jag gärna kunna uttnyttja subben också. Därför har jag kopplat en Y-link kabel från pre-out på amplifixen till subben.
Men eftersom jag har min receivers sub-link kabel inkopplad så har jag köpt en guldplätterad Y-adaptor där man kopplar in sub-linken och y-linken i den och sedan slutligen så ansluter man Y-adaptern till subben. Allt frid och fjörd…..trodde Ni ja.
Nej tyvärr inte, problemet är nu att så fort jag ansluter mer än 1 signalkabel till Y-adapterns två lågnivå-ingångar så kopplas den ena av dem förbi. Så varje gång ska lyssna på musik eller se på dvd-film måste jag koppla ur någon av kablarna , annars kommer inte signalen fram till subwoofern. Hur ska man göra får att slippa detta ur och in kopplande, för det kan väl inte vara bra för kablarna? Dom kanske slits sönder i längden? I alla fall, någon som vet om man kan köpa en Y-adapter där man enkelt kan switcha mellan vilken av kablarnas signal som man vill köra in i subben? Utan att behöva koppla loss någon av signalkablarna!
Nu måste jag koppla ut y-linken när jag kollar film och sätta in sub-linken från receivern och tvärtom när jag lyssnar på musik med amplifixen! Kan man lösa detta enkelt? Tacksam för tips!
Med vänlig hälsning daniel
 |
|